AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 Hvor negativt er det å ha smålån (kredittkort) når man skal søke på huslån (første gang)? Samlet gjeld på de kredittkorta er ca 20 000 -25 000 kr. I utgangspunktet er planen å betale de tilbake før vi søker om lån, siden det ikke er så veldig positivt med personer som har den summen i kredittkort. Men jeg bare lurer på hvor negativt det er, eller om vi kan ta en prat med banken før de eventuelt er nedbetalt ifh til å søke om lån? Anonym poster: 001bc13756ebfac751e81f2cb03d7bfd
Sulosi Skrevet 3. mars 2013 #2 Skrevet 3. mars 2013 Banken har aldri spurt meg om hverken forbrukslån eller hvor mye jeg har i studielån...
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #3 Skrevet 3. mars 2013 Banken har aldri spurt meg om hverken forbrukslån eller hvor mye jeg har i studielån... Selvsagt må banken vite slike ting om man skal ha boliglån. Anonym poster: 8687ff2eb4c27cb7f235e20585bc6e0d 1
kaffemor Skrevet 3. mars 2013 #4 Skrevet 3. mars 2013 Banken har aldri spurt meg om hverken forbrukslån eller hvor mye jeg har i studielån... Det er sånt de skjekker.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #5 Skrevet 3. mars 2013 Banken har aldri spurt meg om hverken forbrukslån eller hvor mye jeg har i studielån... Jeg vet de er interessert i iallefall studielånet. For jeg fikk pappa til å høre litt med banken når han var der i forbindelse med sitt eget huslån (de måtte låne mer, nå når de bygger nytt hus). Da sa banken at de ønsket iallefall at vi skrev en samboerkontrakt ifh til at det er min samboer som bruker sine penger i egenandel.Og at vi skrev ned hva vi hadde hver for oss i studielån. Så jeg regner med at de ikke har noe problem å eventuelt finne ut hva vi har i kreditt. Spørsmålet er vel mer hvor mye vekt de legger på det, når det er snakk om en sum på 20-25k. Strengt talt har de vel muligheten til å finne ut alt det der, studielån o.l? Eller? Jeg finner jo ut dette når jeg har vært i banken Men greit å vite det jeg kan vite på forhånd . Det er ikke bare-bare å gå fra å leie til å kjøpe når man aldri har vært borti det med lån (annet enn studielån). Anonym poster: 001bc13756ebfac751e81f2cb03d7bfd
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #6 Skrevet 4. mars 2013 Siden kravet er at dere skal ha 15% egenkapital er det selvsagt negativt at dere har negativ egenkapital. Anonym poster: 9c99b7558a7cd0492e08cd8d5a878630
Sulosi Skrevet 4. mars 2013 #7 Skrevet 4. mars 2013 Det forundrer meg ikke om de spør men meg har de aldri spurt. Kjøpte mitt først hus veldig billig når jeg var 21 uten egenkapital men med kommunalt lån i tillegg. Har alltid hatt et veldig godt forhold til kundebehandlerene mine og vert i samme bank siden jeg var 5 år.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #8 Skrevet 4. mars 2013 Siden kravet er at dere skal ha 15% egenkapital er det selvsagt negativt at dere har negativ egenkapital. Anonym poster: 9c99b7558a7cd0492e08cd8d5a878630 Når du sier det sik, så ja. Henger litt mer med nå. Skal ikke skryte på meg at jeg skjønner noe som helst ifh til lån o.l. (Heldigvis kan alt læres!). Uansett skal vi betale det tilbake, før vi evt. søker om lån Anonym poster: 001bc13756ebfac751e81f2cb03d7bfd
@Maja Skrevet 4. mars 2013 #9 Skrevet 4. mars 2013 (endret) Siden kravet er at dere skal ha 15% egenkapital er det selvsagt negativt at dere har negativ egenkapital. Anonym poster: 9c99b7558a7cd0492e08cd8d5a878630 Eksisterende lån/kreditt blir ikkje trekt frå egenkapitalen. Egenkapital reknes av kva du har på konto, ev har av verdi i fast eigedom som banken kan ta pant i. Det med boliglån er ein del innskjerpa i forhold til for bare få år sia. Det er neppe positivt med smålån og kredittgjeld. Men det banken ser på er betalingsevne. Når dei setter opp reknestykke kjem dei fram til kva du kan betale i lån i måneden, altså kor stort lån du kan betjene. Tatt høgde for renteauke og alt det der. Eksisterande lån og kreditt skal inn i reknestykket, slik at dette blir trekt frå summen av kor mykje du kan låne. Dvs maks låneevne minus andre lån. Det skader ikkje å snakke med banken om lån sjølv om ikkje kreditten er nedbetalt. Endret 4. mars 2013 av @Maja
våren14 Skrevet 5. mars 2013 #10 Skrevet 5. mars 2013 Smålån har negativ påvirkning, men store studielån er verre. Men, normalt sett, hvis du ikke har betalingsanmerkninger osv, så går det bare ut over hvor mye du får låne. Banken ser på inntekt og sparepenger, og gjør seg så opp en mening om hvor mye lån dere kan tåle totalt sett. Deretter trekkes jo andre lån fra den summen, fordi det er lån dere allerede har. Og da får dere vite hvor mye dere får låne til bolig. Dette er skjønnsmessig hos bankene, så man kan prøve flere ulike. 20-25k vil ikke påvirke i særlig stor grad tror jeg. Men det beste er å bare betale det ned så fort som mulig uansett.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #11 Skrevet 7. mars 2013 Noen små kredittkortlån, så lenge dere har ryddig økonomi ellers, vil ikke påvirke i særlig stor grad. Studielån vil normalt være i en annen størrelsesorden og vil begrense hvor mye dere får låne. Anonym poster: 53ca5af145a5492d0fc80f01472e12b1
Gjest myr Skrevet 7. mars 2013 #12 Skrevet 7. mars 2013 De kommer til å sjekke det. Så lenge dere har ordnet økonomi og ingen betalingsanmerkning skal det gå bra men er opp til banken uansett. Lurt å betale ned så mye som mulig på det først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå