Gå til innhold

Hvordan dele konfirmasjonsutgifter?

Anbefalte innlegg

Gjest Eirin
Skrevet

Hei

Konfirmasjon i mai for vår datter nærmer seg raskt. Far og mor er uenig om hvordan man skal lage i stand konfirmasjon. Den ene ønsker en lett løsning der man bestiller alt ferdig, og den andre ønsker en løsning som krever litt mer jobb, men som også koster langt mindre. (Lokalet er det samme)

Utgiftene kan bli flere tusen kroner dyrere for hver av foreldrene om man går for den enkleste og dyreste løsningen, hvilket den ene foreldren hverken har lyst til å ta seg råd til, og har heller ikke lyst å gå for den løsningen.

Hvordan har andre fraskilte foreldre løst dette? Setter dere opp budsjett eller er det sånn at man må svelge alle kameler for å lage minst mulig styr?

Kan legge til at vi har et godt samarbeid ellers, men har som sagt forskjell på øknonomi og syn på hvordan en konfirmasjonsfest skal være. Vi er veldig forjellig som i den ene er alternativ hippi og den andre mer dressverden.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre gjorde det enkelt: vi hadde en konfirmasjon, men to konfirmasjonsfester :)

Min mor, som elsker gjester, taler og oppstyr, inviterte 50 gjester til kake og kaffe (og rosa, gule og blå sanger), og min far, som hater oppstyr, inviterte noen få slektninger på dyr middag.

Veldig greit å splitte det når foreldrene er såpass uenige. Jeg følte overhodet ingen sorg ved at vi ikke var "samlet" på dagen, det var veldig greit med to fester når foreldrene mine ikke kom overens.

Anonym poster: ad3253c58d8eccd1a68126e38c4de829

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært borti samme problemstilling: mor bodde alene med litt knapp økonomi, far gift på nytt og veldig god økonomi.

Mor ville leie lokale, lage mat selv -og komme billigere ut av det.

Far (dvs bonusmor) hadde ikke tid til å lage mat etc selv, ville heller ha ferdig opplegg på restaurant.

Far og ny kone tar kontakt og sier de skjønner at mor ikke har råd til deres opplegg, og synes det er rett og rimelig at de må betale for festen. Dermed står de for mat/drikke på restaurant, mens mor betaler klær, invitasjoner/takkekort og gaver til venner av konfirmanten.

Grei fordeling for oss, men skjønner at dette opplegget ikke passer for alle. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært borti samme problemstilling: mor bodde alene med litt knapp økonomi, far gift på nytt og veldig god økonomi.

Far (dvs bonusmor) hadde ikke tid til å lage mat etc selv, ville heller ha ferdig opplegg på restaurant.

Far og ny kone tar kontakt og sier de skjønner at mor ikke har råd til deres opplegg, og synes det er rett og rimelig at de må betale for festen. Dermed står de for mat/drikke på restaurant, mens mor betaler klær, invitasjoner/takkekort og gaver til venner av konfirmanten.

Grei fordeling for oss, men skjønner at dette opplegget ikke pastser for alle. :)

Jeg skjønner godt at ikke "bonusmor" gidder å lage i stand konfirmasjon. Det er ikke hennes oppgave, men farens. Så hvorfor du må nevne henne i det hele tatt er for meg et mysterium.

Anonym poster: bf3455e5b75ef57ed191fed7fec93b04

• Liker 6
Skrevet

Hva vil konfirmanten selv da?

Bortsett fra det så mener jeg at når økonomien er ulik hos foreldrene, så må den som har best økonomi også betale mest. Iallfall hvis det også er den som vil ha et dyrt/dyrere opplegg. Den som har dårligst råd må få sette standarden, og så får den andre ta resten - hvis h*n absolutt skal ha den dyrere løsningen. Det er jo ikke "gratis" å lage i stand alt sjøl heller - tar både tid og krefter. Men ikke nødvendigvis penger.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg skjønner godt at ikke "bonusmor" gidder å lage i stand konfirmasjon. Det er ikke hennes oppgave, men farens. Så hvorfor du må nevne henne i det hele tatt er for meg et mysterium.

Muligens fordi bonusmor har vært der siden gutten var 5 år, og gidder å gjøre like mye for bonusbarnet som for sitt eget barn.

Heldigvis er det ikke sånn for alle at bonusmor er den store stygge ulven, som ikke gidder å ta avgjørelser eller utføre oppgaver på vegne av stebarnet.

Hos oss var bonusmor like interessert i å lage en fin konfirmasjonsfest som det mor var. Far er vel som menn flest: Synes det er best å la kvinnfolkene bestemme.. ;)

Edit: Dessuten sa jeg vel ingenting om at bonusmor ikke "gadd" å gjøre noe?

Endret av Greengrass
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Grei fordeling for oss, men skjønner at dette opplegget ikke passer for alle. :)

Hvorfor i alle dager skal bonusmor styre med mat til en konfirmasjon til en unge som ikke er hennes?? Men det er selvfølgelig slik at da skal hun stille opp, men ellers holde seg i bakgrunnen.

Anonym poster: c9d61296c9b57d757322324f46a93c85

Gjest Gjest
Skrevet

Den som ønsker dyreste løsning betaler mellomlegget.

Jeg sitter med hele sulamitten alene. Han betaler ikke en krone og løfter ikke en finger...

AnonymBruker
Skrevet

Her hadde ikke den ene forelder hverken råd eller lyst til å dele på utgifter. Den samme forelder sto på for at ungen MÅTTE konfirmeres. Den som hadde den daglige omsorgen hadde heller ikke råd.

Den forelder måtte ta opp lån i banken.

Omsorgforelder sendte saken til nav, som fastslo at den andre forelder skulle betale.

Den andre forelder slapp unna med å betale 20 prosent.

Surt når en vet at det var penger,dog ikke registrert.

Anonym poster: 05a0fe8aa8e3db312b60b2cdded3d87c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte eget løp da far ikke var interessert eller kunne ta sin del av kostnaden. Jeg hadde konfirmasjonen hjemme og laget all mat selv.

Jeg ser for meg at den som vil ta den billigste varianten kanskje må innse at h*n sitter igjen med den største arbeidsbyrden, men at kostnadene deles.

Anonym poster: 659a4f3df5a65b6ae53e3f400c926485

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg var bonusfar veldig tilstedeværende når det gjaldt mat til konfirmasjonen. Jeg hadde aldri alene klart å lage mat til alle oss uten hans hjelp.

Ikke alle bonusforeldre stiller seg helt på sidelinjen. Har selv bidratt til mine bonusbarn sine konfirmasjoner. Skulle da bare mangle for jeg bryr meg faktisk om ungene.

• Liker 1
Skrevet

Hei

Konfirmasjon i mai for vår datter nærmer seg raskt. Far og mor er uenig om hvordan man skal lage i stand konfirmasjon. Den ene ønsker en lett løsning der man bestiller alt ferdig, og den andre ønsker en løsning som krever litt mer jobb, men som også koster langt mindre. (Lokalet er det samme)

Utgiftene kan bli flere tusen kroner dyrere for hver av foreldrene om man går for den enkleste og dyreste løsningen, hvilket den ene foreldren hverken har lyst til å ta seg råd til, og har heller ikke lyst å gå for den løsningen.

Hvordan har andre fraskilte foreldre løst dette? Setter dere opp budsjett eller er det sånn at man må svelge alle kameler for å lage minst mulig styr?

Kan legge til at vi har et godt samarbeid ellers, men har som sagt forskjell på øknonomi og syn på hvordan en konfirmasjonsfest skal være. Vi er veldig forjellig som i den ene er alternativ hippi og den andre mer dressverden.

Kan dere ikke sette opp ett budsjett- hvor dere oppgir det beløpet dere hver ønsker å "spytte i" også tar dere det derifra?

Klart begge må jo på en måte svelge noen kameler, . Men s den som har god økonomi ta hensyn til den med mindre økonomi.

Siden dere er enige om lokale, så er dere også enige om å holde det samme?

Man kan få en super flott konfirmasjon ved å lage det meste selv..

Kan jo være at han ikke " gidder" og ha noe styr med det?

Skrevet

Min eks forsøkte seg på å få konfirmasjonsvilkår inn i samværsavtalen! Dette kom har med i løpet av de 4 månedene barnet bodde hos han. I utkastet tilbyr han seg og betale for gildet, men kun 5 familiemedlemmer fra min familie får delta. Dette forkastes av meg.

Siden han er redd for at han må bidra med mer enn meg, så insisterer han på å ha selskap for kun egen familie. Dermed har vi to.

Kunne sikkert sendt krav via NAV om særtilskudd, for det hadde han fortjent, men gjorde ikke det.

Konfirmanten synes det var fint å være hedersgjesten to ganger.

Skrevet (endret)

Man kan velge å betale fra 600-1400 kr pr. kuvert på restaurant. I dette får man gjerne tre retter, i den billige enden og tre retter med vin til maten i den dyre. Ofte er blomster til dekorasjon inkludert i prisen.

Da jeg sjekket andre alternativer fant jeg et flott sted som kunne leies for 6000 kr. Men da måtte man ordne med mat, drikke, blomster, dekking og rydding selv. Tviholdt på den siste varianten lenge, men jeg er glad jeg ikke gjorde det. Var veldig deilig og ha alt arrangert av andre og bare hadde klær og tenke på.

Endret av Kontormus
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal bonusmor styre med mat til en konfirmasjon til en unge som ikke er hennes?? Men det er selvfølgelig slik at da skal hun stille opp, men ellers holde seg i bakgrunnen.

Anonym poster: c9d61296c9b57d757322324f46a93c85

Bitter much? Eller bare veldig trangsynt?

Bonusmor til mine barn får faktisk delta på lik linje med far og mor, hun er ikke akkurat den onde stemor... Mulig du synes det er vanskelig at noen kan samarbeide såpass bra, men hos noen fungerer det faktisk greit å dele både gleder og sorger. Hos oss er det ikke sånn at bonusmor kun får regningene,hun får også ta del i avgjørelser og de godene som et barn gir.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Man kan velge å betale fra 600-1400 kr pr. kuvert på restaurant. I dette får man gjerne tre retter, i den billige enden og tre retter med vin til maten i den dyre. Ofte er blomster til dekorasjon inkludert i prisen.

Da jeg sjekket andre alternativer fant jeg et flott sted som kunne leies for 6000 kr. Men da måtte man ordne med mat, drikke, blomster, dekking og rydding selv. Tviholdt på den siste varianten lenge, men jeg er glad jeg ikke gjorde det. Var veldig deilig og ha alt arrangert av andre og bare hadde klær og tenke på.

Såååååh dyrt?!

Vi har lokale til 2500, maten er ca 150 pr pers svinestek to serveringer, + kaker, en bestilt og noen selvbakt. Kommer på under 10 tusen for 30 personer. Jeg har bunad og konfirmanten vil ha skjorte og bukse ikke noe dressgreier. Vi dekker og pynter selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Konfirmasjon i mai for vår datter nærmer seg raskt. Far og mor er uenig om hvordan man skal lage i stand konfirmasjon. Den ene ønsker en lett løsning der man bestiller alt ferdig, og den andre ønsker entilhørendem krever litt mer jobb, men som også koster langt mindre. (Lokalet er det samme)

Bostedstedsforelder skal i utgangspunktet dekke alt. Bestemme alt. Det kan kreves særtillskudd av samværsforelder. Dette kan regnes ut av NAV. Det skal være nøkternt. Dette uavhengig om samværsforelder kommer eller ikke i konfirmasjon. Dette er etter barnelova med tilhørende forskrifter og tolkninger. Hvs den enkelte forelder blir enige om er frivillig. Noen har to selskaper mens andre hver sitt om begge vil holde dette.

Altså i utgangspunktet kan her ikke kreve noe frivillig av faren. Du kan gå gjennom NAV og søke dekket noe gjennom særtillskudd. Dette kan NAV trekke fra far gjennom lønn. Er han ikke bidragsdyktig kan NAV dekke noe. Du må uansett legge ut og dokumentere utgiftene.

Gjest Geir Ove Larsen
Skrevet

Jeg hadde konfirmasjonsfesten hjemme hos meg. Bonusmor gjorde en kjempeinnsats. Mor og samboer slang innom og gjorde lite og ingenting ... utleggene ble ca delt i to

Skrevet (endret)

Jeg fikk en "middels" varient til min konf for 3 år siden. Bestilte endel av maten + en kake og bakte resten selv. Men mamma nektet pappas familie å komme, så da måtte jeg i tillegg ha en middag med hans familie. Da ble det middag på resturant + kaker hos han. Jeg er ikke spesielt fornøyd, da mitt eneste ønske var å ha et selskap, noe foreldrene mine var for egoistiske til å gå med på. Dersom far vil ha det dyrere, så kan vel han betale hele mellomlegget, dersom du gjør mer av jobben synes jeg. Eller ha to selskaper, men bare dersom det er konfirmanten sitt ønske

Endret av JulieUdugelige
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bidro far med ingenting. Ikke noe penger heller. Nav sa at jeg kun kunne kreve penger tilbake ett år etter dato. Han hadde valgt å ikke jobbe så det var ingenting å hente via Nav. Han bidrag som han sa selv var å hente hans mor på flyplassen. Jeg planla, gjorde jobben (også min samboer), betalte alt og inviterte. Må legge til at jeg gikk på aap den tiden og dermed så var økonomien trang. I selskapet så var farens familie i flertall. Ingen fra min utenom søsken. Allikevel så ble det et selskap med alle konfirmantens nære rundt seg. Svelget en hel del med kameler, men dagen ble fin. Jeg er bare glad for at jeg fikk det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...