Gjest Ethereal Skrevet 23. mars 2004 #1 Del Skrevet 23. mars 2004 Normalt sett trener jeg endel; både styrke og ulike typer utholdenhetstrening. Pga. mitt utenlandsopphold der jeg fortsatt har to måneder igjen, har det stort sett blitt vedlikeholdstrening, med løpeturer og div. styrkeøvelser hjemme (jeg var forutseende nok til å ta med meg et treningsstrikk av den sterkeste typen, og det holder bra). Når jeg er vel hjemme igjen er planen å intensivere treningen noen hakk for å komme tilbake i form. Men jeg har et generelt spørsmål ang. kosthold og kosttilskudd mtp å få optimalt utbytte av trening. Jeg spiser rimelig sunt, mye frukt og grønnsaker, lite mettet fett, protein stort sett i form av kylling, tunfisk og egg. Jeg er en sterk tilhenger av at vi skal få i oss det vi trenger av næringsstoffer gjennom maten og ikke i form av tilskudd, men VET innerst inne at jeg sliter på endel områder. (1) jeg får IKKE i meg nok protein i forhold til kroppsvekt, av ulike årsaker (vanskelige kjøkkenforhold, lange dager på jobb). (2) Jeg får sannsynligvis i minste laget av de fettløselige vitaminene A,D, og E. Er det noen som har noen kostholdstips til meg? Burde jeg ta noen spesielle tilskudd? Jeg har hørt at Omega 3-fettsyrer er bra for leddene? Burde jeg i tillegg tilføre LITT protein i form av pulver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 23. mars 2004 #2 Del Skrevet 23. mars 2004 Hei du! Jeg tenkte også slik som deg før at jeg skulle få i meg nok næringstoffer gjennom maten. Det er ikke så lett, spesielt hvis man trener mye. I og med at du trener en del bør du nok ta kosttilskudd. Siden du er flink med maten holder det jo med 1-2 proteinshakes om dagen, f.eks en før og en etter trening. Du kan istedet for proteinpulver spise eggehviter. 1 egg inneholder ca. 12g proteiner. Omega 3, 6 og 9 er bra for ledd, hjerte/kar, muskler og forbrenning. Jeg tar noe som heter Udo's Choice som er fettsyrer fra planteoljer. Jeg sliter litt med stive ledd og har en liten hjertefeil, og jeg har merket en ganske bra forskjell etter at jeg begynte å ta tilskudd av omega 3, 6, 9. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2004 #3 Del Skrevet 23. mars 2004 Vil bare til føye at aminosyrer er veldig bra å ta... Kroppen omdanner jo proteinet til syrer.... Husk også c og d vitamin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 23. mars 2004 #4 Del Skrevet 23. mars 2004 Aminosyrer er spaltede proteiner. Tar alltid flytende aminosyrer rett før jeg legger meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 23. mars 2004 #5 Del Skrevet 23. mars 2004 Takk for tips! Jeg skal prøve å bli litt flinkere, nemlig.Jeg vet med meg selv at jeg nok spiser for lite i forhold til hva jeg trenger, og da kommer proteinshakes inn. Tror jeg må få gubben til å ta med seg den digre boksen jeg har stående i skapet hjemme, så får jeg brukt den opp før jeg kjøper ny. Selv om jeg nå bare trener vedlikehold, skal jeg tilbake i normal trening om en stund, og vil derfor ikke være helt nede hva form angår. Men flytende aminosyrer? _det_ var nytt for meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 23. mars 2004 #6 Del Skrevet 23. mars 2004 Flytende aminosyrer er et høykonsentrert spaltet proteintilskudd basert på myse -og eggproteiner. Disse er lett absorberbare for kroppen. Den inneholder samtlige av de 20 aminosyrene som kroppen trenger for muskel utvikling. Jeg tar dette som en variasjon til proteinshaken, kan bli ganske lei den til tider. Det er egentlig litt smak og behag hva man bruker. Denne bruker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2004 #7 Del Skrevet 23. mars 2004 Hvor kjøper man noe sånt som dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 23. mars 2004 #8 Del Skrevet 23. mars 2004 www.fitnessplanet.no www.proteinfabrikken.no www.ej-shop.no Får også kjøpt noe på helsekostforretninger og treningsstudioer. Jeg kjøper på Hälsokostbolaget i Svinesund, Sverige. En del billigere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2004 #9 Del Skrevet 24. mars 2004 Bruk "soyakjøtt" i maten, funker godt det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 24. mars 2004 #10 Del Skrevet 24. mars 2004 Mitt problem er at jeg ikke spiser NOK, så da hjelper det nok ikke å tilsette soyaprotein (som enkelte hevder ikke er høyverdig "nok")... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå