Gå til innhold

Jack Russell valp bjeffer og er usikker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva jeg gjør galt med min 4 måneder gamle valp. Hun bjeffer mot andre hunder og virker litt usikker. Litt aggressiv også, bjeffer og glefser til hunder som kommer mot henne etc.

Jeg har en eldre hund også som ikke er like ille, hun var veldig tillitsfull som valp og var ikke noe problem å sosialisere med andre.

Jeg har tatt med valpen på hundepark for små hunder en gang og etter 15-20 minutter, begynte hun å snuse seg fram til de andre hundene og leke litt og virket mye tryggere på seg selv.

Hun er glad og tillitsfull på mennesker når vi er inne i leiligheten o.l. Men når vi er ute og går tur så rykker hun litt unna fremmede mennesker og er litt usikker. Hun bjeffer ikke mot mennesker, bare hunder.

Jeg har ikke råd til valpekurs. Andre tips til hva jeg kan gjøre slik at hun fortest mulig blir trygg på seg selv og andre hunder? Jeg burde kanskje ta henne med til hundeparken ofte (ca minst en gang i uka), men jeg har ikke billappen før om noen uker (hvis jeg består oppkjøringa) så ikke alltid det er så lett å ta bussen. Men jeg prøver mitt beste.

På turer tar jeg som regel med godbiter, og prøver så godt jeg kan å rose henne og gi henne godbiter hvis hun har vært flink og rolig mot en annen hund.

Når det gjelder innkalling, så er hun utrolig flink. Jeg går ofte med henne uten bånd, fordi hun alltid holder seg i nærheten og hører på meg når jeg roper på henne.

Anonym poster: 92f2165c6417f7e26f87566438d97bae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først : Din valp er IKKE agressiv. Glem det. Den er usikker.Og du skal gjøre den trygg.La valpen ta ting med ro.At hun reagerer på enkelte mennesker (og dyr) er normalt når de er små.Sett deg på en benk,ikke rett ved en vei,men slik at hunden kan se alt som skjer. Belønn masse når hunden er rolig og tar kontakt med deg.Ikke overdriv treningen,max 15min om dagen med slik benketrening.

Hundepark er ikke alltid like morro for hundene som for mennesker.Jeg ville holdt meg til noen få stødige hunder ialle fall. Ikke la hunden flakse rundt for lenge.Det kan gi økt stress.

Akkurat nå fikk jeg fullstendig jernteppe og har mista resten av hva jeg skulle skrive. Makan da :klaske:

Legger ved noen lenker,med en del gode råd ::

http://www.turid-rugaas.no/valpen.htm

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1092387034078

http://www.renolen.no/birgit/valp/valp.htm

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for et supert svar! Og gode linker. Har nå lest alle linkene og lært så mye mer. Føltes som jeg vet litt mer hva jeg kan gjøre for at valpen min skal bli en god og trygg hund. Men det sto ikke så mye om hvordan jeg skal få henne til å ikke bjeffe på. Andre hunder.

Noen svar på det? Ikke alltid alle som går tur med hunden sin Er tålmodige nok til å stå der og la valpen få litt tid på seg til å hilse pent på fremmed hunden..

Skrevet

Vis tydelig at du ikke har til hensikt å la hunden hilse. Stopp opp og still dere gjerne litt til siden mens du ser ned på hunden, sitter på huk evt. og snakker rolig til den. De fleste hundeeiere forstår da at dere trener og ikke kan hilse. Hunden din trenger ikke hilse på alle hunder dere møter, la den bli trygg på hunder dere kan møte jevnlig før den får hilse på fremmede. ;)

Skrevet

Du vil nok bruke tid på bjeffingen.Slik du skriver,virker det som bjeffingen er pga usikkerhet. Det vil da tror jeg,hjelpe mye når hunden får tid til å snuse og bli kjent med andre hunder.Gjøre seg erfaringer.

Jeg pleier å si at vi går sammen ,når jeg møter folk som har bikkjer som er usikker og bjeffer.Vi voksne går da å prater (mao. ignorerer hundens bjeffing) og lar ting gå seg til.

Min er usikker selv i møtesituasjoner,men er råflink med valper.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da får jeg prøve det. Det er noe som har slått meg, det å sette meg ned på huk og snakke til valpen istedenfor å la den hilse på alle hunder vi møter på. Jeg bare var redd for at det var feil og ville gi feil inntrykk til valpen.

Jeg kan for eksempel rose den når den ser på meg og ikke på hunden? Og gi henne godbiter? Hun er svært glad i godbiter og sluker i seg alt hun ser, så det er ikke noe problem å få kontakt med henne når jeg har med godbiter :)

Det jeg leste i går om innkalling, så virker det som jeg har gjort alt riktig på den fronten. Jeg pleier å rope på henne, og hvis hun ignorerer eller går annen vei, så bare går jeg sakte fra henne og blir et "stikke-av-menneske" da pleier hun å snu seg etter meg og ser at jeg er langt borte og løper deretter etter meg igjen, så roser jeg henne og gir henne godbiter. Andre ganger hører hun på og kommer med det samme, og da løper jeg litt bakover mens jeg sier "så flink!" og klapper litt med hendene etc. Hun blir kjempeglad og hopper opp og virker å syns det er morsomt å komme til meg, fordi jeg er spennende og i tillegg har godbiter.

Den metoden fungerer også supert på min eldste hund på 3 år, hun kommer med det samme hvis hun vet at jeg har godbiter med meg, men hvis jeg ikke har det, så bruker hun litt lenger tid, men da bare går jeg fra henne. Da tar det ikke lang tid før hun kommer løpende etter.

Jeg kom forresten på at min eldste hund bjeffer på hannhunder som er påtrengende eller absolutt skal snuse på rumpa hennes. Er det normalt at hun bjeffer da? Hun kan til og med bjeffe før hannhunden gjør noe, er det fordi hun kan merke på hunden at det er en hann eller hunn? Hun bjeffer også litt hvis jeg går med begge hundene sammen, men det er vel fordi hun skal "Beskytte" valpen, siden de er så sammensveiset og fort blir "Oss mot resten" liksom. Men ellers utenom det er eldste hunden min vennlig og rolig mot andre hunder. Hun har alltid vært tillitsfull og glad i andre mennesker og hunder egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...