2shy Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 Jeg har vel egentlig allerede bestemt meg, men jeg vil like gjerne høre andre sine erfaringer. Det står for tur å kjøpe ny seng snart, og jeg har bestemt meg for å investere i noe ordentlig. Det ser ut som det blir kontinental (på føtter) denne gang, og jeg har totalt forelsket meg i Ambassadøren. Diplomat var også veldig god, men Ambassadøren var noe helt for seg selv - og koster da selvsagt mer. Begge to vil være på salg, og prisen vil ligge på ca 17500 for ambassadør, og ca 13500 for Diplomaten (hvis jeg ikke husker helt feil). 4000 kr virker kanskje ikke så mye for det flotte opprykket, men det er likevel mye penger for meg. Samtidig er dette den viktigste investeringen jeg skal gjøre. Sliter med insomnia og håper at Jensen skal bidra til bedre netter. Dere som har erfaring med nettopp disse sengene, syns dere det er verdt de ekstra tusenlappene å gå for en Ambassadør først som sist?
ViljaH Skrevet 5. mars 2013 #2 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har Diplomat kontinentalseng og er veldig fornøyd. Har ikke prøvd Ambassadør, men det vurderes ved neste bytte. Men - ikke kjøp for myk. Vi prøvde først Medium og Fast på halve senga hver. Jeg fikk vond rygg av begge, medium var som å ligge i en hengekøye. Vi måtte bytte øverste delen til Xtra Fast. Den er kjempegod. Var selgeren på møbelbutikken som påsto jeg måtte ha Medium og mannen Fast, ut ifra våre høyde/vekt.
2shy Skrevet 6. mars 2013 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2013 Jeg har slått fra meg Diplomat, jeg syntes faktisk Jensen First (som er modellen under Diplomat tror jeg) føltes langt bedre for meg. Nå vakler jeg mellom First og Ambassadør hvis jeg skal ha Jensen. Ja jeg har tenkt på dette med fasthetsgrad, det er medium og fast som er standard. Jeg syntes at medium ble for mykt for meg i kontinental (i ramme var det mer riktig), så hvis jeg går for Ambassadør kontinental, så blir det fast på hver side. Xtra Fast tror jeg nok blir for fast for meg (65 kg). Måtte dere betale ekstra for å bytte ut kontinentalmadrassen?
ViljaH Skrevet 6. mars 2013 #4 Skrevet 6. mars 2013 Ja, måtte betale, fikk 30% avslag såvidt jeg husker fordi selgeren gå så dårlige råd. Jeg veier 70 kg og mannen 95. Bare nevner at de er gode en halvtime i butikken, det er ikke det samme som at de er gode i 8 timer.
2shy Skrevet 6. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 6. mars 2013 Ja, måtte betale, fikk 30% avslag såvidt jeg husker fordi selgeren gå så dårlige råd. Jeg veier 70 kg og mannen 95. Bare nevner at de er gode en halvtime i butikken, det er ikke det samme som at de er gode i 8 timer. Nei det er det som er vanskelig å bedømme, å prøveligge en halvtime kontra å sove en hel natt blir noe helt annet. Jeg har endret mening siden i går. Var og testet igjen og prøvde Ambassdør igjen. Jeg syns den blir for myk, selv den faste siden syns jeg blir for myk. Rammemadrassversjonen var langt bedre for meg virker det som, men mulig kroppen min er forvirret ettet for mye prøving. Jeg liker at det er fast og mykt samtidig, hvis du skjønner. Mykt underlag, men mer fasthet under der igjen. Liker ikke å synke noe særlig ned i madrassen. Jeg har en veldig hard madrass her, med to tynne dyner som "overmadrass". Det gir null støtte da det ikke finnes fjæring i madrasse, men likevel så er det langt mer komfortabelt enn en myk rammemadrass som gynger hver gang man rører seg. Prøvde Diplomat med en annen overmadrass (den som følger med Ambassadør), og den er nå min foreløpige favoritt. Utrolig hva den lille ekstra cm på overmadrassen gjør for komforten. Jeg syns at det skal være mulig å prøve alle fasthetsgrader til de forskjellige merkene i butikken. Fast på en seng kan føles helt annerledes enn fast på en annen, selv i samme merke. Det er vanskelig for meg å gjette meg til komforten til en Ambassadør kontinental med xtra fast madrass
ViljaH Skrevet 6. mars 2013 #6 Skrevet 6. mars 2013 Ja, vi måtte kjøpe ny del i x-fast blindt. Alternativet var å kaste hele senga, så vi satset. Finnes ikke noe ikea-garanti der. Vår seng har tjukk myk overmadrass husker ikke hvor tjukk, 5-7 cm kanskje. Og fast madrassen under der igjen. Så det føles mykt og deilig å ligge, med god støtte fortsatt. Er uthvilt og ikkeno stiv i ryggen etter å ha sovet i den. På medium var jeg helt maroder, på fast var jeg stiv, samme overmadrass.
ViljaH Skrevet 6. mars 2013 #7 Skrevet 6. mars 2013 Også enig i at om man skal ut med 15-20 000 for en seng, bør det tilbys å teste den i butikken!
2shy Skrevet 6. mars 2013 Forfatter #8 Skrevet 6. mars 2013 IKEA er uslåelig der, de har best garanti av alle, i tillegg 90 dagers åpent kjøp uansett hvilken madrass/overmadrass de velger. I tillegg har jeg fått aller aller best service og veilledning på IKEA, så det irriterer meg at jeg ikke fant noe jeg virkelig likte der. De andre møblekjedene har mye å lære av de runde kantene på IKEA! Men jeg lurer litt, hvor lenge er det siden dere kjøpte sengen? Hvis dere syntes fast/medium på Diplomat var for mykt, så vil samme på Ambassadør føles VELDIG mykt. Oppgrader heller overmadrassen neste gang (de bør jo byttes hvert 5-7 år uansett), og det vil føles som en helt ny seng. Jeg kommer til å velge fast/medium med softline II overmadrass hvis jeg går for Diplomat kontinental.
ViljaH Skrevet 6. mars 2013 #9 Skrevet 6. mars 2013 Det er den overmadrassen vi har. Den er god. Hvis vi skal oppgradere, så er det for å gå 150 -> 180. Skulle jeg hatt Ambassadør, ville jeg hatt x-fast der også. Men det blir jo å gamble litt igjen.. Jensen har best senger synes jeg iallefall.
2shy Skrevet 7. mars 2013 Forfatter #10 Skrevet 7. mars 2013 Det er den overmadrassen vi har. Den er god. Hvis vi skal oppgradere, så er det for å gå 150 -> 180. Skulle jeg hatt Ambassadør, ville jeg hatt x-fast der også. Men det blir jo å gamble litt igjen.. Jensen har best senger synes jeg iallefall. Jeg syns Ambassadøren er mykere i fjæringen enn Diplomat, så hvis du føler du må ha xtra fast i Diplomat bør du ihvertfall kjøre samme løp i Ambassadør. Sjekk ut Opal hos Skeidar også, jeg syns den var hakket bedre enn Ambassadør, og i noenlunde samme prisklasse. Samme type fjæring, men jeg følte den var hakket fastere.
2shy Skrevet 8. mars 2013 Forfatter #11 Skrevet 8. mars 2013 Jeg endte med Ambassadør, fast madrass begge sider. Jeg gleder meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå