Gå til innhold

Vill ikke bli sett på som dum blondie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har da et problem. Jeg er da ganske ung (17 år) og er i en typisk "fjortis klasse", som oppfører seg veldig niende klasse. Men noe jeg synes er veldig irriterende er at alle ser på meg som den type "dum og deilig", barbie osv. Har egentlig ikke så mye og si om hvordan jeg ser ut. Jeg er 1.50 blondt hår bruker middels med sminke, og er ganske normal. Jeg tror at grunnen til at folk ser sann på meg er fordi jeg kommer ofte med litt dumme kommentarer og innspill. Jeg kan på en måte ikke noe for det? Mange som sier at jeg minner de om Iselin fra Paradise hotel.

Egentlig hadde jeg likt og bli bedre i ting som geografi, samfunsfag, musikk og politikk. Ble veldig inspirert av ungdomsskole læreren min. Men jeg vet liksom ikke hvor jeg kan lære meg og slikt? Siden det ikke er noen i min familie som kan om slikt.

Noen som har noen tips til og virke litt smartere og få vekk dene "labelen". Føler det var et ganske dumt spørsmål, men hva har man og tape? :D

Anonym poster: d8109bff0d8456683e80cb2ab664504a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig hadde jeg likt og bli bedre i ting som geografi, samfunsfag, musikk og politikk. Ble veldig inspirert av ungdomsskole læreren min. Men jeg vet liksom ikke hvor jeg kan lære meg og slikt? Siden det ikke er noen i min familie som kan om slikt.

Lån og les bøker for å lære ting (ta deg ein tur på nærmeste bibliotek), se dokumentarer om emner du er interessert i og bruk internett for det det er verdt.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil vite mer om ting så er det bare å sette seg ned å jobbe med det:) Bruk god tid på skolearbeidet og ikke gi opp om du gjør feil. Og ja, en god ide er å begynne å lese bøker, gjerne bøker med litt seriøst innhold og mening.

For å lære mer om politikk kan du sikkert melde deg inn i et parti og bli med på møter og diskusjoner.

• Liker 1
Skrevet

Les :) Bli kjent med mennesker du kan diskutere med. Finn morsomme måter å lære på. Når jeg kjeder meg så pleier jeg å trykke random article på wikipedia. Så leser jeg artikkelen, og om det er spennende finner jeg bøker o.l. om temaet.

For min del hjalp det veldig å være medlem i et ungdomsparti når jeg var i den alderen, veldig lærerikt (eventuelt en annen organisasjon).

Og du trenger jo ikke nødvendigvis bare lese faglitteratur. Mange av mine hovedinteresser(som f.eks. russland) har jeg fått gjennom skjønnlitteraturen.

Anonym poster: dd24f46f3576302443f140a17defb770

• Liker 2
Skrevet

En god start for noen som er unge er:

Følg med på Dagsrevyen og U-rix, hold deg unna TV3, VG og Dagbladet, les klassisk litteratur, stikk innom f.eks. Guardian/Telegraph for å unngå å få en populistisk norsk vinkel på alt du ser på, se dokumentarprogrammer i stedet for realityshows.

Anonym poster: c46c7fdacd3550e1b1d7e877f93e86c2

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville styrt unna ungdomspartier. De er mer radikale/ensporede enn moderpartiet, og mindre opplyste (jeg var med i et selv, ingen fordommer her). Ser ingen grunn til å holde seg til én partiideologi når man er så ung, spesielt ikke når partiene er så like som de er.

Generelt kan man lære utrolig mye av å se de riktige programmene på TV. NRK har veldig mye på nett-tv, blant annet Geert Mak's 'En reise gjennom Europa', der man kan lære en del om historie.

• Liker 2
Skrevet

Er vel meningen at du skal lære slikt på skolen:P

Men du kan jo sette deg noen mål for karakterer om du ønsker å studere.

Anonym poster: 9db8729ac935613d337f622bd1b13536

Skrevet

Jeg ville styrt unna ungdomspartier. De er mer radikale/ensporede enn moderpartiet, og mindre opplyste (jeg var med i et selv, ingen fordommer her). Ser ingen grunn til å holde seg til én partiideologi når man er så ung, spesielt ikke når partiene er så like som de er.

Generelt kan man lære utrolig mye av å se de riktige programmene på TV. NRK har veldig mye på nett-tv, blant annet Geert Mak's 'En reise gjennom Europa', der man kan lære en del om historie.

Var jeg som foreslo ungdomsparti, og er sånn egentlig enig med deg. Idag skjønner jeg ikke at jeg var med i det partiet jeg var i, men det var allikevel lærerikt. Møtte mange flinke folk, også fra andre partier, og fikk god erfaring med organisasjonsarbeid. Men Hvilken som helst slags organisasjon kan nok gi deg det samme :)

Anonym poster: dd24f46f3576302443f140a17defb770

• Liker 1
Skrevet

Organisasjonsarbeid er gull verdt! Men som de andre skriver: politiske ungdomspartier inneholder ofte mye fjas og useriøsitet.

Skrevet

Få bra karakter på en matte/fysikk prøve.

Typisk flinkis fag som gutta gjør det godt. Ingen forventer at ei "blondine" skal utrette noe der. Matte er så kjedelig lizzom og nerdete. Jenter skal liksom droppe ut av naturfag så tidlig som mulig å intressere seg sosiale fag, form farge, design, drama, litteratur og føleri. Plankefagene moa.

Ei jente som gruser andre i naturfag trenger egentlig ikke å bevise noe mer. Sjekk den hotte blondina i luksusfellen. Ingen undervurderer henne eller kaller henne bimbo. Men plasser henne i en klesforretning eller kafeteria. Se my point:-)

Skrevet

iselin er dum men ikke deilig.

• Liker 4
Skrevet

Å tilegne seg mye kunnskap er jo noe bra man kan gjøre for seg selv. Hvordan andre ser på deg, er vel egentlig ikke så nøye, så lenge du er fornøyd med å være den du er :) Å tilegne seg ny kunnskap er typisk ved å følge med på det læreren sier på skolen, gjøre leksene, gjøre det lille ekstra ved å lese avisartikler, se på nyhetene og dokumentarprogrammer på TV, og lese annet fagstoff. Det viktigste er kanskje å være åpen for å lære nye ting. Ikke bare om fagstoff, men også om mennesker, forskjellige kulturer, religioner og verdisyn slik at man bygger litt sosiale antenner i tillegg.

Skrevet

Kjære Ts, du blir ikke smartere av å pugge fasiter, begynn med høy konsetrant omega 3, 8-11 piller dagen, samt lær deg matte og drikk kaffe. Dette gjør at du lærer fortere og tenker raskere, i de fleste situasjoner.

Gjest Moffeliten
Skrevet

Synes du skal være som du er. Du høres kjempesøt ut :blomst:

Skrevet

Hvilke interesser har du?

Hva vil du gjøre senere?

Jobb målrettet for å oppnå det.

Les, se opplysende programmer på nett-tv. Konsentrer deg om ting som ikke gjelder sminke og utseende.

Prøv å holde igjen på dumme kommentarer, og vær sarkastisk istede. (Kommer med litt øvelse)

Om du er usikker på om en kommentar fungerer, så kan det være lurere å holde kjeft.

Og når du sier "middels" sminke, kan det være at det egentlig er litt mye?

Folk har masse fordommer mot alt mulig. Om man tilsynelatende passer i en stereotype, så har man selv jobben med å bevise at sånn er det ikke.

Det er ikke lett, men det går seg til. Men du, ikke legg for mye vekt på hva andre mener om deg uansett.

Du er den viktigste personen i ditt liv.

• Liker 1
Skrevet

Kjære Ts, du blir ikke smartere av å pugge fasiter, begynn med høy konsetrant omega 3, 8-11 piller dagen, samt lær deg matte og drikk kaffe. Dette gjør at du lærer fortere og tenker raskere, i de fleste situasjoner.

drikk kaffe? det trenger man da virkelig ikke

• Liker 1
Gjest Tekola
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette.

Tekola, mod.

AnonymBruker
Skrevet

iselin er dum men ikke deilig.

TS her

De mener at jeg minner om henne på innsiden altså! Bare så det er sagt ;)

Anonym poster: 53a4eac435fb0879947c68a6ef23be37

AnonymBruker
Skrevet

Å tilegne seg mye kunnskap er jo noe bra man kan gjøre for seg selv. Hvordan andre ser på deg, er vel egentlig ikke så nøye, så lenge du er fornøyd med å være den du er :) Å tilegne seg ny kunnskap er typisk ved å følge med på det læreren sier på skolen, gjøre leksene, gjøre det lille ekstra ved å lese avisartikler, se på nyhetene og dokumentarprogrammer på TV, og lese annet fagstoff. Det viktigste er kanskje å være åpen for å lære nye ting. Ikke bare om fagstoff, men også om mennesker, forskjellige kulturer, religioner og verdisyn slik at man bygger litt sosiale antenner i tillegg.

Men hvor finner du disse dokumentarene?

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke interesser har du?

Hva vil du gjøre senere?

Jobb målrettet for å oppnå det.

Les, se opplysende programmer på nett-tv. Konsentrer deg om ting som ikke gjelder sminke og utseende.

Prøv å holde igjen på dumme kommentarer, og vær sarkastisk istede. (Kommer med litt øvelse)

Om du er usikker på om en kommentar fungerer, så kan det være lurere å holde kjeft.

Og når du sier "middels" sminke, kan det være at det egentlig er litt mye?

Folk har masse fordommer mot alt mulig. Om man tilsynelatende passer i en stereotype, så har man selv jobben med å bevise at sånn er det ikke.

Det er ikke lett, men det går seg til. Men du, ikke legg for mye vekt på hva andre mener om deg uansett.

Du er den viktigste personen i ditt liv.

Jeg bruker "alt" som finnes i ansikts makeup (foundation, primer, concealer, pudder, bronzer) Men bare maskara på øynene. Det er på en måte mye, men det er fordi jeg sliter veldig med kviser. Men jeg tror ikke at guttene legger så godt merke til ansiktssminken. Jeg har alt i den lyseste tonen, så jeg ser ikke ut som noen snookie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...