cha Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 Hei! Ser på kjøpe, selge sider på facebook at folk selger ting dem strikker. Tenkte å kaste meg på trenden, men er det lov å selge ting med marius mønster? Mener å ha lest at det ikke er det, men det gjøres jo på face. Kan dette også tjenes som hobby? Skatte av det?
Gjest Olseen91 Skrevet 3. mars 2013 #2 Skrevet 3. mars 2013 Kan ikke skjønne at det ikke skal være lov å selge. Men å selge mønsteret derimot, det er vertfall ikke lov.
Gjest Moffeliten Skrevet 3. mars 2013 #3 Skrevet 3. mars 2013 Henger meg på Olseen91. Det er fullt lov å selge ting som man har strikket selv uavhengig av mønster-opphav, men salg av mønstre kommer innunder loven om opphavsrett.
*Mocca* Skrevet 3. mars 2013 #4 Skrevet 3. mars 2013 Så selv om en oppskrift er lagt ut og det blir skrevet at man ikke kan selge produkter man lager av dette mønsteret. At det er kun til eget bruk.... Så er det lov? Det er jo selvfølgelig loven som bestemmer dette ikke personen som legger det ut. Men det er greit å vite.
Badeand Skrevet 4. mars 2013 #5 Skrevet 4. mars 2013 (endret) Det finnes regler på det. Man må merke produktet med at mønstret tilhører Unn Søiland, og at du garanterer at produktet er håndstrikket i Norge. Jeg har lest det på sidene til rettighetshaverne. De vurderte visst først å forby salg av ferdigstrikkede mariusprodukter, men det var for vanskelig å håndheve, derfor har de heller disse "reglene." Edit: Her er det som står: RETTIGHETER- knyttet til bruk av MARIUS-mønsteret;MARIUSmønsteret er beskyttet som åndsverk, og betegnelsen "Marius" er beskyttet som varemerke, i all form for kommersiell bruk, i alle varegrupper. Mønsteret ble designet av Unn Søiland i 1953, og SandnesGarn har siden det hatt eneretten på salg av håndstrikkoppskriften. Unn Søiland's firma LILLUNN Design of Norway, har fortsatt eneretten til all omsetning av produkter der dette mønsteret brukes.Mønsteret beskyttes derfor også av Markedsføringsloven. LILLUNN Design of Norway tillater i dag at folk selger sine håndstrikkede produkter, uten vederlag, - dersom det er garantert håndstrikket i Norge,- og ikke strikket i lavkostland. Det tillates ikke håndstrikkemaskiner til denne form for vederlagsfri produksjon. Dette er for å styrke og beskytte det ekte norske håndstrikket som håndverk. Betingelsen for å få selge dine MARIUS produkter vederlagsfitt , er at de skal merkes som følger;" Dette er basert på MARIUS ®© mønsteret, Jeg garanterer at strikke produktet er ekte norsk håndstrikket. " Endret 4. mars 2013 av Badeand 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #6 Skrevet 4. mars 2013 LILLUNN Design of Norway tillater i dag at folk selger sine håndstrikkede produkter, uten vederlag, - dersom det er garantert håndstrikket i Norge,- og ikke strikket i lavkostland. Det tillates ikke håndstrikkemaskiner til denne form for vederlagsfri produksjon. Dette er for å styrke og beskytte det ekte norske håndstrikket som håndverk. Betingelsen for å få selge dine MARIUS produkter vederlagsfitt , er at de skal merkes som følger;" Dette er basert på MARIUS ®© mønsteret, Jeg garanterer at strikke produktet er ekte norsk håndstrikket. " Dette er ihvertfall ikke skrevet av en jurist, for det gir ingen mening overhode. Heller av noen som prøver å gi en profesjonelt inntrykk, men bruker ord de ikke forstår. Salg innebærer alltid vederlag (det trenger ikke være penger). Er det ikke vederlag er det ikke salg, men en gave. Anonym poster: 90d0ce8f615353d3e862badeda3de300 3
PecanPie Skrevet 4. mars 2013 #7 Skrevet 4. mars 2013 Dette er ihvertfall ikke skrevet av en jurist, for det gir ingen mening overhode. Heller av noen som prøver å gi en profesjonelt inntrykk, men bruker ord de ikke forstår. Salg innebærer alltid vederlag (det trenger ikke være penger). Er det ikke vederlag er det ikke salg, men en gave. Anonym poster: 90d0ce8f615353d3e862badeda3de300 Jeg stusset også litt på ordlyden, uten at jeg verken er jurist eller leser slikt ofte. Jeg vil tro at det de er ute etter at Mariusmønsteret kan selges, men ikke i en så stor skala eller til en så høy pris at man kan leve på det (noe som egentlig er litt synd, fordi håndarbeid er tidkrevende og unikt, og bør ikke underprises heller. Men det er en annen diskusjon). Litt i samme gata som at man kan tjene penger på hobby uten å skatte av det, men med en gang det bikker en eller annen "magisk grense" regnes det som så store summer at det er skattbar inntekt. Selv hadde jeg lett tatt rundt en tusenlapp dersom jeg hadde strikket en Mariusgenser til noen. Garnet koster fort 500 kroner i seg selv, og jeg hadde brukt mye av min fritid på å strikke. Om dette regnes som "vederlag" av LILLUNN Design of Norway er ikke så lett å si, jeg tror genserne går for den prisen i butikk.
Badeand Skrevet 4. mars 2013 #8 Skrevet 4. mars 2013 Dette er ihvertfall ikke skrevet av en jurist, for det gir ingen mening overhode. Heller av noen som prøver å gi en profesjonelt inntrykk, men bruker ord de ikke forstår. Salg innebærer alltid vederlag (det trenger ikke være penger). Er det ikke vederlag er det ikke salg, men en gave. Anonym poster: 90d0ce8f615353d3e862badeda3de300 Tror det menes uten vederlag til de som har rettighetene til mønstret 2
kokkos Skrevet 5. mars 2013 #9 Skrevet 5. mars 2013 Tror det menes uten vederlag til de som har rettighetene til mønstret Sånn forsto jeg det og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå