Gå til innhold

Barnløshet kan skyldes Vitamin mangel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp en artikkel fra dagbladet der de intervjuet Frøya Klinikken i Oslo, hvor de sa at det er essensiellt at kroppen er full landet med vitaminene.

kvinner som har lave verdier av vitamin D, E,A B6, B12 kan ha større utfording med å bli gravide.

selv har jeg lave B12 verdier og tar tabletter mot dette ( jeg slurver litt )

og har gått på de siden sommeren, men har enda ikke blitt gravid.

Har sikkert en del andre verdier som er lave også, får vel ta meg en tur til legen og sjekke.

Noen som har hørt om dette før?Noen som har opplevd å spise riktig og ta vitaminer at de har blitt gravide?

Hvor mange uker/mnd tar det før kroppen er skikkelig rustet for en graviditet etter lave verdier?

http://www.dagbladet.no/2012/02/19/tema/helse/klikk/foreldre/20306945/

Anonym poster: 12eb3740943444ea2470fb8ee3037b6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange synser om dette, men lite er bevist gjennom vitenskapelige studier. Vitaminmangel er ekstremt skjeldent i Norge, i alle fall i den grad at det er avgjørende for bruktbarheten. Men misstenker man noe er det jo greit å følge opp med blodprøver. Det har nok mer å si for kvaliteten hos gutta.

En interessant observarsjon som man har problemer med å dokumentere vitenskapelig er at flere lykkes med prøverør i vår og sommermånedene. Man mener dette er på grunn av sollyset (vitamin D)

Dersom man skal få i seg vitaminer hjelper tilskudd som regel lite. Et variert og sunt kosthold vil gi mye bedre effekt, også på fruktbarhet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har lest om at D vitaminmangel kan spille en rolle med tanke på det å bli gravid. Tror også det var gjort noen studier som viste en sammenheng mellom D vitaminmangel og PCOS og problemer med syklusen. De som bor i norden med lite sol på vinteren er spesielt utsatte for å få D vitaminmangel. Har hørt at noen leger anbefaler vitamin D tilskudd blant annet til de som prøver å bli gravid og gravide.

Endret av Catgirl
Skrevet

Mange synser om dette, men lite er bevist gjennom vitenskapelige studier. Vitaminmangel er ekstremt skjeldent i Norge, i alle fall i den grad at det er avgjørende for bruktbarheten. Men misstenker man noe er det jo greit å følge opp med blodprøver. Det har nok mer å si for kvaliteten hos gutta.

En interessant observarsjon som man har problemer med å dokumentere vitenskapelig er at flere lykkes med prøverør i vår og sommermånedene. Man mener dette er på grunn av sollyset (vitamin D)

Dersom man skal få i seg vitaminer hjelper tilskudd som regel lite. Et variert og sunt kosthold vil gi mye bedre effekt, også på fruktbarhet.

Vitaminmangel er absolutt ikke uvanlig i norge. Kanskje mangel, men lav vitamin er meget vanlig, siden vi spiser dårlig og får ekstremt lite sol. Mangel vil nesten alltid være uvanlig siden de ttar et snitt av normalen, og normalverdien kan være veldig lav.

Anonym poster: 5d7e050004b7f12d64a4a62d6770a66f

Skrevet
Leste nettopp en artikkel fra dagbladet der de intervjuet Frøya Klinikken i Oslo, hvor de sa at det er essensiellt at kroppen er full landet med vitaminene.

Frøyaklinikken er svindel. De driver med "alternativ" behandling, altså behandling som ikke fungerer. Det eneste de ønsker å oppnå er at du skal kjøpe dyre kosttilskudd fra dem.

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke du skal henge deg for mye oppi den artikkelen :)

Lykke til videre :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at B6 og B12 skal bidra til å forlenge lutealfasen, men vet ikke om det stemmer.

Anonym poster: 51d312502744b8ffe57e64c6cc95f3de

Skrevet

Vit B6 skal visst hjelpe mot PMS plager ifølge studier som jeg har hørt om.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er snart ferdig med studiene mine i ernæringsfysiologi, nå skal ikke jeg kalle meg noen ekspert for det er jeg overhodet ikke, men jeg har lest gjennom studiene mine at B6 og B12 mangel kan føre til anemi, enten i liten eller stor grad.

Mange kvinner er normaltsett litt anemiske siden vi har menstruasjonen hver mnd.

Har man i tilegg lave verdier av B6 og B12 kan man være ekstra anemisk, og da KAN det være vanskeligere med å bli gravid.

Det skal finnes tabletter på apoteket, bedre å være føre var.

Det norske kostholdet inneholder ikke alltid nok B6 og B12, så de fleste av oss har nok litt lave verdier, ikke alle har så lave verdier at man trenger gjevnlig injeksjoner hver 3.mnd men at man er obs på hva man spiser ( rikelig med kjøtt produkter) og gjerne tar multivitaminer som inneholder B6 og B12, det skal også finnes rene B6+ B12 tabl.

Når det kommer til vitamin D så er den norske befolkningen veldig utsatt, og det spesiellt på vinterstid.

Vitamin D kommer hovedsaktlig gjennom sollys, men det finnes også massevis av vitamin D i meieriprodukter, egg,melk, fløte,Ost.

Når det kommer til sollys så skal det holde med ca 10-15min annen hver dag på armer og ben+ ansikt. Dette kan du også få via solarium, men hold deg til helsemyndighetenes anbefaling og ikke oversol deg siden UV stråler også kan bidra til hudkreft.

Det er mye synsing rundt dette med Graviditet og vitamin D, noen sier de blir lettere gravid på sommeren og noen har derfor konkludert at mesteparten av norges befolkning er født på vinteren/vår parten. De sier også at vitamin D kan bremse evt kreft celler, og de som får kreft oppdaget på sommeren har større sjangse for å bli kurert evt overleve den.

Jeg tror personlig at det er mye sansing, for det står ikke noen medisinske beviser for dette via Ped.Med.

Uansett så kan vitaminene hjelpe deg til ett sunt og godt svangerskap, og har du vitamin mangel kan det også bremse prosesse din litt, men det spørs på verdinene dine. Mer kan jeg desverre ikke si.

Håper dette hjalp litt.

Anonym poster: 12eb3740943444ea2470fb8ee3037b6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...