Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2004 #1 Skrevet 22. mars 2004 Hvordan smørdamper man grønnsaker?? :oops: :oops:
Gjest LoisLane Skrevet 22. mars 2004 #2 Skrevet 22. mars 2004 Ååå, jeg har dilla på smørdampede grønnsaker! Grønnsakene blir usedvanlig søte og smakfulle! Har ikke brukt noen oppskrift, bare mitt eget hode, så om dette er "riktig" vet jeg ikke, men jeg synes det blir godt jaffal. Smelter litt smør i en kjele (ca 1 ss), har i grønnsaker etter ønske. Setter så på lokk og lar det dampe. Hvis du bruker forskjellige grønnsaker, pass på at du har i de hardeste først. Husk at du ikke trenger mye smør, grønnsakene skla IKKE kokes i smøret, heller. Brukte disse i går: Gulrøtter, brokkoli, babymais, vårløk og paprika. Yum!
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2004 #3 Skrevet 24. mars 2004 Det er forskjell på smørkokte og smørdampa (sauterte) grønnsaker. For å sautere grønnsaker: kok grønnsakene, og ha dei tilbake i kaserolla og la dei dampe av. Ha oppi nokre smørklattar, krydre med salt og pepper. Rist litt på kaserolla slik at smøret fordelar seg utover grønnsakene og dei blir blanke og fine, server straks. For å smørkoke grønnsaker: Smelt rikelig med smør i ei kasserolle. Ha i gr.sakene (ukokte) og la dei frese ei stund utan å få farge, dryss med salt og pepper, spe med litt kokande vatn. La koke ferdig på svak varme. Ta lokket av kaserolla like før dei er ferdige, auk varmen og la væska fordampe. Nam-nam!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå