AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 i har ringt dyrlegen, og skal dit på mandag. Antagelig er det artrose, etter som vi har lest,og ser på ledd Noen med erfaring? Hvordan utviklet det seg for din hund. Fra den fikk det og til de ikke kunne gjøre mere for den?m Hun er en stor tung hund, så en vanlig sykdom. Vet det er medisiner å få,men vil høre fra andre Anonym poster: 10d7980b9c3f230c5039def32429c389
Sea Lace Skrevet 3. mars 2013 #2 Skrevet 3. mars 2013 Jeg har en stor hund med artrose, men orker ikke skrive alt ut her. Ta gjerne kontakt på PM hvis du vil
Gjest Kimkat Skrevet 3. mars 2013 #3 Skrevet 3. mars 2013 Du kan selvfølgelig ikke bli kvitt det når det først har oppstått, men du kan stoppe det fra å bli værre enn det allerede er. Bruk fiskeolje over maten, kjøp fôr designet for leddlidelser som f.eks Hill's j/d eller Royal Canins mobility. Prøv å holde hunden på en sunn vekt. Ekstra kilo på kroppen gir bare ytterligere slitasje på leddene. Behandlingsvis er det litt opp til dyrlegen og det tilbudet akkurat din klinikk har. Du kan få smertestillende som lindrer ubehaget. Noen sverger til akupunktur. I Danmark er det mer og mer popuært med GoldTreat, hvor man implanterer bittesmå gullkorn i leddene, og disse virker da smertelindrende i noen måneder, før man må gjenta hele prossessen. Vet ikke om så mange som gjør dette i Norge enda. Noe som derimot har bevist effekt er laserbehandling. Laser er velkjent i humanmedisinen, men ikke så mye enda i veterinærmedisinen. Men den er på vei! Flere og flere klinikker tilbyr dette Har selv opplevd hvor lindrende dette er på min betente albue. Anbefales!
Sugerøret Skrevet 3. mars 2013 #4 Skrevet 3. mars 2013 (endret) Glukosamin er fint for hunder som sliter med ledd .Kan anbefale Cosequin DS,brukt den i mange år. Ang Gull,der er det delte meninger,men var mer brukt før i tiden. Noen hunder blir bedre av akupunktur mens andre bruker svømmetrening.Du får prøve deg frem og se hva som hjelper din hund best. Det er også for som skal være bra for de med leddproblemer,dette er jeg dog ikke sikker på er helt rett.Men igjen,test det. Vedr,vekt,helt rett. Hold hunden slank,men ikke driv trening på asfalt .Helst tren i skog og i vann.Det belaster ikke leddene så aller værst Det finnes flere typer medisiner, Rimadly, Mobic, Metacam,Zubrin (vet ikke om det brukes i Norge) Previcox,Trocoxil,Stride (kosttilskudd ) og Cartrophen -Det finnes sikkert flere. Min har dog i ekstremt smertefull periode fått Metadon.Men den halveres raskt og er vel ikke optimalt. Litt lesestoff om artrose osv : http://www.hundeartrose.no/index.php?c=1&kat=Hemsida Endret 3. mars 2013 av Kårky
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #5 Skrevet 3. mars 2013 Det er snakk om en 12 år gammel hund. Den får smertestillende,og den mosjonen den trenger,men ikke noe mere. Legger til rette for at den skal ha et bra liv. Mat,vekt osv Det jeg lurer på er hvordan det utviklet seg hos din hund fra det ble oppdaget til det ikke var mere Anonym poster: 10d7980b9c3f230c5039def32429c389
Gjest Kimkat Skrevet 3. mars 2013 #6 Skrevet 3. mars 2013 Ville prøvd fysioterapi for å se om dette kan øke mobiliteten, sammen med laserbehandling. Det er ikke optimalt at hunden går kontinuertlig på smertestillende medisiner. Ut over dette er det kun du som kjenner hunden din, og må sette grensen for hvor livskvaliteten er svekket såpass at det bør settes en strek. Det nytter ikke å sammenligne med andres erfaringer fordi alle hunder er forskjellige, og artrosens utvikling avhenger av hvilke tiltak du gjør for å slakke eller stagnere utviklingen. Lykke til.
Sugerøret Skrevet 3. mars 2013 #7 Skrevet 3. mars 2013 Det er snakk om en 12 år gammel hund. Den får smertestillende,og den mosjonen den trenger,men ikke noe mere. Legger til rette for at den skal ha et bra liv. Mat,vekt osv Det jeg lurer på er hvordan det utviklet seg hos din hund fra det ble oppdaget til det ikke var mere Anonym poster: 10d7980b9c3f230c5039def32429c389 Min hund lever enda han.8,5år gammel. En tung stor rase (Leonberger ) ,har HD e og spondylose i ryggen. Hoften er fin faktisk, den burde ha blitt smuldret opp osv, men det har den ikke. Ryggen er hovedproblemet i dag og vi regner med at det blir grunnen til at han må avlives. Tror grunnen til at selve hoften har holdt seg stabil,er glukosamin og jevn trening hver dag.Ikke overdrive med lange turer sån en gang i uka opplegg. Det som er best for din hund er jo vanskelig å si,men at dere også gir samme trening hver dag er jo positivt. Samt nå er 12 år en god alder på en hund,selv om du skulle ha en liten rase. Hvilken rase er det forresten? På slutten av livet,synes jeg kvalitet skal gå over kvantitet.Gjøre dagene så smertefri som mulig og være klart til å ta en veldig tung avgjørelse når den tid kommer. Smertelindring er for meg et must, hva er vitsen med å la de har mer smerter enn nødvendig. Går det mot slutten,så kan en også gi nok lindring. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå