Gå til innhold

Rødvinssaus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri laget det før, og trenger tips.

Har funnet en del oppskrifter på nettet, men de ser overraskende vanskelige ut? Er det noen som har erfaring med en god og "enkel"? Fra scratch vel og merke.

Den skal passe til lam. Kommer til å kunne bruke sjy fra steken.

Evt noen andre hode sauser til lammestek?

Anonym poster: 4c49adeef8627b8592b4d1016808019c

Skrevet

Jeg har laget det av og til med løk, kraft (bruk sjyen fra steken) og rødvin + litt krydder som får koke inn. Siler og "monterer" sausen (rører inn smør).

Vet ikke hvilke oppskrifter du har funnet, men denne på Trines matblogg virker grei....

Gjest Skogmann
Skrevet

Enkleste og nest beste måte er denne

3dl rødvin

5dl kraft

Fres løk og hvitløk i kjelen med smør eller olje. Hell oppi rødvina og la den redusere seg til den er mer sirupaktig. Deretter tilsetter du kraft eller kjøttbuljong (blandet ut med vann). Krydre godt med pepper, evnt tilsett litt brunost. Få den til å tykne med litt stivelse (husk å blande ut stivelsen i vann før du har den oppi kjelen). Skru ned varmen og tilsett litt smør mot slutten. Sil av løken og hvitløken. Viola!

Gjest navnelapp
Skrevet

Denne har eg lært å lage av Arne Brimi, og den er knallgod. Men du må ha god kraft. Eg har lagd den med fond nokre gongar, og den blir ok, men den gode konsistensen får du ikkje. Kok kraft av kraftbein, og så lagar du den slik:

Varm opp ei steikepanne til den er ordentleg varm. ha i tre ss sukker, og la det bli karamell. Slå på 4 dl raudvin, og la det koke inn til ca. 1 dl medan du rører godt med ein trespade. Ha i 4 dl kraft, og la det koke inn til du til saman har 2-3 dl saus. Rør inn 1 ss smør til slutt, og smak til med salt og peppar. Server med ein perfekt steikt biff. :)

Skrevet

Tusen takk for gode tips :)

Skrevet

Enkleste og nest beste måte er denne

3dl rødvin

5dl kraft

Fres løk og hvitløk i kjelen med smør eller olje. Hell oppi rødvina og la den redusere seg til den er mer sirupaktig. Deretter tilsetter du kraft eller kjøttbuljong (blandet ut med vann). Krydre godt med pepper, evnt tilsett litt brunost. Få den til å tykne med litt stivelse (husk å blande ut stivelsen i vann før du har den oppi kjelen). Skru ned varmen og tilsett litt smør mot slutten. Sil av løken og hvitløken. Viola!

Denne hørtes overkommelig ut! Hvor lang tid ble jeg beregne til å redusere vinen?

Gjest Skogmann
Skrevet

Denne hørtes overkommelig ut! Hvor lang tid ble jeg beregne til å redusere vinen?

Spørs hvor mye guffe du gir plata, men sånn cirka 15-20 minutter på normal guffe. Jeg liker å ikke redusere den FOR mye, da jeg elsker rødvinssmaken. Poenget er bare å få bort det meste av alkoholen. Til 3-4 dl kraft pleier jeg å beholde ca 1cm med rødvin i en vanlig liten sausekjele.

Husk jevning av sausen! At du får den litt tykk gjør ikke bare noe med utseende når du heller sausen over kjøttet, men det konsentrerer smaken og gjør den skarpere også.

Skrevet

Tror du det blir godt med litt creme fraishe på slutten feks? Istedet for maisenna, evt begge deler?

Skrevet

Spørs hvor mye guffe du gir plata, men sånn cirka 15-20 minutter på normal guffe. Jeg liker å ikke redusere den FOR mye, da jeg elsker rødvinssmaken. Poenget er bare å få bort det meste av alkoholen. Til 3-4 dl kraft pleier jeg å beholde ca 1cm med rødvin i en vanlig liten sausekjele.

Husk jevning av sausen! At du får den litt tykk gjør ikke bare noe med utseende når du heller sausen over kjøttet, men det konsentrerer smaken og gjør den skarpere også.

Tusen takk. Jeg prøver meg på denne :)

Gjest Skogmann
Skrevet

Tusen takk. Jeg prøver meg på denne :)

Lykke til :) Og husk å smake underveis! Det gjelder for øvrig all mat.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Tror du det blir godt med litt creme fraishe på slutten feks? Istedet for maisenna, evt begge deler?

Då er det jo ikkje ein raudvinssaus?

Gjest Skogmann
Skrevet

Nei, det tror jeg demper smaken for mye. Rødvinssaus burde være kraftig og skarp. Synes jeg da.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil ødelegge sausen så...

Anonym poster: 2a717c432b3a20fd7c75d675af9f41d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok det beste er å hoppe over både maizena og creme fraiche. De har ikke så mye i en rødvinssaus å gjøre...

Anonym poster: bceb1478cf60bced116e8a0cf8ca4b87

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det å blande inn rått mel i saus, er fy-fy. Hvis du absolutt skal jevne den, så tilsetter du en jevning av fett (f.eks. smør) og mel blanda sammen, men aller helst så foretrekker jeg sausen ikke-jevna.

Jeg tror nok det beste er å hoppe over både maizena og creme fraiche. De har ikke så mye i en rødvinssaus å gjøre...

Anonym poster: bceb1478cf60bced116e8a0cf8ca4b87

Enig. Det er bare tull.

Endret av Drue
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Viss du lagar saus med ordentleg kraft og vin slik eg beskriv over blir sausen naturleg "tjukk", iallfall seigtflytande. Dette er ein veldig smaksrik saus som ein uansett ikkje skal ha mykje av, det skal ikkje "flyte" på tallerkenen av ein god raudvinssaus, den er mest som eit krydder. Den er ikkje noko du klemmer potetene i, akkurat.

Gjest Skogmann
Skrevet

Det å blande inn rått mel i saus, er fy-fy. Hvis du absolutt skal jevne den, så tilsetter du en jevning av fett (f.eks. smør) og mel blanda sammen, men aller helst så foretrekker jeg sausen ikke-jevna.

Enig. Det er bare tull.

Om du bare bruker vin og kraft så skal det jævlig mye smør til for å få den tjukk. Jeg foretrekker skikkelig tjukke rødvinssauser fordi smaken blir mye mer konsentrert og man kan få sausen på kjøttet fremfor overalt ellers på tallerkenen. Skjønner ikke hvorfor maizena er fy-fy. Om noe, så gjør det smaken bedre (pga tykkelsen). For mye smør er heller ikke godt.

Skrevet

Om du bare bruker vin og kraft så skal det jævlig mye smør til for å få den tjukk. Jeg foretrekker skikkelig tjukke rødvinssauser fordi smaken blir mye mer konsentrert og man kan få sausen på kjøttet fremfor overalt ellers på tallerkenen. Skjønner ikke hvorfor maizena er fy-fy. Om noe, så gjør det smaken bedre (pga tykkelsen). For mye smør er heller ikke godt.

Ja, hvis du absolutt skal ha den tjukk, så er det best å bruke en smør/mel jevning (roux, som det så fint heter). Da trenger du ikke mye smør. Maizena rett i varm saus er fy-fy fordi det ikke smaker godt - det er en dårlig måte å jevne en saus på.

• Liker 1
Gjest Skogmann
Skrevet

Ja, hvis du absolutt skal ha den tjukk, så er det best å bruke en smør/mel jevning (roux, som det så fint heter). Da trenger du ikke mye smør. Maizena rett i varm saus er fy-fy fordi det ikke smaker godt - det er en dårlig måte å jevne en saus på.

Ja, det har jeg erfart, at å bare helle maizena rett i kokende saus ikke akuratt gjør fin konsistens (klumper). Men blande ut i litt vann og ha oppi til slutt synes JEG gir fin konsistens og jeg er glad i tykkelse så..Men for all del..i blandt er det godt med litt mindre tykk saus også, eller politisk korrekt saus som jeg kaller det.

Gjest Skogmann
Skrevet

Appropo..Er det noe jeg hadde vært interessert i å lære mer om, så er det sauser. Hva med å mekke en sausetråd? Skulle gjerne lært meg masse gode vinagretter og søtsauser (til f.eks villt..and osv).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...