Gå til innhold

Hvordan gjøre det med barn og tv/data bruk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Je har to barn på 6 og 11 år. Eldste har kjøpt Ipad med egne penger. Jeg synes at de bruker altfor mye tid med data og tv, og vil gjerne høre hva dere andre gjør med bruk av data og tv!?

11 åringen går nok og setter seg med ipaden når hun kommer hjem fra skolen. Hun er ferdig 1-3 timer før jeg kommer hjem, så har ikke oversikt over hva hun gjør hjemme. Ellers så sitter hun gjerne på rommet store deler av kvelden og da er det data eller trykke på mobilen hvis jeg har sagt at det er nok data!

Yngste vil jo helst også trykke på min mobil eller spille på data, men hun er veldig grei og når jeg sier at nu et det nok for idag så er det helt greit for henne.

Hvordan bør jeg gjøre det med 11 åringen og ipaden? Den er hennes og er på hennes rom. Burde jeg ta den bort hver dag til etter middag f.eks? Eller skal hun bare ha den og bestemme selv?

Jeg tenker at to timer hver dag er maks, men er det sånn at ungdommene bare sitter på rommet med data hele tiden? Hvis ja så kan jeg ikke nekte henne det alle andre gjør liksom.

Hvordan gjør dere det?

Anonym poster: 7ba4919a05e58eed4900a88c36656b09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset har vi stilt inn dataen på gutterommet slik at den slår seg av annenhver time fra ca 9-20 , etter dette ble det mye mindre datamas og aktiviteter, samtidig som vi slipper å passe så mye på hvor lenge han har sittet der. På datamaskina har vi også innstallert div. filter og han har begrenset netttilgang. Han gidder jo ikke akkurat å sitte å vente til den slår seg på, så da gjør han noe annet - f.eks besøke venner, gå på ski eller bare henge med familien og så er det ikke akkurat sånn at han passer så godt når den skal slå seg på igjen.

Her er det bare de voksne som har iPad, men han har en DS som han får bruke på ettermiddagen eller når vi kjører bil ( oftest prioriterer han heller datatid eller venner) .

Skrevet

Så lenge barna gjør leksene sine, legger seg til normal tid og er litt med familien og venner skjønner jeg ikke hvorfor man skal begrense bruken. Hvis det er det som gjør de glade, så hvorfor ikke?

Da jeg var 12-13 tok mamma internett hjemme når hun mente at jeg ikke fikk sitte med pcen mer, og Guuud så mye uhygge det skapte.. Jeg gjorde ikke noe produktivt når hun tok internett uansett, så det kom ikke noe godt ut av det.

AnonymBruker
Skrevet

Du er den voksne, det er du som bestemmer.

Det spiller ingen rolle om hun har kjøpt den for egne penger!

Det er veldig vanlig blandt foreldre jeg kjenner at det er tidsbegrensning på TV, mobil og data mm. Alle barna må legge igjen PC, mobil, nettbrett eller hva alle har, i stua når de skal sove.

Når gjør hun lekser da? Hadde vært en grei ordning om hun fikk fritt bruk til du kom hjem fra jobb, men etter det, så bør du selv bestemme hva du synes er greit. Synes det er viktig at foreldre tar seg tid til å finne på noe sammen med barna som ikke har med data mm, litt hver ettermiddag/kveld. Jenta på 11 bør også være sammen med venner og også være med på en eller annen form for aktivitet utenfor hjemmet en gang i uka. Dette er din jobb som foreldre å få til. Blir du upopulær, så blir du det. det går over. Hvis du ikke er tøff nok til å ta opp kampen alene, forhør deg med andre foreldre i klassen hvilke regler de har. Noen ganger er det lurt å ta opp dette på etf oreldremøte.

Anonym poster: 76dbba2690d4005384bfde4cf899f274

Skrevet

Så lenge barna er sosiale utenom nettet, er fysisk aktive og med på ting så kan de jo like gjerne sitte på data som se på tv?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet jeg heller så lenge det ikke tar helt overhånd.

Ellers kan man jo se hva de faktisk gjør. Er forskjell på å spille GTA i 10 timer per dag enn å sitte å regne på hvordan universet utvikler seg og oppstod for å ta et eksempel. Hvorfor begrense dataen hvis de faktisk gjør noe av verdi?

Anonym poster: b4da85242fb37d1ee3c18e3d32a7114b

AnonymBruker
Skrevet

Min 13-åring har faktisk bedt meg sette grenser for pc-bruk. Hvis hun får drive på fritt, går gjerne hele kvelden fram til leggetid, og som hun sier: det er ikke det jeg egentlig ønsker å bruke tida mi på.

Så jeg minner henne på tida når det har gått to timer, da logger hun som regel av selv og kommer litt ut til resten av familien før leggetid :) De fleste jeg kjenner har en eller annen tidsbegresning på nett for sine barn.

Anonym poster: 30de39d8124efe1dbb145da649bfe2c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...