AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #1 Skrevet 28. februar 2013 Er nysgjerrig etter diskusjonene om ekte kvinner, mannemenn, krav, kjønnsroller osv. Anonym poster: 56f89648bae3a354562d862cfa5568f2
Karenina Skrevet 28. februar 2013 #2 Skrevet 28. februar 2013 Jeg tror alle par må finne ut hva som funker for dem, bli enige om hvem som skal gjøre hva, og deretter holde løftene, om det er 50/50 fordeling av husarbeid, hvem som har ansvar for bil eller økonomi, etc. Og når det da funker og begge parter er enige, vil det være likeverdig.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #3 Skrevet 28. februar 2013 Enig i det, men jeg lurer på hvordan dere gjør eller ønsker å gjøre det Og litt på om damen er typisk feminin og mannen typisk maskulin hvis dere skjønner Anonym poster: 56f89648bae3a354562d862cfa5568f2
Lunaire Skrevet 28. februar 2013 #4 Skrevet 28. februar 2013 Mannen min er overhodet ikke feminin, men heller en barsk mannemann. Likevel er det han som først drar frem støvsugeren eller stiller seg foran komfyren for å lage mat. Jeg er ikke så glad i støvsuging og kjøkkenvask, mens han synes det er helt greit. Da tar han det, også kan heller jeg ta badet og klesvasken. Vi lager mat omtrent like ofte, eller gjerne sammen, men jeg er veldig glad for at han hjelper til i heimen. Jeg er kanskje litt guttejente, og han er en mannemann, så det fungerer veldig bra uten en typisk "husmorkvinne" i heimen 1
Anglofil Skrevet 28. februar 2013 #5 Skrevet 28. februar 2013 For oss er det viktig at vi bidrar likt. Det betyr ikke nødvendigvis at man deler husarbeid 50/50. Da jeg jobbet og mannen ikke gjorde det var det en selvfølge at han tok ansvaret for husarbeid. Økonomisk spiller det ingen rolle for meg hvem som tjener mest, man yter etter evne. For meg har dette lite med femininitet og maskulinitet å gjøre. Mvh Yvonne 1
Steinar40 Skrevet 28. februar 2013 #6 Skrevet 28. februar 2013 Det beste er om det går an å samarbeide og hjelpe hverandre.
Gjest abcdefgh Skrevet 28. februar 2013 #7 Skrevet 28. februar 2013 (endret) Jeg vil jo gjerne ha en kone som steller godt med oss resten av familien. Ha varm omsorg og et godt morsinstinkt ovenfor barna våres. Viktig at hun kan lage sunn og god mat fra bunn av , og føre videre de lokale mattradisjonene som f.eks lage fiskemat siden vi bor i en kystby , lage saft og sylte fra bunn av osv. Setter slike ting høyt . Når det kommer til husarbeid er det naturlig at det er 50/50 , og eventuelt en skjevfordeling om en av oss jobber mindre. Endret 28. februar 2013 av abcdefgh
Binta Ba Skrevet 28. februar 2013 #8 Skrevet 28. februar 2013 Her har det gådd på "den som jobber minst tar mest hjemme". Og vi valgte å dele opp husarbeidet slik at vi har hvert vårt "ansvarsområde".. Men, jeg skal innrømme at jeg kunne godt tenke meg å jobbe deltid, han heltid, og gå mer hjemme med ungen ( og neste.. ), lage mer mat, og ønske han velkommen i døra. Det er så fjernt fra hva jeg følte om det for bare 3-4år sida, men nå...gjerne. Mannen min er forøvrig veldig barsk av seg, men også VELDIG renslig, og vant til å bo alene, så her er det han som pisker meg litt rundt
Puremercy Skrevet 28. februar 2013 #9 Skrevet 28. februar 2013 Er nysgjerrig etter diskusjonene om ekte kvinner, mannemenn, krav, kjønnsroller osv. Anonym poster: 56f89648bae3a354562d862cfa5568f2 Jeg foretrekker det gamle kjoennsmoensteret naar det kommer til husarbeid. Jeg pleier aa ta meg av baade matlaging, vasking av klaer etc. Stoevsuging pleier han aa gjoere da. Ellers gjoer jo jeg alt, haha! Det har ikke noe for meg aa si om jeg gjoer mer enn han, siden jeg trives med den rollen.
Gjest BettyBoop Skrevet 28. februar 2013 #10 Skrevet 28. februar 2013 Er nysgjerrig etter diskusjonene om ekte kvinner, mannemenn, krav, kjønnsroller osv. Anonym poster: 56f89648bae3a354562d862cfa5568f2 likeverd har jo ingenting med ulike kjønnsroller å gjøre det handler om at alle er like mye verdt. Likestilling derimot. 1
Gjest Regine Skrevet 28. februar 2013 #11 Skrevet 28. februar 2013 Jeg vil iallfall ikke ha noen annen type forhold enn et hvor vi er likeverdige. Helt uavhengig av om jeg gjør mest eller minst husarbeid eller er mer eller mindre feminin. Mine greier er like viktige som mannen sine, og er vi uenige så må vi finne en løsning som begge kan leve med. Kompromiss, kalles det, og er en fin ting. Skjønner heller ikke dette behovet for å sette mann/kvinne i så veldig trange båser, kan vi ikke få,lov til å være mennesker? Med ulike egenskaper og preferanser, uavhengig av kjønn?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #12 Skrevet 28. februar 2013 Jeg vil ha en MANN. Jeg trenger ikke en gulvvaskende, kakebakende vaske vinduer type eller et forhold der alt skal deles i 2 for enhver pris. Liker det slik det var tidligere jeg, der mannen kan gjøre "manneting" og jeg kan lage middagen og vaske gulvet. Når det er sagt mener jeg ikke at han skal ligge på sofaen mens jeg flyr rundt bena hans og vasker, mennene kan også bidra på sin måte. Ja, jeg er gammeldags men det er slik JEG vil ha det, så får andre innrette seg som de vil. Anonym poster: 8cb837f6757bae3b80f3a8eb37f8fcfe 1
Gjest Normalfordeling Skrevet 28. februar 2013 #13 Skrevet 28. februar 2013 Jeg har omsorg for familien, men jeg nekter å være noens hushjelp. Dersom du ikke er mann til å skjønne at vi er to om å dra lasset så er du ikke en mann for meg.
Gjest Riskjeks Skrevet 28. februar 2013 #14 Skrevet 28. februar 2013 Jeg vil bare ha et likeverdig og likestilt forhold. Andre får gjøre som de vil, men de kan faktisk ikke kalle det likeverdig når de har totalt forskjellige roller i forholdet. Jeg tror en veldig skjev/ulik rollefordeling på sikt gjør at man får dårligere kommunikasjon og mindre forståelse, og etterhvert vil gjøre at man glir fra hverandre. Gjensidighet er utrolig viktig i et forhold. Jo mer én av partene gjør på ett område, jo mindre gjør den andre og omvendt. Det skaper ubalanse. 2
Sushi Skrevet 28. februar 2013 #15 Skrevet 28. februar 2013 Aller helst ønsker jeg at folk skal slutte å kalle husarbeid for "kvinneoppgaver", og si at man har en "skikkelig mannemann, så han liker ikke husarbeid og barnepass, han..." Ellers så bruker vi omtrent like mye tid på husarbeid på ettermiddag og helg, men totalt sett gjør samboeren min mer siden han er mer hjemme enn meg (student). Han tar derfor middagslaging i tillegg til ca. halvparten av det andre. 3
Anglofil Skrevet 28. februar 2013 #16 Skrevet 28. februar 2013 (endret) Aller helst ønsker jeg at folk skal slutte å kalle husarbeid for "kvinneoppgaver", og si at man har en "skikkelig mannemann, så han liker ikke husarbeid og barnepass, han..." Enig! Hadde noen sagt til min pappa at han ikke var en skikkelig mann fordi han skiftet bleiene mine eller trillet meg da jeg var liten ville han blitt rasende. Å være omsorgsfull og flink til å gjøre husarbeid har ingenting med mannlighet eller kvinnelighet å gjøre. Forøvrig hater jeg husarbeid, så jeg nok sikkert ikke en skikkelig kvinne. Mvh Yvonne Endret 28. februar 2013 av Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #17 Skrevet 28. februar 2013 Jeg vil ha en MANN. Jeg trenger ikke en gulvvaskende, kakebakende vaske vinduer type eller et forhold der alt skal deles i 2 for enhver pris. Liker det slik det var tidligere jeg, der mannen kan gjøre "manneting" og jeg kan lage middagen og vaske gulvet. Når det er sagt mener jeg ikke at han skal ligge på sofaen mens jeg flyr rundt bena hans og vasker, mennene kan også bidra på sin måte. Ja, jeg er gammeldags men det er slik JEG vil ha det, så får andre innrette seg som de vil. Anonym poster: 8cb837f6757bae3b80f3a8eb37f8fcfe Jeg er enig! Jeg synes det skal være forskjell mellom menn og kvinner. Ikke noe galt med det. Det eneste er at jeg ikke er flink til å lage mat, så det måtte han gjort om han forventet et bra måltid, men ellers synes jeg at menn skal være menn og kvinner kvinner. Anonym poster: fe8b9522d7b29ce8270bee427382a3d6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #18 Skrevet 28. februar 2013 *synes ikke det skal være forskjell Anonym poster: fe8b9522d7b29ce8270bee427382a3d6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #19 Skrevet 28. februar 2013 Åh, jeg skrev jo rett først, jo! Synes det skal være forskjell. Trøtt, ja. Anonym poster: fe8b9522d7b29ce8270bee427382a3d6
skreppamedleppa Skrevet 1. mars 2013 #20 Skrevet 1. mars 2013 Mannemann, kvinnemann, mannekvinnne, kvinnekvinne, og galskapen forsetter… I vårt forhold er vi to mennesker, en mann og en kvinne og det føler jeg er nok på mange måter. Vi gjør de tingene vi liker best av de tingene som må gjøres og tenker ikke over at vi ikke kan gjøre noe fordi vi har det kjønnet vi har. Jeg setter stor pris på at han er en dyktig hobbykokk og lager all mat, jeg setter stor pris på at han kan vaske klær uten å ødelegge de, og jeg tror han setter pris på at jeg kan slå inn en spiker i veggen uten å ødelegge både spiker og vegg. Husarbeid må gjøres og vi gjør det, hvem av oss som gjør det spiller ingen rolle men jeg tipper det er ca 50/50. Vi er begge feminine/maskuline på forskjellige måter og områder og utfyller hverandre på en god måte i parforholdet. Om du som kvinne ønsker og liker å lage mat til mann og barn, skure gulv, stryke klær og trille vogn, lage syltetøy osv så er jo det kjempe greier, og om man som mann liker og ønsker å måker snø, er praktisk anlagt, maler og snekrer, hugger ved til krampen tar deg og tar alt som har med bilen å gjøre, så må man jo bare like det, men man bør jo gjøre det fordi man liker det og har interesse av at det, ikke fordi du skal undertrykke det du egentlig ønsker i livet ditt, det er ikke noe verken feminint eller maskulint over det. Man får ikke mer østrogen av å ta oppvasken, man blir ikke mer kvinne av å bake en kake (Hellstrøm i rosa pumps og pupper- don`t think so) så kvinner er fortsatt kvinner og menn er fortsatt menn selv om vi ikke gjør ting eller har hobbyer basert på kjønnet vårt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå