AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #1 Skrevet 2. mars 2013 Jeg er ganske fersk i vinverdenen, så det er ikke alt jeg har så veldig greie på. Som regel pleier jeg å kjøpe en flaske, og drikke den samme dag eller dagen etter. Men i går fikk jeg to flasker av mamma og pappa, siden de ikke drikker hvitvin. Den ene er en Deinhard green label 2006, og jeg lurer på om den er for gammel til å drikkes? Siden det står 2006... vet jo det sies at vin blir bedre med årene... men på vinmonopolets sider står det at den ikke er egnet til lagring. Hva betyr det? OG en annen ting. Hvor lenge kan hvitvin stå etter åpning? Er det det samme om det er kork eller skrukork? mtp holdbarhet altså.. Anonym poster: 951a31914c691e765b9f3e544da0622f
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #2 Skrevet 2. mars 2013 Den kan fint drikkes, smaker sikker kjempegodt. En vin som kan lagres tåler flere år, hundre hvertfall. Å ha en vin fra 2006 er ikke lagret vin, den er bare spart litt på. Anonym poster: 3972d8adb2bd15da4ef5783c0013bfb5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #3 Skrevet 2. mars 2013 Du lukter når den har stått for lenge åpnet. De fleste tåler 2-3 dager, men det kommer ann på hvor mye som er igjen i flaska. Kork eller skrukork er samma. Anonym poster: 3972d8adb2bd15da4ef5783c0013bfb5
Gjest navnelapp Skrevet 2. mars 2013 #4 Skrevet 2. mars 2013 For å ta vare på vin bør den vere under vakuum. Skaff deg ei pumpe med gummipropper til, og så set du proppa i flaska og pumpar ut lufta i flaska med den. Det er ein reaksjon mellom stoff i vinen og oksygen som gjer at vin vert dårleg. Når lufta er pumpa ut og korka er tett vil vinen halde seg iallfall ei veke. Å berre skru på igjen ei skrukork vil ikkje hjelpe, då vil vinen oksydere av lufta som er att i flaska. 1
Karmosin Skrevet 4. mars 2013 #5 Skrevet 4. mars 2013 Vin tappes på flasker og kommer i salg når den er klar til å drikkes. Ikke egnet til lagring betyr at den er drikkeklar nå, men ikke laget med tanke på å lagres i årevis framover. Vin som er merket med egnet for lagring er også egentlig drikkeklar, men kan med fordel tas vare på noen år til for å bli enda bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå