Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! En jobb jeg har ønsket meg nå en god stund er og bli lærer. Men en ting som bekymrer meg er at elevene ofte kan være ganske slemme. Ikke bare frekke men faktisk mobbe læreren. Jeg har nemlig lyst og bli ungdomsskole lærer. Jeg er da ganske kort (145 cm). Når jeg gikk på ungdomsskole så var det mange av elevene som var veldig frekke mot læreren, som gikk på ting som utseende privatliv osv.

Noen som har erfaring om dette? Har dere noen gang sett en lærer som har blitt mobbet av elevene sine?

Anonym poster: 743b73df7485ebf68c44f223af312dd9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye av det vil gå på din egen holdning, er vel min erfaring. Kommer du inn i klasserommet og utstråler den usikkerheten, så er du sannsynligvis dessverre toast. Jeg har vært borti utmobbing av lærere ved flere anledninger, og jeg forsvarer det ikke, for all del. Men elever "lukter frykt", og merker på den annen side veldig kjapt om du ikke er typen som man kødder med.

Anonym poster: faf4556ce410ea91a61185447dd2e9cf

• Liker 7
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

ha sjølvrespekt, sjølvtillit og humor.

eg jobbar på barneskule og mange av elevane er høgare enn meg...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har merket det. Var noen som kalte en ung mann for "binders mannen" fordi han sa en gang at han hadde en uvane med og tygge på binderser. Han var egentlig ganske kjekk, ung og alt det der også, de sa også at han var en nerd ol. En gammel mannlig lærer som ble plaget med at han lignet på en sau, fordi han hadde svært hvit og krøllete hår. Også mange andre som har blitt plaget av elever på vår skole (ungsomsskole).

AnonymBruker
Skrevet

"Vi" fikke en lærer til å gråte mye, en til å slutte, en kom ut av skapet som resultat av at "vi" mobbet han ut osv.

"Vi" betyr selvfølgelig hele skolen her, men vi bare virkelig grusomme mot lærerene. De måtte sette seg i respekt fra dag en.

Anonym poster: 8732036a9cf025c3abd286ba42a0aac5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Vi" fikke en lærer til å gråte mye, en til å slutte, en kom ut av skapet som resultat av at "vi" mobbet han ut osv.

"Vi" betyr selvfølgelig hele skolen her, men vi bare virkelig grusomme mot lærerene. De måtte sette seg i respekt fra dag en.

Var det en ungdomsskole?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var det en ungdomsskole?

Ja det var det.

Skrevet

Jeg har tenkt det samme. Tror det er som flere sier at man må sette seg respekt fra dag 1. Er nok viktig å jobbe hardt med selvtilliten for å bli lærer. Min erfaring er i hvert fall at det er de lærerne som virker mest usikker som blir utsatt. Det samme gjelder trenere for idrettslag. De lærerne/trenerne som er strengest/mest sikker på seg selv er de som får mest respekt. Selvtilliten er også viktig for å ikke ta seg nær av kommentarer man får, for alle lærere opplever nok at de får stygge kommentarer av elever. Man må også respektere seg selv for å bli respektert av andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du bør lære deg å bruke å/og riktig hvis du vil bli lærer. Ikke vondt ment.

Anonym poster: c9ac7b4423c0a176570cedbdc478d59a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Og derfor hater jeg barn..

Anonym poster: 30fd0a3c7197aa76f0c8822fed04fdc8

• Liker 2
Gjest Duftlys
Skrevet (endret)

Ja, dette kan skje dersom en ikke har en naturlig autoritet. Jeg vil ikke si unger er slemme, men barn tester voksenpersoner, og kan derfor oppleves frekke.

Jeg har jobba som lærer i snart 6 år, og aldri opplevd å bli hetsa på noen måte av elever. Det er selvsagt noen som har prøvd seg, men da har de lært av det for å si det sånn :fnise: Jeg har dessverre observert flere lærere med en "unnskyld at jeg lever"-holdning i klasserommet, og da er det gjort. Det er DU som voksen som bestemmer, du må tørre å ta upopulære avgjørelser og stå for det. Om du vil være kompis med elevene og gir etter for hva de ønsker, ja da har du bedt om trøbbel. Å være lærer er en fantastisk jobb, men det er ikke forbeholdt hvem som helst! Ingen elever vil finne på å mobbe en lærer pga utseendet dersom de har respekt for vedkommende. Til informasjon er jeg på andre enden av skalaen - kjempelang og kraftig til å være dame. Tuller masse med det. Det er alltid lov å bruke ironi og sarkasme på seg selv :) Samtidig skal en lære ungene at hvordan folk ser ut, er irrelevant. Jeg hadde en lærer på barneskolen som var sikkert rundt 130 pga et medfødt handicap, men det var ikke noe vi tenkte på i det hele tatt, da dette var en fantastisk lærer som ingen hadde våget å kommentert sånt til!

Endret av Duftlys
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har tenkt det samme. Tror det er som flere sier at man må sette seg respekt fra dag 1. Er nok viktig å jobbe hardt med selvtilliten for å bli lærer. Min erfaring er i hvert fall at det er de lærerne som virker mest usikker som blir utsatt. Det samme gjelder trenere for idrettslag. De lærerne/trenerne som er strengest/mest sikker på seg selv er de som får mest respekt. Selvtilliten er også viktig for å ikke ta seg nær av kommentarer man får, for alle lærere opplever nok at de får stygge kommentarer av elever. Man må også respektere seg selv for å bli respektert av andre.

Synes egentlig at ofte de strenge lærerene som gir fort anmerkninger blir hatet jeg.. :)

• Liker 1
Gjest Duftlys
Skrevet

Synes egentlig at ofte de strenge lærerene som gir fort anmerkninger blir hatet jeg.. :)

Ja, en må tørre å ta upopulære avgjørelser. Og ikke ta ting personlig. Når en har vært lærer noen år så tåler en fint å bli hatet av noen :) Sånn er det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff, hater ungdomsskolen, der er elevene uhyggelige uansett. Må alltid tøffe seg for andre ved å rakke ned. Men på vgs ahdde vi en lærer som var veldig lav, sikkert rundt samme høyde som deg, og alle digget henne. Men vgs-elever er jo mye lettere å ha med å gjøre enn ungdomsskole....

Anonym poster: 4f20d0bdbc4942db10e3246564dce0ed

Skrevet

De blir hatet ja, men de får respekt!

Men tenkte ikke bare strenge som i å gi ut masse anmerkninger. Å være streng er jo mer enn det. Har opplevd å ha strenge lærere som får klassen til å tie stille og gjøre skolearbeid uten å gi ut masse anmerkninger. Men noen ganger er anmerkninger viktig hvis klassen virkelig ikke hører etter.

Dessuten tror jeg ikke alle lærere er ute etter å bli godt likt. Det er bedre å være hatet fordi de er strenge enn at ingen i klassen bryr seg eller har respekt for dem.

Skrevet

For å si det slik så kan jeg kun huske to lærere sin IKKE ble mobbet på ungdomskolen.

Han ene var skit streng. Sånn seriøst at folk var mer redd ham enn at de respekterte ham. Den andre læreren var "kul". Han var veldig med på vårt nivå og tillot oss røyke pauser når vi hadde eksamen og tentamen og var på lufte turene våres etc. Det er jo ikke helt den rette veien å gå, men det vant jo oss idioter over.

Skrevet

Som mange andre sier her, så er det nok viktig at du har selvtillit, og ikke utstråler frykt...

Gjest Ms. Ajkic
Skrevet

Selvfølelsen bør være på plass. Ikke fremstå nølende og usikker..

Tenkte det samme som deg før, men så var jeg lærling på ungdomsskole. Syntes ungdommene stort sett var hyggelige.

Det er ikke så greit for alle dem heller.. Ikke ta negative ting personlig!

Gjest Tulipana
Skrevet

Det er faktisk fullt mulig å være godt likt som lærer og fortsatt være overordnet og ikke "kompis" med elevene. Det gjelder å ha klare grenser for hva som er akseptabelt, være helt sikker på seg selv i klasserommet og behandle elevene med respekt. For DET merker elevene med en gang, om læreren har respekt for dem som menneske.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den mest fryktede læreren på vgs var en 1.53 høy nett italiensk dame. Hun fikk 19 år gamle, 2.10 høye idrettsgutter til å sitte som tente lys.

Så nei, at du er 1.53 gjør deg ikke automatisk til offer for ekle fjortiser.

Anonym poster: b3c45861172e8b7ac08b0b1bf7cbe600

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...