Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter de siste dagers rystende opplysninger om bloddoping, føler du deg sviktet av Bjørn Dæhlie?

Anonym poster: 48d25e2ef4aa89b4efec7f0005a67a41

Skrevet

Etter de siste dagers rystende opplysninger om bloddoping, føler du deg sviktet av Bjørn Dæhlie?

Nei, burde jeg det?

Skrevet (endret)

.

Endret av Samaysa
Skrevet

Det finnes vel ingen håndfaste bevis for at de norske utøverne dopet seg, men jeg synes det er påfallende at utøverne fra de andre nasjonene måtte dope seg for å komme på samme nivå som nordmennene.

Norge hadde bedre slipeteknikk på den tiden, et meget bra organisert opplegg rundt løperne og de hadde også lov til å trene i høydehus på den tiden.

Anonym poster: bc9e6809f32e04e238ce9f99273844a0

• Liker 8
Skrevet (endret)

.

Endret av Samaysa
Skrevet
Føler du deg sviktet av Bjørn Dæhlie?

Hjelpes. :daane:

• Liker 2
Skrevet

Haha. Opplysninger om blodverdier? Næ.

Har mer følelsen av at en del norske sykkelryttere og skøyteløpere har dopet seg.

Skrevet

Haha. Opplysninger om blodverdier? Næ.

Har mer følelsen av at en del norske sykkelryttere og skøyteløpere har dopet seg.

Det synes helt klart at norske utøvere har drevet med minst like omfattende doping som utøverne fra andre nasjoner som har prestert på samme nivå. Dette burde da ikke overraske noen. Det mest interessante er hvilke dopingmetoder utøverne benytter nå.

Jeg har likevel ingen grunn til personlig å føle meg sveket av noen av idrettsutøverne, like lite som jeg føler meg sveket av folk som har jukset til eksamen.

Skrevet

Nei, jeg tror svenskene har en rimelig tynn sak ut i fra kilder.

• Liker 1
Skrevet

Det synes helt klart at norske utøvere har drevet med minst like omfattende doping som utøverne fra andre nasjoner som har prestert på samme nivå. Dette burde da ikke overraske noen. Det mest interessante er hvilke dopingmetoder utøverne benytter nå.

Jeg har likevel ingen grunn til personlig å føle meg sveket av noen av idrettsutøverne, like lite som jeg føler meg sveket av folk som har jukset til eksamen.

På hvilken måte kommer det frem at norske utøvere har dopet seg?

Dokumentaren baserte seg på håndskrevne lister fra en dopingdønt finne og en svensk ekspert.

Ingen ting ble bevist, de var kun indisier hele veien.

Skrevet

Nei, har ikke fått se noe bevis i min mening som kan endre mitt syn på sportshelten. SVT lille opplegg var ikke særlig overbevisende. Kanskje er jeg naiv, men det får så bare være.

Anonym poster: db48722600f84668a530cd292a733aed

• Liker 3
Skrevet

Nei. Fantastisk skiløper og flott fyr som ikke fortjener det her.

Tenk hvor frustrerende det må være å jobbe så knallhardt, lykkes og deretter få slike anklager hevet i ansiktet resten av livet. Det finnes ingen beviser for noe, bare høye blodverdier (men innenfor det tillatte!) fra et apparat så upresist at alt måtte re-testes. Ikke engang indisier.

Anonym poster: 9d6b6016e76fb1e89582ed21c22df870

• Liker 7
Skrevet

Ikke pga dopingrykter, men de epletrærne han hugget ned ja!!

• Liker 6
Skrevet

Hvem var det som ble sendt til USA som korrespondent for ca. 10 år siden da han hadde laget en dokumentar om doping av idrettsmiljøet i Norge. Deriblant skiløpere?

Nå må de svare for seg...likevel

Annonse
Skrevet (endret)

Bjørn Dæhlie..

Dette griske "forretningsgeniet", som turer fram i skog og mark, ødelegger for alle som bor i nærheten av "prosjektene" hans.

Nektet å være med i "Mesternes mester" fordi han ikke fikk profilere kleskolleksjonen sin i programmet (kom selvsagt med en tulleunnskyldning). Stilte i stedet i et lignende program på TV3, kun pga. reklame og penger:

http://www.side2.no/...icle3047537.ece

http://www.kjendis.n...grenn/15043640/

Bjørn Dæhlie klikket på Ernst A. Lersveen i et intervju, da Lersveen gikk med lue fra Vegard Ulvangs kleskolleksjon. Noen kan ha trodd at det var på kødd, men han var forbannet..

Men var Bjørn Dæhlie dopet? Neppe. At han ble knust i VM i 1995 på snø som var ukjent for norske smørere (derav forsvant fordelen av bedre ski) tyder nettopp på at han ikke var dopet. Smirnov knuste Dæhlie med over minuttet på tremila, for eksempel. Jeg var selv tilstede i Trondheim i 1997 og kunne observere at nordmennene gled fra de andre i nedoverbakkene. Norges fordel av bedre ski på 90-tallet var avgjørende.

På damesiden hadde Norge også fordel av bedre ski, men doping har mye større effekt for damer (DDR på 80-tallet viser jo dette, i friidrett/svømming spesielt), så de norske jentene ble likevel knust. Eller var det slik at kun de mannlige langrennsutøverne våre var dopet, og så fikk ikke damene noe? Det beste argumentet for at norske og svenske utøvere var rene var nettopp de elendige resultatene på damesiden på 90-tallet. Russere, italienere og finner dominerte, men i da er de nasjonene nesten borte. Mon tro hvorfor.

Endret av Leifern
  • Liker 2
Skrevet

Da EPO gjorde inntog i sykkelsporten i 89/90 ble det helt umulig for rene å henge med. Helt umulig. Det var en major gamechanger fra testosteron og bloddoping æraen. EPO kunne ikke testes, og festina skandalen skjedde pga razzia, ikke pga positiv testing.

Her er et lite spørsmål. Når det fins et dopingmiddel som ikke lar seg teste, har minimalt med bivirkninger, har ENORM effekt, og som produseres av store legemiddelfirmaer, og derfor er lett tilgjengelige, og heller ikke forbudt å bruke etter norsk lov - hvordan i svarte helvete skal man da kunne konkurrere mot dopa utøvere som ren?

Vi VET at finnene var dopa. Men nordmennene var allikevel best.

Det er mulig for ALLE å søke MEDLINE-databasen etter eksperimentell forskning som kvantifiserer EPO effekten. Men det er enda mer mulig å bare søke på f.eks Jesus Manzano for å høre hva folk som har brukt EPO sier om hvor ENORMT stor forskjell det er.

Vis meg den forskningen som sier at høydehus gir deg Hb-økning. Høydeopphold er vist å gi biokjemiske tilpasninger som øker mengden O2 ut i vevet. (2,3 bisfosfoglyceratstigning, forskyvning av O2-dissosiasjonskurve).

Høydehusene var sikkert bare et skalkeskjul.

Skrevet

På hvilken måte kommer det frem at norske utøvere har dopet seg?

Dokumentaren baserte seg på håndskrevne lister fra en dopingdønt finne og en svensk ekspert.

Ingen ting ble bevist, de var kun indisier hele veien.

Du kaller det indisier, men dette må da være tilstrekkelig som bevis for at norske utøvere var dopet. Det er likevel tvilsomt å dra slutingen at absolutt alle norske utøvere var dopet, selv om alt tyder på at ingen på elitenivå var rene. Spørsmålet blir hvilke konsekvenser bevisene skal få for utøverne. Bør alle norske resultater fra 90-årene strykes? Hvem vet om ikke juksingen var like systematisk etter årtusenskiftet?

Skrevet

Finske og svenske dokumentarskapere virker helt æreløse. Det jeg er mest overrasket over er at en svensk statskanal som SVT kan finne på å vise en slik søppeldokumentar. Hadde ikke vært blid om jeg var svenske og betalte lisenspenger til SVT. Akkurat like lite blid ville jeg vært om NRK gjorde noe tilsvarende mot svenskene.

Dæhlie har etter karriereslutt gjort mye rart og kritikkverdig, men noen doper var han aldri.

Skrevet

Får lyst til å sende ham en klem.

Beskyldningene kommer uansett 20 år for sent.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...