Gå til innhold

Hva skal jeg tenke om dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Usikkerheter
Skrevet

Hei alle sammen :-)

Historikken:

Jeg og kjæresten har vært sammen i 4 år ca, bodd sammen mesteparten av tiden. I begynnelsen har jeg vært overdreven sjalu. Snoket, nedringt han hvis han ikke er hjemme til riktig tid, spurt om jenter (ekser, nye venninner, begrenset tilgang til gamle venninner), you name it! Han var på samme måte. Vi er enige om at begge har oppført seg sånn, og at jeg har nok vært hakket verre. Men, etterhvert har dette roet seg kraftig ned. Jeg tenker ikke lenger på hva han gjør/hvem han er med når han ikke er med meg. Har rett og slett jobbet ordentlig hardt med meg selv! Det har gått sakte, men det har fungert. Jeg merker det spesielt på energien min: jeg orker mer, er gladere, enklere å ha med å gjøre osv. Han har forbedret seg for lengst! Han sier det er viktig at jeg sier fra om visse ting fortsatt, og kan bli sur hvis jeg glemmer det, men han kommer fort over det for han merker det selv.

Problemet:

I det siste har han vært veldig på dette med at vi ikke trenger å forteller hverandre hva vi gjør hele tiden. Det er jeg helt ok med. Hvis han er på jobb og deretter tar en øl med kolleger, bryr jeg meg ikke og trenger ikke å vite om det (forbedring fra tidligere). Men jeg vil fortsatt vite om han kommer hjem senere enn planlagt. Er nok med en sms med info om det for meg. Også ønsker jeg å vite om "plutselige planer". Jeg trenger ingen artikkel om det, en enkel sms a la "hei kjære, noe kom i veien, tar meg en tur ut med gutta, er hjemme senere enn antatt". Trenger ikke å vite NÅR han kommer hjem, men at han ikke kommer hjem når jeg trodde.

Her om dagen skulle vi ha en kosekveld hjemme, men han skulle først gå og hente noen ting hos en kompis og kjøpe med mat (skulle være borte max 30 min). Så får jeg sms om at han kommer senere (skulle være borte i 3 timer til). Det var helt greit, da visste jeg om det. Han kom hjem kl 2, når han skulle være hjemme kl 22. Han sa IKKE fra om det. Greit nok, tenkte at han glemte av tida for han koste seg med kompisen (flere kom etterhvert).

Dagen etter spør jeg "var det koselig med kompisene igår da?" og har ingen baktanker med spm. Ja får jeg til svar. "Så bra da, hvor var dere etterpå da?". Restauranten stengte kl 23, så jeg bare lurte på hvor de var etter å ha kjøpt mat. Da får jeg til svar "er dette et avhør eller?". Og da begynte kranglingen. Jeg mener at et slikt svar tyder på at han gjorde noe snusk! Han mener at det er et automatisk forsvar pga all dritt vi gikk gjennom før.

Hva syns dere? Burde jeg være bekymret for at han ikke var med kompiser eller gjorde noe dumt? Eller kan det være at han har fått så nok av mine kvelende spm, at han rett og slett ikke tror på at jeg bare spurte av ren nysgjerrighet og ikke for å snoke osv. Han er av den veldig ærlige og åpne typen, som aldri har gitt meg noen som helst grunn til å tro at han kan være utro.

Takk for svar! Kjeft gjerne, men dere kan umulig si noe mer enn jeg allerede har sagt til meg selv :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde følt ugler i mosen...Selv om han er aldri så ærlig, han går i forsvarsposisjon, og kan ikke forklare hvor han har vært ...Sorry, kjøper ikke den!

Hvordan hadde han reagert hvis det var omvendt, og du ikke sa hvor du hadde vært?

Gjest Usikkerheter
Skrevet

Jeg er veldig flink til å snu om situasjonen når det er noe vi er uenige i og dette har alltid fungert. Men siden han nå har forandret seg, så spør han ikke så ofte hvor jeg har vært. Har vært masse ute med venner og kolleger de siste månedene, og han har bare spurt om det gikk bra og om jeg har trengt noe (skyss, penger).

Så denne gangen ble det bare "hvis du er borte og du ikke har sagt fra hvor du skulle, så regner jeg med at du er med venninner og koser deg".

-TS

Skrevet

Jeg er veldig flink til å snu om situasjonen når det er noe vi er uenige i og dette har alltid fungert. Men siden han nå har forandret seg, så spør han ikke så ofte hvor jeg har vært. Har vært masse ute med venner og kolleger de siste månedene, og han har bare spurt om det gikk bra og om jeg har trengt noe (skyss, penger).

Så denne gangen ble det bare "hvis du er borte og du ikke har sagt fra hvor du skulle, så regner jeg med at du er med venninner og koser deg".

-TS

Hva sier magefølelsen da?

Gjest Usikkerheter
Skrevet

Hva sier magefølelsen da?

Det er vanskelig å skille mellom magefølelsen og frykt/håp akkurat nå. Men jeg lener mest mot at han fortsatt er sint på min masete fortid og vil lære meg en lekse nå. Jeg tenker at han vil stå fast ved sitt prinsipp om at han ikke må oppdatere meg om hvert skritt han tar. Men han ser ikke at jeg har forandret meg og at det ikke er det jeg driver med. Jeg føler at "hei, hvor var du i dag da", er et helt enkelt spm mens han hører det som "hvor har DU vært?? Du var IKKE på restauranten, for den stengte kl 23, så HVOR var du??". Vanskelig å lese tonefallet her, men jeg prøvde :P

Vil ikke være ei av jentene som sier "nei nei kjæreste min er sååå ærlig, han kunne aldri vært utro!" og overse klare tegn! Men jeg tror helt ærlig IKKE at han var utro. Kanskje var gutta på strippeklubb, eller på byen med venninner. Sånne ting som kunne drept meg før, men som jeg ikke bryr meg om nå. Han skjuler kanskje det i stedet fordi han fortsatt ikke tror at jeg er forandret?

- TS

Gjest Tallula
Skrevet

Trenger ikke å lekse deg opp med din oppførsel, virker som om du vet hvor usunt og skadelig det er.

Men med den bakgrunnen du oppgir, så virker det på meg som om han ikke enda har "kommet over" din tidligere oppførsel. Det virker som om han hele tiden må gardere seg mot angrep fra deg og sliter med å se din forandring. Det jeg reagerer på er at han er enig i at han selv har vært sånn og forandret seg, men feiler å se din forandring. Så jeg føler at han er veldig inni seg selv og ser ikke rundt seg.

Vi kjenner ikke typen din, men hvis han er av typen som er ærlig og han i tillegg, i løpet av 4 år sammen, ikke har gitt deg noen grunn for å mistenke noe, så ville jeg kanskje tenkt at fortiden deres er en større sannsynlig forklaring. Ikke at utroskap er utelukket av den grunn. Kan jo være en kombinasjon av begge, men mest sannsynlig fortid.

Skrevet

Min eks kom stadig senere hjem enn det han sa, og de hadde alltid blitt sittende og prate. Sånn var det i årevis. Det ble slutt fordi hanvar utro, fort gjort at noe skjer når man drikker og fester på egen hånd utover natta...

Skrevet

Det er vanskelig å skille mellom magefølelsen og frykt/håp akkurat nå. Men jeg lener mest mot at han fortsatt er sint på min masete fortid og vil lære meg en lekse nå. Jeg tenker at han vil stå fast ved sitt prinsipp om at han ikke må oppdatere meg om hvert skritt han tar. Men han ser ikke at jeg har forandret meg og at det ikke er det jeg driver med. Jeg føler at "hei, hvor var du i dag da", er et helt enkelt spm mens han hører det som "hvor har DU vært?? Du var IKKE på restauranten, for den stengte kl 23, så HVOR var du??". Vanskelig å lese tonefallet her, men jeg prøvde :P

- TS

Selvsagt hører han "hvor har DU vært?" og ikke noe mer nøytralt. Du sier jo selv at du har mast før. Har selv vært sammen med fyrer som har brukt månedsvis på å nullstille seg til å høre et nøytralt spørsmål etter å ha hatt en ex som var usikker og tuklet med hersketeknikker.

Og det er det bra du har sluttet med. Men om han er utro eller ikke? Det vet vel bare han og muligens kompisene.. Og utro kan han jo være selv om han hadde svart at han dro hjem til kompis "slik og slik" og drakk litt øl etter maten.

Anonym poster: 34182f6f43bc9835414b485af0dd6874

Skrevet

Det var jo et helt naturlig spørsmål hvor du bare viser interesse for livet hans. For meg høres det helt sykt ut å ikke skulle kunne spørre om sånt bare fordi dere har slitt med sjalusi før.

Anonym poster: 9ab696a8a80c6d8b30cd6107d7186dd7

Gjest Usikkerheter
Skrevet

Selvsagt hører han "hvor har DU vært?" og ikke noe mer nøytralt. Du sier jo selv at du har mast før. Har selv vært sammen med fyrer som har brukt månedsvis på å nullstille seg til å høre et nøytralt spørsmål etter å ha hatt en ex som var usikker og tuklet med hersketeknikker.

Og det er det bra du har sluttet med. Men om han er utro eller ikke? Det vet vel bare han og muligens kompisene.. Og utro kan han jo være selv om han hadde svart at han dro hjem til kompis "slik og slik" og drakk litt øl etter maten.

Anonym poster: 34182f6f43bc9835414b485af0dd6874

Ja du har rett i at han kan jo være utro og likevel si hvor han var, så akkurat det er vel ingen indikasjon på noen ting.

Men nå har vi altså hatt en silent treatment (altså jeg, men han når jo ikke frem til meg sier han så da er han stille også) i noen dager. Jeg føler at jeg må stå på mitt og at han må se at jeg er forandret og er bare interessert i livet hans, mens han føler at han må stå på sitt. Hvem skal backe unna?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...