Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke øvelser går bra i kombinasjon med bekkenløsning? Vil gjerne styrke muskulaturen rundt bekkenet, men hvordan gjør jeg dette? Får bare opp diverse knipeøvelser når jeg søker, og det hjelper heller lite.

Skrevet

Det kommer både ann på hvilket treningsgrunnlag du har fra før og hvilken grad av bekkenløsning det er snakk om. Er det snakk om forebygging eller behandling av bekkenløsning her?

Anonym poster: 59230f47b57cc53f18c78ad99355c707

Skrevet

Det kommer både ann på hvilket treningsgrunnlag du har fra før og hvilken grad av bekkenløsning det er snakk om. Er det snakk om forebygging eller behandling av bekkenløsning her?

Har intet treningsgrunnlag fra før dessverre. Bekkenløsningen er slik at de dager jeg går mye om dagen så kan jeg nesten ikke komme meg på toalettet alene om kvelden. Ellers kan jeg fint gjøre daglige gjøremål uten at det blir veldig ubehagelig. Er bare veldig redd det skal bli mye verre da jeg bare er i uke 22.

Skrevet

Det viktigste er at du unngår øvelser som fremprovoserer smerte og/eller ubehag. Dette er veldig individuelt, og er noe du selv må kjenne på. Øvelser som kan være fine kan for eksempel være:

- Knebøy med fitnessball i ryggen. Da står du inntil en vegg, men ballen i ryggen. Her jobber du med lår- og setemuskulatur. Ballen gir god støtte for ryggen slik at du slipper å kompensere med overkroppen fordi magen er tung.

- Eselspark : Stå på alle fire, hold korsryggen i nøytralposisjon. hold 90grader i kneet og løft beinet slik at fotsålen til slutt peker mot taket. Her jobber du med setemuskulatur.

- Liggende utoverrotasjon hofte: Ligg på siden på en matte med 90 grader i hofte- og kneledd. Løft det øverste kneet så langt opp du greier, pass på å holde anklene samlet. Her jobber du med muskulatur i hofte og bekken.

- Liggende beinhev: Ligg på samme måte som ved forrige øvelse. Strekk ut det øverste beinet, og dra det gjerne litt bakover. Løft deretter foten opp mot taket - pass på å løfte hælen først, da denne skal ha det øverste punktet.

Dette er bare eksempel på øvelser på relevant muskulatur. Disse er forholdsvis milde og trygge å bruke. Spør om noe er uklart :)

Skrevet

Tusen takk for gode forklaringer! Skal prøve ut dette! :danse:

Skrevet (endret)

Du kan få henvisning til fysioterapeut om du har bekkenløsning med gangvansker, dette dekkes av kommunen. Jeg har trent styrke to ganger i uken hos fysio siden uke 27, og har hatt god effekt av dette. Er nå i uke 36 :)

Øvelsene har fokus på støttemuskulaturen rundt bekkenet, og de små musklene, og jeg trener med medisinball (type "rugger" fram og tilbake, + strekker ut ett og ett ben), knebøy på "balansebrett", samt noen øvelser med vekter/vektmaskiner.

Endret av MonThe
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde mye diagonalstrekk - både stående og på alle fire. Det gjorde veldig godt på vond korsrygg hos meg

Skrevet

Ligg på ryggen med bøyde knær. Løft rompa opp samtidig som du kniper OG puster. Hold noen sekunder og slipp kontrollert ned. 3x10 3 ganger i uka er anbefalt for å forebygge.

Blir enda bedre om du tar armene over hodet og holder tak i sengekanten mens du løfter.

Jeg har slitt mye med bekkenløsning, og får/kan ikke gjøre noen øvelser som utføres på ett bein, heller ikke å ligge med bare ett bein i gulvet. Alltid lik belastning på begge bein, og mest mulig stabilt bekken.

Skrevet

En fin øvelse er å stå på en balansepute og knyte et strikk rundt knærne. Ikke Knærne Helt sammen, men et lett drag når du står med normal avstand mellom beina. Så tar du knebøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...