Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ble annsatt i en butikk for 4 mnd siden. Vi har vaktlister, disse har vært like og ikke forandret. For en uke siden varslet arbeidslederen at det ville bli endringer ifb nedskjæringer av timer. Da jeg kom på jobb mandag viste det seg at jeg ikke har fått mindre timer men at en av vaktene mine har blitt byttet fra dag til kveld.Jeg jobber allerede 2 kvelder i uken. Sjefen var da gått for dagen, Da jeg så nærmere etter viste det seg at h*n har byttet vakten min med min kollega, som h*n er svært god venn med....spurte h*n om h*n viste noe hvorpå h*n svarte " jeg spurte om å få jobbe dag istedet for kveld" .

Skal ikke sjefen min varsle meg om dette i forkant? Jeg har ikke blitt spurt,lleste dette på vaktlisten.

Det høre også med til historien at vi har fått skriftlig beskjed om vi ikke har lov å bytte vakter innbyrdes. Ergo kan jeg ikke gjøre noe,eller er jeg urimelig om jeg sier som sant er at dette ikke fungerer for meg ift resten av familien og logistikken ift det.

Kan jeg evt referere til arbeidsmiljøloven paragraf 10.3?

Håper noen har gode råd.

Endret av siesta
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Turnus kan endres med 14. dagers varsel. Dersom det er organiserte i bedriften, skal dette diskuteres med de tillitsvalgte.

Kvalm, svett og kastet opp grunnet endret turnus? Jøss, snakker om å overreagere...

Anonym poster: e2488b0a15265b5d6a3d21e94bd12f2e

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er medlem i et forbund, så kan du forholde deg til paragraf 10-3. da tar du kontakt med tillitsvalgte på arbeidsplassen din, også må saken gå gjennom den personen som har stilling som tillitsvalgt. hvis du ikke er medlem i noen fagforening, anbefaller jeg deg å bytte arbeidsplass, høres ikke ut som du trives der du er.

Skrevet

Turnus kan endres med 14. dagers varsel. Dersom det er organiserte i bedriften, skal dette diskuteres med de tillitsvalgte.

Kvalm, svett og kastet opp grunnet endret turnus? Jøss, snakker om å overreagere...

Det er selvsagt mange andre faktorer som spiller inn her, jeg kan ikke ramse opp alt. Du kan vel si at jeg føler meg frosset ut.

Men akkuratt nå er det det ene spørsmålet som plager meg. Jeg har en mann som har lagt opp sin arbeidstid ift mine arbeidstider. Det skaper problemer for oss enkelt og greit. Jeg blir dårlig fordi jeg har vondt for å konforere sjefen min. Har lett for å ty til tårene når jeg føler meg urettferdig behandlet.

Men kansje jeg bare skal la humla suse og jobbe som jeg blir bedt om???

Skrevet

Det er selvsagt mange andre faktorer som spiller inn her, jeg kan ikke ramse opp alt. Du kan vel si at jeg føler meg frosset ut.

Men akkuratt nå er det det ene spørsmålet som plager meg. Jeg har en mann som har lagt opp sin arbeidstid ift mine arbeidstider. Det skaper problemer for oss enkelt og greit. Jeg blir dårlig fordi jeg har vondt for å konforere sjefen min. Har lett for å ty til tårene når jeg føler meg urettferdig behandlet.

Men kansje jeg bare skal la humla suse og jobbe som jeg blir bedt om???

Ja, det må du faktisk. Eller du kan manne deg opp og be om få tilbake dagvakten ved neste veiskille. Hun som nå fikk en dagvakt ekstra på bekostning av deg fikk jo det fordi hun ønsket det og ba om det. Sjefen din har ikke gjort noe som er klanderverdig i denne sitasjonen, så lenge ny turnusplan er kunngjort 14 dager før den setter i gang.

Du får skaffe deg jobb med faste arbeidstider, siden dere tydeligvis ikke klarer å få kabalen til å gå opp når du jobber turnus.

Skrevet (endret)

Ja, det må du faktisk. Eller du kan manne deg opp og be om få tilbake dagvakten ved neste veiskille. Hun som nå fikk en dagvakt ekstra på bekostning av deg fikk jo det fordi hun ønsket det og ba om det. Sjefen din har ikke gjort noe som er klanderverdig i denne sitasjonen, så lenge ny turnusplan er kunngjort 14 dager før den setter i gang.

Du får skaffe deg jobb med faste arbeidstider, siden dere tydeligvis ikke klarer å få kabalen til å gå opp når du jobber turnus.

Jeg har hatt fast turnus i 4 mnd. Kom på jobb mandag, og leste da på vaktlistene at jeg hadde fått forandret vakt den ene dagen denne uka. Det er vel ikke akkuratt 14 dagers varsel, og jeg ble ikke informert muntlig. Fra å ha 2 kveldsvakter har jeg nå 3. Da jeg satt på interjuv ble jeg forespeilet en jobb med kansje en kveldsvakt i uka. Da jeg fikk 2 synes jeg de var nok.

Har aldri hatt en konflikt gående på jobb før om du lurer på det, og jeg har hatt 6 ulike jobber i løpet av mine 20 år i arbeidslivet.

Er utrolig kjedelig å spørre om noe her inne, få sånne idiotiske svar som du gir.

Jeg vet jo at jeg må innordne meg ift arbeidstid. Men synes det blir vanskelig om sjefen kan snu på vakter uten å innformere meg muntlig.Jeg derimotr har ikke lov å bytte vakt uten å snakke med sjefen. Man har da krav på litt forutsigbarhet eller...

Endret av siesta
Skrevet (endret)

'La humla suse'? Det tjener da intet formål. Gro deg en ordentlig ryggrad, slutt med grininga og sett på deg bestemt-fjeset i stedet, gå på sjefens kontor og spør rett ut hvorfor hun har byttet om vaktene slik at du får nok en kveld mens x har fått din dag når du allerede har 2 kvelder i uka, uten at hun har spurt eller på andre måter konferert med deg først.

Har det ikke blitt varslet - og da mener jeg at det har blitt sendt ut helt konkrete timelister, ikke bare "nå endrer vi listene, folkens!"; det skal stå hvilke dager, timer osv. det er snakk om - 14 dager før den aktuelle vakten, så er man faktisk ikke pliktig til å møte opp på den nye vakten i det hele tatt, og det er ikke noe sjefen kan gjøre med det - du er i din fulle rett her. Det er bare å si at "ingen har varslet meg om dette ila. de siste 14 dagene, slik det står i lovverket at arbeidsgiver er pålagt, så det er dessverre helt uaktuelt for meg å jobbe den dagen".

.. Og begynn å se deg om etter andre jobber, dette høres ut som et fælt sted, og det kommer til å slite deg ut på sikt. Har selv lignende opplevelser fra den bransjen; ALDRI IGJEN! Makan til kameraderi, baksnakking og utfrysning som det er i butikkbransjen har jeg aldri vært borti.. :kvalm:

PS: jeg mener ikke å være slem og fæl her, bare litt bestemt.. :fnise:

Endret av Strixvaria
  • Liker 3
Skrevet

'La humla suse'? Det tjener da intet formål. Gro deg en ordentlig ryggrad, slutt med grininga og sett på deg bestemt-fjeset i stedet, gå på sjefens kontor og spør rett ut hvorfor hun har byttet om vaktene slik at du får nok en kveld mens x har fått din dag når du allerede har 2 kvelder i uka, uten at hun har spurt eller på andre måter konferert med deg først.

Har det ikke blitt varslet - og da mener jeg at det har blitt sendt ut helt konkrete timelister, ikke bare "nå endrer vi listene, folkens!"; det skal stå hvilke dager, timer osv. det er snakk om - 14 dager før den aktuelle vakten, så er man faktisk ikke pliktig til å møte opp på den nye vakten i det hele tatt, og det er ikke noe sjefen kan gjøre med det - du er i din fulle rett her. Det er bare å si at "ingen har varslet meg om dette ila. de siste 14 dagene, slik det står i lovverket at arbeidsgiver er pålagt, så det er dessverre helt uaktuelt for meg å jobbe den dagen".

.. Og begynn å se deg om etter andre jobber, dette høres ut som et fælt sted, og det kommer til å slite deg ut på sikt. Har selv lignende opplevelser fra den bransjen; ALDRI IGJEN! Makan til kameraderi, baksnakking og utfrysning som det er i butikkbransjen har jeg aldri vært borti.. :kvalm:

PS: jeg mener ikke å være slem og fæl her, bare litt bestemt.. :fnise:

Tusen takk for ordentlig svar.

Skal følge rådet ditt:)

AnonymBruker
Skrevet

Har du allerede jobbet den første ekstra kvelden, altså? Jeg ville satt hardt mot hardt og aldri jobbet en ekstra kveld de første 14 dagene. Jeg kan leve (midlertidig) med sjefer som oppfører seg ufint, favoriserer og som jeg har dårlig kjemi med så lenge de følger loven. 'Minimumskravet' mitt er at det er ryddige forhold ifht. arbeidstider og slikt, så kan jeg holde ut en viss periode med generelle drittsekker så lenge det ikke er snakk om mobbing osv. Synes det er synd hvis du har jobbet den første kvelden, det blir altfor passivt å sitte på et forum å skrive om problemer når du faktisk hadde loven på din side de første 14 dagene. Sjefen trenger å få tilbake i trynet at hvis han driver slik favorisering får han i det minste AML slengt i trynet.

Ellers ville jeg selvsagt søkt etter ny jobb. Det virker ikke som du har det bra der. Men det er ikke forbudt å be noen jobbe kveld når man faktisk trenger noen til å jobbe kveld. Det er synd det ikke passer for deg, men det er jo din situasjon, det betyr ikke at det er en dårlig jobb og en ond sjef.

Anonym poster: ea3d4903e4995fb2246b981c49533c6f

Skrevet (endret)

Forrige uke var alle syke, sjefen, datteren min( med legeerklæring- så spekulasjonene ikke skal hoppe opp) samt tillitsvalgt så det ble ikke noe problem.

Uansett, jeg snakket med sjefen og spurte henne angående denne vakten som var blitt byttet, Hun svarte at det måtte bli sånn og om jeg ikke kan er det mitt problem. Det var mitt ansvar om jeg ikke kom

- Nå jobber jeg dagtid hver onsdag( har gjort det hele tiden), skal jeg da spørre sjefen om det er ok at jeg går på en aktivitet etter arbeidstid . Er jo litt kjedelig å betale masser av penger for noe som en bare må slutt på fordi sjefen skifter arbeidstidspunkt etter velbefinnende.

Skal snakke med Handel og Kontor idag, ettersom tilitsvalgt ikke er tilbake på jobb enda.

Dette er kansje en fillesak i den store sammenhengen, men likevel....

.

Endret av siesta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...