Gå til innhold

Opp til alteret... på hvilken side av pappa?

Hvilken side skal du gå inn på ?  

1 stemme

1. 1. Hvilken side skal du gå inn på ?

• Jeg skal gå på mitt følges høyre side
      19
    • Jeg skal gå på mitt følges venstre side
      6
    • Vet ikke / har ikke tenkt på / bestemt meg ennå
      6

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken side av pappa -eller den som nå skal følge deg- skal du gå?

Prinsesse Märtha Louise hadde buketten sin i høyre hånd og holdt Kong Harald i hans høyre med sin venstre, men jeg har da sett andre siden også....

Noen som vet hva som er det korrekte, og hva har du tenkt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur no at brura skal gå på høgre side sånn som du sa ja. Men eg er ingen ekspert.

Skrevet

Mener norsk tradisjon er at bruden går på høyre siden av den som følger henne opp.

Junibrud.

Skrevet

Jeg har sett begge deler i de vielsene jeg har vært i, og har ikke tatt stilling til dette ennå. Regner med vi avklarer dette under generalprøven i kirken.

Skrevet

Trodde man skulle gå ved mannens (pappas) høyre side - akkurat som når man sitter har en mann sin bordame til høyre for seg.

Skrevet
Trodde man skulle gå ved mannens (pappas) høyre side - akkurat som når man sitter har en mann sin bordame til høyre for seg.

Det er helt riktig. I formelle sammenhenger skal kvinnen være på mannens høyre side (sett bakfra). Legg også merke til de fleste brudebilder. Som regel står de på "riktig" side av hverandre. (Selv er dette så innarbeidet hos meg at jeg aldri går på venstre side av samboeren min (eller andre gutter, for den saks skyld) når vi rusler sammen side om side :oops: ).

Skrevet

Jeg er helt enig med resten her, men når jeg tenker over hvordan det var i mine venninners bryllup, gikk da de på venstre side?? Rart syntes jeg, for det jo høyre side som regnes som rett ja....

Lampeskjerm vet kanskje noe mer???

Skrevet

Jeg skal gå på høyre side.

Skrevet

Jeg skal holde i pappashøyre arm..Det er det jeg har sett i alle bryllup jjeg har vært i..

Og da jeg går ned fra alteret skal jeg holde sambo i høyre arm

Skrevet

Jeg fikk dette glimrende forklart av presten vår i går:

Bruden går på sin fars, eller et annet følge(ikke brudgommen) sin høyre side opp kirkegulvet. Når de kommer frem til alteret kommer brudgommen ned og hilser på svigerfar, og tar bruden på sin venstre side(de er ikke gift enda, og ingen avtale(!) er derfor gjort) og fører henne frem til stolen hennes. Etter vielsen, når de er gift SÅ skal bruden gå på brudgommens høyre side ut av kirken, for nå er de gift, og det er gjort en avtale.

Og dersom brudeparet går opp kirkegulvet sammen, så skal bruden gå på venstre side inn i kirken, og på høyre side ut igjen. :-)

Håper dette er forståelig, for jeg er bare så dødsdårlig til å gjengi det andre har fortalt..... :(

Skrevet

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å gå opp på høyre side, men så var det en som sa at det var feil...

Men da jeg så video fra prinsessebryllupet og så at selveste prinsessen gikk på høyre side skal jammen meg jeg gjøre det også.

Greit å holde buketten i den mest stødige handa..... :ler:

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at bruden skal gå på sin fars (den som følger henne opp) venstre side, for å vise en "siste ærbødighet"; og gir han derfor høyere rang enn seg selv. Men til vanlige har kvinner rang før menn og derfor skal gå på mannens høyre side. Men det var det jeg hadde hørt...får ta en prat med vår prest før vi bestemmer oss.

Skrevet

Jeg gikk på høyre side, er jo som Tex sier bl.a. best å holde buketten i den mest stødige hånden *ler*

Skrevet

Jeg har vel egentlig tenkt å gå på hans høyre side...Men, det betyr vel at jeg må holde buketten med høyre det da, og jeg som er venstrehendt....

He he, det går vel bra det også...

Skrevet

Hvis det er rangen det står på, tror jeg ikke pappaen min bryr seg det minste. Han vet at for meg er han helten uansett :wink:

Skrevet

Jeg gikk på venstre side inn og høyre side ut begge ganger.

Hilsen Trille, nygift for 2. gang

Skrevet

Blir på høyre side regner jeg med, men jeg skal gå sammen med mamma jeg. Pappa er ikke frisk nok, så da ble mamma et naturlig valg. Er det noen andre som ikke skal gå opp sammen med pappaen sin eller sambo?

Skrevet

I følge kirkevergen i kirken vår gikk bruden der på feil side sist lørdag, da hun gikk på sin fars venstre side. Og hun burde jo kanskje vite det...?

I alle fall holder jeg meg til planen om å gå på høyre side,

føles tryggest det.... :ler:

Skrevet

Gjekk på venstre side av pappa inn, og høgre side av mannen ut. Altså på same sida av kyrkja heile tida. Det var jo òg på den sida stolen min stod, og den sida eg skulle knele ved alteret på, den sida min familie sat på etc. Slik fekk eg det forklart av vår prest + kyrkjetenar - brura held seg liksom til sida si gjennom heile seremonien...

Sikkert litt ulik praksis ute og går - men sånn i det lange løp så er det vel ikkje DET som kjem til å bli det store samtaleemnet eller minnet - kva side du gjekk på... :wink:

Skrevet

og det spiller sikkert liten trille mht ekteskapets gang... :wink:

Det hadde vært noe for forskerene, å se på skiksmisser vs hvilken siden av ledsager bruden gikk på.... :hoho:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...