Gå til innhold

Katten er utrolig kresen på maten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min er utrolig kresen på hva den spiser, vil omtrent bare ha våtfor hele tiden..

Tørrforet og vann står fremme hele tiden, men det virker ikke som han er fornøyd med dette, mjauer som en gal visst jeg er på kjøkkenet, og da står han ved matskåla og 'forlanger' våtfor virker det som..

Selvom det er fylt godt opp med tørrfor så spiser han bare litt og litt av dette, men våtfor spiser han som en gal..

Er dette så veldig normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes kjent ut :laugh: Kattene her får sjeldent våtfôr, nettopp fordi de maser for mye hvis de vet at det er innen rekkevidde. Når de først får, så pleier jeg å blande det inn i litt tørrfôr ( da spiser de ikke fullt så fort :fnise: )

De har også for vane å sluke våtfôret, mens tørrfôret blir fordelt.

Anonym poster: 3f14ab6fcd6006db778bcb9e0c863220

Gjest Spiderpig
Skrevet

Jeg ville kutta ut våtfòret i noen uker. La pus kun ha tørrfòr og våtfòr. Spiser den ikke mer innen en ukes tid er en tur til veterinæren greit. Kan være smerter i tennene som gjør det.

Katter spiser lite og ofte, skjeldent de spiser store porsjoner tørrfòr av gangen. Så ikke tenk på det om han bare tar en munnfull her og der, det er normalt.

Mulig også at pus ikke liker maten sin. Katter er sære dyr. :P

Hilsen hun som har en katt som bare liker mus, fugl og to typer tørrfòr. :ler:

Skrevet

Nei det er jo ikke noe poeng i å knaske kjedelig tørrfór om han har klart å dressere deg til å gi ham våtfór hvis han bare syter litt. :fnise:

Ikke gi etter når han maser, vær konsekvent med å gi våtfór som kosemat maks en til to ganger i uka. Noen ganger slutter de å mase etter snopen etter kort tid, andre ganger slutter de aldri å mase.

Har du nylig byttet fra "butikkfór" til dyrebutikk- eller vetrinærfór, vil det også oppleves som om katten spiser mindre fordi det er mye mer næringstoffer i kvalitetsfóret, slik at han ikke trenger å spise lassevis for å få i seg nok næring og energi.

Hvis katta vår hyler foran matskåla og ser forventningsfull ut, er det enten fordi det ikke er fullt nok i tørrfórskåla (det går jo ikke an å kunne SE BUNNEN må vite!) eller fordi hun har lyst på noe annet.

Er det tilstrekkelig mat i tørrfóret, pleier jeg å se skjevt på henne og si "Det driter jeg i, du har mat." :fnise:

Da kikker hun som regel ned i tørrfóret og kapitulerer og spiser et par biter. XD

Gjest BettyBoop
Skrevet

Katten min er utrolig kresen på hva den spiser, vil omtrent bare ha våtfor hele tiden..

Tørrforet og vann står fremme hele tiden, men det virker ikke som han er fornøyd med dette, mjauer som en gal visst jeg er på kjøkkenet, og da står han ved matskåla og 'forlanger' våtfor virker det som..

Selvom det er fylt godt opp med tørrfor så spiser han bare litt og litt av dette, men våtfor spiser han som en gal..

Er dette så veldig normalt?

ja. Når katten får et bedre alternativ så høyner den kravet på kvaliteten på maten. Hadde en katt da jeg ble mindre som begynte å få fesrk nykokt fisk, og fra da av var ingenting annet bra nok. Våtfor gikk an til nød.
Skrevet

Jada, katter vet å manipulere til seg noe ekstra godt. Men det er det å ignorere masingen da ;)

Det finnes forresten fullfôr som er våtfôr, kanskje det hadde vært noe?

Anonym poster: 9fcc8d0f3f357eced749c2a4ce4d262b

Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Jada, katter vet å manipulere til seg noe ekstra godt. Men det er det å ignorere masingen da ;)

Det finnes forresten fullfôr som er våtfôr, kanskje det hadde vært noe?

er jo umulig å ignorere. katter er sta. Har de først bestemt seg for å mase så gir de seg ikke. Og verste av alt med katten min familie hadde før, så ble den så intens, den reeemja og reeemja og gikk mellom beina på den som var på kjøkkenet og gav seg ikke før den fikk noe, og om man laget middag, uansett hva så kjente hun nok matlukt og ble gira pga det og.

Tror kanskje trikset er å la katten lukte på noe som en vet katten ikke liker så finner den kanskje ut at her er det ingenting for meg... Funka av og til på den, da var det halen ned og den labba skuffet ut i stua igjen.

Endret av BettyBoop
Skrevet

Da sier du "shhhhh" til katten eller noe. Funker her.

Men jeg har en litt veloppdragen katt da som ikke maser høl i huet på deg.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Da sier du "shhhhh" til katten eller noe. Funker her.

Men jeg har en litt veloppdragen katt da som ikke maser høl i huet på deg.

katten vi hadde var nok litt for bortskjemt og vant til å få viljen sin..
Skrevet (endret)

Jeg bruker ikke og gi etter som oftest, og lar han spise det tørrforet han får.

Tørrforet er Whiskas eller hva det heter, og skal være helt ok det..

En annen ting er jo at han kan jo spise omtrent uendelig!!

Av og til får han bittelit våtfor som han 'starter' med så går han på tørrforet, og han spiser jo bestandig til det er tomt, og enda vil han ha mere!

Han kan spise og spise og spise, dersom jeg ikke begrenser det litt..

Endret av cmx2k
AnonymBruker
Skrevet

whiskas er et drittfòr så du må bytte mat.

Anonym poster: da9ce3b554535ecb490506f88dd98656

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...