Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2002 #1 Del Skrevet 4. juni 2002 ligger i livmoren. Dette ble fastslått av leger på 1800-tallet. Sykdommen hysteri er sterkt forbundet med kvinner. Betegnende nok har sykdommen fått navnet etter det greske ordet for livmor; hystera. Symptomene var plutselige følelsesutbrudd, dramatiske pusteproblemer osv. Alt stemte godt med tidens oppfatning av kvinnen som en labil skapning. I begynnelsen ble sykdommen ansett å henge sammen med pasientens overseksualiserte natur og utilfredsstilte seksualitet. Den blomstrende industrialismen skapte en streng arbeidsfordeling mellom middelklassens kvinner og menn. Hun skulle være tilbakeholdende, ta vare på hjem og barn, og ellers behage sine omgivelser. Han var offensiv og utadvendt og knyttet lønnsomme kontakter i den nye økonomien. Charles Darwin beskrev kvinnen som et ufullstendig eksemplar av mannen, stagnert på et lavere nivå i utviklingen. Dette synet på kjønnene var opprinnelig kulturelt, ikke medisinsk. Kvinnen ble sett på som svak, uberegnelig og sykelig. Legestanden la fram ulike vitenskapelige tolkninger: Den ustabile livmoren var energislukende, og menstruasjonene viste at kvinnen ikke har kontroll over kroppen sin. Galskap og annen psykisk sykdom var uttrykk for underlivsforstyrrelser. Kvinnene var et hjelpeløst offer for sitt eget underliv! Alt dette leser jeg i KK, og jeg kan ikke la være å flire. Jeg skal ikke nevne navn, men er en av disse legene reinkarnert i år 2002, og i dag en veldig flittig bruker av KG? *SS* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rani Skrevet 4. juni 2002 #2 Del Skrevet 4. juni 2002 Takk skal du ha, du har oppklart noe som var et mysterium for meg! Slik er det sikkert..HAHAHHHHAHHA.. Gå ta' banen..`*humre*12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solgløtt Skrevet 4. juni 2002 #3 Del Skrevet 4. juni 2002 Bare hyggelig å kunne oppklare saker og ting! Hilsen Solgløtt, som av en eller annen grunn ble anonym tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 4. juni 2002 #4 Del Skrevet 4. juni 2002 Ler meg skakk i hel :lol Forklarte jo mye 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå