Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Frigg
Skrevet

Sa mora til Jens, tror jeg det var, i Karius og Baktus.

Men, når er det best å pusse tennenen sine?

Morgen eller kveld? Eller begge deler?

Og når man pusser tennene om morgenen, bør man gjøre det før man spiser frokost, eller etterpå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg pusser i alle fall både morgen og kveld og om morgenen tar jeg det etter frokost.

Gjest lmari
Skrevet

Jeg pusser både morgen og kveld.

Om morgenen det siste jeg gjør før jeg går ut døren, og om kvelden det siste jeg gjør før jeg legger meg.

Og gjerne enda en gang hvis jeg skal ut på noe - da pusser jeg alltid tennene mens jeg lar fuktighetskremen trekke inn.

Gjest Frigg
Skrevet

det er så utrolig forfriskende å pusse tennene om morgenen! det er nå bra sikkert i allefall!

Skrevet

Jeg pusser både morgen og kveld, om morgenen etter frokost for å få vekk matrester og for frisk pust når jeg skal ut blandt folk. Om kvelden fordi syreproduksjonen er lav om natten og alle matrestene fra dagen vil da ligge og godgjøre seg for bakteriene.

Gjest Pterodactylkake
Skrevet

Er det noen som IKKE pusser dem en av gangene?

Å det visste jeg jo det var, dumme meg! :tunge1:

Ei gammel venninne sa "jeg syns det er best å pusse på kvelden, da får jeg vekk alt maten som jeg har spist" men hvorfor da ikke på morgenen også da? Tar 2-3 minutter bare jo!

Dere må vel være enig i at om du er ordentlig morragretten og helst vil være i fred der du sitter 7 om morran, at noe av det mest plagsomme er et pratsomt menneske som har glemt tannpussen i dag. Fysj og føy! Takke meg til morra og kveld + masse extra!

Alt for den friske pusten! :Hehe:

Gjest Malama
Skrevet

Er det noen som IKKE pusser tenner både morgen og kveld da? det er da vel grunnleggende barnelærdom, i likhet med å vaske fingrene etter dobesøk?

Jeg pusser tenenr etter frokost, men det er mest fordi jeg synes maten smaker så ekkelt med smaken av tannkrem i munnen. Også få bort matrestene da.

Etter frokost, og før leggetid, det er min løsning. Men de fleste jeg kjenner pusser tenner før frokost, for å få bort "nattefølelsen" før frokosten kan nytes, og deretter eventuelt pusse dem igjen før man går ut.

Gjest Pterodactylkake
Skrevet
Er det noen som IKKE pusser tenner både morgen og kveld da? det er da vel grunnleggende barnelærdom, i likhet med å vaske fingrene etter dobesøk?

Jeg pusser tenenr etter frokost, men det er mest fordi jeg synes maten smaker så ekkelt med smaken av tannkrem i munnen. Også få bort matrestene da.

Etter frokost, og før leggetid, det er min løsning. Men de fleste jeg kjenner pusser tenner før frokost, for å få bort "nattefølelsen" før frokosten kan nytes, og deretter eventuelt pusse dem igjen før man går ut.

Alt dette her tok du ut av munnen på meg :o

Skrevet

Å pusse tenner er det første jeg gjør om morgenen, og det siste jeg gjør om kvelden før jeg legger meg. Eller, det hender vel jeg går i dusjen etter jeg har pusset tennene om kvelden, men om morgenen er det alltid-alltid det første jeg gjør.

Skrevet

Jeg pusser tenner med en gang jeg står opp, klarer ikke smaken i munnen.. så spiser jeg ofte frokost, så pusser jeg tenner igjen! Pusser tenner når jeg trenger det, etter middag osv (når jeg føler for det) og pusser ALLTID før jeg går og legger meg.

Etter erfaring fra året som har gått, da jeg ikke hadde vært hos tannlegen på 1 år - fikk jeg meg 1 time i november 03. Det viste seg at jeg hadde 8 HULL mellom tennene (mellom to tenner osv), heldigvis var de ikke store. dette var fordi jeg ikke hadde brukt TANNTRÅD!.. Så ble jeg også anbefalt å ta noe fluor og munnskyll. Så etter 8 borringer, og mange bedøvelses-sprøyter og stoore regninger i i 4 mnd - har jeg investert i tanntråd og munnskyld! Prøver også å kutte ut å drikke brus osv.. for jeg vil ikke ha 1 hull igjen! Så jeg pusser først tennene, så tanntråd (sånn tanntråd "børste" fra jordan! super!) og til slutt Colgate munnskyll! Dette gjør jeg fast morgen og kveld. Tanntråd bruker jeg når jeg trenger det i tillegg til tannbørsten.

Skrevet

Nå i disse dager er det jo en del fokusering på syreskader på tenner... Dette fra brus, saft, sukkertøy osv... Har hørt fra tannlegen at så lenge du spiser/drikker dette i sammenheng med måltid, så minskes angrepet... men at all slik drikking av brus og spising av sukkertøy utenom måltidene, mykgjør tannemaljen. Og pusser du da tennene eller bruker tannpirker/tanntråd rett måltid kan emaljen slites fort ned og skades...OG du får lettere hull.

Har ikke hatt hull på flere år, har derimot og kuttet ut brus og godteri. Og har aldri brukt tanntråd/tannpirker... Men så er jo alle tenner ulike. noen får aldri hull..noen får flere...

:trøste:

:wink:

Skrevet

jepp, vet! Men jeg har liksom aldri hatt så mange hull heller, men har fått hull pga tannregulering også. Men den tok jeg jo av for noen "få" (8) år siden...

Er så rart at alle kom på en gang, fordi det året gikk jeg på folkehøyskole og drakk knapt brus..og spiste knapt godteri! Drakk saft da..en gang i uka eller to. klarer ikke å kutte ut verken godteriet eller brusen helt, men prøver samtidig som jeg passer mye bedre på tennene mine nå :)

Gjest Mrs. Potter
Skrevet

Jeg pusser tennene om morgenen før jeg går ut blandt folk,en gang midt på dagen hvis jeg føler at det er nødvendig. Så pusser jeg tennene rett før jeg går å legger meg..

Mrs.Potter

Gjest Pterodactylkake
Skrevet
krise... :o

håll tjæft

Skrevet

Jeg pusser helst tennene mens jeg dusjer.. det er bare hærlig :oops:

Skrevet

Pusser tennene både morgen og kveld, og trodde at "alle renslige" mennesker gjorde det.... :oops: (fordomsfull aline...)

Har en kollega på jobb som ikke gjør det, han pusser bare på kvelden mener jeg det var han sa, og det kjennes!!!!! Lukter ikke godt av ånden hans, men jeg vet jo ikke om det hadde blitt bedre dersom han også pusset om morgenen da? :-?

Jeg klarer ikke gå ut ytterdøra mi uten å ha pusset tennene på morgenen og jeg klarer ikke å sovne dersom jeg ikke har pusset tennene som det siste jeg gjør på kvelden, det eneste som inntas etter kveldspussen er vann og evt sukkerfrie pastiller pga munntørrhet (følelse av det).

Har lest det om å f.eks drikke juice til frokost og pusse tenner rett etter, og har nå tatt det til etterretning slik at jeg neste gang det skjer skal vente en stund etter inntaket av syreholdig mat/drikke ikke pusser vekk emaljen med det samme.

Gjest Coral
Skrevet

Pusser hver morgen og kveld, og noen ganger på dagen/ ettermiddagen også.. feks hvis jeg skal i besøk/ på byen pleier jeg å pusse tennene før jeg går. Så da vet dere det :ler:

Skrevet

Tennene skal pusses både morgen og kveld, det er det beste. Om kvelden selvsagt for å fjerne rester etter mat/drikke man har inntatt i løpet av dagen, og om morgenen fordi bakterieveksten i munnen er størst om natten mens man sover.

Mener å ha hørt at det viktigste var å pusse dem om morgenen, men det er bare noe jeg har hørt og ikke noe jeg har sett dokumentasjon på...

Skrevet

Pusser ALLTID både morgen og kveld! Selv om jeg ikke spiser frokost, er morgenpussen like viktig for meg som morgendusjen. Få som våkner opp med en ånde av blomstereng om morgenen, samme hvor mye du har pussa kvelden før! Tar ofte også en enkel puss på ettermiddagen/kvelden etter jobb og trening, føler liksom for å renske bort lunsj og kaffe osv. etter dagens løp.

Å pusse tennene ihvertfall et par ganger pr dag burde være lovbestemt, av hensyn til både egen tannhelse OG andres velvære :Nikke:

Og så må alle huske å også pusse/skrape tungen :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...