Strawberrygirl Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 Jeg begynner å bli frustrert! Jeg trener og trener, men går ikke ned i vekt. Har trent jevnlig siden oktober, alt fra 2-5 dager i uka. Jeg trener saltimer som bodypump, powerstep, satsenergy,gritpro o.l. Altså timer som konsentrerer seg kondisjon og styrke. Jeg merker at jeg er i bedre form og at jeg har blitt sterkere, ser også at jeg kanskje har fått litt mer muskler. Men vekta viser den samme! og klærne er like stramme som før! Veldig frustrerende. Vet at muskler veier mer osv osv, men burde vel snart begynne å gå ned i vekt og miste fett? Føler jeg mister motivasjonen snart, og begynner å tenke om jeg skal begynne på diverse fettforbrenningsprodukter som proteinfabrikken har. Har prøvd Herbalife sine måltidserstattere, i perioder erstattet jeg både frokost og lunsj med måltidserstatter, men gikk ikke ned i vekt da heller. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, kanskje bare klage litt? Trenger motivasjon til å fortsette med trening!
Gjest Solsmil Skrevet 3. mars 2013 #2 Skrevet 3. mars 2013 Tell kalorier. Høres ikke ut som du forbrenner mer enn du inntar. Det hjelper ikke å trene, hvis du spiser de kaloriene du trener bort
Supraspinatus Skrevet 3. mars 2013 #3 Skrevet 3. mars 2013 Regulering av fettmasse er ene og alene basert på hvor mye energi du lagrer inn kontra hvor mye du forbruker. Ofte (dårlig) forenklet til kcal inn vs kcal ut. Energibalansen over tid avgjør hvor mye du veier. Teorien du støtter deg på er at trening skal tippe energibalansen over slik at du forbruker mer enn du inntar. Dessverre virker det ikke sånn (på de fleste). Ikke bare trigger trening sult, men sannheten er at det faktisk ikke bruker så mye energi. En ser gjerne regnestykker som sier at i time med styrke i sal bruker 500 kcal. Det er en fin sum det. Men hva hadde du brukt på å ikke gjøre noe? 250? 300? Så 1 time med stress og styr bare for 250 usle kilokalorier? Nå setter jeg det veldig på spissen, men det er for å illustrere et poeng. Bevegelse utgjør en liten del av energiforbruket. Mesteparten er faktisk den såkalte hvileforbrenningen. Det du forbruker bare ved å være i live. Resten av energiforbruket er bevegelse og energien du bruker på å fordøye/nyttegjøre deg av maten. Nå kan det nesten virke som jeg mener trening er nyttesløst. Det er det ikke. En god og velformulert treningsplan gjør at du øker styrke, utholdenhet og en rekke helsefaktorer. Også hvileforbrenningen. En god motor (les muskler) som brenner energi rent og effektivt er viktig. Fortsett med treningen. Skal du ned i vekt må du spise mindre. Sånn er det bare. Du kan jo telle kalorier som det foreslås. Jeg synes det er overdrevet tungvint. Det er bedre å spise mat du blir mettere på slik at du naturlig spiser mindre. Jeg tenker på et karbohydratredusert kosthold. Gjerne der du fokuserer på å lage alt fra bunnen med naturlige ingredienser. Han her islendingen har et veldig fint syn på hvordan en bør spise, som jeg er enig i: http://authoritynutrition.com/low-carb-diet-meal-plan-and-menu/ Verdt et forsøk? 1
Mariahamm Skrevet 3. mars 2013 #4 Skrevet 3. mars 2013 Kalorier er egentlig alfa og omega for vektnedgang. Man må gå i underskudd for å gå ned i vekt. Jeg trener likevel ved siden av ca 5 ganger i uka, for å også få kroppen jeg vil ha. Likevel vet jeg at det er bedre å fokusere mest på kosthold når det gjelder vekta Nå har du jo et godt grunnlag, legger du om kostholdet ser du nok resultater :-)
Gjest made4u Skrevet 3. mars 2013 #5 Skrevet 3. mars 2013 Fettforbrenningsproduktene blir bare katta i sekken, verdiløst. Skal man snakke om fettforbrenningsprodukter så må det være sentralstimulerende stoffer som amfetamin o.l., det er jo ikke å anbefale og er også ulovlig og usunt etc... Men poenget mitt er at det finnes ingen lettvinte løsninger med praktisk effekt, den teoretiske effekten det reklameres med har ingen verdi som forsvarer at du skal kaste bort penger på slikt. Når det er sagt bekrefter din historie bare at kroppen din gjør som den skal, økes treningsmengden så skal matinntaket øke og kroppen vil holde vekten. Det har din kropp klart så appetirrreguleringen har fungert utmerket. Du må bevisstgjøre dine matvalg for å motarbeide det naturlige en periode - dvs spise noe mindre. Du trenger dog ikke telle kallorier for å oppnå dette.
Strawberrygirl Skrevet 3. mars 2013 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2013 Takker for tips Jeg vet jo innerst inne at kosthold har mye å si, og har kuttet for eksempel fra å drikke daglig flere kopper med kakao og cola, til å drikke en kopp kakao i mnd ca og kun cola i helgene. Baker også eget brød med masse sunne frø og grovt spelt mel, spiser mye mer grønnsaker nå enn før til middag. Mindre pasta og ris. Poteter spiser jeg ikke i det hele tatt. Jeg er veldig glad i taco og indiske kylling retter. Er nok mye sukker o.l i de pakkene man kan kjøpe i butikken (eks tikka masala, garam masala osv.). Bør vel investere litt tid på å finne ut hvordan man kan lage disse krydderblandingene selv. Syns og det er vanskelig å gjøre om på kosthold når samboer har forbrenning til tusen og ikke så "farlig" for han å spise slike "ferdig" retter..
Supraspinatus Skrevet 4. mars 2013 #7 Skrevet 4. mars 2013 Takker for tips Jeg vet jo innerst inne at kosthold har mye å si, og har kuttet for eksempel fra å drikke daglig flere kopper med kakao og cola, til å drikke en kopp kakao i mnd ca og kun cola i helgene. Baker også eget brød med masse sunne frø og grovt spelt mel, spiser mye mer grønnsaker nå enn før til middag. Mindre pasta og ris. Poteter spiser jeg ikke i det hele tatt. Jeg er veldig glad i taco og indiske kylling retter. Er nok mye sukker o.l i de pakkene man kan kjøpe i butikken (eks tikka masala, garam masala osv.). Bør vel investere litt tid på å finne ut hvordan man kan lage disse krydderblandingene selv. Syns og det er vanskelig å gjøre om på kosthold når samboer har forbrenning til tusen og ikke så "farlig" for han å spise slike "ferdig" retter.. Det som er viktig når man skal kutte inn er å kutte i riktig ende først. De krydderblandingene (tørrvare) inneholder ikke så mye sukker/søtning per vekt. Det er ikke der du får brorparten av overenergien fra. Brød, bakt selv eller ferdig, er dessverre den største kilden til karbohydrater i det vanlige norske kostholdet. Mitt stalltips er derfor å kutte ut så og si alt korn. Litt havregryn kan være greit i blant, bare man ikke spiser det som hovedrett i flere at dagens måltider. Og en skal ikke være bekymret for fiber. Spiser man grønnsaker får man i seg fiber også. Poteten er ikke kjempefarlig å inkludere i kostholdet med mindre du skal kjøre en lchf eller ketogen diett. For moderat lavkarbo kan en eller to små poteter gjerne være en del av middagen. Det samme gjelder frukt, men det er ingen grunn til å overdrive inntaket her heller. Et tips for å finne oppskrifter som bare bruker naturlige ingredienser er å foreta søket på engelsk og så slenge på "paleo" foran. Paleo er en type lavkarbo (men ikke nødvendigvis streng!) som baserer seg på å bare bruke ingredienser som var tilgjengelig for steinaldermennesket. Med noen moderne tilpasninger. "Paleo taco seasoning recipe" feks. mye gode oppskrifter. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #8 Skrevet 4. mars 2013 Regulering av fettmasse er ene og alene basert på hvor mye energi du lagrer inn kontra hvor mye du forbruker. Ofte (dårlig) forenklet til kcal inn vs kcal ut. Energibalansen over tid avgjør hvor mye du veier. Teorien du støtter deg på er at trening skal tippe energibalansen over slik at du forbruker mer enn du inntar. Dessverre virker det ikke sånn (på de fleste). Ikke bare trigger trening sult, men sannheten er at det faktisk ikke bruker så mye energi. En ser gjerne regnestykker som sier at i time med styrke i sal bruker 500 kcal. Det er en fin sum det. Men hva hadde du brukt på å ikke gjøre noe? 250? 300? Så 1 time med stress og styr bare for 250 usle kilokalorier? Nå setter jeg det veldig på spissen, men det er for å illustrere et poeng. Bevegelse utgjør en liten del av energiforbruket. Mesteparten er faktisk den såkalte hvileforbrenningen. Det du forbruker bare ved å være i live. Resten av energiforbruket er bevegelse og energien du bruker på å fordøye/nyttegjøre deg av maten. Nå kan det nesten virke som jeg mener trening er nyttesløst. Det er det ikke. En god og velformulert treningsplan gjør at du øker styrke, utholdenhet og en rekke helsefaktorer. Også hvileforbrenningen. En god motor (les muskler) som brenner energi rent og effektivt er viktig. Fortsett med treningen. Skal du ned i vekt må du spise mindre. Sånn er det bare. Du kan jo telle kalorier som det foreslås. Jeg synes det er overdrevet tungvint. Det er bedre å spise mat du blir mettere på slik at du naturlig spiser mindre. Jeg tenker på et karbohydratredusert kosthold. Gjerne der du fokuserer på å lage alt fra bunnen med naturlige ingredienser. Han her islendingen har et veldig fint syn på hvordan en bør spise, som jeg er enig i: http://authoritynutr...-plan-and-menu/ Verdt et forsøk? Er det ikke litt selvmotsigende å si at man må redusere energiinntaket (kcal) for å havne i underskudd, for så å anbefale å ikke telle kalorier men anbefale lavkarbo som innebærer myeee fett som gjør at kcal-tallet stiger i været? Anonym poster: 77291abd1aa22e9ae1b52f54772dfd61
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #9 Skrevet 4. mars 2013 Saken er at det handler ikke om hvor mye du spiser med *hva* du spiser. Kutter du ut karbohydrater så går du ned i vekt uansett om du omså drikker fett til hvert måltid. Du legger ikke på deg av fett- sånn er det bare. På et lchf-kosthold vil du etterhvert oppleve at du spiser mye mindre matmengder enn du pleide fordi det er mye mer næring og energi i det du spiser. Kroppen vil hente inn et evt underskudd ved å brenne fettlagrene dine. Det skjer ikke i særlig grad når du spiser karbohydrater jevnt gjennom dagen. Og det er heller ikke sånn at du stapper i deg fett på et lchf-kosthold. Du spiser vanlig mat, men unngår lightprodukter og koser deg med fløtesauser og smør om du vil. Du trenger aldri å telle kalorier eller tenke på hva du spiser så lenge du kutter tre ting: sukker, korn og belgfrukter. Anonym poster: d1c817a02749a585c38dd9455ba417fb 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #10 Skrevet 4. mars 2013 Korreksjon: Du legger på deg av fett om du i tillegg spiser et karbohydratrikt kosthold. Men ikke om du spiser lite eller ingen karbohydrater. Anonym poster: d1c817a02749a585c38dd9455ba417fb
Supraspinatus Skrevet 4. mars 2013 #11 Skrevet 4. mars 2013 Er det ikke litt selvmotsigende å si at man må redusere energiinntaket (kcal) for å havne i underskudd, for så å anbefale å ikke telle kalorier men anbefale lavkarbo som innebærer myeee fett som gjør at kcal-tallet stiger i været? Anonym poster: 77291abd1aa22e9ae1b52f54772dfd61 Nei, det er ikke selvmotsigende. Jeg tror din forståelse av lavkarbo som konsept er feil. For det første må jeg ta tak i bruken av ordet "mye" eller som du skrev "myeee". La oss ta en moderat lavkarbodiett for en kvinne på 60kg: 90g (18%) protein, 75g (15%) karbohydrat og ca 70% (67%) av energien bør komme fra fett. I følge anbefalingene er dette "myeee", men regnet om er den absolutte verdien "bare" 150g eller ca 1,6 dl med olje. Det andre er at når en kutter karbohydrater (gjerne mindre enn 75g!) og spiser en fast mengde protein (1-1,8g per kg kroppsvekt) så må jo du få resten av energien fra et sted. Fordelen lavkarbodietter har i de fleste kontrollerte forsøk er at slik mat gir større metthetsfølelse og forsøkspersonene spiser likevel mindre energi enn reelt forbrukte, selv om de fikk spise så mye de måtte ønske. Lavfett-gruppene må somoftest ha en fast begrensing i energi for at de skal gå ned i vekt. Spiser de så mye de vil går de (som oftest) ikke ned i vekt. Nå bør det nevnes at de fleste slike forsøk ofte bruker ketogene eller lett ketogene dietter der man gir under 50g karbohydrat per døgn, og gjerne ned mot 20g. Og de gir enda mer metthetsfølelse slik at man spiser enda mindre. Det er selvsagt ikke alle som responderer like godt, og det er litt avhengig av utgangspunkt. Man vil jo ikke alltid spise for lite, da ville man til slutt dø. Svarte jeg ut det du spurte om? 3
Gjest itr Skrevet 4. mars 2013 #12 Skrevet 4. mars 2013 Må bare få si at det er ganske urovekkende å se at personer her inne anbefaler TS å gå på lavkarbodiett (ja, lavkarbo kan defineres på mange måter) uten å ha kartlagt helsetilstand og tatt en bakgrunnsjekk på vedkommende i forkant. Selv om du/dere selv har gode erfaringer med lavkarbo, betyr det ikke at det er nøkkelen for "alle". Det er risikabelt å gi (og motta) råd fra personer man ikke vet hvem er, eller vet om har en god fglig bakgrunn for å gi kostråd. Å anbefale lavkarbo som i å bytte ut vanlig pasta med fullkornspasta, bytte ut hvetemel med grovere meltyper i baking og mtlaging, begrense godteri/sjokolade, spise mer grønnsaker o.l er langt ifra det samme som å anbefale personer å spise mye fet mat, eller å kutte ut f.eks korn fullstendig. Eller kutte ut all potet/ris/pasta. Korn inneholder mange viktige vitaminer og mineraler som vil være vanskelig å erstatte. Om en velger de grove meltypene med mye fiber, vil fiberet være med på å gi mer metthetsfølelse og hindre en veldig høy blodsukkerstigning. Brød kan være et næringsrikt, ikke nødvendigvis så veldig kaloririkt og mettende måltid. (NB! Spelt har nesten de samme egenskapene/næringsinnhold som hvetemel,) Matvarer med høyt fettinnhold har også en tendens til å inneholde lite (men selvfølgelig noen) andre næringsstoffer. Når en gir råd og tips til personer man ikke kjenner, er det beste å si: litt av alt Man kan som regel spise litt av alt, men heller begrense mengdene. Som det blir nevnt ovenfor her, det er det totale energiregnskapet som er av betydning når det kommer til lagring av energi (fett). Dersom en spiser mindre enn man forbruker i løpet av dagen/uken/mnd vil man med tiden gå ned i vekt. Dersom man har en stabil vekt, betyr det at an spiser like mye som forbrukes. Alt dette gjelder selvfølgelig over tid. Lykke til folkens 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #13 Skrevet 4. mars 2013 Korreksjon: Du legger på deg av fett om du i tillegg spiser et karbohydratrikt kosthold. Men ikke om du spiser lite eller ingen karbohydrater. Anonym poster: d1c817a02749a585c38dd9455ba417fb Hvorfor det? Fordi da brenner kroppen bare opp igjen karbohydratene og lagrer fettet? Anonym poster: 77291abd1aa22e9ae1b52f54772dfd61
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #14 Skrevet 4. mars 2013 Saken er at det handler ikke om hvor mye du spiser med *hva* du spiser. Kutter du ut karbohydrater så går du ned i vekt uansett om du omså drikker fett til hvert måltid. Du legger ikke på deg av fett- sånn er det bare. Dette er bare tull. Anonym poster: 5af1547e298789402f68b7ca162d877a 1
Supraspinatus Skrevet 4. mars 2013 #15 Skrevet 4. mars 2013 Korn inneholder mange viktige vitaminer og mineraler som vil være vanskelig å erstatte. Om en velger de grove meltypene med mye fiber, vil fiberet være med på å gi mer metthetsfølelse og hindre en veldig høy blodsukkerstigning. Brød kan være et næringsrikt, ikke nødvendigvis så veldig kaloririkt og mettende måltid. (NB! Spelt har nesten de samme egenskapene/næringsinnhold som hvetemel,) Matvarer med høyt fettinnhold har også en tendens til å inneholde lite (men selvfølgelig noen) andre næringsstoffer. Det er bare tull. Korn inneholder ingen vitaminer eller mineraler du ikke får fra andre steder. Dersom du spiser variert med grønnsaker får du i deg alt du trenger av vitaminer og fiber. Grovt mel er fortsatt relativt fint. "Fullkorn"-pasta er ikke noe særlig bedre en vanlig pasta. Det er ikke noen vesentlig forskjell på spelt og vanlig hvetemel så det er ingen grunn til at dette skal være noe bedre. Når det gjelder råd til fremmede så er det vanskelig å være uenig med deg i at man skal være forsiktig med å gi for sære kostholdsanbefalinger. Men jeg vil heller si at det er mottakeren som må være bevisst på at dersom de har en diagnose som krever særskilt kostoppfølging så må man nesten passe på dette selv. Da tenker jeg på diagnoser som familiær hyperkolesteromi og diabetes type 1. De bør følges opp dersom de vil følge et lavkarbokosthold. Det er svært få som har dette udiagnostisert som driver og leter opp råd på nettet. 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #16 Skrevet 4. mars 2013 Dette er bare tull. Anonym poster: 5af1547e298789402f68b7ca162d877a Nei, det er det ikke. Du tar feil, jeg har rett. Enkelt og greit. Anonym poster: d1c817a02749a585c38dd9455ba417fb 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #17 Skrevet 4. mars 2013 Må bare få si at det er ganske urovekkende å se at personer her inne anbefaler TS å gå på lavkarbodiett (ja, lavkarbo kan defineres på mange måter) uten å ha kartlagt helsetilstand og tatt en bakgrunnsjekk på vedkommende i forkant. Korn inneholder mange viktige vitaminer og mineraler som vil være vanskelig å erstatte. Dette er også bare vas, spesielt siste linje. Hva med de som ikke tåler korn? Går de rundt og er kronisk underernærte? Sannheten er at korn irriterer tarmen og hindrer opptak av mineraler, vitaminer og næringsstoffer. Lavkarbo er verken noe nytt eller noe farlig. De som tror det er de som henter helseinformasjonen sin fra forsiden av Dagbladet. Anonym poster: d1c817a02749a585c38dd9455ba417fb 4
Supraspinatus Skrevet 4. mars 2013 #18 Skrevet 4. mars 2013 (endret) Denne artikkelen er skrevet av en som har samme syn på kosthold som jeg, så han kan nok tolkes som fargelagt. Men dersom man klarer å se bort i fra det, og se på kildelisten hans i stedet vil finne ut at det faktisk er noe i påstandene at korn ikke er så veldig bra for de fleste. http://authoritynutr...ad-bad-for-you/ Men igjen, alle som skriver noe er jo på en eller annen forutinntatt og blir fargelagt av sitt eget syn på saken. Så der stiller vi nok alle likt. Edit: Denne listen forklarer hvorfor lavkarbo er bedre enn lavfett for vektnedgang: http://authoritynutrition.com/randomized-controlled-trials-in-nutrition/ Endret 4. mars 2013 av Supraspinatus 1
KaDust Skrevet 4. mars 2013 #19 Skrevet 4. mars 2013 Ta mål i stedet for å følge med på vekta. For du kan miste mye fett og få litt muskler og vekta vil være den samme. Husk at muskler har litt volum også, så da kan klærne føles like stramme. Ta før bilder av deg, så du kan selv se utviklingen. Drikker du nok vann? Spiser du mye sukker? Spiser du rent? Kan være at kroppen din holder på mye vann, dette løser du ved at du spiser renere. Kroppen trenger vann for å bryte ned fettcellene, så da er spørsmålet om du drikker nok vann ift dette. Sukker kan få kroppen i stå, så spis så lite sukker som mulig. Vær obs når du kjøper matvarer, for det er sukker i nesten alt i butikkene nå
Gjest itr Skrevet 4. mars 2013 #20 Skrevet 4. mars 2013 Det er bare tull. Korn inneholder ingen vitaminer eller mineraler du ikke får fra andre steder. Dersom du spiser variert med grønnsaker får du i deg alt du trenger av vitaminer og fiber. Grovt mel er fortsatt relativt fint. "Fullkorn"-pasta er ikke noe særlig bedre en vanlig pasta. Det er ikke noen vesentlig forskjell på spelt og vanlig hvetemel så det er ingen grunn til at dette skal være noe bedre. Når det gjelder råd til fremmede så er det vanskelig å være uenig med deg i at man skal være forsiktig med å gi for sære kostholdsanbefalinger. Men jeg vil heller si at det er mottakeren som må være bevisst på at dersom de har en diagnose som krever særskilt kostoppfølging så må man nesten passe på dette selv. Da tenker jeg på diagnoser som familiær hyperkolesteromi og diabetes type 1. De bør følges opp dersom de vil følge et lavkarbokosthold. Det er svært få som har dette udiagnostisert som driver og leter opp råd på nettet. Det er ikke bare tull nei. Og om du leser hva jeg skriver så skrev jeg ikke at det ikke er mulig å få i seg de vitaminene og mineralene fra andre matvarer. Fullkornsprodukter er en viktig kilde til f.eks jern for oss, og B-vitaminer. Selvfølgelig kan man få i seg næringsstoffene fra andre matvarer.. Men det er snakk om hva som er gode kilder i kostholdet vårt, og om det er så "smart" å utelukke. Skrev også at spelt og hvetemel er veldig like = ikke noe "sunnere" alternativ. Fullkornpasta ER bedre enn vanlig pasta som kun inneholder ren stivelse (= kun rask blodsukkerstigning uten mye næringsstoffer). Fullkornspasta inneholder flere deler av kornet og på den måten mer fiber og næringsstoffer. Et absolutt bedre alternativ. Ja det er synd at personer oppsøker slike forum for å få råd til kosthold, uten å vite hvem som gir rådene. Selvfølgelig er det mange her inne som har god kunnskap om ernæring, og det er ikke noe i veien for at de skal ta imot råd fra de.. men det er vanskelig å vite hvem som har kunnskapen, og hvem som kun snakker fra egne erfaringer (og anbefaler lavkarbo helt uten videre). Jeg forstår at de som har gode erfaringer med lavkarbo på privaten, gjerne vil dele det med andre for å hjelpe. Men ingen vet enda langtidseffekten av et lavkarbokosthold basert på høy andel fett, og mange animalske matvarer. Det er også vist en sammenheng mellom høyt inntak av animalske matvarer og risiko for livsstilssykdommer (f.eks kreft) uten at jeg skal gå videre inn på det her. På motsatt side er det vist at et kosthold som inneholder mye vegetabilske matvarer gir motsatt effekt, altså forebyggende på f.eks kreft. Lavkarbodiett var først og fremst ment for veldig overvektige personer som trengte å gå ned i vekt raskt, over en periode på uker/mnd. Ikke som en livsstil. På bakgrunn av dette mener jeg fortsatt at det ikke er hensiktsmesig å anbefale lavkarbokosthold til personer helt uten videre, det er da bedre å motivere til en varig livsstilsendring og inkludere vanlige matvarer ("litt av alt") i kostholdet som gjør at en kan leve slik resten av livet. Må igjen tilføye at den "lavkarbodietten" som innebærer å erstatte hvitt mel med grovt mel, +++ er langt fra ekstrem, men i tråd med anbefalingene fra helsedirektoratet. Definisjon på lavkarbo kan være veldig forskjellig, så det er jo lett å misforstå mye på grunn av det... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå