Gå til innhold

Jobb/studier innen media/kommunikasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen er som har studert media/kommunikasjon, eller jobber innen dette? Hvilken bransje jobber du innen? Hvilket studie har du tatt?

Jeg har en bachelor i media/kultur. Har for tiden en ok jobb innen noe helt annet, men ville gjerne studerere mer og ser etter en mastergrad jeg kan ta. Jeg er litt usikker på hva slags yrke jeg vil rette meg inn mot etterhvert, har sett mot lærer eller kommunikasjonsrådgiver/informasjonskonsultent-type stillinger. Men jeg har ikke helt innsyn i hva slike stillinger innebærer. Med tanke på skriving av masteroppgrave skulle jeg gjerne hatt et klart mål

Tenker også litt på forlagsbransjen, noen med erfaring derfra?

Jeg er interessert i språk, litteratur, film, osv, liker å jobbe med hjemmesider, liker å undervise og retting av ting/språkvasking, liker å lære nye ting og utvikle meg, liker å jobbe selvstendig og planlegge egen arbeidsdag. Ønsker ikke å jobbe med salg.

Anonym poster: 62c0aba4d3504642d457dbadc9c7f244

AnonymBruker
Skrevet

(ulempen med å være anonym, ikke kunne rette på seg selv) *klør i fingre* :P

Anonym poster: 5259e6923cec7350483aa733d8290fe9

Gjest Cosmopolitan_
Skrevet

Hei!

Jeg har jobbet innen både media og PR, men det blir veldig identifiserende å skrive om det her. Utdyper gjerne på PM, om ønskelig.

Mitt beste tips er for øvrig å skaffe seg praktisk erfaring - det er det arbeidsgivere hovedsaklig etterspør. Jeg tror jeg til dags dato aldri har vist frem vitnemålet mitt i forbindelse med ansettelser, men referanser og arbeidsprøver har jeg alltid blitt spurt om. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

For å bli ettertraktet som informasjonsrådgiver/kommunikasjonsrådgiver bør du ha journalistisk erfaring, eller ha jobbet innen PR. I mange stillingsannonser er det krav om 3-5 års praksis enten som rådgiver eller journalist.

Hilsen informasjonssjef:)

Anonym poster: e43d1fe85016ff3dbb6dc4cce77c5759

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har jobbet innen både media og PR, men det blir veldig identifiserende å skrive om det her. Utdyper gjerne på PM, om ønskelig.

Mitt beste tips er for øvrig å skaffe seg praktisk erfaring - det er det arbeidsgivere hovedsaklig etterspør. Jeg tror jeg til dags dato aldri har vist frem vitnemålet mitt i forbindelse med ansettelser, men referanser og arbeidsprøver har jeg alltid blitt spurt om. :)

Takk for svar, har sendt en PM :) Hva slags praktisk erfaring kan være relevant å trekke fram her?

Hei,

For å bli ettertraktet som informasjonsrådgiver/kommunikasjonsrådgiver bør du ha journalistisk erfaring, eller ha jobbet innen PR. I mange stillingsannonser er det krav om 3-5 års praksis enten som rådgiver eller journalist.

Takk for svar! Hva slags erfaring kan være aktuelt å skaffe seg (altså en jobb som ikke krever erfaring, men som kan brukes som springbrett videre)? Hva innebærer en jobb som informasjonssjef?

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Om man har lyst å jobbe med kommunikasjon/informasjon i en bedrift, er da "pr og markedskommunikasjon" på BI en grei linje å gå?

Anonym poster: c026644f01c6676784c6bc212914d449

AnonymBruker
Skrevet

Om man har lyst å jobbe med kommunikasjon/informasjon i en bedrift, er da "pr og markedskommunikasjon" på BI en grei linje å gå?

Tja, det kommer an på, som sagt handler mye om nettverksbygging, og jeg tror personlig at journalistikk eller andre praktiske fag er et bedre utgangspunkt Mange som har studert PR og markedsføring blir beskyldt for å være for lite praktiske, og å ikke ha kontakter nok.

Som informasjons/PR-rådgiver skal du først og fremst få budskapet ditt ut til mediene, da er det en fordel at du kjenner til hvordan de jobber, og har kontakter der.

Informasjonssjef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

For min del er verken BI eller markedsføringsstudier aktuelt. Men jeg fant et fag ved universitetet i Nordland som høres interessant ut - Nettjournalistikk - dette kan vel kanskje være relevant: http://studieinfo.uin.no/nor/standard-forsteside/studiesok/?&displayitem=3138&module=studieinfo&type=katalog

Noen som har vært borti dette?

Bladde gjennom finn.no og se at de fleste jobber innen informasjonsrådgiver ol krever erfaring, hva kan være greie jobber å få erfaring fra?

Andre som jobber med "noe innen media"? Tar gjerne noe imot tips om helt andre yrkesveier enn det som er forslått så langt! :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

For min del er verken BI eller markedsføringsstudier aktuelt. Men jeg fant et fag ved universitetet i Nordland som høres interessant ut - Nettjournalistikk - dette kan vel kanskje være relevant: http://studieinfo.ui...fo&type=katalog

Noen som har vært borti dette?

Bladde gjennom finn.no og se at de fleste jobber innen informasjonsrådgiver ol krever erfaring, hva kan være greie jobber å få erfaring fra?

Andre som jobber med "noe innen media"? Tar gjerne noe imot tips om helt andre yrkesveier enn det som er forslått så langt! :)

Tror ikke et kurs hjelper så mye, dessverre, du må skaffe deg erfaring:)

Begynn med å ta kontakt med lokalavisa.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke et kurs hjelper så mye, dessverre, du må skaffe deg erfaring:)

Begynn med å ta kontakt med lokalavisa.

Why not both? ;) Jeg har ingen erfaring med nettjournalistikk, så kan vel ikke være noe negativt med å studere det og ha det på papiret. Det er et 30 stp emne som bør fint være mulig å kombinere med andre studier. Jeg tenker å skaffe meg en deltidsjobb som forhåpentligvis er relevant, men i første gang vil jeg nok være heltidsstudent i et par tre år først.

AnonymBruker
Skrevet

Why not both? ;) Jeg har ingen erfaring med nettjournalistikk, så kan vel ikke være noe negativt med å studere det og ha det på papiret. Det er et 30 stp emne som bør fint være mulig å kombinere med andre studier. Jeg tenker å skaffe meg en deltidsjobb som forhåpentligvis er relevant, men i første gang vil jeg nok være heltidsstudent i et par tre år først.

Jeg ville da satset på en skikkelig utdannelse. Enkeltkurs er ikke så mye verdt, ta isåfall en bachelor i journalistikk o.l, er mitt stalltips. Mediebransjen er kanskje ett av landets tøffeste arbeidsmarkeder, selv folk som utdannes fra HiO med toppkarakterer sliter med å få jobb:)

Skrevet (endret)

For å være helt ærlig TS - jeg tror du begynner litt i feil ende..... alt for mange tror at utdannelse er nøkkelen til drømmejobben, men innen mer kreative fag slik som media og kommunikasjon er det kontaktnett og praktisk erfaring i tillegg til referanser som stort sett er avgjørende. Det hjelper lite med mange år på universitetet og flotte karakterer hvis konkurrenten din har jobba beinhardt som freelancejournalist siden hun var 16 i lokalavisa, vært produksjonsassistent på alt mulig av filminnspillinger, har referanser fra utallige prosjekter hvor hun har jobba gratis for erfaringen og virkelig vist at hun er villig til å legge tilsides sosialt liv en periode for å komme dit hun vil. Samt kan legge frem en portefolie over 5-10 år eller mer.

Mange som ansetter er ikke interessert i å begynne å lære opp noen rett fra skolebenken og jeg tror også mange rynker litt på nesa om man ikke allerede har skaffet seg ganske mye praksis av overnevnte type. Det viser ikke samme type engasjement og iver.

Deltok du ikke i studentavis/studentradio/studenttv? Lokalavis osv da du gikk på videregående og tok høyere utdanning?

De fleste jeg kjenner som har kommet seg opp og frem i bransjen har stort sett ingen utdannelse utover vgs-nivå - men har det i både hodet og fingrene etter mange år med praksis.

Endret av Guybrush
Gjest Cosmopolitan_
Skrevet

Hei, TS.

Jeg skjønner ikke helt tankegangen din, men du må gjerne utdype. Sånn jeg forstår det har du allerede en bachelor i kultur- og media (aldri hørt om denne kombinasjonen før)? Om du har en bachelor i mediefag, ser jeg ingen grunn til at du skal bruke mer tid (og penger) på enda flere studiepoeng.

Jeg har selv studert sammen med mange som hoppet på nye studier etter Journalisthøyskolen for å gjøre seg mer "attraktive" på jobbmarkedet. Det mange glemmer å ta i betraktning er at det er først og fremst erfaring som vektlegges hvis man søker jobb som journalist. På grunn av private studier som NKF, Folkeuniversitetet etc. florerer det av utdannede journalister, men svært få utdanner seg til fast jobb. Mange må frilanse, og i dag er det høye krav for å bli frilansjournalist, nesten høyere enn for de som er fast ansatte. Saker skal leveres gryteferdig, og du må ha god kjennskap til kildebruk, magasinet/avisens målgruppe etc...

Om du ønsker å jobbe som journalist finnes det dessverre få snarveier. Søk sommervikariater, begynn som frilanser i lokalavisa, og jobb så mye som mulig. I stedet for å kaste bort tid på en utdannelse innen journalistikk, ville jeg heller meldt meg på START-kurset via Institutt for journalistikk, for noen år siden hadde de også etikk-kurs for de som ikke var utdannet journalister.

Jeg tror du kommer lenger ved å tenke på hvilke stoffområder du vil skrive om, og spesialisere deg i den retning. Ønsker du for eksempel å jobbe som informasjonsrådgiver er det ikke dumt å ha kjennskap til økonomi (mange som jobber med informasjon og kommunikasjon har også budsjettansvar). Det er også en stor fordel å ha kunnskap om økonomi som journalist. Andre relevante fag er statsvitenskap, språk og juss.

Det er lett å "kaste seg ut" i mer utdannelse, men jeg tror jeg ville tatt noen runder med meg selv for å tenke på hva jeg kunne bruke kunnskapen til før jeg hoppet på noe. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1. Finn ut hva du vil bli. Det nytter ikke å legge opp en plan om du ikke vet hva du vil jobbe med, det er et hav av forskjell på å jobbe innen forlag, mediehus, kommunikasjon og PR. For å jobbe med de to sistnevnte foretrekkes det ofte at man enten har bakgrunn fra markedsføring eller kommunikasjon, og slik arbeidsmarkedet er i dag bør du helst ha begge deler.

2. Mer studier betyr ikke nødvendigvis riktig kompetanse. For å være ærlig er den journalistutdanninga rimelig oppblåst, kjenner selv flere som er utdannet journalist, men det er grunnkravet for mange. Journalisthøyskole etc. er bra, men du får ikke jobb uten erfaring som flere nevner. Derfor enig i at du bør tenke deg om før du bruker mer ressurser på kurs som ikke fører deg noe steds hen.

3. Kontakter betyr alt. Jeg har jobben jeg har i dag, og jobben jeg hadde før det, og før det igjen, på grunn av kontakter. Kontakter får du ved å bli kjent med folk og opparbeide deg et navn, det hjelper ikke å sitte xx antall år på skolebenken, eller å gjøre litt frilansarbeid for en avis. Har du kommet så langt at du har en bachelor burde du allerede hatt et hav av erfaring. (Sorry hvis jeg er krass, men det er sannheten.)

Min bestevenninne er 25 år, utdannet journalist og snart økonom. Hun har jobbet som redaktør i snart tre år og skrevet for flere av Norges største medier. Har flere eksempler, blant annet en kamerat som startet opp sitt eget blad etter å ha frilanset for VG og Aftenposten i x antall år. Som en skrev over, for å lykkes i media holder det ikke å gjøre det åpenbare, du må gjøre mer, vise engasjement.

Mange begynner i særdeles dårlig betalte stillinger, og bruker tre-fire år på å få en grei grunnlønn. Fast ansettelse kan du glemme før det har gått fem år i de fleste tilfeller. Forlagsbransjen er om mulig enda verre, og de som går over til PR/kommunikasjon er i hovedregel erfarne journalister. Selvfølgelig, det finnes unntak, men det skal mye til for å bli ett av dem.

Informasjonssjef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Jeg er ei jente som tilfeldigvis kom innom denne tråden her. og jeg må si at jeg ble litt små deprimert og forvirret. Jeg har lenge lurt på hva jeg vil bli. Og nå har jeg endelig funnet "pr og markedskommunikasjon" linjen på BI, og synes dette hørtes utrolig spennende ut, og som en god utdanning. Fordi jeg føler linjen blander "fornuftige" fag som økonomi med litt mer kreative fag som kommunikasjon,journalistikk osv. Jeg har også hørt at kommunikasjonsbransjen er en bransje i vekst, og jeg tenkte at dette er en utdanning for "fremtiden". Jeg var egentlig veldig bestemt på å gå denne linjen, og gleder meg veldig. Men er det så utrolig vanskelig å få jobb innen PR og kommunikasjonsbransjen? Og hvordan skaffer man seg erfaring ved siden av? Hvilke deltidsjobber kan være relevante til denne utdanningen?

Drømmejobben min tror jeg må være å være kommunikasjonssjef for en bedrift, og feks styre med bedriftens "ansikt utad", og sosiale medier for bedriften. Hvilke linje/utdanning/skole kan da være aktuelt for meg å gå? Men jeg likte veldig BI sin linje, for der har man en del økonomifag, og da får man litt "tyngde", og litt mer tunge fag å falle tilbake til, om dere skjønner.

Vet ikke hva jeg vil med innlegget mitt, vil bare lufte noen tanker, og høre om noen har noen innspill :D

Skrevet (endret)

Men er det så utrolig vanskelig å få jobb innen PR og kommunikasjonsbransjen? Og hvordan skaffer man seg erfaring ved siden av? Hvilke deltidsjobber kan være relevante til denne utdanningen?

Drømmejobben min tror jeg må være å være kommunikasjonssjef for en bedrift, og feks styre med bedriftens "ansikt utad", og sosiale medier for bedriften. Hvilke linje/utdanning/skole kan da være aktuelt for meg å gå? Men jeg likte veldig BI sin linje, for der har man en del økonomifag, og da får man litt "tyngde", og litt mer tunge fag å falle tilbake til, om dere skjønner.

Vet ikke hva jeg vil med innlegget mitt, vil bare lufte noen tanker, og høre om noen har noen innspill :D

For å svare på det første. Offiserer med bred utenlandserfaring fra stridssituasjoner som har utmerket seg, erfarne journalister med bredt nettverk og politikere på toppnivå (som stortingspolitikere) er eksempler på folk som gjerne headhuntes inn i slike stillinger. Det er folkenes egenskaper, det å kunne stå stødig når det stormer, tenke klart, samarbeide, og ikke minst kontaktnett og det å lede som er egenskaper som ofte er ettertraktet.

Det er ikke kommunikasjonssjefer som styrer med sosiale medier etc - det er egne lavere ansatte som stort sett håndterer den biten. Sjefene sitter stort sett med overordnet ansvar, velger kursen de andre ansatte jobber etter og setter delmål - ansetter, sparker folk og har ansvaret for økonomien og budsjettet samt rapporterer til styrer og sjefer over der igjen.

For å si det sånn - under 10 % av de som idag går medielelaterte fag ender opp i en jobb innenfor det fagfeltet ifølge tall jeg har fått presentert.

Endret av Guybrush
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen gang tenkt å oppstarte ditt eget firma? Det er utrolig vanskelig å skaffe seg jobb innen media og kommunikasjonsbransjen UTEN erfaring og med mindre man har et godt nettverk med folk som jobber med PR o.l.

Anonym poster: 965d776fca5d53288238a592591a4257

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen. Bare for å klarere noe for min del til de som har svart - jeg er ikke ute etter å jobbe som journalist, det har jeg heller aldri vært. Hadde jeg vært interessert i å jobbe som journalist hadde jeg gjort det på en annen måte - ved å skrive for aviser og blader og jobbe meg opp erfaring, osv. Men journalist har aldri vært en drøm for meg og jeg har ikke interesse for akkurat dette.

Flere skriver at det virker som jeg ikke helt vet hva jeg vil og at jeg må finne ut det først, men det er altså nettopp derfor jeg søker innspill her :) Jeg vet ikke hva jeg vil, og må finne ut av det, derav tråden!

Jeg spør egentlig bare generelt om tips om hvilke jobber som finnes "innen media", hvilke erfaringer folk har fra bransjen, hvordan jobbmarkedet er og hvilke alternativer som finnes. Jeg vet det er en vanskelig bransje, men nettopp derfor er jeg interessert i tips om hvilken vei man kan gå videre.

Jeg har som sagt en bachelor fra før, som jeg føler jeg ikke stiller spesielt sterkt med i seg selv, og ønsker å ta høyere utdanning for å rette meg inn mot noe mer konkret. Tips og råd om hva som kan være aktuelle veier å gå mottas med takk :) Jeg trives med å studere og vil gjerne studere mer!

Jeg heller som nevnt for øyeblikket mellom å jobbe som lærer (ta master og ppu) eller å prøve å rette meg inn som kommunikasjons/informasjonsmedarbeider - gjerne jobbe med sosiale medier, hjemmesider, osv da det er noe jeg interesserer meg for.

Tusen takk for alle svar, kom gjerne med flere innspill! :)

Gjest Cosmopolitan_
Skrevet (endret)

Hei :)

Jeg var egentlig veldig bestemt på å gå denne linjen, og gleder meg veldig. Men er det så utrolig vanskelig å få jobb innen PR og kommunikasjonsbransjen? Og hvordan skaffer man seg erfaring ved siden av? Hvilke deltidsjobber kan være relevante til denne utdanningen?

Har du noen gang tenkt å oppstarte ditt eget firma? Det er utrolig vanskelig å skaffe seg jobb innen media og kommunikasjonsbransjen UTEN erfaring og med mindre man har et godt nettverk med folk som jobber med PR o.l.

Anonym poster: 965d776fca5d53288238a592591a4257

Flere skriver at det virker som jeg ikke helt vet hva jeg vil og at jeg må finne ut det først, men det er altså nettopp derfor jeg søker innspill her :) Jeg vet ikke hva jeg vil, og må finne ut av det, derav tråden!

Jeg spør egentlig bare generelt om tips om hvilke jobber som finnes "innen media", hvilke erfaringer folk har fra bransjen, hvordan jobbmarkedet er og hvilke alternativer som finnes.

Jeg har som sagt en bachelor fra før, som jeg føler jeg ikke stiller spesielt sterkt med i seg selv, og ønsker å ta høyere utdanning for å rette meg inn mot noe mer konkret.

Jeg heller som nevnt for øyeblikket mellom å jobbe som lærer (ta master og ppu) eller å prøve å rette meg inn som kommunikasjons/informasjonsmedarbeider - gjerne jobbe med sosiale medier, hjemmesider, osv da det er noe jeg interesserer meg for.

PR/markedskommunikasjon er ikke "tunge" fag, du får litt økonomi og litt journalistiske fag, men du blir ikke spesialisert i noen av delene. BI la ned journalistikkstudiet fordi det ikke var nok søkere og startet dette i stedet, det sier litt om hvordan det ble mottatt av bransjen.

Ønsker du tyngre fag bør du heller satse på en bachelor/master i økonomi/administrasjon.

TS: Som flere av oss skriver, utdannelse er en liten del av det du blir målt på når det gjelder jobb som kommunikasjonsrådgiver. Jeg leser at du ikke vil bli journalist, men som flere har nevnt, det er som regel erfarne journalister som blir headhuntet i denne type stillinger, av to grunner: 1. Bedrifter som er såpass store at de har egen kommunikasjonsavdeling ønsker folk med erfaring og nettverk. 2. Journalister har unik kjennskap til både å jobbe i, og forholde seg til, media. Som sagt, det kan være du når frem med markedsføringsbakgrunn også, men det hører med til sjeldenhetene.

Det er nok grunnen til at mange av oss terper på dette med journalistikk, fordi vi vet at det er journalister som er mest ettertraktet til disse stillingene.

Når det gjelder innlegget om å starte som frilanser, viser jeg til tidligere svar. Å jobbe som frilanser med full lønn i Norge i dag er supervanskelig. Ikke bare krever det mye erfaring og nettverksbygging, men man må også ha skrevet en del journalistisk for å komme opp på et høyt nok nivå til å levere saker gryteklart.

Mulig at vi som svarer her fremstår som negative, men jeg har ikke tall på hvor mange journalister som sliter etter endt utdanning. Av de jeg studerte sammen med har 60 prosent begynt på nye studier eller endt opp i helt andre yrker. Andre jobber deltid på kafé mens de frilanser kanskje 20 prosent. Media er en presset bransje, og stadig flere journaliststillinger kuttes - mange av disse beveger seg da over i det private næringsliv som kommunikasjonsrådgiver eller PR-rådgiver. (Merk at kommunikasjon og PR er to helt forskjellige ting - PR-rådgivere jobber hovedsaklig i PR-byråer, kommunikasjonsrådgivere er ansatt i bedrifter.)

Endret av Cosmopolitan_
Gjest Shania_
Skrevet

Hei hei,

Jeg er utdannet journalist, og har jobbet for flere av Norges ledende medier, men jeg har også jobbet med informasjon (for et revisjonsfirma.) Jeg er utdannet journalist, men har valgt å studere økonomi og administrasjon for å kunne søke på jobber "høyere oppe" i systemet.

Det første som slår meg når jeg leser denne tråden er at jeg synes dere er heldige som får realiteten så godt forklart av Cosmopolitana, Guybrush og Informasjonssjef. Som samtlige av de skriver er media/kommunikasjon en tøff bransje, det gjelder også informasjonsbransjen. Det er mange om beinet til hver stilling, og en utdannelse innen media er egentlig bare første av mange krav.

Nå skal jeg ikke påberope meg inngående kjennskap til informasjonsbransjen, men jeg kjenner til en del som jobber med kommunikasjon, og det er som regel de eldre og mer erfarne journalistene/redaktørene som blir headhuntet til slike stillinger. Du kan selvfølgelig søke, men har du for eksempel ikke kjennskap til krisekommunikasjon (det har man som regel som journalist), er det vanskelig å nå opp. Som journalist lærer man seg også å skrive ulike typer sjangre, og mange kommunikasjons/informasjonssjefer har ansvar for å utarbeide informasjonsbrev, oppdatere websider etc.

Det er nok enklere å få en jobb som informasjonsmedarbeider, men da stilles det også ofte krav til praktisk erfaring. Som Guybrush sier: det er greit å begynne i riktig ende, det spiller ingen rolle om man vil jobbe som journalist, informasjonsrådgiver eller innen PR, en ting er felles: man må kommunisere med andre. Journalister har et stort fortrinn siden journalistisk kompetanse er noe man kan ha nytte for på mange felter. Jeg har flere venninner som har gått over til informasjonsbransjen, og som har utkonkurrert folk med master i medievitenskap, markedsføring og mer til, fordi de kan vise til at de kjenner folk, og de har jobbet med alt fra økonominyheter til lettere livsstilstoff (og dermed har kontakter.)

Ikke meningen å ta "piffen" fra noen nå, men det er en tøff bransje, og det er like greit å få vite det før man velger å gå videre:) Selv skulle jeg ønske at noen var så ærlige før jeg valgte å bli journalist.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...