Taste of Slow Skrevet 1. mars 2013 #1 Skrevet 1. mars 2013 På sunnmøre (kanskje ellers i landet også?) har vi noe som heter grovkake - en krydderkake med hvit glasur og ofte fargerik strøssel som etter sigende tradisjonelt ble laget av rester av deig fra andre bakverk eller fra brød og kakerester som ble smuldret opp og brukt i en ny deig. Er det noen som vet hvordan disse ble laget før, og som har en oppskrift?
rockering Skrevet 1. mars 2013 #2 Skrevet 1. mars 2013 Dette innlegget må jeg følge - den kaken lurer jeg også på hvordan man lager !
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #3 Skrevet 1. mars 2013 Tok å søkte litt nå, men kunne ikke finne noen eksakt oppskrift. Det nærmeste jeg kom var dette: Grovkake Grovkaka er eit biprodukt av andre bakverk. Når bakarane lagar grovkake, brukar dei smular og restar av sukkerbrød, wienerbrød og slikt. Dette mel dei i ei mandelkvern og eltar det i lag med sukker, margarin og mjøl, litt kanel, litt vatn og hjortetakk til hevinga. Dei kjevlar ut deigen, stikk ut runde kaker og lar dei heve seg nokre cm før dei steikjer dei. Melisglasur oppå + evt. pynt. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_more_og_romsdal/program_nrk_more_og_romsdal/5210199.html Anonym poster: 553c8a382fc1d4c93fde87a876f45456
Taste of Slow Skrevet 1. mars 2013 Forfatter #4 Skrevet 1. mars 2013 Det er lignende info jeg også har funnet ved å søke litt rundt - men ikke noe mer eksakt. Noen steder fant jeg at de brukte smuler, andre steder at de brukte deigrester fra andre kaker og brød. Kanskje gjorde de begge deler? Jeg håper det er noen her inne som har en "håndfast" beretning om grovkake fra bestemor
nickless Skrevet 1. mars 2013 #5 Skrevet 1. mars 2013 Å, det er godt :-) Grovkake og en kaffe kopp , lykke <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå