Gå til innhold

Min sønn på 3 år nekter å spise grønnsaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg aner ikke mine arme råd. Absolutt ingen form for salat/grønnsaker går inn. Han hyler bare han får det på tallerkenen..

Helt siden han var baby har han spyttet ut alt som er grønt. Jeg har alltid lagt grønnsaker på tallerkenen hans, slik at han skal bli vant til det, og etterhvert begynne å smake, men til ingen nytte.

Nå etter han ble 3, har han fått lov til å skjære opp litt agurk osv, selv. Og det liker han, og er veldig flink til. Men å smake en bit med agurk? Ikke tale om.

Jeg prøver å snike inn litt grønt i maten hans av og til. Men til og med et maiskorn gjømt i lørdagstacoen blir spyttet ut. "Jeg liker ikke sånn", sier han.

Det eneste han spiser som kan kvalifiserer som sunt, er skive med leverpostei og makrell i tomat. Så han har ikke et godt kosthold, og jeg begynner å bli bekymret. Han er kresen på det meste mat. Spiser generelt lite/ingenting middag, og det eneste han spiser godt av er skive og tomatsuppe/grøt/yogurt.

Hva skal jeg gjøre?

Anonym poster: 6ed54316da4b0a8893b6d86f9a19e226

Videoannonse
Annonse
Gjest Funky Punk
Skrevet

Fortsett å tilby han grønnsaker, men ikke si noe. Plutselig en dag så smaker han på det og liker det.

Lag grønnsaker på forskjellige måter.

Evnt kan du jo lage en plakat med bilde av hver grønnsak også kan han få en stjerne for hver grønnsak han spiser. Når han har fått f.eks 5 stjerner på hver grønnsak så kan han få en belønning som han selv kan være med på å bestemme hva skal være for noe

• Liker 3
Gjest test123
Skrevet (endret)

Hva med juice eller andre frukt/grønnsaks-drikker?

Endret av test123
Skrevet

Spiser han frukt? Har du prøvd smoothies? Lag tomatsuppe fra bunnen av med hermetiske tomater som du bruker stavmikseren på, og lur også i litt kokt gulrot.

Ellers kan kanskje den nye barne-serien hos Meny være noe.

Min gutt tok evigheter før han ville spise poteter. Fikk det på tallerkenen hver gang vi hadde det til middag. Til slutt så glei det også ned. Men det tok vel ett år eller to ;)

Skrevet

Agurk- eller gulrotstenger eller selleri med yoghurt-dipp? Kanskje hvis du bare setter det på bordet og forsyner deg av det selv uten å si noe til ham, og han ser det, så vil han også ha?

Anonym poster: ff4d2b3a7205294c6240fba21efd54a7

Gjest Violetta
Skrevet

Han trenger jo ikke å spise alle typer grønnsaker. Hva med å prøve å finne to -til tre typer han klarer, rå stekt eller kokt?

Skrevet

Sånn har mine barn vært også. Det er ikke riktig at de nødvendigvis spiser hvis de blir vante med grønnsakene. -Noen gjør det selvfølgelig men ikke mine. Eldste som nå er 21 spiser fremdeles ingenting grønt frivillig.heller ikke frukt ..slik ordnet vi oss...:raspet eple i havregrøten. Most gulrot eller andre milde cgrønnsaker og frukter i de fleste typer sauser. Også litt i rundstykke deigen de få gangene jeg bakte. Samme når vi har laget kjøttkaker eller kjøttdeig og jeg har til og med lurt litt i pannekakerøra og ellers der det går. Sååå litt har vel ungene fått i seg selv om det ikke har vært av fri vilje. Så får vi håpe at de etterhvert lærer seg å like det....

Skrevet

Hva med mos? Gulrotmos? Kålrabistappe? Potetmos med litt most brokkoli oppi? Blomkålsmos?

Eller grateng der du rasper gulrot oppi?

Anonym poster: f60a9e4799627481f00814cc56a3e62b

Skrevet

Hva med å prøve å la han se litt på Copy Kids?

http://www.youtube.com/user/copykidstv

Jeg har ikke prøvd det selv enda, men ideen er jo god. Filmer av barn som spiser grønnsaker og frukt og liker det. :)

Dere kan jo se på også snakke om det først? Så en annen gang sette frem litt grønnsaker og frukt og se om dere kan finne det som de spiser? Og snakke litt om de forskjellige tingene?

Så kanskje litt etter litt kan det kanskje bli litt smaksprøver?

Jeg har også vurdert å lage hjemmelagede iser med blitset grønnsaker og frukt i. Søte med dadler eller noe slikt. Da får de både juicen og fruktkjøttet som også er viktig. Jeg tenkte å prøve å lage noen uten å varmebehandle frukten eller grønnsakene for å beholde så mye som mulig av næringsstoffene. Og is spiser jo vel alle barn :)

Skrevet

Hva med å prøve å la han se litt på Copy Kids?

http://www.youtube.com/user/copykidstv

Jeg har ikke prøvd det selv enda, men ideen er jo god.

Var faktisk sånn jeg begynte å spise banan.

Anonym poster: b9e57ea9c3af1907ae77614edb72c75a

Skrevet

Min spiser best hvis grønnsakene er del av maten, ikke yilbehør, som kjøttsuppe, lapskaus, lasagne. Jeg putter mye grønnsaker i all mat igrunn. Lasagne får hermrtiske tomater, løk, fersk sopp, paprika minimum, gjerne sprites opp med et lag erter/brekkbønner/mais/brune bønner/tomatskiver. Potetmos kan få både kålrabi, gulerot, blomkål. Tomatsuppe får løk, hermetisk tomat, gulerot, blomkål, paprika, alt most med stavmikser. Og litt rosmarin og hvitløk. Sånn sett så blir det litt, selv om han ikke hiver innpå råkost akkurat.

Skrevet

Har du prøvd å lage gryterett og hakke opp grønnsakene i bitte små biter?

Mos de og lag tomatsaus med grønsaksmiks. Mos banan yoghurt ,avokado og ta litt spinat i frys det og gi som is..

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har det gått litt i perioder. Nå for tiden spiser h*n en del agurk når h*n ser at jeg har det på brødskiva mi. Grønnsaksuppe i barnehagen fungerer flott, men ikke alltid hjemme (selv om jeg moser det med stavmikser). Må bare passe på å ha det tilgjengelig, og la de få smake på det i ulike varianter. Om de ikke liker det på den ene måten så kan det hende de liker det på en annen. Og om ikke de får det i seg i dag så kan det hende det skjer om noen dager. Så har jeg lest et sted om noen som mener at man ikke skal lage noe ekstra oppstuss om barnet faktisk spiser det siden det skal være normalen å spise grønnsaker.

Anonym poster: adb255e236fe6e7368ef3955e9c7a6df

Gjest navnelapp
Skrevet

Å ha små tomatar, gulrøtter og sukkererter ståande i skåler har virka for vår del, men dei må vere skylt, av ein eller annan grunn. Dei er ekle når dei er tørre, ifølge mine barn. Men ei skål som står framfor dei når dei ser på tv eller liknande blir borte som dogg for sol, særleg rett før middag. Og då har dei jo spist grønnsakene sine, så då masar eg ikkje om meir grønsaker ved bordet. Eplebåtar og appelsinbåtar i ei skål til barne-tv var også populært.

Dette går seg til med åra. Det er faktisk veldig få 21-åringar som ikkje et grønsaker og frukt. Plutseleg vert det flaut å ikkje spise det. :)

• Liker 1
Gjest Bandit
Skrevet

Smoothies er en glimrende måte for dem å få i seg grønt. Skogsbærblanding eller noe sånt sørger for at grønnfargen forsvinner, og at smaken blir nøytralisert.

Ellers kan du lage en litt artig greie av det. Kalle grønnsakene med tullenavn, lage historier ut i fra det, lage litt artige ting ut i fra grønnsakene slik at det at han spiser dem, kan være med på å hjelpe "helten" fra historiene.

• Liker 1
Skrevet

Bare fortsett å tilby grønnsaker, så vil han nok til slutt spise. Vi har samme problem med vår toåring, bare at det ikke er kun grønnsaker, men alt av middag. Vi tilbyr ham middag hver dag og regner med han en dag finner ut at det faktisk er godt. Han er den rake motsetningen til storebroren som aldri har vært kresen og stapper inn på med alt av rare smaker.

Gjest Gjest
Skrevet

La han være å spise grønnsaker da vel... Det er faktisk ikke livsnødvendig. Dessuten finnes det gode vitaminer for barn som ikke vil spise grønnsaker. Ikke stress og mas med det iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...