Gjest lmari Skrevet 22. mars 2004 #1 Skrevet 22. mars 2004 Jeg var i bryllup i helgen, og tenkte jeg skulle tipse dere om noen småting som jeg som bryllupsgjest tenkte på underveis... * Kirkeprogram med tekster til salmene er fine greier, dermed slipper man å fikle med både program og salmebok. Gå saaaaakte opp til alteret!! Da får alle tatt de bildene de vil... Mitt brudepar hadde først brudens inngang, så rett til solosang og så rett til ekteskapsinngåelse. Det var nesten sånn at vi ikke rakk å tenke oss om før de var gift!! Det ødela litt av "dramaturgien" og spenningsoppbyggingen - siden de sa ja aller først... Brudeparet må gå et stykke ut på kirkebakken etter at de har kommet ut av kirken. Hvis ikke, blir det kø inn i kirken, og litt "uryddig" køsystem for å komme fram til brudeparet for å gratulere. Hvis man vil ha bilde sammen med presten, lønner det seg å spørre om han kan komme ut på kirkebakken etter vielsen. Denne presten stakk avgårde i vanlige klær før alle gjestene hadde kommet seg ut av kirken engang... Brudeparet må kysse ORDENTLIG utenfor kirken!! Ikke bare sånn smånussing - det blir det ikke gode bilder av! Gå gjerne opp på kirketrappa igjen, hvis det er trapp på kirken. Hvis forloverne ikke skal være med på fotografering, kan det være smart å huke tak i dem og ta bilder sammen med brudeparet før de drar til fotografering. Det samme med foreldre. (hvis man gifter seg om sommeren/våren så er det jo lyst når brudeparet kommer til selskapslokalet igjen, sånn at slike bilder kan tas da. Men hvis det mørkner fort, lønner det seg å gjøre sånne ting utenfor kirken) Bruden må ha med andre sko som hun kan ha på under fotografering, så blir det lettere å flytte på seg for å ta bilder. De synes ikke under kjolen likevel... Gjerne joggesko eller andre småsko. Noen må ta imot gjestene når de ankommer selskapslokalet. Det kan være brudeparets foreldre eller brudeparet selv, men det er viktig at noen tar i mot og ønsker velkommen! Hvis flere bord er er satt sammen til langbord inn til vegger, lønner det seg å la det være åpning mellom bordene, sånn at det er lett å komme ut og inn til plassene uten for mye styr. Gavebordet må være såpass stort at man kan sette utover gavene og ikke behøver å stable dem oppå hverandre. Dette brudeparet fikk cirka 50 gaver, og et bord på cirka 2,5 meter var litt for kort. Hvis noen er bedt om å fotografere for brudeparet under festen, er det lurt å plassere dem slik at de kan snike seg fram og ta bilder under middagen og talene. Koldtbord er supert for stemningen - det blir løst og ledig, og alle kan gå litt rundt for å snakke med de andre gjestene. Det er lett å gå på do eller snike seg ut for å røyke, og man blir ikke helt sår i rompa av å sitte lenge til bords. Koldtbord er dessuten perfekt som nattmat! Hvis man ikke kan danse vals, er det fullt lovlig å velge en annen dans som er mer "rolig dans". Det er ikke så mange av gjestene som hører om det er valsetakt eller ikke - det viktigste er at det ser fint ut! ... Det er lov å øve... Bryllupskaken må plasseres sånn at det er lett for alle å ta bilder når den skjæres opp. I dette bryllupet ble den satt inne i et hjørne, dermed ble brudeparet stående med ryggen til "publikum" når de skulle skjære. Sikkert noen som er uenige med meg, men det var i hvert fall noen ting som jeg bet meg merke i!
*Lene* Skrevet 23. mars 2004 #2 Skrevet 23. mars 2004 Takk for at du skrev dette! Supre tips ihvertfall jeg skal ta med meg :-)
jea Skrevet 23. mars 2004 #3 Skrevet 23. mars 2004 ja dette var jo greit..men hvis du bet deg merke i allle disse tingene i bryllupet du var i,må jeg kanskje si att det var dårlig planlagt bryllup..
Gjest Tex Skrevet 23. mars 2004 #4 Skrevet 23. mars 2004 Slenger bare på et tips jeg fikk av en brud.... Husk å forhåndsbestille transport hjem, enten dere skal ha taxi eller hva som helst... Det var visst en gedigen nedtur å stå i telefonkø til taxisentralen.....
Peluche Skrevet 23. mars 2004 #5 Skrevet 23. mars 2004 Kanon. Det er som gjest man legger merke til alt som skulle vært gjort annerledes. Det som er dumt er at man ofte legger ti ganger bedre merke til de tingene som skulle vært annerledes, og ikke biter seg så godt merke i det som er godt planlagt og går som en drøm. Hadde bare etpar kommentarer til det du sa: Mitt brudepar hadde først brudens inngang, så rett til solosang og så rett til ekteskapsinngåelse. Det var nesten sånn at vi ikke rakk å tenke oss om før de var gift!! Det ødela litt av "dramaturgien" og spenningsoppbyggingen - siden de sa ja aller først... Det syntes jeg hørtes veldig fornuftig ut. Lange vielser er dødfødt etter min mening, og det er bedre jo kortere tid det tar, synes jeg. Brudeparet må kysse ORDENTLIG utenfor kirken!! Ikke bare sånn smånussing - det blir det ikke gode bilder av! Gå gjerne opp på kirketrappa igjen, hvis det er trapp på kirken. Yes. Bruden må ha med andre sko som hun kan ha på under fotografering' date=' så blir det lettere å flytte på seg for å ta bilder. De synes ikke under kjolen likevel... Gjerne joggesko eller andre småsko. [/quote'] Hvis bruden skal stå på bildene, får hun en helt annen holdning med høye hæler enn med joggesko. Derfor man bør prøve kjolene med sko på også, de ser helt annerledes ut når man får riktig holdning. Jepp, koldtbord er knallbra. Og barnevennlig, for de som skal ha unger til middagen.
Lullu Skrevet 23. mars 2004 #6 Skrevet 23. mars 2004 Tusen takk for supre tips ja!! Men når det gjelder ekteskapsinngåelse, og NÅR dette skal komme i programmet i kirken, så trodde jeg dette var forhåndsbestemt? Kan man selv velge dette? Vet at man kan velge hvor sang og samler legges inn, med program utenom dette trodde jeg allerede var satt?
Gjest Tex Skrevet 23. mars 2004 #7 Skrevet 23. mars 2004 Etter 1. april kan man velge mye mer selv i forhold til tingenes rekkefølge....
nessi Skrevet 23. mars 2004 #8 Skrevet 23. mars 2004 Gå saaaaakte opp til alteret!! Da får alle tatt de bildene de vil... Vi kommer til å be folk om ikke å ta bilder av oss når vi går opp til alteret. Jeg synes det ødelegger mye av stemningen når alle skal løpe foran eller lene seg frem mot midtgangen for å få tatt bilder. I de fleste bryllup jeg har vært har det blitt gitt beskjed om at man ikke ønsker at andre enn de som har blitt bedt om det tar bilder under innmasjen. Utmasjen derimot er noe helt annet.
Gjest Tex Skrevet 23. mars 2004 #9 Skrevet 23. mars 2004 Løper frem og tar bilder når folk går opp midtgangen...? :o Finnes det folk som har så dårlig oppdragelse?
nessi Skrevet 23. mars 2004 #10 Skrevet 23. mars 2004 Løper frem og tar bilder når folk går opp midtgangen...? :o Finnes det folk som har så dårlig oppdragelse? Har hørt om det ja!
Gjest Tex Skrevet 23. mars 2004 #11 Skrevet 23. mars 2004 Har hørt om det ja! Hmmmm..... Så uoppdragne voksne folk kan være...... :evil:
Vendelin Skrevet 23. mars 2004 #12 Skrevet 23. mars 2004 Mange gode tips her ja Men er enig med i denne Peluche: Mitt brudepar hadde først brudens inngang, så rett til solosang og så rett til ekteskapsinngåelse. Det var nesten sånn at vi ikke rakk å tenke oss om før de var gift!! Det ødela litt av "dramaturgien" og spenningsoppbyggingen - siden de sa ja aller først... Har vært i bryllup som var langt som en gudstjeneste med manga salmer og masse død-prat fra presten. Er jo smak og behag dette , men etter min mening burde en vielse ikke være lenger enn 30 minutter. Vår blir iallefall ikke lang. Koldtbord er supert for stemningen - det blir løst og ledig, og alle kan gå litt rundt for å snakke med de andre gjestene. Det er lett å gå på do eller snike seg ut for å røyke, og man blir ikke helt sår i rompa av å sitte lenge til bords. Koldtbord er dessuten perfekt som nattmat! Sant nok Og NAM NAM ....men minner for mye om julebord for min del. Vi vil ha 3 retters servert ved bordet i litt mer stilfull setting. Etter min mening er bryllup en av de få anledningene man får i livet hvor man bør følge litt struktur..ikke stikke å røyke akkurat når det passer en. Det er det full anledning til mellom serveringene og det er vel ingen som blir sure om noen MÅ ut under middagen. Under taler har vel de fleste såpass stor respekt at de kniper igjen i 3 minutter. Løst og ledig blir det uansett etterpå hos oss Og gjestene får god tid før middagen starter. Hvis man vil ha bilde sammen med presten, lønner det seg å spørre om han kan komme ut på kirkebakken etter vielsen. Denne presten stakk avgårde i vanlige klær før alle gjestene hadde kommet seg ut av kirken engang... Dårlig gjort :fy: Noen må ta imot gjestene når de ankommer selskapslokalet. Det kan være brudeparets foreldre eller brudeparet selv, men det er viktig at noen tar i mot og ønsker velkommen! Så absolutt enig, det burde være en selvfølge :enig_animasjon:
Arwen Skrevet 23. mars 2004 #13 Skrevet 23. mars 2004 Brudeparet må gå et stykke ut på kirkebakken etter at de har kommet ut av kirken. Hvis ikke, blir det kø inn i kirken, og litt "uryddig" køsystem for å komme fram til brudeparet for å gratulere. Vi må sansynligvis stå inne i kirken vi. Har stått i kø to ganger selv, trodde det alltid var det jeg.
Vendelin Skrevet 23. mars 2004 #14 Skrevet 23. mars 2004 Jeg og trodde brudeparet SKAL stoppe der, det gjør iallefall vi
Gjest Tex Skrevet 23. mars 2004 #15 Skrevet 23. mars 2004 Vi går ikke ut av kirken før alle de andre har gått forbi oss og gratulert oss. DA først går vi ut på kirketrappa og susser....
Green Skrevet 23. mars 2004 #17 Skrevet 23. mars 2004 Vi kommer til å be folk om ikke å ta bilder av oss når vi går opp til alteret. Jeg synes det ødelegger mye av stemningen når alle skal løpe foran eller lene seg frem mot midtgangen for å få tatt bilder. Heilt einig i dette! Men korleis har de tenkt til å formidle beskjeden? Eg tenkte anten å skrive "ver venleg å ikkje ta bilete i kyrkja" i invitasjonen eller å få presten til å opplyse om det. Trur de at folk vert sure viss dei ikkje får ta bilete? Eg har allereie fått sure oppstøt frå familie når eg har lufta ideen... :-?
Green Skrevet 23. mars 2004 #18 Skrevet 23. mars 2004 forøvrig synast eg det er ganske skremmande viss folk stiller så kritiske som Imari i vårt bryllaup... ikkje særleg hyggeleg... Trur nok ikkje at du har sagt noko til brureparet altså, men likevel er det skummelt å tenke på kva gjestane vil tenke...
Fakse Skrevet 23. mars 2004 #19 Skrevet 23. mars 2004 Vi kommer til å be folk om ikke å ta bilder av oss når vi går opp til alteret. Jeg synes det ødelegger mye av stemningen når alle skal løpe foran eller lene seg frem mot midtgangen for å få tatt bilder. I de fleste bryllup jeg har vært har det blitt gitt beskjed om at man ikke ønsker at andre enn de som har blitt bedt om det tar bilder under innmasjen. Utmasjen derimot er noe helt annet. Tro meg på dette, man legger overhode ikke merke til om folk tar bilder når man går opp midtgangen!
Lullu Skrevet 23. mars 2004 #20 Skrevet 23. mars 2004 Jeg håper å få en prest som ikke er så nøye med det å ta bilder jeg. Har vært i vielse der presten helst så at ingen tok bilder. Om noen tar bilder av oss opp midtgangen, gjør oss ingenting. Tror ikke noen i vår familie er så frekke at de stiller seg i midten når jeg kommer gående Og om de gjør det, er det heller ikke verdens undergang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå