AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #1 Skrevet 28. februar 2013 Vår lille skatt vil være 9-10 mnd i sommer. Tips til ferie eller er h*n for liten? Hvor er det bra å dra på ferie med barn på 1, 5-2 år? Noen som har anbefalinger? Anonym poster: 8cfc6412259f96879a94f4f49fb8f06b
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #2 Skrevet 28. februar 2013 Vi skal to uker til Spania (i leilighet) med baby på 10 mnd i sommer. Regner med at det er forholdsvis uproblematisk, så lenge vi er innstilt på at alt må skje på babyens premisser, ha en liten siesta midt på dagen osv. Når babyen begynner å nærme seg året tenker i hvert fall jeg at det begynner å bli ganske greit å ha h*n med seg overalt, men man kan selvsagt ikke forvente å få det samme ut av ferien som hva man ville ha fått ut av en "voksen-ferie". Anonym poster: 559625569de62c9925edb270c6d9f720
thinkywinky Skrevet 3. mars 2013 #3 Skrevet 3. mars 2013 Vi er veldig reiseglade folk og har ikke tenkt å slutte med det til tross for at vi har fått et barn. Vår datter på 15måneder skal derfor snart ut på sin tredje ferietur nå om kort tid. Har flere ganger fått høre ting som "Hvorfor gidder dere? Babyen har da ikke glede av å være på ferie". Nei, vi reiser heller ikke for babyen, vi reiser for vår del. Babyen er glad bare h*n er sammen med foreldrene sine. Glade foreldre gir ofte glade barn. Å reise med barn trenger ikke å være noe stress, det kommer helt ann på hvordan dere som foreldre er. Planlegg litt på forhånd, men forvent at babyen krever endringer. Ta disse som de kommer, og kos dere som familie på tur så blir det nok bra uansett skal du se!
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #4 Skrevet 4. mars 2013 Vi var på ferie når gutten vår var 8 mnd det var utrolig deilig! Minstemann koste seg minst like mye som foreldrene, fikk bade, plaske og se seg rundt Vi hadde all inclusive, det var også veldig greit. Standard og utvalg er et must, greit å ha litt mer enn en resturant og velge imellom, sånn at det ikke blir for kjedelig. Personlig ville jeg ikke reist på noen tur hvor flyreisen varer mer enn 5-6 timer, men det er like mye for min egen del og ikke reist hvor temperaturen blir alt for varm. Vi hadde 25-26 grader når vi var på tur, og det ble akkurat passe. Vi tok med det vi hadde behov for av mat og bleier, kjøpte en billig reisetrille. Anonym poster: 2dcb49e0a30d5ecea07e7baeb01dfdab
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2013 #5 Skrevet 4. mars 2013 Det er fint å reise med barn Men man må legge opp etter barnas behov. Før reiste vi mest som backpakere, litt på måfå og lav standard. Nå reiser vi til chartermål og har alt bestilt på forhånd (ikke all inclusive, da.. der går grensen ) Men det går absolutt ann å kose seg på ferie likevel. Generelt kan man kanskje si at å reise med barn er en mer "harry" tilnærming. Man må la "harryen" i seg få fult spillerom og glemme å være flau over at man er en norsk barnefamilie på tur
Gjest Reise Skrevet 4. mars 2013 #6 Skrevet 4. mars 2013 Vi er også glad i å reise(el vi er glad i ferie og varme he he) Var 3 uker på Kyprs med guttungen da han var ni mnd. Helt perfekt! Men som andre sier, det skjer på barnas premisser. Måtte ta noen pauser inn pga varmen hver dag. Vi kunne sitte på verandaen. Alltid bestill med veranda! Ellers var vi i Israel da han var 10 mnd, i Marbella som 1 åring, Mallorca som 1,5 åring og nå skal vi straks til Kypros igjen. Gutten vår er veldig aktiv så ve pleier å bestille leilighet å lage frokosten selv. Litt mindre stress. Lunsj er annenhver dag ute el inne alt ettersom hvordan han "oppfører" seg. Er deiligst å sitte på en veranda, mens guttungen kan leke inne med lekene sine enn på restaurant. På kveldene går vi ut, men på Mallorca hadde vi med ipaden ut :-/ Hvis han ble urolig og utålmodig lekte han med den til vi var ferdige. I syden er det jo ofte lekeplass også på restaurantene.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #7 Skrevet 4. mars 2013 Vi er veldig reiseglade folk og har ikke tenkt å slutte med det til tross for at vi har fått et barn. Vår datter på 15måneder skal derfor snart ut på sin tredje ferietur nå om kort tid. Har flere ganger fått høre ting som "Hvorfor gidder dere? Babyen har da ikke glede av å være på ferie". Nei, vi reiser heller ikke for babyen, vi reiser for vår del. Babyen er glad bare h*n er sammen med foreldrene sine. Glade foreldre gir ofte glade barn. Å reise med barn trenger ikke å være noe stress, det kommer helt ann på hvordan dere som foreldre er. Planlegg litt på forhånd, men forvent at babyen krever endringer. Ta disse som de kommer, og kos dere som familie på tur så blir det nok bra uansett skal du se! Akkurat som oss! Vi har alltid reist masse, og ser ingen grunn til å stoppe selv om vi har fått barn. Største på 4 har vel hatt 11-15 utenlandsturer så langt. Både korte og lengre. Minsten på 6mnd får sin første utenlandstur nå, til Thailand. Det blir bare en av flere turer dette året. Reis og kos dere! Anonym poster: da943d7b080e2f1dd9dea85a0b5454f3 1
Miss I.W. Skrevet 4. mars 2013 #8 Skrevet 4. mars 2013 Her har snuppa vært med til "syden" og på storbyferie fra hun var 2 måneder! Krever litt planlegging og en viss standard, synes jeg. Men ellers er det uproblematisk! Sjekk ut denne siden for tips! http://www.reismedbarn.no
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #9 Skrevet 4. mars 2013 Vi var også på storbyferie med baby, da var hun 8 mnd. Veldig kjekt, vi fikk oppleve storbyen på en helt annen måte - ikke lenger ute til de sene nattetimer på pub og konserter, men opp tidlig og ut i parken, vandre i andre gater og områder enn før. Veldig stas. Dette var i Amsterdam. Men det er kronglete med barnevogn der, generelt lite barnevennlig (mange smale trapper, stor mangel på stellerom). Men man får det greit til hvis man vil. Har også vært i Brussel med baby, og i Glasgow. Nå har vi en treåring og en baby på 10 mnd, og denne sommeren går turen til Berlin, som visstnok er en svært barnevennlig by. Det å ligge på en strand og få sand overalt er ikke helt oss - i allefall ikke i så lang tid. Og lange flyturer vil jeg også helst unngå med barna. Gleder meg villt til barna er så store at vi kan begynne å oppdage London for barn. Sparer denne byen til de er så store at de får med seg noe. I mellomtiden reiser jeg dit på tur med venninnene innimellom - har ikke glemt voksenkosen helt! Anonym poster: d90b4d8e55b2a043fe31fc00dfa072ae
Gjest Kine Skrevet 4. mars 2013 #10 Skrevet 4. mars 2013 Herlig tråd:-)) Har sett så mange tråder om foreldre som drar alene på turer for det er så stress og de trenger egentlig etter noen få mnd. Dette var et herlig avbrekk. Selvfølgelig ikke då mange som svarte her da;-) TS! Har vært både på storbyferie og sydenferie. New York var bedre med barn enn uten. Som ei nevnte; gikk sett byen med nye øyne:-)
Gjest Kine Skrevet 4. mars 2013 #11 Skrevet 4. mars 2013 Herlig tråd:-)) Har sett så mange tråder om foreldre som drar alene på turer for det er så stress og de trenger egentlig etter noen få mnd. Dette var et herlig avbrekk. Selvfølgelig ikke då mange som svarte her da;-) TS! Har vært både på storbyferie og sydenferie. New York var bedre med barn enn uten. Som ei nevnte; gikk sett byen med nye øyne:-) Skulle stå: trenger EGENTID. Autokorrect og mye feil her gitt;/)
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2013 #12 Skrevet 4. mars 2013 Om målet er "sand og varme" som noen over her skriver, så er det jo stort sett å komme seg over flyreisen som er hovedutfordringen. I andre enden er det bare å booke seg inn på riktig "resort" og slenge seg ned. Om målet derimot er å reise og oppleve, så blir utfordringen å velge riktige opplevelser og reisemål med tanke på barnet/barna. Og her får man jo en "progresjon" etter hvert som barna blir eldre. Når de når tennårene kan man begynne å nærme seg den typen reiser man gjorde uten barn igjen (minus evt natteliv). Vi har aldri vært opptatt av strand og sol når vi har reist tidligere, og velger derfor heller ikke slike ferier i hovedsak nå som vi reiser med barn heller. Men vi har reist på et par charterferier når vi har hatt små barn (først med en ettåring og deretter med en ettåring og en treåring). Det var fordi det med dagsoving, vogn, grøt og flasker, bleier osv ble en litt for stor begrensning der for oss en periode. Nå har barna derimot blitt 4 og 6 år og vi har vært i byer og på div museer igjen. De begynner å være medbringbare på restauranter, så vi igjen kan gå på noe annet enn "grisevennlige steder". Noe som så absolutt gjør den kulinariske delen av reisen mye bedre De fleste land har jo vel sen middagstid i forhold til barnas leggetid, og dessuten er det noe "strengere stil" på kvelden. Derfor har vi nå lunch som dagens "store måltid". Da spiser vi flere retter og vi voksne får et glass vin. Og så tar vi heller en lettere rett mot kvelden som barnas kveldsmat. Bagasjen er mye mindre, nå som vi ikke trenger bleier, babymat osv, og det blir mindre utsøling av klærne. Og de elsker å trille sine egne trillekofferter (anbefaler kvalitet og spreke farger), til en viss grad i alle fall. Og flyreiser blir noe helt annet når de kan se film på ipad el mye av turen f.eks. Likevel foretrekker vi fremdeles blir, da det er mye mer avslappende å vite at de sitter "trygt fastspent" og man får med seg mer bagasje på en enkel måte. Det er da enklere å oppsøke f.eks et badeland utenfor byen ol, Slike avbrekk kan være gull verd for de små.-
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #13 Skrevet 4. mars 2013 Enig med gjest over - flott å ha bil når man reiser med babyer. Vi hadde europaturné i fjor sommer, innom flere europeiske hovedsteder, og det er så veldig lettvint når man skal ha med seg endel pikkpakk. Pluss at man lettere kan shoppe litt store ting som man ellers ikke ville fått med seg på flyet :-D Men da må babyene/barna være glade i bilkjøring, eller så små at de ennå sover endel i bilen. Anonym poster: d90b4d8e55b2a043fe31fc00dfa072ae
Mafalda Skrevet 4. mars 2013 #14 Skrevet 4. mars 2013 Vi reiser nedover med et knøtt i juni... da er babyen mellom 5 og 7 uker gammel, så det er jo ikke for babyens skyld vi reiser- men den må bare henge på Har reist mye med småbarn, og det går helt fint. Hvis dere er litt usikre og ønsker det enkelt, vil jeg anbefale å sjekke nøye ut et par ting ved reisemålet: hvordan terrenget er i forhold til vogn, og om det er lang eller kort transfer. I tillegg, hvis dere trenger hotell, er det veldig mye enklere med en type leilighetshotell med enkelt kjøkkenutstyr. Da kan dere styre litt mer selv. For de eventyrlystne og erfarne finnes vel nesten ingen grenser for hvor man kan reise med barn eller hva man kan gjøre. Samme gjelder jo når de blir litt større, da har man helt andre muligheter. Men hvis dere er usikre på om det går greit, så start enkelt: ikke altfor lang flyreise, kort og grei transfer, kort vei til strand eller hva det er dere ønsker. Så kan dere bygge ut etterhvert. Ett er i hvert fall sikkert: sol, sommer og bading er veldig populært hos de minste også (og til tider mangelvare i Norge om sommeren....)
Norbertine Skrevet 4. mars 2013 #15 Skrevet 4. mars 2013 (endret) Vi drar til Spania en måned hvert år med gutten som nå er 3 og et halvt. Først gangen var han 8 mnd. Nå er vi så heldige at vi får låne hus, men for de som ikke har den muligheten går det jo også an å leie. Det er i hvert fall fantastisk å ha så god plass, da han var mindre kunne jeg sitte ute på takterassen med babycall og sole meg mens han hadde lurer på dagen, og på kveldstid sitter vi ute og spiser mens han sover. Veldig greit å ha kjøkken og kunne lage mat (eller hente take out) og spise sent når ungen legger seg i 18-19 tiden. Og ungen gleder seg hele året til å dra til Spania og bade. Vi leier alltid bil, og da han var mindre kjørte vi ofte tur 1-2 timer om dagen for å få han til å sove. Må også legge til at det lønner seg å legge ferien til et tidspunkt da det er passe varmt, vi drar alltid sørover rundt 20. mai fordi juli-august blir altfor varmt for småbarn. Endret 4. mars 2013 av Alice i Eventyrland
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #16 Skrevet 4. mars 2013 Jeg synes cruise er perfekt med små barn! 3 åringen her har vært på 3 cruise, første 8 mnd gammel. Deilig å ha alt på ett sted, og blir babyen urolig, er det bare å gå på lugaren for å roe ned litt. Masse mat og drikke tiljengelig hele tiden. Man kan velge om man vil gå i land eller ikke. Badebasseng og plasskebasseng for de minste, min kunne sitte halve dagen under en palme i bassenget, mens jeg satt rett vedsidenav i sola og koste meg (i bassenget ja) på RCCL båtene har de også egne lekerom med ett enormt utvalg av fisher price leker, det var stoor stas! Ikke er det noe serlig dyrere enn vanlig charter heller:) Anonym poster: 0bd0b63705e6e6809a07c57c4fadc50c
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2013 #17 Skrevet 4. mars 2013 Cruise kan nok være greit som alternativ til charter, men jeg som går på veggen av kjedsomhet på charterferie, ville fått fullstendig klaustrofobi på cruise. Man må ikke ha en kjedelig ferie der man mare henger ved et basseng, selv om man har fått barn. Heldigvis
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #18 Skrevet 4. mars 2013 Cruise kan nok være greit som alternativ til charter, men jeg som går på veggen av kjedsomhet på charterferie, ville fått fullstendig klaustrofobi på cruise. Man må ikke ha en kjedelig ferie der man mare henger ved et basseng, selv om man har fått barn. Heldigvis Hehe nå er cruisebåtene fullstappet med aktiviteter, og man kan gå i land nesten hver dag, så man kan oppleve veldig mye, hvis man vil. Så Cruise finnes ikke kjedelig! Selv om mange tror det... Men klart man er forskjellig! Jeg tipset bare om en barnevennlig reisemåte som jeg selv anbefaler:) Anonym poster: 0bd0b63705e6e6809a07c57c4fadc50c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå