Gå til innhold

Betale kost og losji selv - ingen gave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lurer på å ha bryllupet på et litt avsides sted, hvor de fleste må overnatte. Vi har lyst at de som kan møtes fredag og blir til søndag. De fleste må overnatte uansett hvor vi skal være.

Kan vi f.eks be om at gjestene betaler kost og losji selv. Nå tenker jeg ikke på bryllupsmiddagen. Den betaler så klart vi. Men mat på fredag, frokost osv.

Og at vi da ikke ønsker / trenger bryllupsgave.

Det blir litt voldsomt at folk skal betale en del selv + gave.

Men overnatting er vel uansett vanlig at gjestene betaler selv?

Eller ville dere betalt alt, utenom overnatting?

Hva mener dere? innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom jeg hadde invitert til et opplegg fredag til søndag, hadde jeg betalt hele "opplegget" - altså mat, aktiviteter etc. Overnatting er vel vanlig at gjestene betaler selv, men jeg har vært med på at når bryllupet har vært holdt så avsidesliggende at gjestene MÅ overnatte der, har også det vært dekket. Sikkert mange meninger om dette.

• Liker 5
Gjest lisha
Skrevet

overnatting må gjestene betale selv. Mange av gjestene som er bedt kommer langveisfra og må ha overnatting. Men vi har fått avslag på prisen på det hotellet som er nærmest lokalet vårt, til 850kr pr natt pr dobbeltrom. Syns ikke det var så ille jeg :) Da kan gjestene gå fra lokalet etter festen, det tar ca ti min å gå tilbake til hotellet, så de slipper taxi :)

men utifra hvor mange som kommer med fly vs bil, så tenker jeg å sette opp transport fra hotellet til kirken, og fra kirken til lokalet, slik at gjestene slipper å lure på hvordan de kommer seg dit.

Skrevet

Takk for svar! :)

Vi får regne på det. Og ha det som frivillig å komme enten fredag eller lørdag.

Vi tenkte egentlig at fredagen blir frivillig for de som ønsker. Og at det da blir servert en enkel middag.

Gjest Kiara!
Skrevet

Hos oss må de fleste overnatte, dvs halvparten. Det ligger ca 2t fra Oslo, så kan godt tenkes at noen kjører hjem også. Prisen på overnatting er 890,- pr dobbelrom, noe de betaler selv.

Gjestene kan mer enn gjerne komme fredag, å jeg regner med at noen kommer til å gjøre det også. Men jeg føler vi har mer enn nok å gjøre om vi ikke skal underholde en hel haug fredag også. De som kommer vet at den dagen er satt av til å pynte og ordne, ikke for lange middager og slarafenliv.

Men på søndag arrangeres det brunch for alle før de reiser og de som ikke var invitert. Tror det blir veldig hyggelig, da er vi ferdige å kan senke skuldrene alle sammen.

Vi betaler/ordner heller alt med transport t/r hotell, det er for oss en selvfølge ikke overnattingen siden vi ikke inviterer til en 3dagers bryllup. :)

Skrevet

Kiara: Ja, jeg tror du har rett i at det blir mer enn nok med å planlegge lørdagen :) Men tenker å ordne med f.eks grilling for de som evt. kommer fredag. Men det blir ikke noe spesielt opplegg. Det er da måte på hvor mange dager vi skal feire ;)

Da tror jeg planen blir som følger:

- de som vil kan komme fredag. Betaler overnatting selv. Og evt. grilling (dette blir ikke en del av bryllupet)

- Vi betaler for alt lørdagen. Men ikke overnatting til søndag. Og ikke alkohol utenom måltider.

- avslutter med lunsj på søndag, som vi betaler.

Hvordan høres det ut?

Skrevet

Jeg tenker at alt er lov, så lenge det opplyses om i invitasjonen. Da kan den enkelte takke ja eller nei til å komme på det grunnlaget!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi lurer på å ha bryllupet på et litt avsides sted, hvor de fleste må overnatte. Vi har lyst at de som kan møtes fredag og blir til søndag. De fleste må overnatte uansett hvor vi skal være.

Kan vi f.eks be om at gjestene betaler kost og losji selv. Nå tenker jeg ikke på bryllupsmiddagen. Den betaler så klart vi. Men mat på fredag, frokost osv.

Våre gjester må betale overnatting selv - til rabatterte priser som inkluderer frokost.

Vi har også nattmat lørdagen, og fri bar.

Gaver er vi ikke opptatt av, og trenger vi ikke, men mange ønsker å gi allikevel.

Anonym poster: 200da42c2cec60c17e6214815f4bb6e3

Skrevet

Våre gjester betaler ikke noe som helst selv, vi betaler hotell for dem fra fredag til søndag.

Gjest Kiara!
Skrevet

Det er en flott gest Petalouda. :)

Jeg tenker faktisk at fredagen vil jeg engang ha grilling eller noe for gjestene, jeg vil pynte, slappe av å glede meg til fredagen. Til nød kan jeg være med på en sen middag for oss alle på mormors terasse, men ingenting som involverer flere enn den absolutte kjernen.

Har ingen tro på at jeg eller noen andre i den harde kjerne har tid til å tenke på noe særlig annet enn å ordne ting ferdig selv om jeg har sagt at ting skal være ferdig fredag kveld. .

AnonymBruker
Skrevet

Selv om du sier at dere ikke vil ha gave, så føler gjester seg forpliktet til det uansett.

Jeg må kjøpe noe, for de andre har sikkert med seg.

Så om du forventer at folk skal komme på fredag, og bli til søndag. For oss hadde dette blitt for dyrt. I tilegg til reise,så hadde jeg nok takket nei.

Anonym poster: 2dde45adb1f63d76d2d7ff188c08f789

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal i et sånt bryllup. Må betale overnatting fra fredag til søndag inkl. mat. For meg er det helt ok, men så er det nær familie. Hadde det vært fjernere eller at jeg ikke hadde så god kontakt med brudeparet så hadde jeg latt være å reise dersom lommeboka egentlig sa nei.

Anonym poster: 739dff7d0b660154f2e1fee88073a956

Skrevet

De av våre gjester som overnattet (var vel litt over halvparten) betalte dette selv. Alle bortsett fra brudepar, nærmeste familie og forlovere kom på lørdagen. Det eneste vi betalte var selve bryllupsfesten, øvrige måltider, transport og overnatting betalte folk selv. Vi fikk også gaver. Hadde vi "tvunget" folk til å bli hele helgen, så hadde ting stilt seg annerledes. Husk også at to netter overnatting, reise og mat fort blir mye dyrere enn det de fleste ville brukt på bryllupsgave.

Skrevet

På bryllup hvor gjestene blir tvunget til å overnatte, har jeg erfart at brudeparet betaler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da synes jeg at du forlanger en veldig dyr "gave" fra gjestene.

Anonym poster: 30611f825a2fd6923be55d87097dcd12

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i et slikt bryllup hvor man skulle betale overnatting i stedet for å kjøpe gave. Bryllupet var knallfint :) Og i utgangspunktet hadde jeg ikke noe problem med å betale for min egen overnatting og reise, da jeg leste det slikt at jeg ikke trengte å ha med gave. Tror den totale prisen ble på 1200,- noe som var nok for meg som student uten ekstrajobb (krevende studie).

Men, alle andre hadde jo kjøpt gave i tillegg. Jeg var den eneste som ikke hadde noe mer enn et kort til brudeparet. Det var skikkelig pinlig.

Anonym poster: b14f704443173da581298fe45be07d48

Gjest Nils-Per
Skrevet

Jeg har vært i et slikt bryllup hvor man skulle betale overnatting i stedet for å kjøpe gave. Bryllupet var knallfint :) Og i utgangspunktet hadde jeg ikke noe problem med å betale for min egen overnatting og reise, da jeg leste det slikt at jeg ikke trengte å ha med gave. Tror den totale prisen ble på 1200,- noe som var nok for meg som student uten ekstrajobb (krevende studie).

Men, alle andre hadde jo kjøpt gave i tillegg. Jeg var den eneste som ikke hadde noe mer enn et kort til brudeparet. Det var skikkelig pinlig.

Det er det som er problemet; Alltid noen flinkiser som må ødelegge og lage klein stemning, vet du.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis dere er interessert i bli kjent som brudeparet fra helvete så gjør da dere som du snakker om her. Hvis du er interessert i bli kjent som et godt vertskap så betal alt.

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar.

Hilsen bruden fra helvete ;)

• Liker 3
Skrevet

jeg syns DERE skal gjøre det som DERE vil. Drit i hva folk på KG mener. Så lenge det er opplyst om hvordan det blir på forhånd så får folk velge selv. Dere må nok vente at flere faller fra pga pris men sånn er det jo bare. Har dere råd og lyst til å spandere overnatting så gjør dere det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...