Gå til innhold

Solarium. Hvor ofte/lenge ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i et bryllup i pinsehelga og har lyst til å ha en litt gyllen farge til da.

Jeg tåler sol rimelig godt og blir sjeldent brent, men får heller ikke en dyp brunfarge.

Jeg vet at jeg må starte opp veldig forsiktig.

Jeg lurer på hvor ofte pr. uke jeg bør gå og hvor lang tid det vil ta for å få litt farge.

Snakker vi om uker eller måneder?

Anonym poster: a2cb11561413b68ca60c5454f61fb0cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil kunne se forskjell etter alt fra første gangen til aldri. Det finnes ingen fasit siden det finnes flere tusen milliarder hudtyper.

Siden du sier du ikke blir brent lett kan du godt begynne på 16 minutt og øke med 2 minutt hver gang. 3-4 ganger i uken er det vanlige når man prøver og øke fargen. Hvor maks grensen på minutt går er også umulig å si, personlig bruker jeg aldri mer enn 22 minutt og får en fin farge av det, men jeg har venner som tar 30+ minutt og står nesten bom fast på fargen sin.

Skrevet

Takk for svar.

Tror jeg starter med færre minutter sånn at jeg ikke risikerer å bli brent. 3 ganger i uka er nok.

Burde jeg da ha fått litt farge etter 1 mnd? Jeg er ikke på jakt etter å bli ordentlig brun, bare ikke vinterblek.

Skrevet

Jeg får farge etter en gang, så er ganske sikker på at du merker forskjell etter 1 mnd. Bruker alltid å begynne med 10 minutter dersom jeg ikke har tatt sol på lenge, og tar aldri mer enn 20 minutter :)

Skrevet

Jeg reiser til Florida om 14 dager, og tenkte derfor å ta litt sol for å "forberede" kroppen. Tok 14 minutter mandag, og 20 min onsdag (to forskjellige soler, en sterkere enn den andre) -og fikk bra med farge på de to gangene.

Skal ta et par ganger i uka de to neste ukene også, regner med å få greit underlag. Så når du snakker en mnd fram i tid: Ja, du vil nok få bra med farge! :)

• Liker 1
Skrevet

Så bra :)

Da kan jeg starte forsiktig en måned i forkant og satse på at jeg føler meg litt ok til bryllupet.

AnonymBruker
Skrevet

0 ganger/0 minutter.

Anonym poster: 4321e142348b5a1b4ad5ede13e802014

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du vil kunne se forskjell etter alt fra første gangen til aldri. Det finnes ingen fasit siden det finnes flere tusen milliarder hudtyper.

Siden du sier du ikke blir brent lett kan du godt begynne på 16 minutt og øke med 2 minutt hver gang. 3-4 ganger i uken er det vanlige når man prøver og øke fargen. Hvor maks grensen på minutt går er også umulig å si, personlig bruker jeg aldri mer enn 22 minutt og får en fin farge av det, men jeg har venner som tar 30+ minutt og står nesten bom fast på fargen sin.

Unnskyld meg, men du er jo helt på bærtur. Det går ikke an å aldri merke en form for endring i hudens utseende etter å ta x antall timer solarium. Og det finnes heller ikke tusen milliarder forskjellige hudtyper.

En vanlig vinterblek nordisk hud som skal ta solarium synes ikke jeg bør begynne med mer enn 10-13 minutter. 16 minutter kan fort bli for lenge! Det gjelder å prøve seg fram, og da kan det være veldig lurt å starte lavt, så du ikke bli brent. Hvis du tar 10-13 minutter første dagen, så ser du hvordan huden din reagerer på det. Hvis du føler det gikk helt fint, så ta du en dags pause og så tar du f.eks 15-17 minutter neste dag. Hvis det også gikk fint kan du ta 15-17 minutter etter en dags pause igjen, og slik fortsetter du til du føler du har fått den fargen du ønsker :) Husk å være flink å smøre deg, og bruke after sun!

Vil tro du får en fin gylden farge og glød ved å ta 5-6-7 ganger før bryllupet :)

PS: Husk at det finnes forskjellig solariumer også, med forskjellige styrke!

Anonym poster: b066a24d2484b07ae4e6036ded22c508

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Unnskyld meg, men du er jo helt på bærtur. Det går ikke an å aldri merke en form for endring i hudens utseende etter å ta x antall timer solarium. Og det finnes heller ikke tusen milliarder forskjellige hudtyper.

En vanlig vinterblek nordisk hud som skal ta solarium synes ikke jeg bør begynne med mer enn 10-13 minutter. 16 minutter kan fort bli for lenge! Det gjelder å prøve seg fram, og da kan det være veldig lurt å starte lavt, så du ikke bli brent. Hvis du tar 10-13 minutter første dagen, så ser du hvordan huden din reagerer på det. Hvis du føler det gikk helt fint, så ta du en dags pause og så tar du f.eks 15-17 minutter neste dag. Hvis det også gikk fint kan du ta 15-17 minutter etter en dags pause igjen, og slik fortsetter du til du føler du har fått den fargen du ønsker :) Husk å være flink å smøre deg, og bruke after sun!

Vil tro du får en fin gylden farge og glød ved å ta 5-6-7 ganger før bryllupet :)

PS: Husk at det finnes forskjellig solariumer også, med forskjellige styrke!

Er nok du som er på bærtur vennen.

Man kan lett merke forskjell etter 1 solariumsbesøk.

Og jo det finnes uendelig antall hudtyper, siden hvert eneste menneske som har eksistert, eksisterer og noen gang kommer til å eksistere har en helt unik hud som ingen andre har og dermed reagerer unikt på solarium. 16 min er ikke mye når hun sier hun ikke blir solbrent lett, med mindre hun tar solarium i utlandet.

AnonymBruker
Skrevet

Er nok du som er på bærtur vennen.

Man kan lett merke forskjell etter 1 solariumsbesøk.

Og jo det finnes uendelig antall hudtyper, siden hvert eneste menneske som har eksistert, eksisterer og noen gang kommer til å eksistere har en helt unik hud som ingen andre har og dermed reagerer unikt på solarium. 16 min er ikke mye når hun sier hun ikke blir solbrent lett, med mindre hun tar solarium i utlandet.

Du, "vennen", hvorfor poengterer du at man lett kan merke forskjell etter 1 solariumsbesøk?

Du skrev at noen aldri merket forskjell, det var dette jeg mente var helt på bærtur. Det er ikke mulig,

Skrevet

Du, "vennen", hvorfor poengterer du at man lett kan merke forskjell etter 1 solariumsbesøk?

Du skrev at noen aldri merket forskjell, det var dette jeg mente var helt på bærtur. Det er ikke mulig,

Å ha pigmenter som ikke kan bli brune er veldig vanlig. Det hjelper da ikke om du tar solarium annenhver dag i 10 år, brunere blir du ikke.

Skrevet

Da er man albino og mangler pigment i både hud, hår og øyne. Det er ytterst sjelden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser til Florida om 14 dager, og tenkte derfor å ta litt sol for å "forberede" kroppen. Tok 14 minutter mandag, og 20 min onsdag (to forskjellige soler, en sterkere enn den andre) -og fikk bra med farge på de to gangene.

Skal ta et par ganger i uka de to neste ukene også, regner med å få greit underlag. Så når du snakker en mnd fram i tid: Ja, du vil nok få bra med farge! :)

http://www.kk.no/868781/tull-aa-ta-solarium-for-ferien

Dermed kan det for mange fort virke fristende å et par runder i solarium for å friske opp brunfargen, og en del tror fortsatt at det å ta sol et par ganger før du drar et varmt sted kan være med på å forberede huden på strålene slik at du blir mindre brent.

LES OGSÅ: Derfor bør du alltid ha solkrem i veska

Kraftigere UVA-stråling

Denne «solariumsmyten» kan du imidlertid avlive med én gang, skriver ekspertene på den ferske norske hudkreft -og føflekk nettsiden Myskincheck.no (ekstern lenke).

- Hudens naturlige brunfarge er dens måte å beskytte seg mot solen. Solarium utsetter deg for en kraftigere UVA-stråling enn den du utsettes for i solen. UVA-strålene er ekstra farlige fordi du ikke merker dem. De forårsaker dannelsen av frie radikaler som fremmer for tidlig aldring og celleforandringer. Solarium øker risikoen for å utvikle hudkreft og frarådes på det kraftigste, står det på nettsiden.

Anonym poster: c68c1d24afb51d4e8800475c22b67ebd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å ha pigmenter som ikke kan bli brune er veldig vanlig. Det hjelper da ikke om du tar solarium annenhver dag i 10 år, brunere blir du ikke.

En endring vil man uansett få i huden, selv om det ikke er en brunfarge.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor finner man de "sterkeste" sol sengene?

Solarium i Norge SUGER! Jeg må ta sol 3ggr i uka om jeg skal holde meg gyllen, og jeg vil bli bruuun!

Anonym poster: e77d658a723f769a095b9fceb81f16b3

Skrevet

Du skal være glad for at det er sterkere regulativer i norge når det gjelder styrken på solrørene. Du skjønner det nok om noen år når brunfarge ikke er det viktigste i livet ditt lengre.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...