Gå til innhold

Føler du deg sviktet av Bjørn Dæhlie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes dette er en dårlig dokumentar. De peker på høye blodverdier. Det er greit nok. Men blodverdier kan endres av andre årsaker enn kun doping/EPO. Før man anklager enkelte utøvere bør man undersøke nærmere årsaker til at disse utøverne har for høye blodverdier.

Den grafen som ble publisert, den har selvsagt ingen verdi. Den viser at samlet sett økte blodverdiene gjennom nittitallet, men sank når man begynte å teste for EPO. Har de som laget den svenske dokumentaren glemt hva som skjedde i perioden når blodverdiene i grafen sank? Blant annet røk et helt finsk lag (nesten) ut av langrennssporten på grunn av EPO. Året etter røk både russere og spanjoler (tyskeren). Det vil naturligvis vises på en slik graf.

Nå er jeg ingen idrettsutøver, men blodverdiene mine sjekkes jevnlig. De kan fint svinge fra 13,7 til 15,6, og det uten noen særlig forklaring. Det burde vel bety at noen som har gjennomsnittlig høyere blodverdier enn meg kan svinge tilsvarende? Savner at slike spørsmål ble besvart i dokumentaren.

Anonym poster: 5c9cca00dccae18e8946e5938d70a56f

Jeg er blodgiver, og har hatt blodverdier på 16,7. Og jeg kan ikke huske at den noen sinne har ligget under 15, i de åra jeg har gitt blod. Og når jeg møter opp på blodbanken og blir målt, så har jeg både spist og drukket ganske mye den dagen. Dehydrert tipper jeg at jeg bikker over 17 rett som det er. Som Dæhlie rett etter et løp, kanskje? Uten sammenligning forøvrig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det dreier seg i virkeligheten om hemoglobintall som er innenfor det som betraktes som normal variasjon, og ikke spesielt uvanlig.

Jo, tallene var uvanlige, og slettes ikke alle tallene var innenfor hva 95% av befolkningen har. Hvorfor anta at alle blodprøvene ble tatt etter lang og hard treningsøkt uten tilstrekkelig væsketilførsel?

Nå jobber jeg heldigvis ikke som allmennlege lenger, men jeg så ikke en jævla Hb på over 16 i de 6 månedene jeg plagdes i slaveriet, og ikke så jeg det på legevakta, og heller ikke har jeg sett det på kirurgiske pasienter siden den gang. Jeg har rett og slett aldri sett verdier over 16, heller ikke på menn. Kanskje du skulle begynt med langrenn? Det fins old-boys mesterskap også, vettu.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var blodprosenten. Men jeg er kanskje en freak?

Nei, jeg syns du er helt OK, jeg. Men jeg ville selv aldri gitt blod uten å få noe igjen for det. Sier at jeg gir når jeg blir spurt, allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er pinlig at NRK ikke vil sende dokumentaren under ski-VM. Dokumentaren er jo ekstra aktuell nå. Dette styrker mistanken om at de norske utøverne har drevet og muligens fortsatt driver med juks. Utøverne i ski-VM burde bli tvunget til å se dokumentaren under mesterskapet som et skremmeskudd om at juksemakeriet vil bli avslørt på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, tallene var uvanlige, og slettes ikke alle tallene var innenfor hva 95% av befolkningen har. Hvorfor anta at alle blodprøvene ble tatt etter lang og hard treningsøkt uten tilstrekkelig væsketilførsel?

Nå jobber jeg heldigvis ikke som allmennlege lenger, men jeg så ikke en jævla Hb på over 16 i de 6 månedene jeg plagdes i slaveriet, og ikke så jeg det på legevakta, og heller ikke har jeg sett det på kirurgiske pasienter siden den gang. Jeg har rett og slett aldri sett verdier over 16, heller ikke på menn. Kanskje du skulle begynt med langrenn? Det fins old-boys mesterskap også, vettu.

Det passer nok litt dårlig å huske at man har sett det, akkurat nå. Er det noen spesiell grunn til at du skulle husket det, om du hadde kommet borti en pasient med svært høye verdier? Jeg tror ikke JEG er spesielt minneverdig, selv om jeg presenterer opp mot 17-tallet hver gang jeg kommer til blodbanken. Det er ingen som hever på øyebryna over det. EN eneste gang har noen kommentert at det var en veldig høy prosent. Han var fersk, noe som ble klart da han skulle sette nåla....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passer nok litt dårlig å huske at man har sett det, akkurat nå. Er det noen spesiell grunn til at du skulle husket det, om du hadde kommet borti en pasient med svært høye verdier?

Ja, du merker deg verdier som stikker seg ut. Du husker første pasienten med 500 i crp. Dessuten, med litt uholdenhetsidrettsinteresse, og litt idrettsmedisin på baken, så har du litt orientering ift hvor landet bør ligge.

Jeg har sett godt over 100 pasienters blodverdier, så 17 er et ganske høyt tall. Har du noen feeling for hvor mange prosent av pasientene dine som har 17 i Hb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Dæhlie er en idrettshelt, og kommer alltid til å være det. Han har da for faen ikke dopa seg. Hovedmannen bak "avsløringene" var også hovedmannen bak massedopingen i Finland. Ikke faen om jeg tar han seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jeg håper at den kommer på NRK også.

Jeg håper at vi holder oss for gode til å sende noe slikt her i Norge. De som vil se dokumentaren får finne andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de siste dagers rystende opplysninger om bloddoping, føler du deg sviktet av Bjørn Dæhlie?

Anonym poster: 48d25e2ef4aa89b4efec7f0005a67a41

Har Dæhlie gjort no gæli?

Han har hogget epletrær han ikke hadde lov til å hogge. Det er miljøkriminailitet, men det måtte til for å kunne bygge verdifull bygning.

Jeg leste ett sted at normale blodverdier for menn var mellom 14 og 18. Svensk TV sa at han hadde 17,5 i Thunder Bay. Normalt eller galt? Ikke vet jeg.

Måtte han bloddope seg for å ta medalje i Thunder Bay? Eller hadde har han faktisk normalt høy hemoglobinverdi som til Thunder Bay var blåst opp med høydetrening eller høydehus?

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mye den mannen har foretatt seg i ettertid som jeg ikke er enig i fremgangsmåten på, men jeg gjør faktisk ikke det, ts. Jeg tror på at det finnes enkelte heldige "lommer i tiden", hvor kombinasjonen av utøvere/trenere/lovlige treningsmåter bare klaffet. Jeg vet jo ikke at ingenting ulovlig skjedde, men velger fremdeles å tro på det gode og ærlige i et menneske.

Man er uskyldig til det motsatte er bevist og det går jeg for. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg, MEN:

Sebastian Coe løp like fort som Rodahl.

Enten så drev Coe med bloddoping, eller så er det mulig å løpe så fort uten EPO, da EPO ikke var på markedet, da Coe satte verdensrekorden.

Han løp fortere enn Rodal.

Rodal har neppe vært dopet, nei, da hadde Kjell Arve Husby garantert avslørt dette etter den bitre konflikten dem i mellom et par år etter OL-gullet. Eller for å si det på en annen måte, Rodal hadde neppe risikert å gå ut mot treneren sin om de hadde hatt slike hemmeligheter. (At Rodal skal ha dopet seg uten at Husby visste kan ha gått i teorien, men virker ikke mye sannsynlig.)

Endret av Leifern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som kom fram i dokumentaren er veldig mistenksomt. Jeg tror dessverre at Dæhlie var dopet.

Anonym poster: 48d25e2ef4aa89b4efec7f0005a67a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du merker deg verdier som stikker seg ut. Du husker første pasienten med 500 i crp. Dessuten, med litt uholdenhetsidrettsinteresse, og litt idrettsmedisin på baken, så har du litt orientering ift hvor landet bør ligge.

Jeg har sett godt over 100 pasienters blodverdier, så 17 er et ganske høyt tall. Har du noen feeling for hvor mange prosent av pasientene dine som har 17 i Hb?

Jeg har ikke pasienter. Men jeg har en Hb som ofte ligger på 16, 5. Og ingen later til å mene at det er noe uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mann42

Jeg er blodgiver, og har hatt blodverdier på 16,7. Og jeg kan ikke huske at den noen sinne har ligget under 15, i de åra jeg har gitt blod. Og når jeg møter opp på blodbanken og blir målt, så har jeg både spist og drukket ganske mye den dagen. Dehydrert tipper jeg at jeg bikker over 17 rett som det er. Som Dæhlie rett etter et løp, kanskje? Uten sammenligning forøvrig.

Jeg er også blodgiver, men ingen mann og har derfor naturligvis en lavere blodverdi enn deg. Jeg er sunn og frisk, men blodverdiene hos meg kan altså svinge. Blodbanken har ved et tilfellet påpeket at det var noe lavt, faktisk rett under 13, men det skyldtes nok en kombinasjon av menstruasjon og lavt jernlager. Og når det kan svinge for meg, så kan svinge for andre. Jeg savner at dokumentaren tok opp slike spørsmål, da det naturligvis er relevant. For alt vi vet kan Dæhlie svinge i blodverdier på den måten, uten at det ligger noe snusk bak det. Det samme med andre utøvere.

Men jeg synes det er bra at man er åpne om disse verdiene, og jeg håper det Norges Skiforbund publiserer blodverdiene. Å ikke gjøre det gir nok enkelte grunn til å tro at det virkelig er noe snusk som har foregått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann42

Jeg er også blodgiver, men ingen mann og har derfor naturligvis en lavere blodverdi enn deg. Jeg er sunn og frisk, men blodverdiene hos meg kan altså svinge. Blodbanken har ved et tilfellet påpeket at det var noe lavt, faktisk rett under 13, men det skyldtes nok en kombinasjon av menstruasjon og lavt jernlager. Og når det kan svinge for meg, så kan svinge for andre. Jeg savner at dokumentaren tok opp slike spørsmål, da det naturligvis er relevant. For alt vi vet kan Dæhlie svinge i blodverdier på den måten, uten at det ligger noe snusk bak det. Det samme med andre utøvere.

Men jeg synes det er bra at man er åpne om disse verdiene, og jeg håper det Norges Skiforbund publiserer blodverdiene. Å ikke gjøre det gir nok enkelte grunn til å tro at det virkelig er noe snusk som har foregått.

Svenskene har jo publisert blodverider for sine deltakere fra perioden. Ikke med navn, men man ser at det er store svingninger hos flere av dem. Den høyeste verdien kan ligge opp mot grenseverdiene, mens de laveste er langt under.

I stedet for å presentere bloddataene som et stolpediagram, så kunne man valgt en annen fremstillingsmåte, som scatter-chart. Det ville vist hvert enkelt datapunkt, i stedet for et grovt gjennomsnittsmål. Det er i det hele tatt noe lett mistenkelig med at man gir så rudimentære opplysninger om dataene som ligger til grunn for konklusjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...