AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 Jeg har tatt kroppsanalyse på et treningssenter og har fått til resultat at jeg har alt for lite vann og lite salt i kroppen. Aner ikke hvordan dette har skjedd. Har også fått beskjed om at jeg må drikke mer vann, kanskje 1,5/2 liter pr dag. Vil det løse problemet av seg selv? Jeg trodde nemlig vann "skylte" vekk vann. Så spørsmålet er vel, hvordan øke vannmengden i kroppen? Trodde det ikke gjorde noe med lite vann i kroppen, fordi alle som går ned i vekt går ned vannvekt først og det er liksom så bra. Hvor ligger grensen på for mye/for lite vannmengde? Når vet jeg at jeg har nok vann/salt? Når det kommer til salt kan jeg vel kanskje bare salte noe av maten? Er egentlig to måneder siden denne målingen, brydde meg ikke så veldig egentlig. Men så leste jeg "endelig knekt koden for vektnedgang" innlegget under, og der skrev noen at det var farlig å miste vann og salt!? Ble litt skremt. Haha. Er det farlig? Anonym poster: d872ac0b7a55931bf623210d5876f2b8 Anonym poster: d872ac0b7a55931bf623210d5876f2b8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #2 Skrevet 3. mars 2013 Bruk seltin hvertfall, da får du tiltørt kroppen litt ulike typer salter. Anonym poster: 3aef220699372a2343974073c77d40e4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #3 Skrevet 3. mars 2013 Jeg tror du heller burde få tatt en blodprøve for å se om salt- og vannbalansen i kroppen din er slik den skal. Slike kroppsanalyser er veldig unøyaktige. Så fremt du ikke har en nyresykdom, vil kroppen din klare å regulere dette selv. Drikker du for lite vann, vil kroppen spare på vannet, og du vil tisse lite, og tisset vil være konsentrert og farget sterkt gult eller mørkt. Dette kan du bruke som en rettesnor. Men normalt kosthold vil du få i deg de elektrolyttene du trenger. Du får ikke "salter" eller elektrolytter bare gjennom salt, men gjennom annen mat også. Spis variert og rent (og nok) så vil du få det du trenger. Det er ikke snakk om store mengder. Anonym poster: b7ee8e41405b9e2ec7a505a2c7ccf9c5 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #4 Skrevet 3. mars 2013 Bruk seltin hvertfall, da får du tiltørt kroppen litt ulike typer salter. Anonym poster: 3aef220699372a2343974073c77d40e4 Okay, dette skal jeg sjekke ut. Tusen takk for svar! Men hvor lurt er det egentlig å ta tilskudd av sånne ting uten å helt eksakt vite hva slags salter (eller alt annet) jeg mangler? Anonym poster: d872ac0b7a55931bf623210d5876f2b8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #5 Skrevet 3. mars 2013 Drikk mer vann og salt maten din, det ordner seg som regel av seg selv. Anonym poster: cca8e6031915a2050eea4087a81ee0b0
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #6 Skrevet 3. mars 2013 Jeg tror du heller burde få tatt en blodprøve for å se om salt- og vannbalansen i kroppen din er slik den skal. Slike kroppsanalyser er veldig unøyaktige. Så fremt du ikke har en nyresykdom, vil kroppen din klare å regulere dette selv. Drikker du for lite vann, vil kroppen spare på vannet, og du vil tisse lite, og tisset vil være konsentrert og farget sterkt gult eller mørkt. Dette kan du bruke som en rettesnor. Men normalt kosthold vil du få i deg de elektrolyttene du trenger. Du får ikke "salter" eller elektrolytter bare gjennom salt, men gjennom annen mat også. Spis variert og rent (og nok) så vil du få det du trenger. Det er ikke snakk om store mengder. Anonym poster: b7ee8e41405b9e2ec7a505a2c7ccf9c5 Ja, det hadde vel vært det greieste, får nok bestille en time. Har bare tatt den kroppsanalysen, så har ikke noe annet resultat å sammenligne med. Jeg tisser veldig ofte. Noen ganger 5 ganger i timen, andre ganger 1. Helt gjennomsiktig, ikke noe farge nei. Jeg spiser også veldig sunt og variert. Spiser bare rene produkter, masse grønnsaker og magert kjøtt/fisk. Så da har kanskje det problemet allerede løst seg da. Trodde det hadde noe med at jeg aldri saltet maten, men tenkte jo at all mat innholder salt uansett så var unødvendig å tilsette mer. Ligger på ca 2000/1800 kalorier hver dag, så spiser nok også. Tusen takk for svar. En legetime et nok best. Da kan jeg sjekke ut mineralmangelen min også. Sto jeg hadde for lite minerealer også. Anonym poster: d872ac0b7a55931bf623210d5876f2b8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #7 Skrevet 3. mars 2013 Drikk mer vann og salt maten din, det ordner seg som regel av seg selv. Anonym poster: cca8e6031915a2050eea4087a81ee0b0 Bra det er så enkelt da:) Ble litt skremt av at noen skrev man kunne bli hjernedød av for lite vann haha. Men hvis jeg øker vannmengden mer, vil ikke det skylle ut vann i kroppen? Har hørt det. Men nå kan det bare være at har lest feil også Anonym poster: d872ac0b7a55931bf623210d5876f2b8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #8 Skrevet 3. mars 2013 Drikk mer vann og salt maten din, det ordner seg som regel av seg selv. Anonym poster: cca8e6031915a2050eea4087a81ee0b0 Salt er så mye mer enn bordsalt. Det hjelper ikke å få i seg med natrium og klorid om man har mangel på magnesium og kalium! Å til legen du TS, så får du også vite hva slags tilskudd du evt bør ta Anonym poster: c9bcd8af7bbf2efbeb39cf69d5f403de
Fim Skrevet 3. mars 2013 #9 Skrevet 3. mars 2013 Er egentlig to måneder siden denne målingen, brydde meg ikke så veldig egentlig. Men så leste jeg "endelig knekt koden for vektnedgang" innlegget under, og der skrev noen at det var farlig å miste vann og salt!? Ble litt skremt. Haha. Er det farlig? Anonym poster: d872ac0b7a55931bf623210d5876f2b8 Anonym poster: d872ac0b7a55931bf623210d5876f2b8 Det som er farligst med for høyt vanninntak er at man kan utvikle elektrolyttubalanse (en variant kalles hyponatremi, altså underskudd på natrium i blodet). Du kan lese om det her: http://nhi.no/forside/forstehjelp/akuttmedisin/hyponatremi-26083.html Hyponatremi kan oppstå som følge av svært høyt vanninntak, og er også en ikke helt uvanlig bivirkning av bulimi, fordi kroppen ikke rekker å absorbere de stoffene den trenger. Det er også en mulig følge av tarmskylling. Kort fortalt er nervesystemet avhengig av riktig konsentrasjon av løste salter i kroppsvæskene, og kraftig hyponatremi er dødelig. Du vil imidlertid merke at noe er galt lenge før du dør av det, altså, så ingen grunn til bekymring Noe som også kan være uheldig ved for høyt vannintak over tid er at man ødelegger tørsterefleksen - kroppen slutter å si fra om at den trenger vann. Man kan også få problemer med blærefunksjonen hvis man drikker overdrevent mye over tid. Jeg ser ingen grunn til at noe av dette gjelder deg, altså. Jeg tviler sterkt på at slike "kroppsanalyser" fra treningssentre er så veldig mye å stole på... Så som andre her har sagt, hvis du vil være sikker på at alt er i orden så er det en tur til legen som er tingen! Når det er sagt - hvis du føler deg frisk er det liten grunn til å tro at du mangler noe vesentlig. Kroppen er i utgangspunktet ganske flink til å si fra om hva den trenger, så hvis du hadde hatt for lite vann i kroppen ville du vært mer tørst, og dermed drukket mer. Det går en del myter om at hele befolkningen er dehydrert og at all verdens av plager hadde forsvunnet hvis man bare drakk masse vann (gjerne renset, ionisert eller tilsatt en eller annen type overpriset svada), dette er tøv fra ende til annen. Drikk når du er tørst, og ellers i normale mengder til måltider. Da blir du ikke dehydrert.
Løvetanten Skrevet 3. mars 2013 #10 Skrevet 3. mars 2013 Jeg bare henger meg på her og sier at du må ikke stole på det de sa til deg på treningssenteret. De har jo null forutsetning for å si noe sånt uten å kunne ta blodprøver av deg. Tisser du lyst/blankt så har du nok væske. En dehydrert kropp tisser mørk gult tiss, og det kan være så konsentrert at det svir litt. Det lukter også sterkt urin. Så lenge du vet at du spiser ok, drikker ok (ikke går rundt og er tørst og slapp) og at du ikke svetter og trener noe helt ekstremt så er sjansen stor for at du er helt ok.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #11 Skrevet 3. mars 2013 Salt er så mye mer enn bordsalt. Det hjelper ikke å få i seg med natrium og klorid om man har mangel på magnesium og kalium! Å til legen du TS, så får du også vite hva slags tilskudd du evt bør ta Anonym poster: c9bcd8af7bbf2efbeb39cf69d5f403de Ja der ser man hvor lite jeg kan om kosthold. Haha. Tror jeg skal lese litt mer om dette. Trodde salt bare var salt jeg:) Men tror det blir sånn blodprøve ja. Sikkert best å sjekke det hos legen der jeg vet resultatet stemmer 100%. Anonym poster: d872ac0b7a55931bf623210d5876f2b8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #12 Skrevet 3. mars 2013 Jeg bare henger meg på her og sier at du må ikke stole på det de sa til deg på treningssenteret. De har jo null forutsetning for å si noe sånt uten å kunne ta blodprøver av deg. Tisser du lyst/blankt så har du nok væske. En dehydrert kropp tisser mørk gult tiss, og det kan være så konsentrert at det svir litt. Det lukter også sterkt urin. Så lenge du vet at du spiser ok, drikker ok (ikke går rundt og er tørst og slapp) og at du ikke svetter og trener noe helt ekstremt så er sjansen stor for at du er helt ok. Ja, det var det jeg også tenkte, men ble litt usikker. Tusen takk for svar! Føler meg helt fin ja:) Anonym poster: d872ac0b7a55931bf623210d5876f2b8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #13 Skrevet 3. mars 2013 Det som er farligst med for høyt vanninntak er at man kan utvikle elektrolyttubalanse (en variant kalles hyponatremi, altså underskudd på natrium i blodet). Du kan lese om det her: http://nhi.no/forside/forstehjelp/akuttmedisin/hyponatremi-26083.html Hyponatremi kan oppstå som følge av svært høyt vanninntak, og er også en ikke helt uvanlig bivirkning av bulimi, fordi kroppen ikke rekker å absorbere de stoffene den trenger. Det er også en mulig følge av tarmskylling. Kort fortalt er nervesystemet avhengig av riktig konsentrasjon av løste salter i kroppsvæskene, og kraftig hyponatremi er dødelig. Du vil imidlertid merke at noe er galt lenge før du dør av det, altså, så ingen grunn til bekymring Noe som også kan være uheldig ved for høyt vannintak over tid er at man ødelegger tørsterefleksen - kroppen slutter å si fra om at den trenger vann. Man kan også få problemer med blærefunksjonen hvis man drikker overdrevent mye over tid. Jeg ser ingen grunn til at noe av dette gjelder deg, altså. Jeg tviler sterkt på at slike "kroppsanalyser" fra treningssentre er så veldig mye å stole på... Så som andre her har sagt, hvis du vil være sikker på at alt er i orden så er det en tur til legen som er tingen! Når det er sagt - hvis du føler deg frisk er det liten grunn til å tro at du mangler noe vesentlig. Kroppen er i utgangspunktet ganske flink til å si fra om hva den trenger, så hvis du hadde hatt for lite vann i kroppen ville du vært mer tørst, og dermed drukket mer. Det går en del myter om at hele befolkningen er dehydrert og at all verdens av plager hadde forsvunnet hvis man bare drakk masse vann (gjerne renset, ionisert eller tilsatt en eller annen type overpriset svada), dette er tøv fra ende til annen. Drikk når du er tørst, og ellers i normale mengder til måltider. Da blir du ikke dehydrert. Tusen takk for godt svar! Ja, lurte litt på hvor nøyaktige de var. Var bare litt redd for at jeg overså noe var dumt å ignorere. Føler meg veldig bra, men blir nok en legetur for å dobbelsjekke. Er sikkert bare lurt å gjøre det en gang i blandt:) Sånn at man vet at alt står bra til. Anonym poster: d872ac0b7a55931bf623210d5876f2b8 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #14 Skrevet 3. mars 2013 Hvordan i alle dager kunne de fortelle deg at du hadde for lite salter og mineraler? Det må en blodprøve til for å undersøke det. Anonym poster: 3e92448fa6639ec7cee3916156aa0384
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #15 Skrevet 3. mars 2013 Spiser veldig renskåret, mye grønnsaker, passelig med frukt og bær, noe melkeprodukter i form av yogurt eller cottage cheese. Jeg har IKKE salt i noe som helst av maten min med mindre det allerede kommer saltet som feks marinade eller noe sånt noe på kjøttet. Jeg drikker 1,5-2 liter vann for dagen. Var nylig og tok blodprøver for "alt mulig" hos legen, og jeg mangler ikke hverken salter eller mineraler. Og jeg trener og svetter nok ganske mye. Anonym poster: 619d3777b782f7e3ce65a8d068fffe1b
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #17 Skrevet 3. mars 2013 Hvordan i alle dager kunne de fortelle deg at du hadde for lite salter og mineraler? Det må en blodprøve til for å undersøke det. Anonym poster: 3e92448fa6639ec7cee3916156aa0384 Jeg aner ikke! Jeg sto på en slik vekt og holdt to greier i hendene. Og etterpå fikk jeg et langt skriv med masse greier. Der sto det. Når du nevner det høres det jo rart ut også. Haha. Håper ikke resten av målingen var unøyaktig. Anonym poster: d872ac0b7a55931bf623210d5876f2b8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #18 Skrevet 3. mars 2013 Spiser veldig renskåret, mye grønnsaker, passelig med frukt og bær, noe melkeprodukter i form av yogurt eller cottage cheese. Jeg har IKKE salt i noe som helst av maten min med mindre det allerede kommer saltet som feks marinade eller noe sånt noe på kjøttet. Jeg drikker 1,5-2 liter vann for dagen. Var nylig og tok blodprøver for "alt mulig" hos legen, og jeg mangler ikke hverken salter eller mineraler. Og jeg trener og svetter nok ganske mye. Anonym poster: 619d3777b782f7e3ce65a8d068fffe1b Da høres vi veldig like ut. Tror jeg bare dropper å stole på den testen, og drar til legen:) Er det dyrt å ta slik test? Anonym poster: d872ac0b7a55931bf623210d5876f2b8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #19 Skrevet 3. mars 2013 Jeg aner ikke! Jeg sto på en slik vekt og holdt to greier i hendene. Og etterpå fikk jeg et langt skriv med masse greier. Der sto det. Når du nevner det høres det jo rart ut også. Haha. Håper ikke resten av målingen var unøyaktig. Anonym poster: d872ac0b7a55931bf623210d5876f2b8 Det nekter jeg å tro at kan være riktig... Jeg tok 2 glass bare for å teste vitaminer, mineraler, salter, balanse og sånn i kroppen, jeg feiler mye rart, men ikke akkurat det altså..Ser på det du beskriver at vi egentlig kanskje har et ganske likt rent kosthold også. Ta bloprøver hos legen om du er usikker. Anonym poster: 619d3777b782f7e3ce65a8d068fffe1b
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #20 Skrevet 3. mars 2013 Da høres vi veldig like ut. Tror jeg bare dropper å stole på den testen, og drar til legen:) Er det dyrt å ta slik test? Anonym poster: d872ac0b7a55931bf623210d5876f2b8 neeeei, jeg betalte 250kr for hele timen, det inkluderte timen hos fastlegen + noe skriv og attester og brev han skrev og blodprøvene. Men blodprøvene ble litt for avanserte til å ta på laben hos helsesenteret, så jeg dro til sykehuset noen minutter unna. Hvis du bare skal ha blodprøvene så kanskje en 50-100 kr, alt etter hvor du bor? Jeg testet for ganske mye annet også så trenger ikke å bli så dyrt, alt etter hvor du bor Anonym poster: 619d3777b782f7e3ce65a8d068fffe1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå