Gå til innhold

Føler du deg sviktet av Bjørn Dæhlie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror man bør gjøre noe av det samme som svenskene har gjort: Lag en oversikt over alle målinger av løpernes blodverdier over tid, og analyser det i fht mistanken om EPO-doping. Og deler av materialet kan helt sikkert publiseres, så lenge det er anonymt. Det forutsetter selvsagt at løperne er enige og tillater det, men det burde jo være i deres beste interesse å få lagt denne ballen død, dersom de har rent mel i posen. Noe jeg tror de har.

Dæhlie ble ikke god av å spise piller. Han trente like mye som andre folk jobber, og svettet hver eneste medalje ut av ræva. Billedlig talt.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om Dæhlie & co var dopa eller ikke, kan jeg ikke uttale meg om. Men når Saltin sier at det var umulig å vinne i skisporet uten å dope seg, er han på kollisjonskurs med en annen "ekspert", syklisten Tyler Hamilton som selv brukte ulovlige midler og metoder og derfor burde vite bedre enn de fleste hvordan de påvirker utøverens prestasjonsnivå.

I boka The Secret Race, som kom ut i fjor høst, skriver han:

"Was it possible to win a professional bike race clean during this era? Could a clean rider compete with riders on Edgar?

The answer is, depends on the race. For shorter races, even week-long stage races, I think the answer is a qualified yes. I’ve won smaller four-day races paniagua with a hematocrit of 42. I’ve won time trials in similar condition. I’ve heard of other riders doing the same.

But once you get past a one-week race, it quickly becomes impossible for clean riders to compete with riders using Edgar, because Edgar is too big of an advantage. The longer the race, the bigger the advantage becomes - hence the power of Edgar in the Tour de France."

[Edgar er slang for EPO. Paniagua (= brød og vann) betyr uten dop. Hematocrit dreier seg om andelen røde blodlegemer i blodet - Hamilton hadde en naturlig verdi på rundt 42, UCI hadde satt øvre grense til 50.]

I den grad det lar seg sammenligne, minner VM på ski mye mer om et kortere etapperitt enn om treukersritt som Tour de France, Giro d’Italia og Vuelta a España. Det beviser selvsagt ingenting, men det at Dæhlie kunne slå andre utøvere som vi vet hadde dopet seg, beviser heller ikke at han brøt reglene.

Anonym poster: 56ad86fe453463a9c933e1c92987cef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Etter de siste dagers rystende opplysninger om bloddoping, føler du deg sviktet av Bjørn Dæhlie?

Anonym poster: 48d25e2ef4aa89b4efec7f0005a67a41

I grunnen ikke. Jeg har vel alltid gått ut i fra at det forholdt seg slik.

Men nå er jo jeg ellers ganske uinteressert i denne formen for masseunderholdning også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting til: Det er umulig for oss å si om Dæhlie og de andre dopa seg uten å ha noen beviser eller vitneutsagn, men jeg ser stor forskjell på disse to prestasjonene - først Dæhlie på femmila i Nagano 1998:

Lance Armstrong i TdF 2000 (Mt. Ventoux), der han tok knekken på Marco Pantani:

http://www.youtube.com/watch?v=FXPXHK7I1iQ

Vi vet at Armstrong dopa seg. Han er pigg og fin etter en tøff klatreetappe, Dæhlie er totalt tappet for krefter etter fem mil på ski. Det beviser fremdeles ingenting, men det er uansett en åpenbar kontrast mellom de to klippene. Inntil folk har noe mer overbevisende å komme med, tror jeg at både de norske og de svenske langrennsløperne var dopfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de siste dagers rystende opplysninger om bloddoping, føler du deg sviktet av Bjørn Dæhlie?

Anonym poster: 48d25e2ef4aa89b4efec7f0005a67a41

Herregud for et teit spørsmål, jeg driter vel i Bjørn Dæhlie ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...