AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #1 Skrevet 1. mars 2013 Jeg tegner mye og sånn, og vurderer nå å kjøpe meg et tegnebrett. Mest for moroskyld. Har sett litt på wacom-brettene. Tenker å gå for et av de billigste i første omgang, bare for å teste og leke litt. Også eventuelt kjøpe noe bedre om jeg finner ut at det er noe for meg! Så hva er deres erfaringer, anbefalinger osv? Hvilke programmer bør man bruke og hvordan fungerer det egentlig i praksis? Anonym poster: e7756a4c4f2fa1067a7bb5802744e33f
blueberries Skrevet 1. mars 2013 #2 Skrevet 1. mars 2013 Jeg vet bare at det ikke er så lett som man skulle tro.
Anoia Skrevet 1. mars 2013 #3 Skrevet 1. mars 2013 Det er litt vanskelig i begynnelsen (ting oppfører seg ikke helt som man er vant til med vanlig papir og blyant, og du må venne deg til å se på skjermen i stedet for brettet) og de første tegningene kan bli utrolig krøkkete og rare (jeg angret som en hund på kjøpet etter å ha forsøkt å lage min første tegning), men når du kommer inn i det blir det kjempegøy, og mulighetene er uendelige! Du kan f.eks bruke Photoshop, Corel Painter eller Gimp.
Botch Skrevet 1. mars 2013 #4 Skrevet 1. mars 2013 (endret) Anbefaler å ikke kjøpe de minste, det er mye vanskeligere å venne seg til å tegne på enn større (som ca. A4-størrelse, f.eks.), syns jeg. Endret 1. mars 2013 av Botch
Psykosehøne Skrevet 1. mars 2013 #5 Skrevet 1. mars 2013 Er kjempefornøyd med mitt Wacom Intous 4! Kanskje litt dyrt å kjøpe om man bare skal leke litt med det nå og da. Jeg jobber mye med bilder, så bruker det først og fremst til bilderedigering i photoshop, men også tegning og illustrasjoner i illustrator osv. Tegnebrettet kan jo brukes i alle programmer, men kanskje ha noe mer avansert enn paint liksom når du har investert i brett. Tok en ca dag å venne seg til bruken av pennen, men det skal ikke mye til før alt går automatisk.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #6 Skrevet 1. mars 2013 Jeg ville gått for Wacom Bamboo i første omgang. Det koster rundt 500,- for den billigste og mer enn bra nok. Greit å ikke ha brukt alt for mye penger sånn i tilfelle du skulle finne ut at det ikke er noe for deg allikevel. Anbefaler deg å sjekke på finn.no da det ofte er folk som kjøper for moro skyld, prøver det og ender opp med å ikke bruke det allikevel. Jeg har Wacom Cintiq 12wx og er veldig fornøyd, men den er såpass dyr at man ikke bare kjøper det for moro skyld. Det finnes flere programmer du kan bruke, men på http://www.adobe.com/no/ kan du laste ned trial versjon av f.eks. photoshop og illustrator. Jeg bruker photoshop til tegning. Vet at det er flere som bruker og er fornøyd med Paint Tool SAI, men det er kun til windows. Anonym poster: 45047097a54d57445b2bf3d82299a41f 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #7 Skrevet 1. mars 2013 Jeg jobber som illustratør og har hatt det meste av tegnebrett oppigjennom og er helt enig i hva som har blitt nevnt av alle her i denne tråden. ikke vits å kjøpe noe annet en wacom de er i en helt egen klasse og et bamboo har like mye wacomfeel som mitt dyre intous. Det tar lang tid å lære seg å bruke et slikt verktøy og software. Jeg sier go for it! det er et herlig verktøy Anonym poster: e5bc7520b960105fad469c380d793141
Gjest Skrevet 2. mars 2013 #8 Skrevet 2. mars 2013 Jeg har et wacom bamboo og er kjempefornøyd med det! Har vel hatt det i ganske mange år nå og bruker det like mye i redigering av bilder som når jeg tegner. Og bruker GIMP til å tegne i ettersom jeg ikke har helt skjønt fordelene med å betale for photoshop når jeg er fornøyd med GIMP
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #9 Skrevet 2. mars 2013 Et dumt spørsmål: Kan man bruke Wacom tegnebrett sammen med PC? Og hvis ikke - hvilket tegnebrett skal man kjøpe da? Anonym poster: 2d99a9bfc8b5f04dd22c431a7ec4b643
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå