Gå til innhold

Jenteungen nekter å snakke norsk!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jente på 5 aar og vi bor i Australia. Har bodd her i 15 aar naa. min samboer er Aussie.

Datteren min nekter aa snakke norsk med meg, hun svarer meg på engelsk jeg har proevd aa vise henne norske barnefilmer men det er ikke av interesse.

Hun forstaar meg ganske godt, men jeg er fortvilet naa! når hun foerst sier noe paa norsk saa er det elendig! jeg har presset henne helt fra hun var bitteliten til aa snakke norsk, men hun nekter!

Jeg leser norske barneboeker for henne, men hun bare river de ut av hendene mine og vil ha noe på engelsk.

Hva gjoer jeg?

Anonym poster: 2bcb6fecbe72cd5f83e2aa22d7e243d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere en norsk sjømannskirke i byen deres? Bodde noen år i Korea, hvor de hadde en norsk kirke vi gikk til. Der var det møter for barn, hvor de lekte, sang og lærte litt på norsk. Selvsagt merker man at det var i et kristent miljø, men samlingspunktet var at man var norske, ikke at man tilbad Jesus. Selv er jeg ikke kristen i det hele tatt, men det var et fint miljø de.r

Anonym poster: e8c14d5308200494af73b74ae083d67e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har et barnebarn på 5 år som bor i Norge, med norsk mor og tyrkis far. Han nekter også å snakke tyrkisk. Vi vet han forstår tyrkisk fordi han svarer faren på norsk når han snakker.

Datteren min som er utdannet pedagog sier det ikke er noe å bry seg om, for det kommer når ungen er moden for det. Når de er på besøk i Tyrkia svarer han barna på tyrkisk, men på norsk til de voksne.

Er enig med den over, om å oppsøke norske miljøer hvis det er mulig. Veldig lurt for dere begge.

Anonym poster: 226ddfd87f75fb386421ca8e18f70a6f

• Liker 5
Skrevet

For guds skyld, ikke press barnet til å bruke et språk hun ikke ønsker, da skaper du bare negative assosiasjoner til språket. Fortsett å snakk norsk, men ikke gjør noen stor greie ut av det. Det viktigste er at hun lærer det ved å lytte, så vil bruken komme når hun trenger eller ønsker det. Sjømannskirken eller andre norske miljøer er en god idé for å skape et behov og en interesse for norsk.

• Liker 12
Gjest Elseby13
Skrevet

Eller så kan dere forsøke å integrere dere, ved å primært snakke språket til det landet dere bor i?

Her i Norge er det veldig moteriktig å oppfordre innvandrere til å gi opp egen kultur og språk.

AnonymBruker
Skrevet

La barnet snakke engelsk. En dag vil hun sikkert lære mer av det norske opphavet sitt.

Anonym poster: 86f1b0cfe2a28da6b0165350d208b534

Skrevet

Hun vil ikke fordi hun skjønner at du så inderlig gjerne ønsker det!

Fortsett å utelukkende snakke norsk hjemme, sånn at du passer på at hun er nødt til å forholde seg til språket. Ikke forlang at hun skal svare på norsk. Spill norsk musikk hjemme, uten å lage noe nummer ut av det. Sier hun at hun vil høre på noe annet, svar at det er helt ok, men at du vil høre ferdig denne først.... Ikke sånn type "nei, nå hører vi denne fordi du må se til å lære deg norsk"....

Forstår samboeren din norsk?

Er det andre norske i området, oppsøk/bli kjent med noen! Snakke med slekta i Norge på Skype (hun svarer nok på engelsk, men ihvertfall sånn at hun hører flere snakke norsk).

Hadde 5-åringen min revet boka ut av hendene mine fordi det var feil bok (alternativt feil språk) hadde det blitt månelyst uansett, for sånn oppfører man seg ikke, og da blir det ikke lesing...

En lang periode framover må du late som om det bryr deg midt bak om hun bruker det norske språket eller ikke. Vær fullstendig likegyldig! Men fortsett å snakke utelukkende norsk til henne selv!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer. Bare eksponer henne for språket på en avslappet måte. Jeg og nektet å snakke Fransk da jeg var liten til tross for at mamma så gjerne skulle ønske at jeg gjorde det. Hun er fransk.

Men etterhvert som jeg ble eldre ble jeg mere interresert og engasjerte meg mere. Så det kom av seg selv, uten press.

Anonym poster: c9dad314ae5a03e1b9df5079fbc6a6e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eller så kan dere forsøke å integrere dere, ved å primært snakke språket til det landet dere bor i?

Her i Norge er det veldig moteriktig å oppfordre innvandrere til å gi opp egen kultur og språk.

Du synes det? I Norge har vi blant annet morsmålsopplæring i skolen fordi vi innser hvor viktig språk er for identitet, men også for å lære andre språk. Begrepsbygging på flere språk er gull verdt.

Anonym poster: 9ceec1e4ffd057bc0893eba1899f46bd

• Liker 6
Skrevet

Tospråklighet er gull verdt! Burde ikke være nødvendig å komme hit og trolle....

Alternativt kan du gjenta på norsk det hun sier der det er naturlig.... F.eks. om hun spør "can you help me?" kan du svare "ja, klart jeg kan hjelpe deg, hva trenger du hjelp til?" Det kunne jeg svart min 7-åring som bare prater norsk også, men for dere får du da gjentatt hva det heter på norsk....

Ikke alle steder det faller seg naturlig så klart, uten at det blir VELDIG gjentagende, men regner med du skjønner hva jeg mener ;)

Skrevet

..badam-tsssh!

Er selvsagt viktig er nordmenn lærer unga sine norsk i utlandet, men at utlendinger her legger språket vekk. Jeg kjenner at jeg elsker deg litt.

TS: Som noen sa; ikke tving barnet. Fortsett å snakke norsk, og gjør det naturlig.

• Liker 4
Skrevet

Nevøen min er halvt serbisk, men begynte ikke å snakke serbisk før han var kanskje 8-10 år. Han forsto alt, men svarte på norsk før den tid. Nå klarer han å skille serbisk og norsk og vet når han skal snakke det ene og det andre språket :) gi datteren din litt tid, så lenge hun forstår så vil det komme av seg selv etterhvert:)

• Liker 1
Skrevet

Tror som mange andre her at det ikke er lurt å tvinge henne, men forsett å snakke norsk til henne så vil språkforståelsen utvikle seg.

Har hun jevngamle kusiner/fettere Norge? Hvis hun har skype og skal kommunisere så må hun jo bruke norsk.

Oppsøk også gjerne sjømannskirker og andre norske miljøer innimellom.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jente på 5 aar og vi bor i Australia. Har bodd her i 15 aar naa. min samboer er Aussie.

Datteren min nekter aa snakke norsk med meg, hun svarer meg på engelsk jeg har proevd aa vise henne norske barnefilmer men det er ikke av interesse.

Hun forstaar meg ganske godt, men jeg er fortvilet naa! når hun foerst sier noe paa norsk saa er det elendig! jeg har presset henne helt fra hun var bitteliten til aa snakke norsk, men hun nekter!

Jeg leser norske barneboeker for henne, men hun bare river de ut av hendene mine og vil ha noe på engelsk.

Hva gjoer jeg?

Anonym poster: 2bcb6fecbe72cd5f83e2aa22d7e243d7

Nei, hva gjør du? Slutter å late som du sitter langt borte i Australia, og finner noe annet å bedrive tiden din med enn å trolle på nett? ;)

Anonym poster: 6a536bf8caf1b8296dd67dce14b93275

• Liker 13
Skrevet

Nei, hva gjør du? Slutter å late som du sitter langt borte i Australia, og finner noe annet å bedrive tiden din med enn å trolle på nett? ;)

Haha, det tok litt tid før jeg så den! :hoho:

AnonymBruker
Skrevet

Det er i overskriften også.

Anonym poster: 5d123bc8d15137180cd1ba946a9026f6

• Liker 1
Gjest Trollmor
Skrevet

Bare fortsett som du gjør, uten å kreve at hun skal snakke norsk til deg. Hun vet at du forstår engelsk.

Hun reagerer helt normalt mtp innføring av to morsmål. Det viktige for deg er å være konsekvent når du snakker med henne, bruk norsk hele tiden. Hvis du blir sint, lei deg, irritert ol når hun ikke snakker norsk vil hun forbinde språket med noe negativt.

Er mye bra på nrksuper.no som hun kan se på, trampoline.no har også en side med spill som er veldig bra med mtp språkinnlæring, farger, begreper ol.

Mitt råd er at du fortsetter å snakke på norsk, les bøker, se film osv. Det viktigste er å utvide ordforrådet slik at hun etterhvert har forståelse for et mer komplekst språk.

Gjest uAnonymbruker
Skrevet

:fnise: nå så jeg det også!

For et snålt emne å trolle om. Skal man først trolle så bør det være litt kvalitet over det syns jeg :laugh:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bare fortsett som du gjør, uten å kreve at hun skal snakke norsk til deg. Hun vet at du forstår engelsk.

Hun reagerer helt normalt mtp innføring av to morsmål. Det viktige for deg er å være konsekvent når du snakker med henne, bruk norsk hele tiden. Hvis du blir sint, lei deg, irritert ol når hun ikke snakker norsk vil hun forbinde språket med noe negativt.

Er mye bra på nrksuper.no som hun kan se på, trampoline.no har også en side med spill som er veldig bra med mtp språkinnlæring, farger, begreper ol.

Mitt råd er at du fortsetter å snakke på norsk, les bøker, se film osv. Det viktigste er å utvide ordforrådet slik at hun etterhvert har forståelse for et mer komplekst språk.

Hallo? Har du ikke fått med deg at ts troller?

Anonym poster: b1f3e81755ff7ff8bc960ece0841b9fe

AnonymBruker
Skrevet

Det er i overskriften også.

Anonym poster: 5d123bc8d15137180cd1ba946a9026f6

Dæven, det har du helt rett i, og jeg saa det ikke foer du sa det! :ler:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...