Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har opplevd å bli gravid utenom EL?

Jeg var hos legen min igår, jeg ble litt sinna på han, fordi jeg mener at han feilinformerer oss, han sa at det er mange kvinner som blir gravide utenom EL..

Jeg teller dager, kalender, temper, sticks og alt for å kunne bli gravid, han mente at dette var unødvendig da det er en stor sjangse for å kunne bli gravid i de " sikre dagene også" han mente ordet sikre dager er oppskrytt, da spermiene kan leve opp til 7 dager og 3 dager etter eggløsning, og ett egg kan falle før og man kan bli gravid, så dette med temping, kalender er bare tull i følge han...

han må ha røykt seg noe før han satt seg inn på det kontoret...

vet jo selv at man KAN bli gravid før eller etter eggløsningen inntreffer, men sjangsen er jo mindre...

så han foreslo at man bare skulle ha sex hver dag til annen hver dag, og gjøre det på den gammeldagse måten!

Han spurte meg til og med om jeg trodde de i 1830 brukte el kalender, temperaturmåler og eggløsnings sticks...

nei... hva syns dere? burde jeg bytte fastlege eller? hehe

Anonym poster: 0cdef856c11473517137321c820b6ce4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ganske mange som bruker unødvendig med tid (og penger!) på eggløsningstester osv. De fleste er jo i stand til å bli gravide og blir det om de, som legen din sier, har regelmessig sex.

Anonym poster: 66a78ff51773e8dec2b2443fc50fe3df

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ganske mange som bruker unødvendig med tid (og penger!) på eggløsningstester osv. De fleste er jo i stand til å bli gravide og blir det om de, som legen din sier, har regelmessig sex.

Anonym poster: 66a78ff51773e8dec2b2443fc50fe3df

Men jeg kom jo til legen min fordi vi har slitt med å bli gravid i over 1 år... så gir han meg INGENTING... kun informasjon jeg allerede er klar over, og sammenligne dagens samfunn med ett samfunn i 1830 er pisspreik...idag er vi mer utsatt for forskjellige ting, eksos, sigaretter, alkohol,lett produkter, trange bukser etc... som de ikke brukte så mye av på den tiden...

Jeg ville jo ha råd om hva jeg kunne gjøre evt anderledes, ikke fortelle meg at jeg må pule mer, for jeg vet jo at babyer ikke kommer med storkern...hehe

210kr for å fortelle meg noe jeg allerde vet var ett dyrt legebesøk for min del.

det er bedre for meg å spørre her på kvinne guiden.

Anonym poster: 0cdef856c11473517137321c820b6ce4

Skrevet

Han feilinformerer jo ikke, akkurat, men han mangler nok endel forståelse for hvor "desperat" (i mangel av bedre ord) man blir når man prøver, og kanskje har prøvd en stund.

Jeg har selv blitt gravid på første dag etter mens, dvs på dag fem i en syklus som var stabil på 28 dager, så det er mulig! Men dersom man prøver å bli gravid uten å lykkes med det, bør en lege ha forstålse for at man strekker seg ganske langt for å øke sjansene mest mulig for at det skal klaffe.

Utifra hva du forteller, syns jeg nesten han høres litt nedlatende ut, og akkurat dèt er helt unødvendig!

Skrevet

Man kan jo forsovet bli gravid utenom EL, men det er fordi spermiene kan ligge å vente på EL. Ellers så kan man få EL på en annen dag enn den man forventet, men da har man ikke blitt gravid utenom EL.

Men en fastlege som ikke tar deg seriøst når dere har prøvd i over 1 år er en dårlig fastlege. Jeg hadde klart byttet!

Anonym poster: 0416916124b5e27d196394a26a23ee64

Skrevet

Legen din har litt rett, og litt ikke rett. Men dette er ikke hans fagområde. Etter ett års prøving skal du ha henvisning videre til gynekolog, og mannen din til sædprøve. Så det er uproft av han å ikke henvise videre. Ut i fra svaret hans kan det være du formulerte deg litt uheldig? Og pratet mye om eggløsningstester osv? Det reagerer mange leger negativt på. Du har også et par formuleringer her som er litt drøye så jeg håper du var litt mer strukturert hos legen, selv om jeg forstår at du er frustrert.

Sæd kan leve i opp til en uke. Egget lever ett døgn etter eggløsning. Eggløsningstidspunktet er vanskelig å tidsfeste med mindre man temper, da eggløsningstester er ganske upålitelige og telling av dager er helt upålitelig. Det som er sikkert er at med sex 2-3 ganger i uka har man sannsynlighet for å bli gravid hver eneste syklus.

Dine fruktbare dager er forresten fire dager før eggløsning, eggløsningsdagen og dagen etter, så du har en lengre periode hver syklus der du kan bli gravid ;)

Skrevet

Og en eggløsning kan "flytte seg" avhengig av diverse ting. Har selv en uplanlagt sønn unnfanget i en "sikker" periode ;) Mener også jeg har hørt at dersom egget er ferdig modnet kan kroppen slippe tidligere dersom man har sex/får orgasme. Det å reprodusere seg er jo en sterk "drift" :)

Anonym poster: bb5b7fb7b65162fead282a08a0071d5a

AnonymBruker
Skrevet

Er litt enig med fastlegen din, det eneste som kan gjøre deg gravid er sex! Man blir ikke gravid av å tempe og teste etter eggløsning, det hjelper ja men det fungerer ikke alene.

MEN siden dere har prøv ett år så har dere krav på utredning for å finne ut om det er noe feil med en av dere, så dra tilbake og krev en utredning! Hører han ikke på deg så bytt fastlege.

Anonym poster: 1d33479615e4cda687bf56cc9273d7c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...