Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært særlig opptatt av sminke, selv ikke som tenåring. Til daglig kan det hende en sjelden gang at jeg bruker mascara. Til fest blir det i tillegg litt forsiktig øyenskygge (i en eller annen bruntone), et lett lag ID minerals pudderfoundation og muligens en lett lebestift i en farge som er ganske lik mine egne lepper. That's it.

Jeg har flere ganger opp gjennom årene fått sminkeveiledning på f.eks. Body Shop (de har vært flinke, jeg ble fornøyd med sminken de la), men å omsette dette i praksis hjemme har ikke blitt det samme.

Mine utfordringer:

- Foundation: Pudder funker dårlig på meg. Jeg har store porer (heldigvis så godt som ingen rynker ennå, genene mine har vært snille mot meg der), så pudderet ser ikke jevnt og pent ut uansett hva jeg gjør. Er BB-cream bedre for meg kanskje? Jeg er forresten veldig blek av natur, blir aldri brun, men fort rød i sol og vind. Jeg er redd for å se ut som en av disse unge tenåringsjentene som har lagt på seg et ujevnt og unaturlig lag med brunkrem...

- Øyenskygge: Jeg er livredd for å se ut som en femåring som har forsøkt å sminke seg selv for første gang. Hva er passe? Hva er for mye? Hvordan få det jevnt og pent? Hvordan veksle mellom ulike farger? Jeg har brungrønne øyne, vippene er mørkebrune.

- Kajal: Bør jeg bruke det? Kan man slippe unna uten?

- Lebestift: Hvilken kan jeg velge som ikke føles tørr og stram på leppene, og som ikke må legges på på nytt hver gang jeg har tatt en slurk av drikken?

Noen som har lyst å gi en godt voksen dame noen gode råd? Jeg skal snart begynne i en jobb der jeg bør se mer presentabel ut enn i de tidligere jobbene jeg har hatt. Jeg trenger to ting: En enkel og superrask hverdagssminke med en naturlig look, og en enkel og litt mer festpreget sminke som kan passe til ulike antrekk og anledninger (men uten å kreve 42 forskjellige koster/øyenskygger osv). Mer enn det makter jeg neppe å ta innover meg. :fnise:

Jeg tar gjerne imot konkrete tips om sminkeblogger eller opplæringsvideoer på youtube eller bare generelle tips fra dere som er flinke på dette.

:blomst:

Anonym poster: c4d6457915dad54ac394beb709e17485

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan jeg bruker øyenskygge: Jeg legger en mørk bruntone lengst "ut" på øyelokket. En lysere nyanse på midten, og hvit inners i øyekroken. Det gjør at det ser ut som om man har store, våkne øyne... Ellers så har jeg også problemer med pudder og foundation

Skrevet

Nå er jeg 5 år yngre, og min hudtype er tørr, så jeg har noen kråketær når jeg smiler, men kan jo komme med noen tips for det :)

Min erfaring er at jo eldre man blir, jo mindre kler man pudder eller mineral foundation. Så en god flytende foundation en er tingen, i tillegg til kanskje en god hudpleie rutine først og fremst så 'utgangspunktet' blir så fint som mulig. Hvis man ikke helt vet hva som er opp eller ned ift hudtype og foundationvalg, spør hos et parfymeri f.eks, eller der hvor sminke selges. Få gjerne med noen prøver hvis du er usikker på farge eller resultat :)

Nå er ikke jeg særlig glad i 'dramatisk sminke, så av øyeskygger og slikt velger jeg gjerne naturlige farger, kun for å fremheve naturlige skygger etc. Og jeg bruker BARE matte øyeskygger, dvs uten glitter. Glitter på litt aldrene hud ser bare ikke bra ut synes jeg.

Og hvis jeg skal komme med et tips, ingen harde linjer. Så hvis jeg bruker sort kajal ved vippekanten oppe, så duser jeg det gjerne ut med litt øyeskygge slik at det blir litt 'smokey'. Det kler nesten alle i alle aldersgrupper :)

Og ta en titt på Youtube. Det er MASSE MASSE info om både det ene og det andre der :) Jeg har lært veldig mye. Men ta det med en klype salt også, ingen kvinne trenger f.eks 40 ulike produkter i ansiktet hver eneste dag, så der er det tydeligvis markedskreftene som spiller inn.

Skrevet

Den var fin!

Gjest Tidssone
Skrevet

Ta en tur til parfymeriet eller en hudpleier som selger make-up.

Be om å få en fundation og en concealer som passer til deg. Selv opplevde jeg himmelen på sminkefronten da jeg testet ut "våt" fundation i stedet for pudder. Likeledes ble jeg overrasket over hvor mye finere man kan legge både concealer og fundation dersom man har koster/pensler som er beregnet til dette.

Bruker kun en lys brun øyeskygge og maskara i tillegg til concealer og fundation.

Noen ganger er jeg vill og gal, putter på meg leppestift fra Bodyshop.

Gjest Gjest
Skrevet
Min erfaring er at jo eldre man blir, jo mindre kler man pudder eller mineral foundation. Så en god flytende foundation en er tingen, i tillegg til kanskje en god hudpleie rutine først og fremst så 'utgangspunktet' blir så fint som mulig. Hvis man ikke helt vet hva som er opp eller ned ift hudtype og foundationvalg, spør hos et parfymeri f.eks, eller der hvor sminke selges. Få gjerne med noen prøver hvis du er usikker på farge eller resultat

Enig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner å nærme meg 30, og må si meg enig i at pudder/mineralsminke ikke egner seg når man blir eldre. Kommer nok til å bytte over til flytende foundation snart selv.

Anonym poster: 0ff0b42f220456267a0809fff4771747

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har lyst til å lære deg hvordan du ikke du skal sminke deg, så skal du følge med her.

Anonym poster: c817bdfd76718875f847347ce0bb9e5a

AnonymBruker
Skrevet

Gå og få øyenbrynene profft vokset og farget første gangen, også kan du holde det vedlike hjemme. Øyenbrynene rammer inn ansiktet og man ser mye mer velstelt og voksen ut når man har de ordentlige.

Anonym poster: a6bd90f96a38985e8d50cb2a7e12fa62

Skrevet

Plasserer meg i tråden og lytter og lærer. Jeg kan heller ikke sminke meg, og det irriterer meg litt de to gangene i året jeg faktisk burde gjøre det.

Skrevet

Hvis du har lyst til å lære deg hvordan du ikke du skal sminke deg, så skal du følge med her.

Anonym poster: c817bdfd76718875f847347ce0bb9e5a

Javel? Dette var jo konstruktiv tilbakemelding på det TS lurte på :fnise:

Gjest O___o
Skrevet

Must haves:

Isadora_mattechocolates_eyeshadow.jpg

Disse kan brukes både som øyenskygge og til contouring.

Denne serien fra Isadora er små / tar lite plass i sminkepungen,

er veldig godt pigmenterte og er lette å variere i forhold til dag / hverdag / kveld / fest.

Concealer

rbk-ysl-touche-eclat-2-de-79979144.jpg

Dette er en klikkpen-concealer fra YSL.

Til å fjerne ringene under øynene, sprengte blodkar, røde felter osv.

MAC%20Concealer%2003.jpg

Mac sin kreme-concealer er veldig god. Og rimelig i pris.

Jeg ville også kjøpt en telescopic mascara.

loreal.jpg

(Og tatt vare på børsten etter at den er oppbrukt. Den er fin til å forme brynn, farging av brynn, samt bruk til andre mascaraer som ikke har like gode børster/koster)

Og så anbefaler jeg deg å kjøpe en lys rosa lipgloss.

revlon-pink-lip-gloss.jpg

En som ikke er seig/klissete, som er uten glitter/hvitt skimmer.

Linjen mellom en fin og en whitetrash lipgloss kan være hårfin.

spacer.gifspacer.gif

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange fine tips! Må se litt nøyere gjennom rådene her, men ser at dette gir meg en god start.

:dagens-rose:

TS

Anonym poster: 7e176e3d85f4a9e0a23ecfe5e63aee57

AnonymBruker
Skrevet

Og så anbefaler jeg deg å kjøpe en lys rosa lipgloss.

En som ikke er seig/klissete, som er uten glitter/hvitt skimmer.

Linjen mellom en fin og en whitetrash lipgloss kan være hårfin.

spacer.gifspacer.gif

Har du et konkret tips her? Merke og hvor de selges. Jeg må innrømme at jeg ikke aner hvordan jeg skal skille en dårlig fra en god, selv om du beskriver det veldig fint her. :P

TS

Gjest Gjest
Skrevet

Billigmerkene lager utmerkede produkt pr i dag, men for å kjøpe en foundation ville jeg gått i faghandel.

Gjest O___o
Skrevet

Har du et konkret tips her? Merke og hvor de selges. Jeg må innrømme at jeg ikke aner hvordan jeg skal skille en dårlig fra en god, selv om du beskriver det veldig fint her. :P

TS

Jeg er faktisk mest fornøyd med billiglipglosser :P

Gjerne lipglosser jeg har kjøpt "i siste liten" fordi jeg har glemt igjen den jeg har pleid å bruke hjemme,

Hennes og Mauritz, Gina Tricot, Rema 1000 (Lypsyl (?) ), Cubus osv.

Har opplevd at både øyenskygge og lipgloss fra H&M har vært bedre

enn øyenskygge og lipgloss fra Chanel. :sjokkert::grine:

( Lipgloss som har vært mindre klissete / sittet lengre - og øyensygge som har vært mer pigmentert, sittet lengre og vært lettere å legge )

Gjest Tigress
Skrevet

Billigmerkene lager utmerkede produkt pr i dag, men for å kjøpe en foundation ville jeg gått i faghandel.

Goodness gracious, eg las "fargehandel"! Blei litt sveitt ein augneblink.

TS, eg synest BB-krem er ein god start for deg, men kjøp ein koreansk ein, dei dekkjar betre. Bruk Sing-Sing-Girl på eBay, ho er ganske trygg og sender alltid med masse prøver. Eg ville gått for Skin79 Snail Nutrition om du er smårosa i huda, Dr Jart+ Black Label om du er gulkvit i huda. Både tilpassar seg.

Auge: Få tak i "Naked"-paletten frå Urban Decay - har alt du treng av highlightere og augeskugge og det er god kvalitet.

Kinn: Få tak i Nars sin "orgasm" - passar seriøst alle og er god kvalitet.

Har du augebryn som du må teikne opp? Sats på ein gråbrun blyant og bruk ein gammal maskarakost til å gnikke det ut med. Blir fint.

Skal du konturere eller berre ha litt farge, kjøp eit matt bronzingpudder ein nyanse mørkare enn det vanlege pudderet ditt.

Og øv, øv. øv. Det viktigaste er å duse ut alt godt, så får du leggje på tjukkare etter kvart som du blir flinkare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...