Gå til innhold

Ny regel for overgangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har lest i NAVs hjemmeside om at det er kommet en ny regel om overgangsstønadsperioder. Den nye regelen sier at om man har hatt overgangsstønad i en treårsperiode og blir alene om omsrgen for et nytt barn, så har man rett til OS til barnet har rett til barnehageplass, det vil si ett til to år. Før var det ingen begrensning hvor mange ganger treårsperioder med OS man fikk.

Jeg lurer på hva dette egentlig betyr. Betyr det uansett hvor lenge siden det var man hadde denne treårsperioden, så gjelder denne regelen. Eller betyr dette når man søker nye runde med OS rett etter endt treårsperiode?

I mitt tilfelle, hadde jeg OS for to-tre år siden tror jeg. Siden da, har jeg studert og hatt annen inntekt. Minste barnet mitt er 8 år. Nå er jeg gravid igjen og har søkt om OS. Så, jeg lurer på gjelder det nye regelverket meg eller? Jeg har snakket med en saksbehandler som ikke kunne så mye om den nye regelen. Hun brukte 1 dag på å finne ut om dette, men kunne ikke svare meg ordentlig og ba meg om å vente på vedtak.

Noen som vet noe om dette? På forhånd tusen takk!

Anonym poster: 417442e1ce6795c4c4627d3595f03070

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting til. Om det så skulle vise seg at regelverket gjelder meg også, hva ville dere anbefalt meg om å gjøre når jeg har rett til foreldrepenger?

Hjelper det noe om jeg venter med OS, og bare leve av FP for å så søke om OS når FP-periode tar slutt? Jeg er i en veldig dårlig økonomisk situasjon om dagen og vil gjerne få alt jeg kan for å betale ned noen gjeld, om så det skulle være for en stund.

Er det mulig å få "fryst" OS etter å ha motatt en stund, fire-fem månder, for å så søke om fortsettelse senere?

Jeg har termin om halvannen måned og vil begynne på studier i våren 2014.

Jeg leste på regjeringen.no, at man forsatt kan søke forlengelse av OS, selv etter at ny regel blir innført, men det står ikke hvilken forlengelse det er snakk om. Kan man f. eks. søke om forlegelse pga nødvendig utdannelse?

Sorry at jeg spør så mye, men jeg håper at noen har greie på dette og kan svare :)

Anonym poster: 417442e1ce6795c4c4627d3595f03070

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...