Kanskjealex Skrevet 27. februar 2013 #1 Skrevet 27. februar 2013 (endret) Hei! I går kjøpte jeg en silikonform som forestiller Han Solo frosset ned i karbonitt (Star Wars-motiv). På innpakningen stod det egentlig "is-form", men den skal tåle 230 varmegrader, og de i butikken sa den fint kunne brukes til baking. I dag prøvde jeg å lage sjokoladekake i denne forma. Jeg smurte formen inn med olje, drysset et tynt lag hvetemel over før jeg hadde i røra. Jeg stekte på 175 grader, og lot kaken kjøles i forma før jeg tok den ut. Likevel ble mye sittende igjen idet kaka kom ut. Detaljene i motivet ble ikke så bra. Så, jeg lurer på om noen har tips til hvordan disse detaljene kan bevares. Hva om jeg smelter sjokolade i vannbad, heller dette i forma først, og så har i kakerøren? Vil det hjelpe, eller vil bare sjokoladen svi seg tror dere? Et hvert tips, og en hver erfaring settes pris på. Vil gjerne imponere med en skikkelig Han Solo-kake i helga Endret 27. februar 2013 av Kanskjealex
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #2 Skrevet 27. februar 2013 Kan du kanskje forsøke å gripe problemet an på en litt utradisjonell måte? Legg tynn plastfolie i bunnen. Kjevle et digert marsipanlokk og legg nedi formen. Press godt nedi. Ta de kakebitene som hadde lagt seg nedi forma da den ble stekt og legg nedi marsipanen. Gjør jo ingenting om det ser ut som en grizzlybjørn har gått amok, for marsipanen holder det jo sammen. Trykk godt ned så mønsteret fylles ut. Bunnen klarte seg jo fint, så den legger du oppå for å forsegle, så snur du kaka, løfter av formen og har marsipankake med Han Solo - motiv. Anonym poster: 84bc040f209dbfbbdd313ec7c699e334
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #3 Skrevet 27. februar 2013 Jeg har gjort noe lignende, ikke med olje, men temmelig store mengder formfett, sånn som du sprayer ut av en boks. Og jeg mener, kjør på generøst, for det går vekk under steking, så det trengs godt med smørning, godt.. Anonym poster: d225b3c4c6a9137e0cf4e64d16ce4d10 1
Kanskjealex Skrevet 27. februar 2013 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2013 Takk for godt tips. Marsipanlokk vurderes herved. Skal prøve å smøre bedre også neste gang, men for mye olje tror jeg vil fylle opp de største forsenkningene i motivet, som hender, hode og føtter. Men jeg lurer fortsatt på en ting: Om jeg først legger marsipanlokket i formen, deretter kakerøren, og så steker det hele, hva vil da skje med marsipanen (eventuelt sjokoladen, som jeg var inne på i opprinnelig post)? Vil den svies, eller klarer den seg bra i og med at dette er en silikonform, og ikke metall? Føler liksom at silikon ikke blir varm på samme måte som metall, og at ting ikke svies like lett.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #5 Skrevet 27. februar 2013 Takk for godt tips. Marsipanlokk vurderes herved. Skal prøve å smøre bedre også neste gang, men for mye olje tror jeg vil fylle opp de største forsenkningene i motivet, som hender, hode og føtter. Men jeg lurer fortsatt på en ting: Om jeg først legger marsipanlokket i formen, deretter kakerøren, og så steker det hele, hva vil da skje med marsipanen (eventuelt sjokoladen, som jeg var inne på i opprinnelig post)? Vil den svies, eller klarer den seg bra i og med at dette er en silikonform, og ikke metall? Føler liksom at silikon ikke blir varm på samme måte som metall, og at ting ikke svies like lett. Tror ikke du skal steke marsipanen, tror vedkommende mente at du tar den ferdigstekte kakten og stapper ned i marsipanen liksom.. Anonym poster: d225b3c4c6a9137e0cf4e64d16ce4d10
Kanskjealex Skrevet 27. februar 2013 Forfatter #6 Skrevet 27. februar 2013 Ja, skjønte hva vedkommende mente, men egentlig vil jeg helst ha sjokoladetopp. Vil sjokolade svies under steking i silikonform, er det jeg egentlig lurer på.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #7 Skrevet 27. februar 2013 Ja, skjønte hva vedkommende mente, men egentlig vil jeg helst ha sjokoladetopp. Vil sjokolade svies under steking i silikonform, er det jeg egentlig lurer på. Skal ikke si noe for sikkert, men jeg tror sjokoladen blir svidd, ja. Men det kan jo være jeg tar feil, så om du forsøker deg på det vil jeg gjerne vite hvordan det går :-) Hvis du vil ha sjokoladetopp kan du jo smelte sjokolade og ha utenpå marsipanen - det gir en veldig fin og glatt overflate. Anonym poster: 84bc040f209dbfbbdd313ec7c699e334
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #8 Skrevet 27. februar 2013 Du kan smelte sjokoladen og ha i en sto form eller noe, så drypper du kaken, på en måte,. Anonym poster: 50b828792f10e8878850835d3a86a076
Kanskjealex Skrevet 27. februar 2013 Forfatter #9 Skrevet 27. februar 2013 Du kan smelte sjokoladen og ha i en sto form eller noe, så drypper du kaken, på en måte,. Anonym poster: 50b828792f10e8878850835d3a86a076 Kan du utdype? Høres interessant ut, men skjønner ikke helt hva du mener. Skal ikke si noe for sikkert, men jeg tror sjokoladen blir svidd, ja. Men det kan jo være jeg tar feil, så om du forsøker deg på det vil jeg gjerne vite hvordan det går :-) Anonym poster: 84bc040f209dbfbbdd313ec7c699e334 Jeg skal prøve det ut, og prøve å huske å fortelle hvordan det gikk
Pialill Skrevet 28. februar 2013 #10 Skrevet 28. februar 2013 Silikonformene vi har hjemme skal bare skylles i kaldt vann før røren skal oppi. Da slipper kaken kjempelett :-) ellers ville jeg snudd kaken før den blir helt kald. Gjerne hakket tidligere enn at den er lunken. Ikke minst snu den på rist med en gang den kommer ut av ovnen, da vil kakene i mange tilfeller falle ut av seg selv. Hvis ikke noe av dette funker ville jeg valgt en annen sjokoladekakerøre enn den du allerede har brukt 2
Gjest EryMax Skrevet 28. februar 2013 #11 Skrevet 28. februar 2013 (endret) Smør formen godt med formfett og strø den med hvetemel etterpå. Det funker på kakeformer med mange hjørner etc etc. Du kan også forsøke med semulegryn, de er litt grovere enn hvetemel. Endret 28. februar 2013 av EryMax
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #12 Skrevet 28. februar 2013 Kan du utdype? Høres interessant ut, men skjønner ikke helt hva du mener. Jeg skal prøve det ut, og prøve å huske å fortelle hvordan det gikk Jeg tenkte over det og forslaget mitt suger egentlig Jeg mente at man skal fylle en form med smeltet sjokolade og dyppe kaken, men det er jo neppe mulig, kaken ville knekt eller noe, i allefall ikke la seg dyppe, tenker jeg.. Anonym poster: d225b3c4c6a9137e0cf4e64d16ce4d10
Kanutten Skrevet 28. februar 2013 #13 Skrevet 28. februar 2013 Du må ikke vente til kaken er kald før du har den ut av forma. det er hele trikset. OM du smelter i sjokolade først i forma før du har i røra, vil denne blande seg med røra når den varmes opp, så den sjokoladen ligger ikke ytterst når kaka er ferdig stekt. Hvis det ikke MÅ være kaka, kan et triks være å smelte i sjokolade i et lag rundt, inni hele forma. Sette denne i frysern, og så lage is som du tømmer i forma etterpå. det er skikkelig snadder. Jeg pleier å gjøre dette med cascadeforma fra Cacas. Lykke til uansett.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #14 Skrevet 7. mars 2013 Hvordan gikk det med kaka? Anonym poster: 84bc040f209dbfbbdd313ec7c699e334
Kanskjealex Skrevet 24. mars 2013 Forfatter #15 Skrevet 24. mars 2013 Hvordan gikk det med kaka? Anonym poster: 84bc040f209dbfbbdd313ec7c699e334 Det gikk bra. Hadde først i smør i bunnen av forma, så et tynt lag semulegryn etter tips fra mamma. Så hadde jeg smeltet mørk sjokolade over slik at hele mønsteret ble dekt. Lot det stå kaldt, men var utålmodig, så sjokoladen var enda myk da jeg hadde over røra. Så stekte jeg herligheten, og lot den avkjøle seg. Jeg putta kaka i fryseren etterpå, og lot den fryse over natta. Tok kaka ut dagen etter, og resultatet var meget bra. Ok, smøret og sagogrynet ødela. Det var noen partier som var hvite og kornete, og sjokoladen hadde en litt trasig fettete finish pga smøret. Neste gang prøver jeg uten fett og gryn, bare sjokolade rett i. Sjokolade blandet seg btw ikke med kaken. Den ble som et sprøtt lokk, og den brente seg ikke. Anbefales å teste Takk for tips folkens, selv om jeg vel egentlig ikke gikk for noen av dem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå