Gjest Sungirl Skrevet 23. mars 2004 #1 Skrevet 23. mars 2004 Er det greit å ha hemmeligheter i et forhold? Tenker ikke på noe alvorlig noe, men småting, som feks hvem man har snakket med i telefonen eller hvor mye penger man brukte på klær dagen før :oops: Kjæresten min kan nemlig furte i ukesvis om jeg ikke har lyst til å fortelle sånne ting, og når han først prøver å kommandere meg til å fortelle og så begynner å furte kombinert med "utpressing" (om du ikke forteller det blir det ikke noe sex på lenge etc)... De to siste tilfellene var at jeg hadde ringt til jobben min (fra min egen mobil, men siden har er så imot alle hemmeligheter så synes han det er greit å kikke på den også) og når jeg ikke ville si hva jeg hadde ringt om ble han kjempesur... Og et par uker senere hadde jeg en notatblokk liggende som han plutselig røsket ut av hendene mine og begynte å lese i :o noe jeg ikke likte så jeg tok den tilbake og gjemte den... I tillegg liker han ikke at jeg har private samtaler på internett, med mindre han får lese dem, noe han selvfølgelig ikke får med mindre jeg har spurt om det er greit for den andre parten... Han har selvfølgelig aldri noen hemmeligheter selv - iallefall ingen jeg vet om... så det er liksom vanskelig å ta igjen... Har fulgt med her på kvinneguiden en stund og har inntrykk av at alle synes det er en selvfølge at man ikke har noen hemmeligheter for kjærestene sine, så føler egentlig at det er han som har rett... Men jeg liker ikke å gi meg heller, spesielt ikke når det gjelder hemmeligheter som folk har betrodd meg på betingelse av at jeg ikke sa det videre...
Gjest baby-E Skrevet 23. mars 2004 #2 Skrevet 23. mars 2004 jeg syns man har rett til å ha noen små hemmeligheter jeg. Så sant de er små, og ingen yar skade av dem.... Men han kjærsten din virket heller som en kontrollfreak.....
Gjest GreenSky Skrevet 23. mars 2004 #3 Skrevet 23. mars 2004 Du har da krav på et privatliv selv om du er i et forhold!!! Jeg hadde blitt skikkelig forbanna. Bare røske notatpermen ut av hendene dine!? Hva er det for en oppførsel? Høres ut som han er en usikker person og prøver å dekke over dette med at dere skal dele alle "hemmeligheter".
Bitte Skrevet 23. mars 2004 #4 Skrevet 23. mars 2004 En ting jeg vet av erfaring, er at folk som er så kontrollerende ofte har noe å skjule selv. På seg selv,kjenner man andre,vet du! Dessuten synes jeg ikke han har noen rett til å vite alt du gjør. Dette handler ikke om å ha hemmeligheter for hverandre - men om å ha privatliv. Det skal ikke værenødvendig å miste det ,selv om man er i et forhold.
Arkana Skrevet 23. mars 2004 #5 Skrevet 23. mars 2004 Selvsagt kan man ha hemmeligheter i et forhold (sett bort fra hemmeligheter man vet ville ødelagt forholdet, f.eks. utroskap), man mister da ikke sin individualitet bare fordi man har en kjæreste. Jeg har selv vært i et forhold hvor motparten ville ha alt på bordet og var svært mistenksom overfor alt, han hadde rett og slett en iboende mistenksomhet overfor alle kvinner. Han skulle vite alt om det jeg gjorde, med hvem osv. Det tok ikke mange månedene før jeg var nødt til å bryte forholdet, det ble rett og slett uutholdelig kvelende. Ta en prat med kjæresten din om dette, han trenger å lære og stole på deg og ikke minst forstå at slik kan man ikke ha det i lengden.
Gjest Xavia Skrevet 23. mars 2004 #6 Skrevet 23. mars 2004 Typen din høres ut som en kontrollfrik!! Det du beskriver høres ikke ut for meg som hemmligheter. Du trenger da ikke stå til rette for ham om hvor mye du brukte på klær, hvorfor du ringte jobben eller hva du noterer på blokka di!! Har du snakket med ham om at du synes dette er vel drøyt??
Gjest Myumi Skrevet 23. mars 2004 #7 Skrevet 23. mars 2004 Hvorfor finner du deg i slik oppførsel? Blir helt matt jeg
AlleyCat Skrevet 23. mars 2004 #8 Skrevet 23. mars 2004 Selv om du er i et forhold har du da ikke meldeplikt til enhver tid om alle mulige detaljer ! Hvem du velger å prate med i telefonen er en privatsak, og det har han ingenting med å kreve å få vite. Kontrollfreak'er hadde jeg passa meg for..
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2004 #9 Skrevet 23. mars 2004 Av og til er vi jenter så utrolig naive og godtroende... Syns du skal sette foten ned ovenfor din kjære! Han har da vel ikke noe med hva du prater med jobben din om vel? eller hva som står i en notatbok? halloen... :o
Tusenfryd Skrevet 24. mars 2004 #10 Skrevet 24. mars 2004 Hemmeligheter og hemmeligheter... jeg synes ikke det du nevner er hemmeligheter, men normal omgang og normalt privatliv som han ikke nødvendigvis har noe med. Han oppfører seg sykt etter min mening og må være fantastisk usikker på seg selv. I tillegg til at han selvsagt er langt over grensen for sjalu og har sterke psykopatiske trekk hva gjelder deg og kontroll av deg.
Suzy Skrevet 24. mars 2004 #11 Skrevet 24. mars 2004 Du snakker ikke om hemmeligheter her - dette er alminnelig privatliv og ikke noe han bør legge seg opp i! :evil: Om ikke kjæresten din stoler såpass på deg at han tror du kan styre egen økonomi (skal vite hvor mye penger du har brukt på kleskjøp), ikke ha kontakt med en elsker på telefonene (kontroll av mobil) eller planlegge sammensvergelser på notatblokk... Da har han et stort problem - ja HAN har et problem :-x Dette kan du ikke leve med og du må sette ned foten før det er for sent og han eter deg opp innenfra! :o Kontrollbehovet hans behøver ikke bety at han drar rundt på en skummel hemmelighet sjøl, det kan bare bety at han er en kontrollfrik og har store problemer med å skjønne hvor grensene går mellom å dele og å invadere... :-? Du sier at det ikke er så lett å ta igjen... Han har sikkert en mobil han også. Hva med å snappe den ut av fingrene hans ved enhver anledning for å sjekke hva han skiver, hvem han ringer... Spør og grav om alt mulig (hva har du spist i dag, vhorfor det, hvor mye kostet det da, hvem har du snakket med...?) Mulighetene er uendelige om du vil vise ham hvordan det oppleves å bli overvåket døgnet rundt... Jeg ville nå uansett rådet deg til å å si stopp og forklare ham hvorfor - før du går inn for å ta igjen... Lykke til
minniepus Skrevet 24. mars 2004 #12 Skrevet 24. mars 2004 Enig med alle de over. Min reaksjon var :o .
Gjest Madam Felle Skrevet 24. mars 2004 #13 Skrevet 24. mars 2004 For det første lurer jeg på hvorfor du ikke vil fortelle slike ting. For jeg forstår faktisk ikke hva som er problemet med å fortelle det. Er det bare for å være vanskelig, og for at han ikke skal få vite du gjør det, eller er det rett og slett for at du ønsker å ha litt privatliv? Jeg lurer på om han har blitt slik på grunn av at du skal være så hemmelighetsfull, eller om han alltid har vært slik. For igjen, jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan fortelle at du ringte til jobben ol. Greit at alle har rett på privatliv, men kanskje du må jobbe litt ekstra for at han skal stole på deg på grunn av dine små hemmeligheter. Hvordan kan han vite at det ikke er en annen type du snakker med når du er så hemmelighetsfull? Du legger faktisk opp til det selv at han skal bli misstenksom. Kanskje du bør begynne å fortelle ting som du faktisk kan fortelle, og dermed bygge opp igjen tillitten. Nå er det ikke snakk om at du skal fortelle dine venners hemmeligheter, men rett og slett småting, som jeg ikke kaller hemmeligheter. Som for eksempel, hvem du snakket med på telefonen ( jobb ol), hvor du har vært ol. Det har jo litt med respekt for partneren å gjøre også da, og jeg forstår ikke hvorfor du velger å lage så mye styr ut av bagateller. Eller er det stoltheten din som styrer? Når det er sagt er det selvfølgelig din rett som individ å ha litt privatliv i et forholdt, og han krysser linjen for hva som er normal oppførsel. Men kanskje du har vært med på å gjøre han slik. Det blir helt feil å si at det bare er han som har feil her, for du legger opp til mye selv med dine hemmeligheter som du kaller det. Og jeg tror faktisk dette har blitt en form for lek for deg. Jeg er til en viss grad enig med de andre her inne, men ikke helt.
Gjest Megsomstartettråden Skrevet 24. mars 2004 #14 Skrevet 24. mars 2004 Jeg lurer på om han har blitt slik på grunn av at du skal være så hemmelighetsfull, eller om han alltid har vært slik. For igjen, jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan fortelle at du ringte til jobben ol. Greit at alle har rett på privatliv, men kanskje du må jobbe litt ekstra for at han skal stole på deg på grunn av dine små hemmeligheter. Hvordan kan han vite at det ikke er en annen type du snakker med når du er så hemmelighetsfull? Du legger faktisk opp til det selv at han skal bli misstenksom. Vel, jeg fortalte ham at det telefonnummeret han fant var til jobben. Jeg ville bare ikke fortelle hva jeg hadde snakket med jobben min om.. Det er egentlig ikke sånn at han må vite alt. Det kan gå flere uker uten at han gidder å spørre om hva jeg har gjort på jobb, eller om jeg har gjort noe annet den dagen - og jeg pleier å fortelle om det skjer noe spennende. Faktisk pleier han å synes jeg skravler for mye. Men noen ganger så bare MÅ han vite en filleting... Det er ikke noe som skjer ofte, kanskje en gang i måneden - og jeg syns ikke det er noen morsom lek, men jeg liker at folk skjønner det når jeg sier "nei, jeg vil ikke fortelle det, det er ikke noe du har noe med". Og ikke maser hver kveld i flere uker etterpå... Men man har kanskje rett på å få vite alt av kjæresten sin?
Gjest Megsomstartettråden Skrevet 24. mars 2004 #15 Skrevet 24. mars 2004 Du sier at det ikke er så lett å ta igjen... Han har sikkert en mobil han også. Hva med å snappe den ut av fingrene hans ved enhver anledning for å sjekke hva han skiver, hvem han ringer... Spør og grav om alt mulig (hva har du spist i dag, vhorfor det, hvor mye kostet det da, hvem har du snakket med...?) Mulighetene er uendelige om du vil vise ham hvordan det oppleves å bli overvåket døgnet rundt... Jeg ville nå uansett rådet deg til å å si stopp og forklare ham hvorfor - før du går inn for å ta igjen... Lykke til Jeg har prøvd alt det der. Han blir irritert om jeg spør opp igjen et spm for tredje gang (naturlig nok) dersom han svarte alt første gangen, men det er eneste måten å få ham til å resagere på også... Dessuten har jeg jo absolutt ingen interesse av hva som står på telefonen hans og sånt, så å gjøre sånt "bare for å ta igjen" syns jeg blir utrolig barnslig...
Suzy Skrevet 24. mars 2004 #16 Skrevet 24. mars 2004 Jeg har prøvd alt det der. Han blir irritert om jeg spør opp igjen et spm for tredje gang (naturlig nok) dersom han svarte alt første gangen, men det er eneste måten å få ham til å resagere på også... Dessuten har jeg jo absolutt ingen interesse av hva som står på telefonen hans og sånt, så å gjøre sånt "bare for å ta igjen" syns jeg blir utrolig barnslig... Det syns jeg også - derfor skrev jeg det som jeg har uthevet med stor skrift...
Gjest Madam Felle Skrevet 24. mars 2004 #17 Skrevet 24. mars 2004 Nei, man har ikke rett til å vite alt hva den andre foretar seg. Noe må en ha for seg selv, men av og til kan det være lurt å fortelle noe, men holde igjen det en ikke ønsker å fortelle. Selvfølgelig forteller jeg ikke alt til min sambo, men jeg takler det sikker på en helt annen måte enn deg. For ejg forteller det jeg mener han kna få vite, og holder igjen det jeg ikke vil fortelle. Men sier ikke til han at det kan du ikke få vite, men bare tier med det. Dermed får han ikke følelsen av at jeg har noen hemmeligheter for han. Derimot har jeg ingen problemer med å si at han ikke får vite ting venninner eventuelt har sagt til meg, for det mener jeg han må respektere.
Tusenfryd Skrevet 24. mars 2004 #18 Skrevet 24. mars 2004 Jeg synes også det er stor forskjell på å fortelle eller ikke fortelle, og å forlange å få vite. Hvis noen forlangte å få vite små ubetydelige ting av meg, hadde jeg jammen satt meg på bakbena. Dette handler ikke om hva slags ting det er, men prinsipp om normal oppførsel og respekt for andre.
Gjest glamourgirl Skrevet 24. mars 2004 #19 Skrevet 24. mars 2004 Hei du som startet tråden! Har kjæresten din noen grunn til ikke å stole på deg? Har du vært utro, har du løyet for ham eller lurt ham før? Hvis ikke så bør du være klar over at utifra det du skriver, så virker mannen din som en som liker å ha litt for mye kontroll. Jeg vet hva jeg snakker om, og det tar livsgleden fra deg etterhvert. Selv syns jeg ikke man skal ha store hemmeligheter fra kjærestene sine, men jeg synes man skal ha et privatliv, og en "bare-seg-selv-sone" der man ikke alltid trenger å slippe inn kjæresten. Da tror jeg spenningen i forholdet holder lenger!
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2004 #20 Skrevet 24. mars 2004 Selv om du er i et forhold, så har du krav på ditt eget personlige liv!!!!!!!!! Og husk at ALLE mennesker har hemmeligheter ovenfor hverandre, også i et forhold! Og det har kjæresten din også...........Kanskje han har STORE hemmeligheter, siden han er så extra mistenksom ovenfor deg! "På seg selv kjenner man jo andre..." Jeg støtter deg i måten du takler dette på. For det det dreier seg jo aldeles ikke om at det er noe du bevisst ønsker å SKJULE for kjæresten din.....og dette må han bare lære seg til å forstå........ÓG innrømme! For han har også sine hemmeligheter for deg, det kan jeg nesten garantere! Stå på videre for deg selv og din private sfære.........!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå