Gå til innhold

Er dette en sannsynlig strømutgift?

Rubberduck_

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk et lite sjokk når jeg fikk tildelt strømregningen fra utleier i dag, så ville bare høre litt om hva dere tenker i forhold til pris.

Vi deler strømkrets med en familie på 4 som også leier, så strømmen blir "fordelt" på en fornuftig måte, forhåpentligvis.

Har en kjeller-leilighet på 65kvm, vi er to personer. Ca 26kvm med varmekabler som er blitt brukt på mild varme. Har kun et lite hybelkjøleskap, en liten frys har vi kun hatt i en mnd, og har hatt en liten ovn fra biltema som har stått på hele tiden. Utenom dette er det jo TV som vi ser på en sjelden gang, og stjasjonær pc og laptop, og ikke minst "normal" strøm. Føler vi er ok sparsomme med lys, varmvann og vaskemaskin.

Leiligheten er ok isolert, og har kun blitt varmet opp ved hjelp av varmekablene på middels lav varme og en liten ovn.

Er det da sannsynlig med en regning på 3300 på tre mnd?

Jeg husker at jeg betalte noe lignende når vi var 4 stk som bodde i et helt hus som i tillegg var dårlig isolert, så for mine øyne ser det mye ut. Men trenger å få sett det med flere øyne for å kunne bli trygg på at fordelingen er riktig.

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er sannsynlig.

Anonym poster: b49059955281f8bf3a40edda27b7d5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er med nettleie, så ja.

Anonym poster: ecc0ecbb2a40669f2cd99605e9f94f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingen ting om effekten på hverken varmekablene, eller ovnen dere har hatt stående på.

Men, om den lille ovnen og varmekablene har stått på hele tiden, så synes jeg ikke dette var ille. Kanskje til og med billig.

Om man tenker seg at den lille ovnen er på 500w og varmekablene på full effekt er 80w pr kvm, så tenker jeg et regnestykke slik, forutsatt gj.snittlig strømpris fra nord-pool for Des-Jan og Feb på kr 0,30

(Dette blir et veldig "ca" regnestykke. Der jeg har forutsatt termostat på gulvvarme og de har stått på halvparten av tiden.):

Strømpris: kr 0,30 x 25% (moms) = kr 0,375

Nettleie (og kanskje fasttavgift?) = kr 0,40

Strømpris samlet: kr 0,775

Liten ovn 500w x 24 timer x 30 dager x 3 måneder = 1080 kwh

Varmekabler 80w pr kvm x 26 kvm x 24 timer x 30 dager x 3 måneder = 4493 kwh (på halvparten av tiden = 2246 kwh

Dette blir tilsammen: 3326 kwh x strømpris på kr 0,775/kwh = kr 2578,-

Dette altså bare for de 2 tingene (oppvarming). Så kommer varmtvann, lys, Tv, komfyr...etc i tillegg.

Dette regnestykket, er sikkert ikke helt riktig. Det kan være dyrere og billigere, da jeg ikke vet detaljene. Det er bare ment som et regneeksempel på hvor mye strøm det kan gå.

Så igjen...Det er ikke sikkert det er så galt.

Endret av Østlandet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faen ingenting.

Klarte ikke dy meg. Hvorfor svare så pubertalt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vil tro det er ganske sannsynlig, spesielt dersom det er med nettleie. Varmekabler drar en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke dy meg. Hvorfor svare så pubertalt?

Hater dumme spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres fornuftig ut, sånn på denne tiden av året. Har leilighet på samme størrelse, og fått litt mer i strømregning enn dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg vil si det er sannsynlig. Jeg bor i en leilighet på 55 kvm og betaler mellom 800 og 1000 kr i måneden på kulde delen av året, og her bor det kun to personer. Men jeg liker å ha det godt og varmt, vi dusjer hver dag osv. Men har egen strøm måler heldigvis og egen varmtvannstank.

Endret av rosahelikopter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater dumme spørsmål

Kan jo svare tilbake at ingen spørsmål er dumme. Bare dumme folk som IKKE spør.

Noen er nybegynnere til å betale slike regninger. Har ikke peiling på utregning av strømforbruk (ohms lov...osv)

Men, er enig i at dette enkelt kan finnes ut av.

Legger også merke til at folk stadig lurer på om strømregninger er dyre og bare snakker kroner. Mens det er umulig å si noe om uten å vite antall kwh...osv.

Men, årsaken er sikkert det jeg nevner over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sannsynlig riktig. Dere har varmekabler, kanskje på badet også, en varmovn og varmtvannstank? På vinterhalvåret må dere regne med dette i strøm dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Fikk et lite sjokk når jeg fikk tildelt strømregningen fra utleier i dag, så ville bare høre litt om hva dere tenker i forhold til pris.

Vi deler strømkrets med en familie på 4 som også leier, så strømmen blir "fordelt" på en fornuftig måte, forhåpentligvis.

Har en kjeller-leilighet på 65kvm, vi er to personer. Ca 26kvm med varmekabler som er blitt brukt på mild varme. Har kun et lite hybelkjøleskap, en liten frys har vi kun hatt i en mnd, og har hatt en liten ovn fra biltema som har stått på hele tiden. Utenom dette er det jo TV som vi ser på en sjelden gang, og stjasjonær pc og laptop, og ikke minst "normal" strøm. Føler vi er ok sparsomme med lys, varmvann og vaskemaskin.

Leiligheten er ok isolert, og har kun blitt varmet opp ved hjelp av varmekablene på middels lav varme og en liten ovn.

Jeg husker at jeg betalte noe lignende når vi var 4 stk som bodde i et helt hus som i tillegg var dårlig isolert, så for mine øyne ser det mye ut. Men trenger å få sett det med flere øyne for å kunne bli trygg på at fordelingen er riktig.

Hei!

På vinteren er dette normalt ja. Du kan ringe elselskapet og spørre om siste regning.

Vi har regning hver mnd, og siste regning var på 1840 kr. Vel, er det større hos oss,men fyrer bare med ved

Anonym poster: f06c95e0fe1b0bdc2c3a33ed21293a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes strømregningen dersom det er inkl. nettleie høres helt grei ut.

Jeg har 75 kvm og fikk for siste måneden ca 1400. Da har det vært veldig kaldt. Har kun strøm til oppvarming.

Anonym poster: 57acdb0786a5e3cfba1de872b5251f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kjeller-leilighet på 65kvm, vi er to personer. Ca 26kvm med varmekabler som er blitt brukt på mild varme. Har kun et lite hybelkjøleskap, en liten frys har vi kun hatt i en

Lurer på hva slags temperatur dere normalt har i rommene?

Elektronisk dippedutter betyr ingenting for stømregninga. De varmer opp akkurat som varmeovner, men i bagatellmessig målestokk.

Varmekabler og panelovner er det som betyr noe. Spesielt i rom som man ikke oppholder seg lenge i.

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi bor på 45 kvm (to personer) og betaler det samme som dere. :)

Anonym poster: 9f7075063e3e893553a289da87a520bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

vi dusjer hver dag osv.

Det sier de alle. Merkelig hvordan folk driver og skryter på seg at de er mer renslige enn de er. Husker en som påstod han "dusjet flere ganger daglig". Noen la papir under sluket i dusjen, og en uke etterpå var papiret der fremdeles, like tørt og fint.

Anonym poster: a228b53d92bdd91c3309bb99ef34d214

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier de alle. Merkelig hvordan folk driver og skryter på seg at de er mer renslige enn de er. Husker en som påstod han "dusjet flere ganger daglig". Noen la papir under sluket i dusjen, og en uke etterpå var papiret der fremdeles, like tørt og fint.

Anonym poster: a228b53d92bdd91c3309bb99ef34d214

Og konklusjonen/meningen med dette er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...