challenger Skrevet 1. mars 2013 #1 Skrevet 1. mars 2013 Kjenner jeg blir litt(veldig) irritert når jeg leser enkelte innlegg her inne for tiden. Det går veldig mye i snoking på partners mobil, facebook, mail osv. Si meg, har dere ikke respekt for hverandres PRIVATE ting? Er det virkelig så vanlig som det virker her inne å snoke? Når jeg leser tråder om utroskap o.l så er det ikke utroskapet som sjokkerer meg, men snokingen hos den andre parten. Jeg blir liksom litt satt ut av det. Det virker som på enkelte at det er det mest naturlige her i verden at man selvfølgelig skal "få" sjekke gjennom typen/damas mobil. Det samme når det kommer til facebook. Det er skremmende mange som vet passordet til hverandre(og ikke alle er klar over at den andre vet, for å si det sånn!). Er det nysgjerrigheten som tar overhånd? Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ALDRI har rørt en kjærestes(eller noen andre for den saks skyld) mobil eller facebook. Jeg synes det er utrolig frekt og respektløst. Det kunne virkelig ikke ha falt meg inn å gjøre det heller, uansett hvor "mistenksom" jeg hadde vært. Jeg synes en mobil er såpass privat, man har ingenting på en annen persons mobil å gjøre. Dette gjelder ikke bare kjærester, men alle andre også. Det hender feks ofte at venner glemmer igjen mobilen sin etter fest, og da sitter ikke jeg hele søndagen for å snoke gjennom telefonen deres altså. Den får ligge helt uberørt på kommoden til de kommer og henter den eller jeg får levert den. Kunne ikke falt meg inn en gang å gjøre noe annet heller.. Snoker dere som om det skulle være en helt naturlig og dagligdags ting å gjøre? Eller finnes det flere som meg? Og til dere som snoker, hvorfor? 1
InnvadrerHybrid Skrevet 1. mars 2013 #2 Skrevet 1. mars 2013 Om de ikke har noe å skjule, er det heller ikke galt å snoke. 1
Anoia Skrevet 1. mars 2013 #3 Skrevet 1. mars 2013 Om de ikke har noe å skjule, er det heller ikke galt å snoke. Det er jeg uenig i. Jeg snoker aldri på min manns pc, og han snoker ikke på min (annet enn å kanskje kikke i hverandres musikk- eller film-mapper). Jeg har ikke noe å skjule, men jeg hadde absolutt ikke likt det hvis mannen min hadde gått inn og lest private samtaler med venner eller sjekket netthistorikken min. Noen ting vil man tross alt ha i fred - det betyr ikke at man er uærlig med hverandre. 1
Anglofil Skrevet 1. mars 2013 #4 Skrevet 1. mars 2013 (endret) Ja, jeg har snoket tidligere, men jeg har vært ærlig om det og mannen har visst om det. Jeg har ikke gjort det på flere år, da behovet ikke lenger er der. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er greit, men jeg kan forstå det. Uansett, hadde jeg hatt sterk mistanke om at min mann f.eks var utro så hadde jeg glatt snoket. Ser ikke helt problemet med det, har man ingenting å skjule har man heller ingenting å være redd for. Ønsker man at jeg ikke skal snoke får man behandle meg med respekt, så respekterer jeg selvsagt tilbake. Men er man utro eller gjør ting som fører til grove tillitsbrudd i forholdet har man ingen rett til å klage. Min mann vet dette, og takler han ikke det så får han jo bare gå. Mvh Yvonne Endret 1. mars 2013 av Yvonne 1
xinnia Skrevet 1. mars 2013 #5 Skrevet 1. mars 2013 Om de ikke har noe å skjule, er det heller ikke galt å snoke. Åpner du posten til folk også? På seg selv kjenner man andre,.. så dersom man må for å snoke på andre- er man tydligvis ikke ærlig selv!
InnvadrerHybrid Skrevet 1. mars 2013 #6 Skrevet 1. mars 2013 Det er jeg uenig i. Jeg snoker aldri på min manns pc, og han snoker ikke på min (annet enn å kanskje kikke i hverandres musikk- eller film-mapper). Jeg har ikke noe å skjule, men jeg hadde absolutt ikke likt det hvis mannen min hadde gått inn og lest private samtaler med venner eller sjekket netthistorikken min. Noen ting vil man tross alt ha i fred - det betyr ikke at man er uærlig med hverandre. Hva partneren din driver på med, har du alt med å gjøre. Vis eventuelt han drev med gambling, og kastet vekk felles pengene deres, eller om han var kriminell som ville satt ditt liv i fare. Men det er kanskje mer en norsk ting, å stole blindt på partneren sin... 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #7 Skrevet 1. mars 2013 Men om man snoker og skylder på at dersom man ikke har noe å skjule, så har man heller ikke noe å være redd for. Hva med de tingene som andre har betrodd partneren deres, som kun er ment for dens øyne? Hvis jeg hadde ønsket å snakke med min bestevenninne om noe, og sender henne en melding om dette - og dette ikke er noe jeg ønsker videre - så er det jo nettopp da kun ment for min venninne, ikke for den nysgjerrige partneren. Og om man har mistanke om utroskap og snoker, men da ikke finner noe. Da er det jo ikke partneren din som har gjort noe galt, men du selv som har gjort noe galt mot partneren og som ikke har vist DEN respekt. Anonym poster: b0d78b6aeebb4e9b365f6b05208965e4
challenger Skrevet 1. mars 2013 Forfatter #8 Skrevet 1. mars 2013 Om de ikke har noe å skjule, er det heller ikke galt å snoke. Det handler om RESPEKT for hverandres PRIVATLIV. Selv om jeg ikke har noe å skjule så har ikke kjæresten noe som helst med å feks lese mine meldinger osv.
Anglofil Skrevet 1. mars 2013 #9 Skrevet 1. mars 2013 Vel, jeg ville kun forsvart snoking hvis det var en reell mistanke, f.eks at noen har observert min mann med en annen, eller andre grove tillitsbrudd som nesten garantert kan bekreftes. Det skal ihvertfall mye til før jeg snoker. Mvh Yvonne
missdior Skrevet 1. mars 2013 #10 Skrevet 1. mars 2013 Jeg får "lov" til å snoke, da han ikke har noe å skjule, og dette sier han selv. Men, jeg har ikke behovet for å snoke, for han hadde vel ikke latt telefon, facebook, mail og alt stå åpent, hele tiden, rett foran meg, om han hadde hatt noe å skjule? Han leser mail foran meg, leser meldinger på facebook, ber meg om å sjekke hvem som skrev til han på facebook, hvem fikk jeg sms fra osv. 1
InnvadrerHybrid Skrevet 1. mars 2013 #11 Skrevet 1. mars 2013 Det handler om RESPEKT for hverandres PRIVATLIV. Selv om jeg ikke har noe å skjule så har ikke kjæresten noe som helst med å feks lese mine meldinger osv. Hva partneren din driver på med, har du alt med å gjøre. Vis eventuelt han drev med gambling, og kastet vekk felles pengene deres, eller om han var kriminell som ville satt ditt liv i fare. Men det er kanskje mer en norsk ting, å stole blindt på partneren sin... Kan også påpeke om han roter seg borti noe krimminelt, er det mest vanlig å ta kjæreste/barn som collateral. Dette er konsekvenser som er mye større en litt "snoking" og "privat krenkelse". 1
Ferny Skrevet 1. mars 2013 #12 Skrevet 1. mars 2013 Jeg føler ikke jeg har noe å skjule overfor en partner i den forstand at jeg gjør noe galt mot han bak hans rygg. Men på mobil og facebook osv. så finnes det jo private samtaler som omhandler IKKE BARE MEG, men mine venner og familie. Og ting jeg kanskje ikke er klar til å dele med han ennå. Jeg har fortsatt ikke gjort noe galt, men noen ting deler man kanskje litt etterhvert. Jeg hadde følt det ganske ubehagelig dersom noen hadde snoket, ja. Både partner og venner. For øvrig tror jeg man fort merker om en partner har noe å skjule (utroskap, flørting osv.). Vokter mobil som en hauk for eksempel. Ingen normale mennesker uten svin på skogen gjør dette, her er noen redd for å bli tatt. Og da er det nesten så jeg synes det er OK å snoke ja. Det er dumt å være for naiv også - been there, done that. 1
Ferny Skrevet 1. mars 2013 #13 Skrevet 1. mars 2013 Jeg får "lov" til å snoke, da han ikke har noe å skjule, og dette sier han selv. Men, jeg har ikke behovet for å snoke, for han hadde vel ikke latt telefon, facebook, mail og alt stå åpent, hele tiden, rett foran meg, om han hadde hatt noe å skjule? Han leser mail foran meg, leser meldinger på facebook, ber meg om å sjekke hvem som skrev til han på facebook, hvem fikk jeg sms fra osv. Sånn type tilit ønsker jeg meg i et forhold! Men det tar vel litt tid å bygge opp?
missdior Skrevet 1. mars 2013 #14 Skrevet 1. mars 2013 Sånn type tilit ønsker jeg meg i et forhold! Men det tar vel litt tid å bygge opp? Det er flott! Nei, egentlig ikke. Vi har alltid vært veldig ærlige med hverandre, og jeg tror han var glad for tilliten jeg ga han, helt fra starten. Jeg har alltid vært sånn.. Litt naivt kanskje. Han har passordet mitt til alt av kontoer overalt, og jeg har ingenting i mot at han leser meldingene mine. Jeg har iallefall ingenting i mot det. Hvis man MÅÅÅ ha "private" ting i et forhold, så er ikke tilliten på plass. Synes jeg iallefall
Gjest celine Skrevet 1. mars 2013 #15 Skrevet 1. mars 2013 For å se det fra et annet ståsted - jeg ville ikke likt det hvis jeg sendte en fortrolig sms til en venn/venninne, og deres partner hadde snoket. Da er meldingen ment for mottaker, og ingen andre. I mitt forhold vet vi begge hverandres passord, og vil ikke reagere på om vi brukte hverandres pc eller mobil. Snoke gjør vi derimot ikke Er det noe vi lurer på, kan vi jo spørre om å få lese, så får det være opp til eier av telefonen å vurdere om meldingene inneholder noe av fortrolig karakter.
Ferny Skrevet 1. mars 2013 #16 Skrevet 1. mars 2013 Det er flott! Nei, egentlig ikke. Vi har alltid vært veldig ærlige med hverandre, og jeg tror han var glad for tilliten jeg ga han, helt fra starten. Jeg har alltid vært sånn.. Litt naivt kanskje. Han har passordet mitt til alt av kontoer overalt, og jeg har ingenting i mot at han leser meldingene mine. Jeg har iallefall ingenting i mot det. Hvis man MÅÅÅ ha "private" ting i et forhold, så er ikke tilliten på plass. Synes jeg iallefall Jeg tror det kan være bra å være litt "naiv" om man våger. For den rette personen vil sikkert kunne føle dette som en stor tillit som han/hun bør sette pris på og gjøre seg fortjent til. Og da får man jo automatisk et forhold der man viser at man har høye tanker om parteren sin i forhold til lojalitet, og det kan nok få positive ringvirkninger. Men det kan jo også slå andre veien. Mange som vet å misbruke andre sin tillit, og går bak ryggen på en fullstendig uvitende partner. Utroskapstrådene her inne er jo gode eksempler på det. Men det er uansett ikke personen som velger å stole på noen som er en dust, det er den andre som ikke vet å sette pris på denne tilliten. Men jeg tror mye åpenhet i forholdet vil gi mindre usikkerhet. Og er det ikke usikkerhet som ofte skyver personer fra hverandre og leder til utroskap og svik? Synes det må være en god ordning å kunne være inne på hverandre sine facebook-kontoer uten at den andre skulle få hjertet opp i halsen av den grunn. Og jeg tror at MANGE ville bli stressa dersom partneren plutselig kunne lese alt som stod skrevet inne på facebook. Og det er ikke bra i mine øyne. 2
Antlers Skrevet 1. mars 2013 #17 Skrevet 1. mars 2013 Her snoker vi ikke, siden vi har fri tilgang til den andres PC og mobil. Har aldri lest gjennom SMS og slikt, selv om det er fritt frem, men det hender ofte at han ber meg lese en melding høyt om han holder på med noe annet. I et forhold mener jeg det er viktig å vise at man ikke har noe å skjule. Jeg ville i alle fall aldri klart å stole på en som sa "Jeg har ikke noe å skjule, altså, men du får ikke se"! Våre venner er heldigvis smarte nok til å ta det ansikt til ansikt om de vil snakke om noe som absolutt ingen andre må få vite om.
missdior Skrevet 1. mars 2013 #18 Skrevet 1. mars 2013 Jeg tror det kan være bra å være litt "naiv" om man våger. For den rette personen vil sikkert kunne føle dette som en stor tillit som han/hun bør sette pris på og gjøre seg fortjent til. Og da får man jo automatisk et forhold der man viser at man har høye tanker om parteren sin i forhold til lojalitet, og det kan nok få positive ringvirkninger. Men det kan jo også slå andre veien. Mange som vet å misbruke andre sin tillit, og går bak ryggen på en fullstendig uvitende partner. Utroskapstrådene her inne er jo gode eksempler på det. Men det er uansett ikke personen som velger å stole på noen som er en dust, det er den andre som ikke vet å sette pris på denne tilliten. Men jeg tror mye åpenhet i forholdet vil gi mindre usikkerhet. Og er det ikke usikkerhet som ofte skyver personer fra hverandre og leder til utroskap og svik? Synes det må være en god ordning å kunne være inne på hverandre sine facebook-kontoer uten at den andre skulle få hjertet opp i halsen av den grunn. Og jeg tror at MANGE ville bli stressa dersom partneren plutselig kunne lese alt som stod skrevet inne på facebook. Og det er ikke bra i mine øyne. Vi setter iallefall veldig stor pris på tilliten vi har hos hverandre Tillit er veldig essensielt i et forhold altså, og det må bare fungere Som sagt, vi har ingenting å skjule for hverandre, og det er utrolig deilig å vite 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #19 Skrevet 1. mars 2013 I de fleste utroskapstrådene osv. her inne så er det tydelig at den som har snoket (som regel ts) har hatt en følelse på at noe har vært "feil" en stund. Man går ofte rundt og føler på at noe er gale, men klarer ikke helt å sette fingeren på det. Og da mener jeg det er berettiget (magefølelsen har jo som regel vært riktig!). Det blir på en måte litt sånn at mållet helliger midlet. Samtidig mener jeg at når man har levd sammen lenge så kan man ikke ha et liv på mobil/internett og et liv sammen med samboer/ektefelle/kjæreste. Derfor skal det ikke være noe å skjule, og derfor skal det heller ikke være noe problem å se på hverandres mobil/pc. Får man en melding fra noen som ikke tåler dagens lys så bør man slette den uansett, ikke bare pga at partner kan se den, men andre uvedkomne kan få tak i den. (Vi har vel alle fått med oss mobilbildene til både Kåre Conradi og nå Thomas Gjertsen?) Jeg er ofte innom mobilen til samboer for å sjekke ting, han glemmer ofte å gi meg beskjeder som moren hans har sendt på sms, eller han husker ikke riktig hva som ble skrevet. Samme gjelder venner. Og mailen kan jeg også passordet på fordi det er jeg som formulerer noen av mailene som han har sendt til diverse mottakere. Om jeg får en melding mens jeg står på badet og mobilen er i stua så ber jeg samboer lese den for meg. Ingen problem. Jeg ser ikke problemet, rett og slett. Anonym poster: 71d35282f1d03292e591d8cdbfd0c912 1
Gjest Skrevet 1. mars 2013 #20 Skrevet 1. mars 2013 Det er jo veldig forskjell på forhold og forhold. Om man er et "sambapar" som har vært sammen i tre uker, eller om man er på trettende året med felles unger, hunder, huslån og biler. Om man er gift, f.eks. så har man en del gjensidige forpliktelser for hverandre, som forsørgerplikt. Jeg synes det er merkelig om telefon og data er fy-fy hos et par som er etablert sammen og har vært sammen i årevis. Min mann har fri tilgang på mine saker og omvendt. Ingen av oss pleier å sitte og lese den andres meldinger. Det er ingen jeg har mer fortrolighet med enn mannen, og jeg får som regel ingenting fra famile og venner som ikke tåler hans øyne. Men jeg tenker at om den ene er på vei ut på galeien, så er det merkelig å skulle skille etter bevis for det i telefon, e-post og på facebook. Det er jo det første som blir sjekket om man føler at noe er galt. Må si utro folk er veldig naive om de mener at det er greit for dem å være utro, men ikke greit for partner å sjekke mobilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå