Gå til innhold

Er det så ille?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da klokken klang, så fort vi sprang,

og ingen sto igjen og hang.

Men glad og lett og rank og rett

vi var på plass med ett.

Vi sto som perler på en snor,

og ingen av oss sa et ord.

Og ingen lo, men stille sto

vi sammen, to og to.

Her er en kjent sang fra M. Munte

Har sett hvordan ungene stormer inn skoledøren i dag. Stormer inn,presser seg på,mange i bredden,klemmer de minste.

Hvorfor kan de ikke gå skikkelig.

Sånn kom jeg på sangen fra min skoletid, og hvordan vi stilte opp når klokken ringte. Vi fikk gå pent inn, sette oss ned og være stille. I dag ser det ut som unger ikke skal lære noen form for ok adferd ute.

Så har du sangen: nei, nei gutt. Dette må bli slutt.

M. Munte sine sanger er oppdragende. I dag bry ikke foreldrene seg om dette. Far sitter med caps eller lue på seg ved matbordet,på kafeer ol. Det er jo mote.

Egentlig uhøflig. Er det vanskelig å ta av luen når man kommer inn?

Anonym poster: df6b2e1df93476c395e1864219559efb

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Elseby13
Skrevet

Er innlegget ditt poesi? Hvorfor skriver du alt i kursiv?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ha en mellomting av det.

Man trenger ikke å presse seg inn nei, men man trenger ikke å gi eple til læreren og si "frøken" heller. Man kler seg som man vil, inkludert hodeplagg, stringen opp under halsen, buksa på anklene og sånt, men man trenger ikke være frekk av den grunn eller mobbe andre som følger en annen klesstil.

Sånn sett var det deilig da jeg gikk på skolen. Kunne kle oss som vi ville uten at læreren sa noe. Men elevene kunne kommet tidsnok til timen og dempet seg litt, rekket opp hånda når de vil si ting. Men jeg synes ikke at elevene skal stå rett opp og ned og hilse når læreren kommer eller for opptelling.

Har alltid synes det har vært deilig å komme inn i klasserommet, slenge seg litt ned og bare slape av de første 15-minuttene, mens læreren prøver å våkne, men elevene prater med de andre. Men der igjen, man trenger ikke å fly rundt og bråke.

Så jeg vil ha en mellomting. Det skal være fritt, men litt mer orden. Sier læreren stille, ja da er man stille. Men det skal ikke være nødvendig å forby caps, "kule" klær eller innføre millitærdisiplin av den grunn.

Anonym poster: 5d124b930504e237bf3c1665e5d8dde8

Gjest BettyBoop
Skrevet

Man trenger ikke å presse seg inn nei, men man trenger ikke å gi eple til læreren og si "frøken" heller. Man kler seg som man vil, inkludert hodeplagg, stringen opp under halsen, buksa på anklene og sånt, men man trenger ikke være frekk av den grunn eller mobbe andre som følger en annen klesstil.

Sånn sett var det deilig da jeg gikk på skolen. Kunne kle oss som vi ville uten at læreren sa noe. Men elevene kunne kommet tidsnok til timen og dempet seg litt, rekket opp hånda når de vil si ting. Men jeg synes ikke at elevene skal stå rett opp og ned og hilse når læreren kommer eller for opptelling.

Har alltid synes det har vært deilig å komme inn i klasserommet, slenge seg litt ned og bare slape av de første 15-minuttene, mens læreren prøver å våkne, men elevene prater med de andre. Men der igjen, man trenger ikke å fly rundt og bråke.

Så jeg vil ha en mellomting. Det skal være fritt, men litt mer orden. Sier læreren stille, ja da er man stille. Men det skal ikke være nødvendig å forby caps, "kule" klær eller innføre millitærdisiplin av den grunn.

Vet du hva? Jeg syns faktisk man skulle lære ungene såpass disiplin, jo.
  • Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Dette varierer frå skule til skule. Der barna mine går/har gått (barne- og ungdomsskule) er det oppstilling på rekke i skulegården, og luene av i klasserommet. Kvar enkelt rektor bestemmer dette i samarbeid med kollegiet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vel ikke nevnt ordet militærdisiplin. Er det ikke normalt å ta av seg luen ved matbordet? Når man setter seg sammen med andre?

Selvfølgelig skal man kle seg som man vil,har ikke nevnt noe annet.

Og hva er så vanskelig å gå to og to sammen inn i en dør?

Det slites jo med disiplinen i skolen, så kansje på tide å innføre noen regler igjen.

Siden du ikke forstår hva jeg mener, så er du kansje ikke så opptatt av disiplin heller?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å jobbe som assistent på en barneskole for litt over ett år siden og er ennå overrasket over hvordan ting har forandret seg. Tenk 1. klassinger som har null respekt for voksne! De banner og løper rundt i klasse rommet, ca aldri gjør de lekser og gidder ikke lære noe, de slår og sparker medelever og voksne. Selvsagt er ikke alle elevene slik, men ca 3 per klasse på vår skole er slik. Hvor er foreldrene???? Og ikke minst hvor ble det av oppdragelsen?? Noen av de har ADHD eller annen diagnose, men langt i fra alle. (har ADHD selv så mener ikke at alle med ADHD mangler oppdragelse)

Anonym poster: a7cf50344b0c18441ed5fcb519d9c824

AnonymBruker
Skrevet

Har vel ikke nevnt ordet militærdisiplin.

Millitærdisiplin var det bare jeg som tok med.

Er det ikke normalt å ta av seg luen ved matbordet? Når man setter seg sammen med andre?

Kommer an på. Ei vår dryppende lue ved kjøkkenborde hjemme, fin restaurant, ja få den av. Ei tørr lue, en caps, jeg ser ikke problemet rett og slett.

Selvfølgelig skal man kle seg som man vil,har ikke nevnt noe annet.

Det så jeg også :)

Men vet det er noen som vil ha skoleuniform. Det er jeg i mot.

Og hva er så vanskelig å gå to og to sammen inn i en dør?

Det har jeg også lurt på. Der er jeg enig.

Det slites jo med disiplinen i skolen, så kansje på tide å innføre noen regler igjen.

Siden du ikke forstår hva jeg mener, så er du kansje ikke så opptatt av disiplin heller?

Jeg forstod godt hva du mente, jeg bare sa min mening i tilegg. Og som jeg sa, jeg vil ha en mellomting, litt bedre enn det er nå, men jeg liker at det er litt slapt og at man kan bestemme litt over seg selv. Ja, jeg kan godt tenke meg strengere regler på enkelte ting, men streng disiplin der du må reise deg når læreren kommer, eller stå på rekke for opptelling i skolegården, eller gå i skoleuniform som skal være stryket, null tåleranse for hodeplagg, sminke, egen klesstil, der du må vaske munnen om du banner (eksempler) osv, det er jeg i mot. Og som sagt igjen, det er noe jeg bare tar opp, selv om ikke du sa det.

Jeg vil ha det mest mulig fritt, men jeg vil ha vekk bråket, mobbingen, jeg synes elevene kan rekke opp hånden når de vil noe og vente på tur og ikke rope ut, de trenger ikke å løpe i gangene. Men caps i timen har ikke noe med det å gjøre synes jeg.

Så ja, litt disiplin går det an å ha, de skal oppføre seg, respektere andre og sånt, og de bør bli utvist om de gang på gang bråker eller mobber. Det gjør de desverre ikke i dag, de for belønning forran pc-en.

Men det har ingenting med klesstilen dems å gjøre slik jeg ofte gører enkelte si. Noen tror det blir slutt på alt dette bare å innføre skoleuniformer. Men det gjør det ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på. Ei våt dryppende lue ved kjøkkenborde hjemme, fin restaurant, ja få den av. Ei tørr lue, en caps, jeg ser ikke problemet rett og slett.

Men der vill jeg også skille mellom hjemme, på restaurant enn når du er på skolen. Der gjør så og si alle det.

Med mindre den ikke er så skitten at det går ut over andre.

Kan også se på hvordan man sitter. Jeg vet på de fleste barneskoler sitter de i grupper på 4-6, på ungomsskolen sitter de ofte en og en med avstand. Ei lue skulle ikke være noe problem der.

Gjest BettyBoop
Skrevet

militærdisiplin i barneskolen hadde vært ypperlig

Gjest Lurifix
Skrevet

Barn bør få regelmessig "juling". Da jeg var liten så passet man på hva man sa til de som var eldre for man kunne bli banka opp.

Nå om du går forbi en barneskole så skriker ungene til deg alt mulig rart. Skulle vært lov å bare gi de litt juling. Akkurat nok til at de blir redd og begynner å grine, men får ikke skader/blåmerker.

Skrevet

Kan noen forklare meg hva som er så uhøfilg med å gå med lue?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Kan noen forklare meg hva som er så uhøfilg med å gå med lue?

kulturelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...