Gå til innhold

Er det uetisk å drikke mens man er gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skønner det var vanskelig for deg å se poenget med overdrivelsen.

Anonym poster: d41374bfeb707705223dd914e13a6a98

Jeg så poenget, og at du forsøkte å latterliggjøre argumentet mitt.

Jeg står fortsatt for at det ikke skader å ta høyde for at uforutsette ting kan skje, selv om det er lol for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maria_Marihøne

Jeg er som sagt ikke i mot abort og har derfor ingen intensjon om å gi andre dårlig samvittighet for dette. Men frem til aborten syns jeg man skal leve som om man er gravid. Som nevnt så kan uforutsette ting skje. Og det er snakk om toppen noen uker. Klarer man virkelig ikke å la være å dra på fylla i de dagene?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg så poenget, og at du forsøkte å latterliggjøre argumentet mitt.

Jeg står fortsatt for at det ikke skader å ta høyde for at uforutsette ting kan skje, selv om det er lol for deg.

"lol" er vel du selv som brukte, i og med at en annen påpekte at man ikke kan leve med en innstilling om at alt mulig kan skje hele tiden, og drar inn høyst usannsynlige eksempler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"lol" er vel du selv som brukte, i og med at en annen påpekte at man ikke kan leve med en innstilling om at alt mulig kan skje hele tiden, og drar inn høyst usannsynlige eksempler.

*Selv om det virker som om det er lol for deg.

Og for siste gang: Det handler ikke om hele tiden/hele livet, det handler om et par helger, max.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville kanskje hatt noen negative følelser rettet mot meg selv hadde jeg drukket før en abort, men rent intellektuelt er det ingenting galt i det. (Selvsagt hadde jeg da bestemt meg for abort før jeg drakk alkohol - har man bestemt seg så har man det.) Ville ikke dømt andre for å innta alkohol før en abort, det har jo faktisk ingen konsekvens for fosteret så lenge inntaket er moderat.

Anonym poster: d6c31f9c3a2789bab3b0a554a8b9d8a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mangler man plutselig gode verdier hvis man ikke vil ha barn og ikke føler noe for fosteret (en celleklump som ikke har eller vil utvikle seg videre)? Isåfall så mangler man verdier i det øyeblikket man bestemmer seg for å i det hele tatt gjennomføre abort, ifølge den tankegangen din.

Jeg vet ikke hva du har lest, men det var da ikke det jeg skrev. Jeg forklarte nærmest bare hva verdier er og at vi hadde forskjellige verdier.

Jeg er heller ikke ute etter å gi andre dårlig samvittighet eller dømme noen som helst. Bare fordi vi ikke har samme verdigrunnlag så betyr det ikke at jeg kan bestemme hvilken som er best. Djesus, det må da være grenser på hva man kan fantasere ut av et innlegg.

Ro ned eggstokkene jenter! Og bruk øya å les ordentlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er TS. Grunnen til at jeg startet denne diskusjonen var fordi jeg personlig følte at dette var feil, uten å klare å peke ut akkurat hva som var galt med det. Men jeg må si at en del av disse argumentene virker veldig agressive. Logisk sett er dette kanskje greit - fosteret skal jo forsvinne uansett - men på et følelsmessig nivå blir det annerledes.

Forresten så har jeg aldri vært gravid og spørsmålet i HI er rent hypotetisk.

Anonym poster: 478a776f60d15169216af5e11f7e6892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drakk meg drita når jeg var gravid tidlig. Det var før jeg var klar over det, men FY søren så dårlig jeg ble. (Jeg fikk lege time mandagen etter, fikk vite jeg var gravid og valgte abort) Om det er uetisk eller ikke så hadde jeg i hvertfall ikke gjort det pga hvor dårlig en kan bli.. UGH. Spydde 8 timer i strekk..

Jeg kjente ingen skam over alkoholen. Barnet ville aldri blitt bært fram siden det var resultat av ufrivillig samleie.

Anonym poster: 096c3698d8f8af0e908e3a2d26b899b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

For min del sammenfalt uteblitt mens med en anledning som skjer en gang i året. Jeg drikker sjelden, men så ingen grunn til å droppe denne pga et eventuelt svangerskap som uansett skulle avsluttes.

Svarene i denne tråden bærer også preg av at selv om abort er legalisert, så er det fortsatt uglesett. Man skal helst ha store problemer med å gjøre det, ellers er man kald og umoralsk, og det bør helst ligge grunner som voldtekt/incest eller andre katastrofer bak. Sorry folkens, men fri abort betyr at alle kvinner som ønsker det kan ta abort, uansett hva grunnen måtte være, og dersom de vil drikke og dope seg frem til aborten angår det ingen andre enn dem selv.

Anonym poster: 056d5e693193e84b3d00acfaf73a9c38

Jeg er for fri abort.

Jeg er også for en ansvarsfull holdning til rusmidler, og kan ikke forstå en holdning som sier at en må ha alkohol i sosiale sammenhenger uansett hva som ellers skjer. Det er mulig at jeg er teit i dine øyne, men dette er nå min mening.

Jeg må ikke drikke for å glede meg på en fest - selv om det var den festen som skjedde en gang pr år. Hvis man MÅ drikke fordi fest = drikke så har man kanskje et alkoholproblem. Det var mitt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Da få rman si det så enkelt som at er man imot abort er man også imot at de som tar abort drikker.

For oss andre er det selvsagt ikke et problem.

Anonym poster: 7924dc3fa1eca29117815fe4f7feff9a

Jeg er for selvbestemt abort og ville ikke drukket mens jeg var gravid av respekt for fosteret. St jeg selv velger å ta abort gir meg ingen rett til å tvinge alkohol på fosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

Om du har bestemt deg for å ta abort, har det ikke noe å si om du drikker alkohol.

Ingen trenger å vite at du er gravid heller.

Men, ting kan skje og folk kan skifte mening.

Om du ikke klarer å gjennomføre aborten er det bedre å vite at du har holdt deg unna alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilken logisk grunn ligger bak denne tankegangen?

Det ligger ikke nødvendigvis logikk i etikk.

Jeg synes det er uetisk å drikke mens man er gravid uansett om en planlegger abort neste dag eller neste uke.

Det handler om respekt for liv, og respekt for at det faktisk er noe inni deg som skulle mest sannsynlig utvikles til å bli ditt barn.

Endret av Version 2.0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det ligger ikke nødvendigvis logikk i etikk.

Da er det ikke etikk, men følelser.

Dere som mener at man bør la være i respekt, kan dere begrunne hvorfor det er manglende respekt for fosteret å drikke? Når det ikke merker noe til det, og ikke tar noen skade av det, før det uansett skal bort.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må ikke drikke for å glede meg på en fest - selv om det var den festen som skjedde en gang pr år. Hvis man MÅ drikke fordi fest = drikke så har man kanskje et alkoholproblem. Det var mitt poeng.

Man MÅ ikke drikke på fest, men siden jeg mener at dette er uproblematisk i henhold til problemstillingen ser jeg ingen grunn til å la det være, kun pga dette. Jeg lar uten problemer være å drikke dersom jeg feks ikke har lyst den dagen, skal være sjåfør eller dersom jeg evt hadde vært gravid og skulle ha barnet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som mener at man bør la være i respekt, kan dere begrunne hvorfor det er manglende respekt for fosteret å drikke? Når det ikke merker noe til det, og ikke tar noen skade av det, før det uansett skal bort.

Hvorfor er det ikke etikk da? Vet du i hele tatt hva etikk dreier seg om?

Som sagt, det trenger ikke være logikk i et etisk valg.

Anonym poster: 84d5471969b352ecfbdd883ac7a1464a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jo, det er en viss logikk i etikk og moral. Og følelser bør holdes utenfor. Dette trodde jeg var allmennkunnskap, men tydeligvis ikke...

F.eks. kan jeg føle at det er riktig å lete opp og drepe den personen som drepte mitt familiemedlem. Men etisk og moralsk er dette ikke riktig.

Det er helt greit at folk føler at det blir feil å drikke før en abort, men TS spurte om dette var UETISK, og det er det ikke. Man kan ikke føle seg frem til dette, men se på det logiske: dette embryoet skal ikke bli et barn - man fraråder alkohol i svangerskapet fordi dette kan gi skade og problemer for barnet som skal vokse opp - ergo kan det ikke være UETISK å drikke før en abort uansett hva dere sitter og føler. Fordi dere som føler dette sannsynligvis har et annet syn på hva et embryo er og sannsynligvis også ikke ser på abort som noe som er enkelt å forholde seg til.

Anonym poster: 7ef3c4cdb3a64fb45d8d2c2f0d126b9e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, det er en viss logikk i etikk og moral. Og følelser bør holdes utenfor. Dette trodde jeg var allmennkunnskap, men tydeligvis ikke...

F.eks. kan jeg føle at det er riktig å lete opp og drepe den personen som drepte mitt familiemedlem. Men etisk og moralsk er dette ikke riktig.

Det er helt greit at folk føler at det blir feil å drikke før en abort, men TS spurte om dette var UETISK, og det er det ikke. Man kan ikke føle seg frem til dette, men se på det logiske: dette embryoet skal ikke bli et barn - man fraråder alkohol i svangerskapet fordi dette kan gi skade og problemer for barnet som skal vokse opp - ergo kan det ikke være UETISK å drikke før en abort uansett hva dere sitter og føler. Fordi dere som føler dette sannsynligvis har et annet syn på hva et embryo er og sannsynligvis også ikke ser på abort som noe som er enkelt å forholde seg til.

Anonym poster: 7ef3c4cdb3a64fb45d8d2c2f0d126b9e

Kommer helt an på kulturen det skjer i. I noen kulturer vil det være riktig, og finne noen for og drepe dem. Og derfor ja, etisk riktig, på en måte.

Etikk blir styrt av meningene til de som er rundt i det samme samfunnet. Og ja, det vil være uetisk å drikke alkohol i svangerskapet på det grunnlag at så mange har den meningen.

Etikk handler i bunn å grunn om hva du selv syntes er riktig, og hvordan dine etiske verdier er.

Så har jeg nettopp vært gjennom etikk i min utdannelse, så jeg tror jeg vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt for liv handler ikke om følelser, men om hva som er etisk korrekt. Fosteret som er 3,6 eller 8 uker skal i utgangspunktet bli til et menneske. Moren som skal fjerne fosteret har allerede tatt et valg som i grunnen sier at hun ikke verdsetter det livet som er i henne. Ved å drikke alkohol i forkant spytter man litt det som skulle bli et liv. I mine øyne. Det er ikke snakk om emosjoner, men om hva jeg ser på som korrekt etisk atferd.

Og ja, jeg er til en viss grad abortmotstander.

Man skader fosteret ved å fjerne det.

Endret av Version 2.0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etikk er en del av filosofien, og det pleier å ligge et logisk resonnement til grunn.

Ved å drikke alkohol i forkant spytter man litt det som skulle bli et liv. I mine øyne. Det er ikke snakk om emosjoner, men om hva jeg ser på som korrekt etisk atferd.

Men hvorfor er det å spytte på det potensielle livet, når det ikke skader det, og ikke endrer utfallet av situasjonen? Det er umoralsk fordi det er umoralsk er ikke en grunn, det er bare en følelse. Jeg tror at dere blir litt blindet av at det er så etablert at man ikke drikker under et svangerskap, at dere helt glemmer hvorfor man ikke skal drikke, og dermed bare føler at det blir feil. Når man ikke drikker pga mulige senskader, og disse aldri vil bli aktuelle pga abort, finnes det ingen rasjonell grunn til å si at dette er etisk/moralsk galt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...