Gå til innhold

Rødvinssaus

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, det har jeg erfart, at å bare helle maizena rett i kokende saus ikke akuratt gjør fin konsistens (klumper). Men blande ut i litt vann og ha oppi til slutt synes JEG gir fin konsistens og jeg er glad i tykkelse så..Men for all del..i blandt er det godt med litt mindre tykk saus også, eller politisk korrekt saus som jeg kaller det.

Problemet med å ha mel eller maismel i saus (blanda ut i vann) til slutt, er at det gir en rått-mel-smak, samt en litt melen tekstur. Igjen, derfor er det bedre å bruke en jevning av smør/mel der du "steker" ut den rå smaken fra melet. Denne jevninga kan du lage ved siden av og tilsette til slutt i sauser (eller omvendt er nok bedre, å tilsette den varme sausen i jevninga litt og litt) du ønsker å tykne/emulgere, og den er dessuten mye mer effektiv (dvs. du trenger mindre mel enn om du bare blander med vann).

Appropo..Er det noe jeg hadde vært interessert i å lære mer om, så er det sauser. Hva med å mekke en sausetråd? Skulle gjerne lært meg masse gode vinagretter og søtsauser (til f.eks villt..and osv).

Bare å kjøre på :)

Endret av Drue
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Skogmann
Skrevet

Problemet med å ha mel eller maismel i saus (blanda ut i vann) til slutt, er at det gir en rått-mel-smak, samt en litt melen tekstur. Igjen, derfor er det bedre å bruke en jevning av smør/mel der du "steker" ut den rå smaken fra melet. Denne jevninga kan du lage ved siden av og tilsette til slutt i sauser (eller omvendt er nok bedre, å tilsette den varme sausen i jevninga litt og litt) du ønsker å tykne/emulgere, og den er dessuten mye mer effektiv (dvs. du trenger mindre mel enn om du bare blander med vann).

Bare å kjøre på :)

Allright. Det skal jeg prøve neste gang. Takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...