Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg grunn til å bekymre meg for at jeg ikke blir gravid? Jeg og mannen min har snakket om å starte prøvingen om noen måneder, er det større sjangse for at jeg faktisk blir gravid når vi går inn for det? Muligens litt dumt spørsmål, men jeg bekymrer meg mye for dette for tiden..

Anonym poster: be9f98ddc772874c128941dc10c62065

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ta opptil 2 år og bli gravid uten at det nødvendigvis er noe galt. Ogå kan det ta litt tid før syklusen er i orden etter p-pillebruk. Har du regelmessig menstruasjon så er det nok ikke noe galt.

Skrevet

Jeg sluttet på prevansjon i mai og ble ikke gravid før i desember. Vi stressa ikke med å tempe og diverse men lot det bare gå sin gang. Så det kan jo bare være at dere ikke har hatt sex når du er fruktbar. Man skal vel tempte og skrive opp og alt det der i minst et år før man bør bekymre seg tror jeg?

Anonym poster: a334c6d372f6371fca08c901f98fb405

Skrevet

Jeg har forøvrig ikke regelmessig menstruasjon :-( Nå har jeg ikke holdt oversikten helt, men på noen få har jeg det; en var 28 måneder, to var på rundt 35 og en var på hele 46 dager!! så sluttet jeg å holde oversikten, men har notert ned når jeg fikk mens sist nå (den 23., ble ferdig i natt) så får jeg se...

Skrevet

Så lenge dere har relativt regelmessig sex, ca 2-3 ganger i uken, er det akkurat like stor sannsynlighet for å bli gravid som da dere går bevisst inn for det.

Årsaken til at det ikke går kan være eggløsningsproblemer, noe syklusene dine tyder på. Men det kan være at hormonene ikke er på plass etter prevansjonsslutt, det kan ta opp til ett år.

Når dere har hatt sex uten beskyttelse i ett år har dere krav på henvisning for utredning. Frem til det - begynn å noter ned syklusene dine. Slikt er de interessert i, i en utreningsfase.

Skrevet

Så lenge dere har relativt regelmessig sex, ca 2-3 ganger i uken, er det akkurat like stor sannsynlighet for å bli gravid som da dere går bevisst inn for det.

Årsaken til at det ikke går kan være eggløsningsproblemer, noe syklusene dine tyder på. Men det kan være at hormonene ikke er på plass etter prevansjonsslutt, det kan ta opp til ett år.

Når dere har hatt sex uten beskyttelse i ett år har dere krav på henvisning for utredning. Frem til det - begynn å noter ned syklusene dine. Slikt er de interessert i, i en utreningsfase.

Vi har ikke vært så veldig flinke med å ha regelmessig sex.. Hva kan de gjøre med eggløsningsproblemene mine da? Må jeg på gynekologisk kontroll før de evt kan gi meg medisiner eller noe? Er det krav om BMI og slikt for å i d hele tatt få hjelp (da tenker jeg inkl medisiner og slikt), eller gjelder det kun for prøverør?

Skrevet

Vi har ikke vært så veldig flinke med å ha regelmessig sex.. Hva kan de gjøre med eggløsningsproblemene mine da? Må jeg på gynekologisk kontroll før de evt kan gi meg medisiner eller noe? Er det krav om BMI og slikt for å i d hele tatt få hjelp (da tenker jeg inkl medisiner og slikt), eller gjelder det kun for prøverør?

Det er ikke sikkert du har eggløsningsproblemer en gang. Men har man det finnes det medisiner som gir eggløsning.

Høy BMI reduserer fruktbarheten kraftig, og mange leger vil være negative til å bruke ressurser i slike tilfeller da det er lite man får gjort uansett. Men det er kun ved prøverør det er et absolutt BMI krav. Men det er ganske høyt, 32-35.

Dersom man skal utredes for barnløshet krever det en del gyn. undersøkelser. Men det gjelder jo under graviditet/fødsel også.

Skrevet

Du trenger nok ikke bekymre deg over dette, og ja hvis der går litt mer inn for det, så øker vel kanskje sjansene litt ? :)

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger nok ikke bekymre deg over dette, og ja hvis der går litt mer inn for det, så øker vel kanskje sjansene litt ? :)

Det er dette jeg gjerne vil tro, men jeg vet ikke.. Kan vel ikke regne seg som en prøver fordi man bare har gått uten prevansjon og ikke gått inn for å prøve å bli gravid? Burde jeg regne med disse månedene i forhold til utredning?

Uff, jeg bekymrer meg så mye, ser allerede for meg hvordan det blir når jeg kanskje er 40 år og barnløs, og alle de gangene jeg forlegent får spørsmål om det blir barn på oss av våre venner osv.... :-/

AnonymBruker
Skrevet

Det er dette jeg gjerne vil tro, men jeg vet ikke.. Kan vel ikke regne seg som en prøver fordi man bare har gått uten prevansjon og ikke gått inn for å prøve å bli gravid? Burde jeg regne med disse månedene i forhold til utredning?

Uff, jeg bekymrer meg så mye, ser allerede for meg hvordan det blir når jeg kanskje er 40 år og barnløs, og alle de gangene jeg forlegent får spørsmål om det blir barn på oss av våre venner osv.... :-/

Nei de telles ikke. Og du, jo mer du bekymrer deg, jo mer stresser du kroppen og mindre sjanse for en klaff. Ta det med ro. Nyt sexen og livet så kommer det når du minst venter det :)

Anonym poster: a334c6d372f6371fca08c901f98fb405

AnonymBruker
Skrevet

Kan vel ikke regne seg som en prøver fordi man bare har gått uten prevansjon og ikke gått inn for å prøve å bli gravid? Burde jeg regne med disse månedene i forhold til utredning?

Har man sex uten prevansjon prøver man å bli gravid. Det er ingen definisjon av prøver som krever eggløsningstester og planlegging.

Og ja, disse månedene teller med når du henvises til utredning.

Anonym poster: 2edccbd3fc49a64655e2ab1baf3ade47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...