Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det ikke 2-års kontroll på helsestasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble ikke kalt inn før 2 år og 4 mnd her. Hører at det går 2,5 år hos noen.

Skrevet

Jeg innså at vi har heller ikke blitt innkalt, og jenta mi er nesten 3mnd over.

Skrevet

Jo men den bruker ikke å være før de er 2 år og 3-4 mnd.

Dette pga språkutvikling, som er det som er i fokus på 2 årskontrollen. Og for mange løsner ikke språket før de nærmer seg 2 1/2 år.

Anonym poster: af005c9dbc808a958ee2c5c8b989ae11

Skrevet

De fleste helsestasjoner venter til en stund etter 2 år, ja. Vi var i begynnelsen av februar med min sønn som er født desember 2010, men har forstått at de mange steder venter enda lenger.

Skrevet

Her var vi omtrent på 2 års dagen,så det varierer nok fra sted til sted.

Skrevet

Hva skjer på 2-års-kontrollen, da?

Gjest pysepusen
Skrevet

Vi var da han var to år og fire måneder.

Hva skjer på 2-års-kontrollen, da?

Her målte og veide vi han, så kom det aller viktigste - han måtte leke med en rosa bamse. Legge den i senga, ta på sokken osv. Gutten hentet bilen sin og la den heller mens han så på helsesøster med et forundret blikk :fnise: Dessuten så snakket vi om språket hans. Både forståelse og hans eget ordforråd. Hun observerte også grovmotorikk og finmotorikk.

Skrevet

På vår toårskontroll fikk sønnen min velge de lekene han ville fra "lekestua" og ta med inn til helsesøster, han puttet en haug med ting oppi en vogn. Også måtte han gjøre forskjellige ting etter instruks, det er for å teste språkforståelsen. Vi snakket også om språk, og om hvordan han fungerer i hverdagen (søvn, mat, rutiner osv), også hadde jeg fylt ut Ages & Stages-skjema før jeg kom dit.

Skrevet

Det varierer veldig fra sted til sted. Er du redd for å ha blitt glemt kan du jo ringe hs og høre når de pleier å ha den kontrollen :)

Vi hadde 2års kontroll rett etter han ble 2. Var inne hos lege og en tur inne hos hs for å snakke. Min gutt er sen i utviklingen og vi vet årsaken så de testet han ikke med lek og sånn som de vanligvis gjør

Skrevet

Vi har time når jenta er 2 år og 2 mnd. Ringte selv når jeg ikke hadde fått innkalling et par uker etter 2-årsdagen, og da sa de at de ventet helst til 2-3 mnd etter. Det er det samme her som andre har skrevet; språk, motorikk og slikt. Også har vi sjekk hos barnelegen.

Anonym poster: 1bef21dd75e494d66a27d612cf0f0323

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser mange får et sånt språkskjema, der de skal krysse av for ordene barna kan. Er det noen som har en link til det skjemaet? Vi har ikke fått det, bare ett med motorikk osv. Er litt nysgjerrig på det med språk, ettersom det nylig har løsnet for min 2-åring. :)

Skrevet

Jeg ser mange får et sånt språkskjema, der de skal krysse av for ordene barna kan. Er det noen som har en link til det skjemaet? Vi har ikke fått det, bare ett med motorikk osv. Er litt nysgjerrig på det med språk, ettersom det nylig har løsnet for min 2-åring. :)

De brukes som regel ASQ (Ages and stages quiestionnaires). Se mer her:

http://www.r-bup.no/CMS/cmspublish.nsf/doc/DC76FF40A2B9AD68C1257076003B45C9

Skrevet

Det skjemaet dere snakker om er jeg også nysgjerrig på :)

Skrevet

der kom det ja, takk for link :)

Bare hyggelig!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for link. Men det er det ASQ-skjemaet vi har fått. Jeg var mest nysgjerrig på det med ord, en lang liste der man skal krysse av for de barnet kan. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...