Gå til innhold

Spesiell vurdering / Særskilt vurdering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen her som har søkt på høyskole/universitet pga. med bakgrunn på spesiell vurdering?

Hvis du kunne svart meg på noen spørsmål, hadde det vært fint.

- Fikk du godkjenning / avslag?

- Hvilken grunn oppga du?

- Hvilke papirer la du med?

Jeg skrevet ett brev, hvor jeg forklarer min grunn. Pluss jeg har med erklæring som bekrefter at jeg har denne diagnosen. Trenger jeg noe mer?

Anonym poster: 184f659e7d1d9e464c532701888da20c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gjort det.

- Jeg fikk det innvilget. Først fikk jeg beskjed om at det var innvilget, men de mente pågangen til studiet var så stor at jeg ikke kom inn der jeg ville likevel. Dvs., jeg kom inn om våren, men det hadde jeg gjort uansett. Det kan også skje, altså at de sier du nok har tapt noe, men ikke nok.

Det var så lang venteliste at jeg var nr. 200 eller noe slikt, selv om det skilte bare snaut 0.2 i snitt. Medisinstudiet, for ordens skyld. Jeg "klaget" (ikke formell klage, men de spurte om jeg hadde noe å innvende) og minnet dem på at særskilt vurdering er ment å kompensere for hva jeg har gått glipp av av karakterer, helt uavhengig av andres karakterer. Da snudde de straks og ga meg studieplass om høsten.

- Jeg har et par psykiatriske diagnoser. De ble ikke diagnostisert før etter avsluttet VGS, og jeg skulle hatt omfattende tilrettelegging dersom de ble diagnostisert på et tidligere tidspunkt. Da ville også karakterene vært bedre. Ikke min feil, ikke skolens feil, men det ga meg et ufortjent dårlig karaktersnitt. Jeg kjørte i søknaden hardt på nettopp det: At det ikke var noens feil, bare en uheldig situasjon.

- Jeg la ved en uttalelse fra psykolog, samt en kort "bekreftelse" fra fastlegen på at jeg ikke ble henvist videre før etter avsluttet VGS. Der sto det at jeg hadde et høyt evnenivå, at jeg utvilsomt hadde tapt mye på manglende tilrettelegging, og at det var direkte sammenheng mellom diagnosene og vansker i studiene.

Nei, du trenger neppe noe mer enn det. Men jo mer utfyllende, jo bedre. Merk også at det er det enkelte fakultet som vurderer søknaden din, ikke Samordna Opptak eller universitetet/høgskolen sentralt. Du kan derfor risikere å få ja ett sted og nei et annet. Derfor søkte jeg ikke på så mange studier, jeg stoppet når jeg kom til et jeg visste jeg kom inn på uansett resultat av søknaden om særskilt vurdering. Bare for å spare dem tid, det var tross alt meningsløst å søke på mer :)

Anonym poster: fa72b255f33cedc15611e5c8b1390818

Skrevet

Jeg har ADHD, i tillegg til at jeg var i en ulykke midt i VGS tiden, operasjoner, sykehusinnleggelse på 14 dager, sykemelding og fravær i forbindelse med kontroller, og smerter (mye plager med smerter i ettertid, og behandling). Derfor ingen deltakelse i gym.

Men det eneste jeg har av papirer er:

"det bekreftes at xx xx har ADHD". Ingenting mer.

Ny lege, så han kjenner meg ikke. Og når jeg spurte han gamle legen min, fikk jeg bare med meg journalen, og beskjed om at det måtte ny lege skrive.

Fra sykehuset har jeg skriv fra lege hvor han skriver at jeg var i en stor ulykke, med innleggelse.

Er ikke veldig beskrivende. Og meget usikker på hva jeg selv må/bør skrive for å kunne komme lengst mulig.

(er forøvrig operert på nytt ang. ulykken, slik at jeg ikke har smerter, eller fysio oppfølging lengre. Fungerer nesten 100 %, og er fra Januar i år, medisinert med ADHD medikamenter.)

Du virket smart og kjapp, har du noen tips til punkter jeg bør få med for å få dette til?

Anonym poster: 184f659e7d1d9e464c532701888da20c

Skrevet

Dette blir langt, men det her er av såpass betydning for deg at jeg heller skriver for mye enn for lite. Og vi er såpass få som har søkt dette, så:

Skjønner. Vel, så lenge du har skriv fra leger som backer opp det du har av diagnoser (og skader), kan du fint kompensere for at disse er lite utfyllende ved å utdype i søknaden du skriver selv. Det viktige er bare at du ikke skriver ting du overhodet ikke kan dokumentere. Så du trenger ikke bekymre deg særlig for at uttalelsene fra fagpersoner er for korte :)

Jeg ville i hvert fall fått med følgende:

Du har gjort din del. Du kan ikke klandres for at situasjonen ble som den ble. Ikke at du er feilfri og ikke kan ha gjort noe galt, men at det er uflaks (eventuelt forsømmelser fra skolen) som har gjort så du har behov for dette. Få også med at du hadde, under normale omstendigheter, fått mer/bedre tilrettelegging enn du har fått - eventuelt orket/rukket å gjøre mer på skolen. Ordrett handler særskilt vurdering om at "karakterpoengsummen din er lavere enn det den sannsynligvis hadde vært dersom det spesielle forholdet ikke hadde oppstått". Det er ikke nok at du tok igjen pensum og ble kjempesliten, det som må til er at du ikke fikk vist det du kan om du ga alt.

Du bør fokusere så mye som mulig på årsakssammenheng. At du har ADHD og middels karakterer betyr ingenting, men at ubehandlet (viktig å få med at den den gang var ubehandlet, for jeg forstår det slik) ADHD sørget for dårlig læring med tilhørende dårligere karakterer betyr mye. Samme gjelder ulykken: Den hemmet deg direkte. Hvordan du ordlegger deg vet du best selv, men ha det i bakhodet. Hvis det skulle være relevant, kan du alltids nevne at ADHD-en gjør at du har ekstra godt av stabile og forutsigbare omgivelser, særlig hvis du skal studere så nær hjemme du kan - eventuelt flytte sammen med kjente. Bare pass på at du ikke sykeliggjør deg selv for mye.

Ta også med, gjerne helt på slutten, at du er bedre nå. Hvordan du skriver det avhenger av om dette med stabile omgivelser (eller noe annet der du lener deg på fortsatt sykdom) er med. Det er ikke egentlig noe krav at du er bedre nå, men ren psykologi tilsier at de er mer tilbøyelige til å slippe en som nå yter sitt maksnivå inn på studiene.

I tillegg kan de tenke at karakterene ikke gir et uriktig bilde av deg likevel dersom du ikke er friskere nå, selv om det er urettferdig for deg. Du underpresterte på VGS pga. forhold utenfor din kontroll, men er nå klar til å gi alt. Til meg skrev de det rett ut, faktisk, det at jeg neppe hadde kommet inn om jeg ikke var friskere nå, urettferdig eller ikke.

Lykke til får du uansett ha! Skal sørge for å sjekke innom tråden igjen, altså, om du skulle lure på noe mer :)

• Liker 1
  • 7 år senere...
Skrevet
På 27.2.2013 den 15.56, AnonymBruker skrev:

Dette blir langt, men det her er av såpass betydning for deg at jeg heller skriver for mye enn for lite. Og vi er såpass få som har søkt dette, så:

Skjønner. Vel, så lenge du har skriv fra leger som backer opp det du har av diagnoser (og skader), kan du fint kompensere for at disse er lite utfyllende ved å utdype i søknaden du skriver selv. Det viktige er bare at du ikke skriver ting du overhodet ikke kan dokumentere. Så du trenger ikke bekymre deg særlig for at uttalelsene fra fagpersoner er for korte :)

Jeg ville i hvert fall fått med følgende:

Du har gjort din del. Du kan ikke klandres for at situasjonen ble som den ble. Ikke at du er feilfri og ikke kan ha gjort noe galt, men at det er uflaks (eventuelt forsømmelser fra skolen) som har gjort så du har behov for dette. Få også med at du hadde, under normale omstendigheter, fått mer/bedre tilrettelegging enn du har fått - eventuelt orket/rukket å gjøre mer på skolen. Ordrett handler særskilt vurdering om at "karakterpoengsummen din er lavere enn det den sannsynligvis hadde vært dersom det spesielle forholdet ikke hadde oppstått". Det er ikke nok at du tok igjen pensum og ble kjempesliten, det som må til er at du ikke fikk vist det du kan om du ga alt.

Du bør fokusere så mye som mulig på årsakssammenheng. At du har ADHD og middels karakterer betyr ingenting, men at ubehandlet (viktig å få med at den den gang var ubehandlet, for jeg forstår det slik) ADHD sørget for dårlig læring med tilhørende dårligere karakterer betyr mye. Samme gjelder ulykken: Den hemmet deg direkte. Hvordan du ordlegger deg vet du best selv, men ha det i bakhodet. Hvis det skulle være relevant, kan du alltids nevne at ADHD-en gjør at du har ekstra godt av stabile og forutsigbare omgivelser, særlig hvis du skal studere så nær hjemme du kan - eventuelt flytte sammen med kjente. Bare pass på at du ikke sykeliggjør deg selv for mye.

Ta også med, gjerne helt på slutten, at du er bedre nå. Hvordan du skriver det avhenger av om dette med stabile omgivelser (eller noe annet der du lener deg på fortsatt sykdom) er med. Det er ikke egentlig noe krav at du er bedre nå, men ren psykologi tilsier at de er mer tilbøyelige til å slippe en som nå yter sitt maksnivå inn på studiene.

I tillegg kan de tenke at karakterene ikke gir et uriktig bilde av deg likevel dersom du ikke er friskere nå, selv om det er urettferdig for deg. Du underpresterte på VGS pga. forhold utenfor din kontroll, men er nå klar til å gi alt. Til meg skrev de det rett ut, faktisk, det at jeg neppe hadde kommet inn om jeg ikke var friskere nå, urettferdig eller ikke.

Lykke til får du uansett ha! Skal sørge for å sjekke innom tråden igjen, altså, om du skulle lure på noe mer :)

Hei!

Er du fremdeles aktiv her? Har et spm :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...