Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har funnet drømme huset og dette koster 3 500 000 kr dvs at vi er nødt til å ta opp lån på 2 550000 kr. Vi har egenkapital på ca 1 million. Kjenner at størrelsen på lånet gjør meg litt redd. Vi har faste jobber begge to og tjener henholdsvis 375 000 og 350 000 så altså litt over 700 000 kr tilsammen. Samboer har ny jobb og høyere lønn i sikte men dette er ikke sikkert enda så tar det ikke med i beregningen enda. Vi har et lite barn og en nyere bil uten lån.

Vi har vært i banken faktisk to stykker og sendt to lånesøknader over nett. Og har egentlig ikke blitt.så mye klokere av det. I to av bankene har vi fått nei o

g svar om at maks lånebeløp bør være ca 2 400 000 kr, i de to andre fått svar at ja dette går helt fint og fått lån på henholdsvis 2,6 og helt opp på 2,8....

Er det sinnsykt av oss å ta opp et lån på denne størrelsen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres overkommelig ut, men utrolig vanskelig å si. Vi har tilsammen 2,5 i boliglån pluss 550 000 i studielån, men har ikke barn eller bil. Tjener 910 000 til sammen, pluss overtid på mellom 10 og 40 000. Vi har valgt kort nedbetalingstid (14 år) og har fortsatt råd til ferier og hverdagsluksus.

Råder dere til å se grundig over hva dere bruker penger på og hvor mye som da er mulig å bruke på bolig (alt inkludert) per måned.

Anonym poster: 2da10530155383ce8dfeb1e7654ff88b

Skrevet

Til sammenligning så fikk jeg en ganske overraskende beskjed i banken i går. Med min lønn på 400k og hans på 260k samt egenandel på rundt 350 000 så vil vi klare å nedbetale et lån på 2 000 000 kr uten større problemer. Og dette med studielån på 260 000 kr. Så nei, jeg synes ikke ditt regnestykke høres veldig sinnsykt ut.

Skrevet

Vi var i tilsvarende situasjon som dere hva boligpris og egenkapital angår, men ligger en del over dere i samlet årsinntekt (drøyt 1/3 mer enn dere). Vi har samme lånet som dere trenger for å kjøpe huset, pluss at jeg har studielån. Vi har to biler, men ingen billån. Økonomien er god, vi har råd til det vi ønsker oss, og i tillegg sparer vi begge to faste beløp hver måned. Dog tror jeg ikke dette er noe vi ville kunnet ha råd til dersom inntekten vår kun hadde vært 2/3 av det den er i dag.

Jeg anbefaler dere å skaffe en oversikt over hva et så stort lån vil bety av månedsutgifter, og sammenlikne det med dem dere har i dag før dere tar en avgjørelse. Husk også at det bør legges inn rom for renteøkning og sparing: "det er i gode tider du tekker taket". Det hjelper fint lite med "drømmehuset" dersom dere ikke har råd til salt i maten hvis (når!) renta kryper oppover igjen.

Skrevet

Takk for svar foreløpig. Det er snakk om mye penger så helt enig at det er viktig å tenke og regne godt igjennom. Vet at ingen her kan gi noe fullgodt svar men fint og høre andres meninger og erfaringer. Vi har regnet over og hvis jeg tar i litt ser det ut til at vi har vi ca 25 000 kr i faste utgifter og ca 5500 kr til mat. Da står det igjen ca 15 000 kr som skal dekke variable utgifter som lege, tannlege, gaver, sparing, evt renteøkninger osv.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar foreløpig. Det er snakk om mye penger så helt enig at det er viktig å tenke og regne godt igjennom. Vet at ingen her kan gi noe fullgodt svar men fint og høre andres meninger og erfaringer. Vi har regnet over og hvis jeg tar i litt ser det ut til at vi har vi ca 25 000 kr i faste utgifter og ca 5500 kr til mat. Da står det igjen ca 15 000 kr som skal dekke variable utgifter som lege, tannlege, gaver, sparing, evt renteøkninger osv.

Hvor mye kan dere bruke per måned på boliglån, dersom du holder husleie/avgifter/strøm/tv/osv utenom? Altså til betaling av renter og avdrag?

Skrevet

Av de 25 000 kr er det ca 10-12 000 som er andre faste utgifter ( strøm, forsikringer, barnehage osv)...

AnonymBruker
Skrevet

Av de 25 000 kr er det ca 10-12 000 som er andre faste utgifter ( strøm, forsikringer, barnehage osv)...

Ok, da har dere omtrent tilsvarende sum til rådighet til nedbetaling. Et lån på 2550000 vil koste dere ca 12000 i måneden om dere får 30 års nedbetaling. Øker renta til 8 % blir månedlige utgifter nesten 18800.

Skrevet

Budsjettet vårt ser omtrent sånn her ut:

Inntekter : 46 000

Faste utgifter: 12000

Mat : 5500

Da gjenstår det 29 000 kr som skal dekke renter og avdrag tillegg til andre variable utgifter. Så spørsmålet mitt er vel egentlig om det er nok. Med dagens rente er det ingen tvil om at det går greit, men hvis det som anonym over her sier blir rente på 8% eller over og vi er oppe i 20 000 kr bare i renter og avdrag har vi da nok til overs til andre ting? Hva har dere andre?

Skrevet

Har dere studielån?

Jeg syns det ser overkommelig ut om dere ikke har studielån, når dere har såpass med egenkapital og sikkerhet. Hva betaler dere ellers i leie?

Hvor stor er boligen dere tenker å kjøpe? Er det hus kan dert bety økte strømutgifter og forsikringsutgifter utover det dere har i dag.

Er det en bolig som er stor nok til dere senere også, så dere ikke risikerer å selge om markedet dropper veldig?

Skrevet

Vi har lån på 2,8 millioner og tjener henholdsvis ca. 350.000 og 500.000,- Vi deler utgiftene 50/50, og selv om jeg tjener mye mindre enn han, så føler jeg fortsatt at jeg har god råd etter alt det faste er betalt. :)

Skrevet

Når dere snakker med banken: husk at de (innenfor sine rammer) er interessert i at dere skal låne mest mulig. Det er som å spørre en hund om den er sulten ;) De vil gi tilsagn på så mye dere ber om og mer til så lenge de har den sikkerheten som kreves.

Det er også mange fordeler med å ikke låne maksimalt av hva man kan få og kan betjene.

Det er mye penger å spare på å ha litt ekstra til å betale ned lånet mye raskere enn banken foreslår.

Den muligheten mister man hvis økonomien blir trang fordi man låner maks av hva som er mulig.

Romslig økonomi skal ikke undervurderes, og spør du meg er det mange som "bor seg ihjel" (dvs, har lite til overs til andre ting) fordi alle andre gjør det. Det er fortsatt lov å tenke sjæl ;)

Gjeld er alltid risky, magefølelsen din kan faktisk ha rett. Sørg for å ha en stor bufferkonto (3x utbetalt månedslønn) og hold forbruket på et nivå hvor dere kan tåle om en står uten arbeid en stund. Ikke lån mer penger enn at dere har denne sikkerheten. Hvis det er forenelig med 2,5 mill i lån så har dere råd til lånet tenker jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...